Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2024, 12:13   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ze wanen zich echter superman...
Is eigenlijk ook zo. Een veilige metalen kast rondom.
Vanwaar denk je dat de naam 'zwakke weggebruiker' vandaan komt?

Uw plaats 'opeisen' als fietser is met uw leven spelen.
Dat was 60 jaar geleden zo en dat telt vandaag ook nog.
Je bent niks met 'in je recht te zijn' een meter onder de grond. (of op de kast in een urne).

Iedereen maakt fouten in het verkeer. Hou er rekening mee.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 17:18   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het begint stilaan de spuigaten uit te lopen met dat fietsgedoe. Dat zijn tegenwoordig geen fietsers meer maar race piloten

Vanochtend nog. Moet bij mij de straat naar beneden. Ik mag daar 30 maar reed al 40 op mijn teller. Komt er natuurlijk zo een Speedelec die me rechts inhaalt aan volgens mij wel 60

In Antwerpen is het al helemaal een gekkenhuis geworden. Op 10 tweewielers alsook steps zijn er 8 die geen enkel verkeersreglement lijken te moeten volgen. Blijkbaar moeten alleen nog automobilisten zich houden aan het verkeersreglement.

https://www.bruzz.be/actua/mobilitei...elkaar-op-2024
Deed dat pijn?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 17:54   #23
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Deed dat pijn?
Dat kan pijn doen, ja: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03...en-in-berlijn/
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 00:34   #24
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Een fietser of step die het voetpad vlamt , ik geef geen kick !!
Sommige worden zelfs pist !! Een vroegere maat van me ,
als ze op het voetpad naar u of achter u komen aanrijden ,
opzij gaan zodat ze gewoon verder kunnen , zelfs een brommer !!
Ik zei hem telkens , NEE !! Maar ja , ik ben dus TE koppig !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)


Laatst gewijzigd door cookie monster : 13 maart 2024 om 00:34.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 04:07   #25
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Is eigenlijk ook zo. Een veilige metalen kast rondom.
Vanwaar denk je dat de naam 'zwakke weggebruiker' vandaan komt?

Uw plaats 'opeisen' als fietser is met uw leven spelen.
Dat was 60 jaar geleden zo en dat telt vandaag ook nog.
Je bent niks met 'in je recht te zijn' een meter onder de grond. (of op de kast in een urne).

Iedereen maakt fouten in het verkeer. Hou er rekening mee.
Inderdaad.
Kijk weer zo een gek met een fiets. Niet te geloven wat die daar uitspookt. Als je zo met een fiets rijdt is de kans groot je snel in een rolstoel zult belanden.

https://www.hln.be/brussel/kijk-poli...edia~a768ec9f/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2024 om 04:10.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 04:29   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kamikaze fietser. Geen onbekend fenomeen. Dat zie ik elke week wel een paar keer. Of van die slimmerikken, dikke hoofdtelefoon op (en dat is dan of een jonge vrouw met een hoofdtelefoon die geen geluid van buiten toelaat, of een nieuwbelgalfamannetje met een hoofdtelefoon die geperfectioneerd is om veel lawaai naar buiten af te geven), tokkelend op hun smartphone.

Maar die krantenartikel/filmpje snuggere die was bezopen, of wou opzettelijk de politie hinderen. Als de politie naar het frituur aan't rijden was, was die nu gras omhoog aan't duwen, want dan reden ze niet zo rustig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 07:41   #27
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.662
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kamikaze fietser. Geen onbekend fenomeen. Dat zie ik elke week wel een paar keer. Of van die slimmerikken, dikke hoofdtelefoon op (en dat is dan of een jonge vrouw met een hoofdtelefoon die geen geluid van buiten toelaat, of een nieuwbelgalfamannetje met een hoofdtelefoon die geperfectioneerd is om veel lawaai naar buiten af te geven), tokkelend op hun smartphone.

