Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2009, 21:39   #161
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Belgicisme is uw religie. U leeft voor het behouden van de status-quo, ongeacht het bewijs dat uw kant uitkomt. België houdt het niet erg lang meer uit. U kunt anderen het niet kwalijk nemen dat ze vooruit denken.

Dat zou u eigenlijk ook beter kunnen doen.
En zo heeft iedereen zijn religie. U niet minder dan ik.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 21:45   #162
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, die argumenten kennen we. En deze zijn ook voor een stuk waar. Maar als men 400 jaar van mekaar gescheiden leeft, dan gaan die argumenten niet meer helemaal op. 400 jaar gescheiden leven is lang. En dat zien we ook in de dagdagelijkse praktijk. En dat wilt of kunt u maar niet inzien.
400 jaar gescheiden, maar ook 400 jaar naar elkaar blijven kijken, van elkaar blijven dromen, zich tegenover elkaar positioneren, naar elkaar blijven verlangen, op elkaar afgeven, zich met elkaar blijven moeien, zich om elkaar bekommeren ...

Je kan proberen er een tragi-komedie van te maken, maar het verhaal is zo veel rijker dat de poging alleen maar pijnlijk kan zijn voor de ondernemer ervan.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 21:47   #163
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, die argumenten kennen we. En deze zijn ook voor een stuk waar. Maar als men 400 jaar van mekaar gescheiden leeft, dan gaan die argumenten niet meer helemaal op. 400 jaar gescheiden leven is lang. En dat zien we ook in de dagdagelijkse praktijk. En dat wilt of kunt u maar niet inzien.
De dagelijkse praktijk laat mij zien dat er op ongelooflijk veel terreinen steeds intensiever samengewerkt wordt en dat de convergerende krachten onstuitbaar toenemen en elkaar versterken. Het Limburg-charter bewijst dat heel-Limburg binnen ons bereik is gekomen. Dat moet u als Limburger als muziek in de oren klinken. Toch?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 21:49   #164
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De dagelijkse praktijk laat mij zien dat er op ongelooflijk veel terreinen steeds intensiever samengewerkt wordt en dat de convergerende krachten onstuitbaar toenemen en elkaar versterken. Het Limburg-charter bewijst dat heel-Limburg binnen ons bereik is gekomen. Dat moet u als Limburger als muziek in de oren klinken. Toch?
System haat Nederland meer dan hij Limburg lief heeft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 21:52   #165
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
System haat Nederland meer dan hij Limburg lief heeft.
Als de hereniging een feit is, dan zal het met de 'generaliteitslanden' gedaan zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 22:45   #166
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Servokroatisch is ook één taal, maar wordt om politieke reden ook gescheiden. Misschien dat er notoire belgicisten werken voor de BBC? In ieder geval geen zelfrespecterende Vlaming scheidt Nederlands van Vlaams.
Dus is Vlaams voor U een dieventaal ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 22:46   #167
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als de hereniging een feit is, dan zal het met de 'generaliteitslanden' gedaan zijn.
Hoe zit het met uw bank ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:05   #168
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus is Vlaams voor U een dieventaal ?
Nee? Hoe kom je daarbij?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 09:20   #169
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus is Vlaams voor U een dieventaal ?
Was dat maar w?*?*r, hé, Henri1?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 09:50   #170
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De dagelijkse praktijk laat mij zien dat er op ongelooflijk veel terreinen steeds intensiever samengewerkt wordt en dat de convergerende krachten onstuitbaar toenemen en elkaar versterken. Het Limburg-charter bewijst dat heel-Limburg binnen ons bereik is gekomen. Dat moet u als Limburger als muziek in de oren klinken. Toch?
Het zgn. 'Limburg-charter' heeft meer te maken met het feit dat de beide Limburgen willen samenwerken.Limburg dat tot 1838-1839 bij België hoorde, en dat door Willem de Onwijze werd gescheiden. En de Limburgers hebben zich daar eigenlijk nooit echt bij kunnen neerleggen. Dus dat heeft niets te maken met een hunkering naar eenheid van streken die 400 jaar gescheiden zijn geweest na slechts een 30 jaar te zijn verenigd geweest, de periode van het VKN incluis.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 09:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 10:02   #171
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het zgn. 'Limburg-charter' heeft meer te maken met het feit dat de beide Limburgen willen samenwerken.Limburg dat tot 1838-1839 bij België hoorde, en dat door Willem de Onwijze werd gescheiden. En de Limburgers hebben zich daar eigenlijk nooit echt bij kunnen neerleggen. Dus dat heeft niets te maken met een hunkering naar eenheid van streken die 400 jaar gescheiden zijn geweest na slechts een 30 jaar te zijn verenigd geweest, de periode van het VKN incluis.
aangezien België pas sinds 1830 bestaat is die 8 jaar ook niet zo schokkend lang.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 10:02   #172
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Ook de BBC ziet geen heil in Nl & VL samen:

ze hebben alvast al gekozen voor Dutch en Flemish:

http://www.bbc.co.uk/languages/other/quickfix/
Ja, en ik heb er stante pede op geantwoord. Het is hoogst eigenaardig gesteld met de BBC. Ik heb reeds meermaals op radio-uitzendingen hen het woord "Dutch" horen gebruiken, wanneer ze het over Flanders hebben. Anderzijds duiken er regelmatig commentatoren op die het hebben over "Flemish". In elk geval ik heb hen prompt een e-mail gestuurd.

