Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2009, 16:14   #181
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De Nederlandse standaardtaal is niet zuidelijker van aard door jouw Belgie.
Maar zeker niet door van Dale.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 16:35   #182
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je ontspoort. Als je in Groot Brittannië bent spreken ze van noord tot zuid Engels met een zeer ander accent. (voor zover men geen Gaelic spreekt of iets dergelijks) Toch blijft het Engels, net als bij ons Nederlands.
Je hebt daar het omgekeerde van in BE.
De Vlamingen hebben moeten strijden om het NL als officiële taal te mogen gebruiken; terwijl de overheid liever het FR zag.
Gelukkig was het FR op zijn retour en heeft het NL het gehaald.

In Schotland doet men alles om het Schots meer aanzien te geven; meer de mensen zeggen: nee, nee; liever de taal van de historische overheerser (en de taal met veel prestige).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schots-Gaelisch :
en op de scholen wordt ook Schots onderwezen, zij het dat er een groot gebrek aan leerkrachten is en de voorkeur van ouders, zelfs Gaels, vaak naar het Engels als onderwijstaal uitgaat.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:13   #183
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar zeker niet door van Dale.
Nee, want Vlaanderen en Nederland kennen dezelfde standaardtaal.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:20   #184
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:



Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.
Dit is ons al eeuwen bekend.
De meerderheid van de Vlamingen, hebben altijd ,al eeuwen ,zich tegen Nederland afgezet .Ze hebben altijd de kant van hun bezetters gekozen.
Ze zijn eeuwen opgevoed met Hollanderhaat.
Ze zijn altijd met de verkeerde partner in het verkeerde bed gaan liggen.
Het zal nog lang duren ,voordat het nog goed komt tussen Nederland en Vlaanderen.
Na 50 jaar Benelux, is Belgie nog steeds het ergste anti-Holland land in Europa.
Dus ik zie weinig heil voor de toekomst.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:22   #185
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De BBC heeft groot gelijk. En de BBC is zo maar niet de eerste en de beste. Vlamingenhaters zoals u verkiezen hun moedertaal te verloochenen en zich te enten op Holland. Voor lakeien zoals u is alleen het Noord-Nederlands het correcte Nederlands. Het Zuid-Nederlands of het 'Vlaams' kan voor u de pot op zo te zien. Wel, voor mij niet. Nooit.
Je mag zoveel staan stampvoeten als je wilt, system, maar in de Belgische grondwet (iemand met uw visie zou daar een heilig respect moeten voor opbrengen, want "Belgisch", nietwaar...) staat onversneden dat Nederlands de formele taal is van Vlaanderen. Niet Zuid-Nederlands, niet Noord-Nederlands, gewoon Nederlands. Dat is, system, het Nederlands dat jij en ik hier op dit forum hanteren. En dat we bovendien ook praten, elk met zijn eigen accent. Hou dus op met uw gezever omtrent "moedertaal verloochenen". Wij Vlamingen en de Nederlanders maken van dat Nederlands gebruik binnen één Taalunie. We hebben elk onze waaier van diverse accenten (net zoals in Vlaanderen zijn er ook in Nederland uiteenlopende klanken). En op dat vlak verschilt de situatie in de Lage Landen hoegenaamd niet met die in het Duits of Brits taalgebied. Dát zijn feiten system. De BBC heeft dus absoluut géén gelijk door die Taalunie te negeren en het te hebben over Dutch en Flemish. Flemish bestaat, maar dan enkel als verzamelnaam voor dialecten in Vlaanderen. En die zijn er al evenzeer in Nederland. Zeker weten!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:39   #186
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je mag zoveel staan stampvoeten als je wilt, system, maar in de Belgische grondwet (iemand met uw visie zou daar een heilig respect moeten voor opbrengen, want "Belgisch", nietwaar...) staat onversneden dat Nederlands de formele taal is van Vlaanderen. Niet Zuid-Nederlands, niet Noord-Nederlands, gewoon Nederlands. Dat is, system, het Nederlands dat jij en ik hier op dit forum hanteren. En dat we bovendien ook praten, elk met zijn eigen accent. Hou dus op met uw gezever omtrent "moedertaal verloochenen". Wij Vlamingen en de Nederlanders maken van dat Nederlands gebruik binnen één Taalunie. We hebben elk onze waaier van diverse accenten (net zoals in Vlaanderen zijn er ook in Nederland uiteenlopende klanken). En op dat vlak verschilt de situatie in de Lage Landen hoegenaamd niet met die in het Duits of Brits taalgebied. Dát zijn feiten system. De BBC heeft dus absoluut géén gelijk door die Taalunie te negeren en het te hebben over Dutch en Flemish. Flemish bestaat, maar dan enkel als verzamelnaam voor dialecten in Vlaanderen. En die zijn er al evenzeer in Nederland. Zeker weten!
Niets te stampvoeten. Ik zeg gewoon dat ik vind dat de BBC gelijk heeft. Mag het?