Maar die krantenartikel/filmpje snuggere die was bezopen, of wou opzettelijk de politie hinderen. Als de politie naar het frituur aan't rijden was, was die nu gras omhoog aan't duwen, want dan reden ze niet zo rustig.
Die man is er gewoon per ongeluk van uitgegaan dat de politiewagen links wou afslagen omdat die links zwenkte. Er zijn maar weinig automobilisten die nog pinken in de stad en daarenboven zijn de nieuwe pinkers - hoewel cooler van uitzicht - slechter zichtbaar dan ooit, zeker van opzij. Vergeet ook niet dat de sirenes afschuwelijk veel lawaai maken - en helder denken onmogelijk - opdat de autodebielisten rustig in hun zetel naar muziek kunnen luisteren.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 13 maart 2024 om 07:43.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 07:51   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Die man is er gewoon per ongeluk van uitgegaan dat de politiewagen links wou afslagen omdat die links zwenkte. Er zijn maar weinig automobilisten die nog pinken in de stad en daarenboven zijn de nieuwe pinkers - hoewel cooler van uitzicht - slechter zichtbaar dan ooit, zeker van opzij. Vergeet ook niet dat de sirenes afschuwelijk veel lawaai maken - en helder denken onmogelijk - opdat de autodebielisten rustig in hun zetel naar muziek kunnen luisteren.
Je had gewoon kunnen schrijven dat die fietser in de fout ging of wie weet beetje dronken was.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2024 om 07:52.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 07:52   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Die man is er gewoon per ongeluk van uitgegaan dat de politiewagen links wou afslagen omdat die links zwenkte. Er zijn maar weinig automobilisten die nog pinken in de stad en daarenboven zijn de nieuwe pinkers - hoewel cooler van uitzicht - slechter zichtbaar dan ooit, zeker van opzij. Vergeet ook niet dat de sirenes afschuwelijk veel lawaai maken - en helder denken onmogelijk - opdat de autodebielisten rustig in hun zetel naar muziek kunnen luisteren.
Zelf ligfietser met dagelijks 36 km in de noordrand/Brussel zijnde ga ik akkoord met sirenes en minder dan goed zichtbare pinkers, alswel automobilisten die vanalles en nog wat doen in hun auto, behalve opletten.

Maar ik zie op dat kruispunt weinig extra wagens.

Maar, die fietser hoorde de sirene en zag de zwaailichten, en zag de politiewagen uitwijken/afdraaien op dat kruispunt.

En dan ging die zelf rare manoevers maken op hetzelfde kruispunt.

Darwin Award in wording... Zelfs al is het ter goeder trouw/domheid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 maart 2024 om 07:54.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 08:01   #30
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Step-terreur is al even erg
Blijkbaar is er toch iets waar aan mijn vermoeden en ergenis


Zes steden in Europa, waaronder Amsterdam, testen een systeem dat de snelheid van elektrische fietsen op afstand kan beperken. „Het aantal ongevallen met fietsers is schrikbarend hoog.”


https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/11...crtO2JAHCY6-vc

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2024 om 08:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 19:25   #31
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.662
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Blijkbaar is er toch iets waar aan mijn vermoeden en ergenis


Zes steden in Europa, waaronder Amsterdam, testen een systeem dat de snelheid van elektrische fietsen op afstand kan beperken. „Het aantal ongevallen met fietsers is schrikbarend hoog.”


https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/11...crtO2JAHCY6-vc
Ben ik niet tegen. Word inderdaad geregeld voorbij gevlamd door 'fietsen' die sneller gaan dan de auto's op de rijbaan. Maar daar hebben de auto's geen last van.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2024, 07:08   #32
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ben ik niet tegen. Word inderdaad geregeld voorbij gevlamd door 'fietsen' die sneller gaan dan de auto's op de rijbaan. Maar daar hebben de auto's geen last van.
Neen dat niet maar heel logisch vind ik dat toch ook niet meer.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2024, 18:57   #33
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zie fietsers bijna nooit stoppen voor het rode licht...beetje vertragen wat observeren en dan hup doorrijden. Ik zie fietsers niet zelden op straat rijden daar waar een fietspad is. Ik zie fietsers bijna altijd sneller rijden dan de toegelaten 25 km/u op vele fietspaden. Ik zie fietsers over zebrapaden rijden terwijl ze dan helemaal geen voorrang hebben. Ik zie met de regelmaat fietsers de weg afsnijden langsheen een voetpad.

Dat tweewielers en steppers zich vogelvrij voelen en weten dat ze een pak minder kans lopen te worden beboet moet ik en de meeste andere mensen alle dagen vaststellen. Vanwaar komt die veelgebruikte en lang gebruikte term wielerterroristen soms vandaan ??? Waar rook is is vuur zeker


Houden deze zich misschien aan het reglement ?

https://www.bruzz.be/actua/mobilitei...elkaar-op-2024
Bij mijn weten is er op een fietspad geen enkel snelheidsbeperking, behalve deze die op die weg ook voor auto's gelden. VB 50km/u in bebouwde kom.
Op dienstwegen langs kanalen is er bv wel een beperking tot maximum 30km/u.
De fietser die rechts voorbijsteekt lijkt mij in fout. Maar op een gewone weg snel fietsen is helemaal niet verboden.
Als kinderen plots een weg opgelopen komen kan je fietsers toch niet verantwoordelijk stellen. Zij moeten zich ook aan de verkeersregels houden.

Wat betreft Brussel: daar heb ik veel fietsers onverantwoorde toeren weten uithalen. Of dat ook zo in Antwerpen is weet ik niet. Ik fiets enkel soms in Nederlandse steden. En daar is de fietsinfrastructuur meestal veel beter dan in Belgische steden.

Ik erger mij trouwens steeds aan al die automobilisten die stoppen aan oversteekplaatsen voor fietsers waar duidelijk staat dat fietsers voorrang moeten geven. Dat zorgt voor zeer gevaarlijke situaties.

