Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2009, 08:16   #141
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De gemiddelde Nederlander weet evenveel over België en Vlaanderen als hij over de Dordogne weet bijvoorbeeld.
Hij gaat waarschijnlijk vragen of dat in La Suisse ligt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 08:57   #142
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hij gaat waarschijnlijk vragen of dat in La Suisse ligt ?
gelukkig kent humor geen grenzen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 11:38   #143
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dikkat köpek var!
Ik zou kleinzielig kunnen doen en zeggen: 'in Vlaanderen Vlaams'! Maar dat ga ik maar niet zijn. Ik wil uw zogezegde talenkennis maar laten voor wat ze is.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2009 om 11:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 11:43   #144
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De reactie van Juliette daar is precies ook de reden waarom mijn liefde voor Vlaanderen is bekoeld.

"Ik woon sinds een maand in Belgie en ik heb daarvoor al vele weekenden in Antwerpen doorgebracht. Ik moet eerlijk zeggen - ik ben een beetje bang voor de Belgen. Zodra ik me voorstel of iets vraag, krijg ik een schuine onvriendelijke blik. Begrijpelijk na al die luidruchtige dagjesmensen, maar come on! Je kan ons niet allemaal over één kam scheren."

En er is geen enkele rechtvaardiging voor die houding.
Het is toch eigenaardig dat Nederlanders die in Vlaanderen wonen, moeite hebben om te aarden. En omgekeerd, Belgen of Vlamingen die in Nederland wonen ook. Hoe zou d?*t toch maar komen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 11:46   #145
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is toch eigenaardig dat Nederlanders die in Vlaanderen wonen, moeite hebben om te aarden. En omgekeerd, Belgen of Vlamingen die in Nederland wonen ook. Hoe zou d?*t toch maar komen.
Het is een heel ander volk. Het is gewoon pure toeval dat we dezelfde taal spreken en een lange geschiedenis delen.



Ik ben fan

Laatst gewijzigd door Fetai : 17 oktober 2009 om 11:50.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 11:56   #146
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Het is een heel ander volk. Het is gewoon pure toeval dat we dezelfde taal spreken en een lange geschiedenis delen.



Ik ben fan
Zo lang is die geschiedenis de we delen nu ook alweer niet. 26 jaar of zoiets zijn we samen geweest. En toen was het afgelopen. Meer dan 400 jaar lang leven we gescheiden. Niet voor niets dat we verschillen.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2009 om 11:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 12:48   #147
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zo lang is die geschiedenis de we delen nu ook alweer niet. 26 jaar of zoiets zijn we samen geweest. En toen was het afgelopen. Meer dan 400 jaar lang leven we gescheiden. Niet voor niets dat we verschillen.
ja natuurlijk. We leven ook 400 jaar aan de zelfde Scheldemonding. Spreken dezelfde taal. Ok, we hebben ieder onze eigen regering, maar oh oh wat leven we gescheiden.

psst:

boe!

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 15:59   #148
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ja natuurlijk. We leven ook 400 jaar aan de zelfde Scheldemonding. Spreken dezelfde taal. Ok, we hebben ieder onze eigen regering, maar oh oh wat leven we gescheiden.

psst:

boe!

Inderdaad, we hebben altijd apart geleefd. En daarom ook die verschillen tussen u en mij. Zelfs de Nederlanders die reeds geruime tijd in België leven, beamen dit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 16:22   #149
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad, we hebben altijd apart geleefd. En daarom ook die verschillen tussen u en mij. Zelfs de Nederlanders die reeds geruime tijd in België leven, beamen dit.
We hebben nimmer apart geleefd. Leiden en Leiderdorp hebben niet hetzelfde gemeentebestuur. Zuid-Holland en Noord-Holland hebben een apart provinciaal bestuur zonder dat dit tot culturele kloven leidt en Nederland en België hebben een eigen landsbestuur. Dat is kan nooit een belemmering zijn.
België heeft de afgelopen 400 jaar toch aan de monding van de Schelde gelegen, of beweert u dat het op de Maan lag?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 17:01   #150
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
We hebben nimmer apart geleefd. Leiden en Leiderdorp hebben niet hetzelfde gemeentebestuur. Zuid-Holland en Noord-Holland hebben een apart provinciaal bestuur zonder dat dit tot culturele kloven leidt en Nederland en België hebben een eigen landsbestuur. Dat is kan nooit een belemmering zijn.
België heeft de afgelopen 400 jaar toch aan de monding van de Schelde gelegen, of beweert u dat het op de Maan lag?
Dus de 'monding van de Schelde' is voor u het alleszaligmakende criterium dat impliceert dat Vlamingen en Nederlanders identiek zijn of toch bijna.

Nu heb ik al veel gehoord op dit forum, maar dit bizar verhaal is toch een uitschieter.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2009 om 17:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 17:25   #151
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus de 'monding van de Schelde' is voor u het alleszaligmakende criterium dat impliceert dat Vlamingen en Nederlanders identiek zijn of toch bijna.