Het Nederlands is onze taal, inderdaad. Maar dat wil niet zeggen het Noord-Nederlands. En dat zou u toch maar graag hebben. Wel, ik niet.
Want toen we -om een symbolisch voorbeeld aan te halen- de discussie hadden over het gebruik van 'droogkuis' of 'stomerij', moest het bij uw acolieten per se 'stomerij' zijn. Want 'droogkuis' was onlogisch, vertaald Frans, het trok nergens op, men kuiste toch niet 'droog', en nog van die nonsens volgens uw medestanders. Precies of kleren nu nog gewassen worden met stoom. Dat noem ik overigens pas onlogisch. En tegen dit opdringen van dat soort Noord-Nederlands, daar verzet ik me. Maar u niet. U doet gretig met de Hollanders mee. Niet dat dit laatste nu iets nieuw is. Want zo kennen we u wel.

De taalunie? Een unie??Eerder een 'unie' van de Noord-Nederlanders met de Noord-Nederlanders met als promotor de van Dale en waarin de Vlaamse lakeien onverdroten 'ja-knikkers' zijn. Want dat laaste bewijzen ze constant.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 17:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:46   #187
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je mag zoveel staan stampvoeten als je wilt, system, maar in de Belgische grondwet (iemand met uw visie zou daar een heilig respect moeten voor opbrengen, want "Belgisch", nietwaar...) staat onversneden dat Nederlands de formele taal is van Vlaanderen. Niet Zuid-Nederlands, niet Noord-Nederlands, gewoon Nederlands. Dat is, system, het Nederlands dat jij en ik hier op dit forum hanteren. En dat we bovendien ook praten, elk met zijn eigen accent. Hou dus op met uw gezever omtrent "moedertaal verloochenen". Wij Vlamingen en de Nederlanders maken van dat Nederlands gebruik binnen één Taalunie. We hebben elk onze waaier van diverse accenten (net zoals in Vlaanderen zijn er ook in Nederland uiteenlopende klanken). En op dat vlak verschilt de situatie in de Lage Landen hoegenaamd niet met die in het Duits of Brits taalgebied. Dát zijn feiten system. De BBC heeft dus absoluut géén gelijk door die Taalunie te negeren en het te hebben over Dutch en Flemish. Flemish bestaat, maar dan enkel als verzamelnaam voor dialecten in Vlaanderen. En die zijn er al evenzeer in Nederland. Zeker weten!
Wellicht staat er ook in de grondwet van de Volksrepubliek China dat het eiland Taiwan deel uitmaakt van de Volksrepubliek China.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:47   #188
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niets te stampvoeten. Ik zeg gewoon dat ik vind dat de BBC gelijk heeft. Mag het?