Laatst gewijzigd door pajoske : 18 maart 2024 om 18:57.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2024, 06:05   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bij mijn weten is er op een fietspad geen enkel snelheidsbeperking, behalve deze die op die weg ook voor auto's gelden. VB 50km/u in bebouwde kom.
Op dienstwegen langs kanalen is er bv wel een beperking tot maximum 30km/u.
U bent duidelijk niet op de hoogte.

De stad Antwerpen neemt extra maatregelen om het aantal fietsongevallen terug te dringen. Zo wordt de maximumsnelheid op fietspaden verlaagd naar 25 km/u.

https://www.hln.be/antwerpen/maximum...%2025%20km%2Fu.


PS: Of ze zich daaraan houden merk ik niks van. Alles met twee wielen moet zich blijkbaar aan geen enkel reglement houden. Boetes zijn er enkel voor autmobilisten.....als die 1 km/u te snel rijden hebben ze prijs.
Maar bon de ogen zullen weer pas opengaan als de fabrikanten van rolstoelen niet meer gaan kunnen volgen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 maart 2024 om 06:10.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2024, 07:50   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als fietser, met wat als bloedsnelle machine kan gebruikt worden (65km/u is niet onmogelijk zoner ondersteuning), ga je me zelden sneller zien gaan van 25km/u.

En meestal rond de 20km/u.

Sneller in Brussel is gewoon idioot, dan moet mijn engelbewaarder veel te hard werken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2024, 08:45   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bij mijn weten is er op een fietspad geen enkel snelheidsbeperking, behalve deze die op die weg ook voor auto's gelden. VB 50km/u in bebouwde kom.
Op dienstwegen langs kanalen is er bv wel een beperking tot maximum 30km/u.
De fietser die rechts voorbijsteekt lijkt mij in fout. Maar op een gewone weg snel fietsen is helemaal niet verboden.
Als kinderen plots een weg opgelopen komen kan je fietsers toch niet verantwoordelijk stellen. Zij moeten zich ook aan de verkeersregels houden.

Wat betreft Brussel: daar heb ik veel fietsers onverantwoorde toeren weten uithalen. Of dat ook zo in Antwerpen is weet ik niet. Ik fiets enkel soms in Nederlandse steden. En daar is de fietsinfrastructuur meestal veel beter dan in Belgische steden.

Ik erger mij trouwens steeds aan al die automobilisten die stoppen aan oversteekplaatsen voor fietsers waar duidelijk staat dat fietsers voorrang moeten geven. Dat zorgt voor zeer gevaarlijke situaties.
in den tijd dat ik mijn theorie deed, was de maximum toegelaten snelheid voor ne velo 40 km/u of dat nog als dusdanig in de wegcode staat weet ik niet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2024, 08:47   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als fietser, met wat als bloedsnelle machine kan gebruikt worden (65km/u is niet onmogelijk zoner ondersteuning), ga je me zelden sneller zien gaan van 25km/u.

En meestal rond de 20km/u.

Sneller in Brussel is gewoon idioot, dan moet mijn engelbewaarder veel te hard werken.
Op veel plaatsen is dat idioot, eigenlijk zou men die speedpedelecs eruit moeten halen en de velo's die nu ondersteuning bieden tot 25, ondersteuning laten geven tot maximum 30. Dan kan je eens wat harder daar waar het kan, en rijden die andere zotten niet tegen 40 tussen het normal verkeer.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2024, 08:50   #38
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Op veel plaatsen is dat idioot, eigenlijk zou men die speedpedelecs eruit moeten halen en de velo's die nu ondersteuning bieden tot 25, ondersteuning laten geven tot maximum 30. Dan kan je eens wat harder daar waar het kan, en rijden die andere zotten niet tegen 40 tussen het normal verkeer.

40 ? En de rest ? Ik ken iemand die vlotjes 60 haalt met zijn speedelec. Chipje ingebouwd
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2024, 12:24   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Op veel plaatsen is dat idioot, eigenlijk zou men die speedpedelecs eruit moeten halen en de velo's die nu ondersteuning bieden tot 25, ondersteuning laten geven tot maximum 30. Dan kan je eens wat harder daar waar het kan, en rijden die andere zotten niet tegen 40 tussen het normal verkeer.
Ik kan veel sneller, maar ik doe dat niet.
Die 4 minuten die ik kan winnen door als een zelfmoordpiloot door het stadsverkeer te laveren zijn me de moeite en risico's niet waard.

En speedelecs, die hun snelheid is ook afhankelijk van wat de bestuurder wil.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2024, 12:31   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
40 ? En de rest ? Ik ken iemand die vlotjes 60 haalt met zijn speedelec. Chipje ingebouwd
Als het echt idioot wil, kan het.

Met een 5Kw achterwielmotor (da's een Chinesium kit van pak'mbeet €1000+ €500 accu ), is de 100 km/u niet ver weg.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be