Nu heb ik al veel gehoord op dit forum, maar dit bizar verhaal is toch een uitschieter.
Nee en ja, maar ik zal er niet verder op in gaan, want uw wil om te begrijpen is beperkt tot de verschillen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 19:13   #152
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Inderdaad, we hebben altijd apart geleefd. En daarom ook die verschillen tussen u en mij. Zelfs de Nederlanders die reeds geruime tijd in België leven, beamen dit.
En jij geeft er de voorkeur aan dat Vlaanderen, dat historisch deel uitmaakt van de Nederlanden (en dat reeds van in de Bourgondische tijd, dus heel wat langer dan uw 25 jaar systempje), zich binnen die Nederlanden afzondert. Jij bent dus voorstander van apartheid. Aan de vele commentaren die hier reeds uit jouw toetsenbord zij gevloeid kun je niet anders dan besluiten dat de Vlamingen dus een soort "ander ras" zijn binnen de Nederlanden. En volgens jouw visie blijkbaar een "superieur" ras, gezien je in het verleden regelmatig misprijzende opinies hebt geventileerd op alles wat te maken heeft met de andere inwoners van de Nederlanden. Ik verdenk er jou van een racist te zijn. Zeker weten!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 19:16   #153
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:



Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.
Hij geeft 0 argumenten. Hij zegt: Het gaat gewoon niet. Als we het daarvan moeten hebben...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 20:20   #154
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Ook de BBC ziet geen heil in Nl & VL samen:

ze hebben alvast al gekozen voor Dutch en Flemish:

http://www.bbc.co.uk/languages/other/quickfix/
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 20:25   #155
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook de BBC ziet geen heil in Nl & VL samen:

ze hebben alvast al gekozen voor Dutch en Flemish:

http://www.bbc.co.uk/languages/other/quickfix/
Servokroatisch is ook één taal, maar wordt om politieke reden ook gescheiden. Misschien dat er notoire belgicisten werken voor de BBC? In ieder geval geen zelfrespecterende Vlaming scheidt Nederlands van Vlaams.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 20:27   #156
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

De domheid van sommigen onder mijn volksgenoten blijft me tot in den oneindige verbazen.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 20:34   #157
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
We hebben nimmer apart geleefd. Leiden en Leiderdorp hebben niet hetzelfde gemeentebestuur. Zuid-Holland en Noord-Holland hebben een apart provinciaal bestuur zonder dat dit tot culturele kloven leidt en Nederland en België hebben een eigen landsbestuur. Dat is kan nooit een belemmering zijn.
België heeft de afgelopen 400 jaar toch aan de monding van de Schelde gelegen, of beweert u dat het op de Maan lag?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus de 'monding van de Schelde' is voor u het alleszaligmakende criterium dat impliceert dat Vlamingen en Nederlanders identiek zijn of toch bijna.

Nu heb ik al veel gehoord op dit forum, maar dit bizar verhaal is toch een uitschieter.
400 jaar scheiding hebben niet ongedaan gemaakt:
- dat we een culturele erfenis van duizend jaar middeleeuwen delen: bouw- en beeldhouwkunst, schilderkunst, literatuur;
- dat er in de late middeleeuwen convergerende tendensen gewerkt hebben in handel, maatschappelijke organisatie, muntstelsel, rechtspraak, politiek, enz.;
- dat Nederlanders en Vlamingen een delta bewonen, die nog altijd toegangspoort en uitvalsbasis van West-Europa is en
- dat we, in alle gevarieerdheid, dezelfde taal spreken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 21:20   #158
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
400 jaar scheiding hebben niet ongedaan gemaakt:
- dat we een culturele erfenis van duizend jaar middeleeuwen delen: bouw- en beeldhouwkunst, schilderkunst, literatuur;
- dat er in de late middeleeuwen convergerende tendensen gewerkt hebben in handel, maatschappelijke organisatie, muntstelsel, rechtspraak, politiek, enz.;
- dat Nederlanders en Vlamingen een delta bewonen, die nog altijd toegangspoort en uitvalsbasis van West-Europa is en
- dat we, in alle gevarieerdheid, dezelfde taal spreken.
Ja, die argumenten kennen we. En deze zijn ook voor een stuk waar. Maar als men 400 jaar van mekaar gescheiden leeft, dan gaan die argumenten niet meer helemaal op. 400 jaar gescheiden leven is lang. En dat zien we ook in de dagdagelijkse praktijk. En dat wilt of kunt u maar niet inzien.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2009 om 21:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 21:27   #159
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Veel Limburgers hebben nog véél langer gescheiden geleefd. Ook daar kwam een cultuurshock met alle misverstanden vandien. Jammer genoeg kwamen die misverstanden vaak uit kwade wil en zelfs pure onwetenheid.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 21:37   #160
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad, we hebben altijd apart geleefd. En daarom ook die verschillen tussen u en mij. Zelfs de Nederlanders die reeds geruime tijd in België leven, beamen dit.
Belgicisme is uw religie. U leeft voor het behouden van de status-quo, ongeacht het bewijs dat uw kant uitkomt. België houdt het niet erg lang meer uit. U kunt anderen het niet kwalijk nemen dat ze vooruit denken.

Dat zou u eigenlijk ook beter kunnen doen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be