Het Nederlands is onze taal, inderdaad. Maar dat wil niet zeggen het Noord-Nederlands. En dat zou u toch maar graag hebben. Wel, ik niet.
Want toen we -om een symbolisch voorbeeld aan te halen- de discussie hadden over het gebruik van 'droogkuis' of 'stomerij', moest het bij uw acolieten per se 'stomerij' zijn. Want 'droogkuis' was onlogisch, vertaald Frans, het trok nergens op, men kuiste toch niet 'droog', en nog van die nonsens volgens uw medestanders. Precies of kleren nu nog gewassen worden met stoom. Dat noem ik overigens pas onlogisch. En tegen dit opdringen van dat soort Noord-Nederlands, daar verzet ik me tegen. Maar u niet. U doet gretig met de Hollanders mee. Niet dat dit laatste nu iets nieuw is. Want zo kennen we u wel.

is.
Jij maakt de voortdurende fout door te denken dat Noord-Nederlands hetzelfde is als de standaardtaal.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:47   #189
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wellicht staat er ook in de grondwet van de Volksrepubliek China dat het eiland Taiwan deel uitmaakt van de Volksrepubliek China.
Het ene heeft geen zak te maken met het ander.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:49   #190
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het ene heeft geen zak te maken met het ander.
Toch wel; het is niet omdat het in de grondwet staat; dat het in de realiteit ook zo is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:50   #191
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Toch wel; het is niet omdat het in de grondwet staat; dat het in de realiteit ook zo is.
Jij vindt zeker ook dat men in Oostenrijk geen Duits praat.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:53   #192
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij maakt de voortdurende fout door te denken dat Noord-Nederlands hetzelfde is als de standaardtaal.
Het scheelt toch niet veel. En gedurende lange tijd heeft de van Dale deze kaart getrokken. En nu nog voor een stuk. Maar we zullen hem zolang en zoveel op zijn kap zitten totdat hij en zijn lamlendige Taalunie de zeilen wendt en het Zuid-Nederlands als evenwaardig beschouwt.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 17:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:01   #193
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Niets te stampvoeten. Ik zeg gewoon dat ik vind dat de BBC gelijk heeft. Mag het?

Het Nederlands is onze taal, inderdaad. Maar dat wil niet zeggen het Noord-Nederlands. En dat zou u toch maar graag hebben. Wel, ik niet.
Want toen we -om een symbolisch voorbeeld aan te halen- de discussie hadden over het gebruik van 'droogkuis' of 'stomerij', moest het bij uw acolieten per se 'stomerij' zijn. Want 'droogkuis' was onlogisch, vertaald Frans, het trok nergens op, men kuiste toch niet 'droog', en nog van die nonsens volgens uw medestanders. Precies of kleren nu nog gewassen worden met stoom. Dat noem ik overigens pas onlogisch. En tegen dit opdringen van dat soort Noord-Nederlands, daar verzet ik me. Maar u niet. U doet gretig met de Hollanders mee. Niet dat dit laatste nu iets nieuw is. Want zo kennen we u wel.

De taalunie? Een unie??Eerder een 'unie' van de Noord-Nederlanders met de Noord-Nederlanders met als promotor de van Dale en waarin de Vlaamse lakeien onverdroten 'ja-knikkers' zijn. Want dat laaste bewijzen ze constant.
Dát, system, is wat de Fransen "un procès d'intention" noemen. Jij weet hoegenaamd niet wat ik zou willen. Het enige wat ik wil is dat zowel la Belgique francophone als het buitenland respect opbrengt voor onze taal en cultuur. Welnu die taal is Nederlands en niet Vlaams, Flamand of Flemish.
En ja, het was te denken dat je weer met je "droogkuis versus stomerij"-verhaal ging komen aandraven. Wel, ik heb leuk nieuws voor jou. Vorige week was ik in een "droogkuis-stomerij" in Erembodegem (of all places!). En system, stel je voor! Daar hing een reclamebord waarop de sector in zijn geheel publiciteit maakte voor hun activiteit. Dat ging ongeveer zo: "Waarom het je nog moeilijk maken? Breng het naar de stomerij!" Aiaiai system! Ik heb, vanzelfsprekend, onmiddellijk aan jou gedacht. Zeker weten!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:11   #194
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dát, system, is wat de Fransen "un procès d'intention" noemen. Jij weet hoegenaamd niet wat ik zou willen. Het enige wat ik wil is dat zowel la Belgique francophone als het buitenland respect opbrengt voor onze taal en cultuur. Welnu die taal is Nederlands en niet Vlaams, Flamand of Flemish.
En ja, het was te denken dat je weer met je "droogkuis versus stomerij"-verhaal ging komen aandraven. Wel, ik heb leuk nieuws voor jou. Vorige week was ik in een "droogkuis-stomerij" in Erembodegem (of all places!). En system, stel je voor! Daar hing een reclamebord waarop de sector in zijn geheel publiciteit maakte voor hun activiteit. Dat ging ongeveer zo: "Waarom het je nog moeilijk maken? Breng het naar de stomerij!" Aiaiai system! Ik heb, vanzelfsprekend, onmiddellijk aan jou gedacht. Zeker weten!
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/225/