Citaat:
Dear Sir,
As a Flemish citizen with Belgian nationality, I wish to draw your attention to a serious misconception about the language of Flanders. Our language is not "Flemish", but Dutch. This is even explicitely stated in the Belgian constitution. Certainly, we Flemish speak our Dutch with a Flemish accent, just like the Austrians (or even the Bavarians) pronounce their German with a different accent. With regard to the English language, the same can be said for the Scots. The Flemish newspapers, the newsreaders on Flemish TV and Radio all use Dutch, the same language as in the Netherlands. "Flemish" is a designation for the different local dialects which can be heard in Flanders. Regrettably, some people in Flanders still continue to use the word "Flemish" to indicate our formal language, which is Dutch.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 10:07   #173
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, en ik heb er stante pede op geantwoord. Het is hoogst eigenaardig gesteld met de BBC. Ik heb reeds meermaals op radio-uitzendingen hen het woord "Dutch" horen gebruiken, wanneer ze het over Flanders hebben. Anderzijds duiken er regelmatig commentatoren op die het hebben over "Flemish". In elk geval ik heb hen prompt een e-mail gestuurd.
misconception ?

wanneer ze naar de uitspraak luisteren, zullen ze meteen merken dat ze gelijk hebben.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 10:09   #174
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, en ik heb er stante pede op geantwoord. Het is hoogst eigenaardig gesteld met de BBC. Ik heb reeds meermaals op radio-uitzendingen hen het woord "Dutch" horen gebruiken, wanneer ze het over Flanders hebben. Anderzijds duiken er regelmatig commentatoren op die het hebben over "Flemish". In elk geval ik heb hen prompt een e-mail gestuurd.
en van die Schotten: ik denk dat ze gerust willen gezegd hebben dat ze een aparte taal spreken, maar de Engelsen gaan niet akkoord: het is allemaal Engels.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 10:09   #175
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
misconception ?

wanneer ze naar de uitspraak luisteren, zullen ze meteen merken dat ze gelijk hebben.
Je ontspoort. Als je in Groot Brittannië bent spreken ze van noord tot zuid Engels met een zeer ander accent. (voor zover men geen Gaelic spreekt of iets dergelijks) Toch blijft het Engels, net als bij ons Nederlands.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 10:28   #176
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
en van die Schotten: ik denk dat ze gerust willen gezegd hebben dat ze een aparte taal spreken, maar de Engelsen gaan niet akkoord: het is allemaal Engels.
Een nichtje van mij is gehuwd met een Schotse expat. Wanneer ik met hem in het Engels een conversatie houd, moet ik wel aandachtig luisteren om hem te volgen, omwille van het Schots accent. Ik kan u verzekeren dat hij zich zwaar beledigd voelt wanneer je hem zou zeggen dat hij geen Engels spreekt. Om dezelfde reden is het dan ook volstrekt onverantwoord vanwege de BBC om ons Nederlands met de term "Flemish" aan te duiden. Natuurlijk, een Belgicist zoals u kan zich daar alleen maar in vermeien. Het komt u goed uit nietwaar? Het pas volledig bij de nefaste gewoonte van de Franstalige Vlamingenhaters om het voortdurend (en met "dédain") te hebben over "le flamand".
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 11:08   #177
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De dagelijkse praktijk laat mij zien dat er op ongelooflijk veel terreinen steeds intensiever samengewerkt wordt en dat de convergerende krachten onstuitbaar toenemen en elkaar versterken. Het Limburg-charter bewijst dat heel-Limburg binnen ons bereik is gekomen. Dat moet u als Limburger als muziek in de oren klinken. Toch?
Het is maar zoals U het bekijkt.
U noemt het intensief samenwerken.
Je zou ook kunnen zeggen dat Belgisch Limburg Nederlands Limburg hun handje moet vasthouden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 14:56   #178
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een nichtje van mij is gehuwd met een Schotse expat. Wanneer ik met hem in het Engels een conversatie houd, moet ik wel aandachtig luisteren om hem te volgen, omwille van het Schots accent. Ik kan u verzekeren dat hij zich zwaar beledigd voelt wanneer je hem zou zeggen dat hij geen Engels spreekt. Om dezelfde reden is het dan ook volstrekt onverantwoord vanwege de BBC om ons Nederlands met de term "Flemish" aan te duiden. Natuurlijk, een Belgicist zoals u kan zich daar alleen maar in vermeien. Het komt u goed uit nietwaar? Het pas volledig bij de nefaste gewoonte van de Franstalige Vlamingenhaters om het voortdurend (en met "dédain") te hebben over "le flamand".
De BBC heeft groot gelijk. En de BBC is zo maar niet de eerste en de beste. Vlamingenhaters zoals u verkiezen hun moedertaal te verloochenen en zich te enten op Holland. Voor lakeien zoals u is alleen het Noord-Nederlands het correcte Nederlands. Het Zuid-Nederlands of het 'Vlaams' kan voor u de pot op zo te zien. Wel, voor mij niet. Nooit.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 15:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 15:57   #179
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en van die Schotten: ik denk dat ze gerust willen gezegd hebben dat ze een aparte taal spreken, maar de Engelsen gaan niet akkoord: het is allemaal Engels.
De Schotten hebben ook een eigen taal (twee zelfs), maar over het algemeen spreken ze vooral Engels, met het bekende Schotse accent.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 oktober 2009 om 15:57.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 16:00   #180
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De BBC heeft groot gelijk. En de BBC is zo maar niet de eerste en de beste. Vlamingenhaters zoals u verkiezen hun moedertaal te verloochenen en zich te enten op Holland. Voor lakeien zoals u is alleen het Noord-Nederlands het correcte Nederlands. Het Zuid-Nederlands of het 'Vlaams' kan voor u de pot op zo te zien. Wel, voor mij niet. Nooit.
De Nederlandse standaardtaal is niet zuidelijker van aard door jouw Belgie.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be