Standaardtaal in het hele taalgebied is stomerij. Standaardtaal in België is droogkuis. Nieuwkuis is geen standaardtaal.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:17   #195
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/225/

Standaardtaal in het hele taalgebied is stomerij. Standaardtaal in België is droogkuis. Nieuwkuis is geen standaardtaal.
spreektaal is beter azert ipv standaardtaal in belgie.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:36   #196
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dát, system, is wat de Fransen "un procès d'intention" noemen. Jij weet hoegenaamd niet wat ik zou willen. Het enige wat ik wil is dat zowel la Belgique francophone als het buitenland respect opbrengt voor onze taal en cultuur. Welnu die taal is Nederlands en niet Vlaams, Flamand of Flemish.
En ja, het was te denken dat je weer met je "droogkuis versus stomerij"-verhaal ging komen aandraven. Wel, ik heb leuk nieuws voor jou. Vorige week was ik in een "droogkuis-stomerij" in Erembodegem (of all places!). En system, stel je voor! Daar hing een reclamebord waarop de sector in zijn geheel publiciteit maakte voor hun activiteit. Dat ging ongeveer zo: "Waarom het je nog moeilijk maken? Breng het naar de stomerij!" Aiaiai system! Ik heb, vanzelfsprekend, onmiddellijk aan jou gedacht. Zeker weten!
Nu hebt u weer eens goed in uw kaarten laten kijken. U bevestigt alleen maar wat ik poneerde: u wilt het Noord-Nederlands als standaard-nederlands. Immers de gangbare (sedert j?*?*ren) term in onze streken is 'droogkuis'. En dat weet u ook.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 18:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:50   #197
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Standaardtaal in het hele taalgebied is stomerij. Standaardtaal in België is droogkuis. Nieuwkuis is geen standaardtaal.
Waaruit ik besluit, beste Azert, dat bij ons "stomerij" en "droogkuis" allebei mogen gebruikt worden. Einde verhaal. Oef! Het werd tijd.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 oktober 2009 om 18:50.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:52   #198
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waaruit ik besluit, beste Azert, dat bij ons "stomerij" en "droogkuis" allebei mogen gebruikt worden. Einde verhaal. Oef! Het werd tijd.
Je mag stomerij gebruiken; maar de meeste Vlamingen zullen het wel begrijpen (op een affiche bijvoorbeeld) maar slechts heeeeel weinig Vlamingen zeggen ook stomerij. Ook als ze AN (proberen te) spreken zal het droogkuis zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:52   #199
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Nu hebt u weer eens goed in uw kaarten laten kijken. U bevestigt alleen maar wat ik poneerde: u wilt het Noord-Nederlands als standaard-nederlands. Immers de gangbare (sedert j?*?*ren) term in onze streken is 'droogkuis'. En dat weet u ook.
Zie mijn antwoord aan Azert in bericht nr. 197.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:59   #200
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zie mijn antwoord aan Azert in bericht nr. 197.
Toch raar dat wij weer het Noord-Nederlandse woord 'stomerij' moeten overnemen, maar dat de Nederlanders het Zuid-Nederlandse woord 'droogkuis' niet overnemen. Ze dènken er nog niet aan.

Toch raar? Neen, eigenlijk helemaal niet raar. De Nederlanders vertrekken van een zeer simplistisch standpunt dat perfect overeenkomt met de Hollandse arrogante mentaliteit.

En dit standpunt luidt:
'wat goed is voor het Noorden, moet maar ook goed zijn voor het Zuiden!'.

Moet er nog zand zijn??

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 19:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be