Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Discussie gesloten
 
Discussietools
Oud 25 april 2016, 11:12   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard Antwerpse advocaten staken tegen hervorming pro Deo.

De Antwerpse advocaten hebben vanmorgen een uur het werk neergelegd om te protesteren tegen de hervorming van de financiering van de pro-Deobijstand. Zij aan zij blokkeerde een honderdtal advocaten tussen 8.30 uur en 9.30 uur de ingang van het justitiepaleis.

Advocaten die pro-Deoprestaties leveren, krijgen daarvoor punten. Vanaf september wordt dat puntensysteem echter herschikt. "Een correctionele zaak gaat bijvoorbeeld van twintig naar zes punten. Maar wat de waarde van zo'n punt zal zijn, weten we nog altijd niet. Er was aanvankelijk sprake van 75 euro, maar dat zou naar verluidt niet meer haalbaar zijn", zegt advocaat Xavier Potvin.

In een open brief vragen ze de minister om de pro-Deobijstand op een correcte manier te organiseren en om hen daarvoor eerlijk te vergoeden, zodat ze mensen op een kwaliteitsvolle manier kunnen blijven helpen.

In maart hadden de Antwerpse advocaten ook al actie gevoerd tegen de hervorming. Met een enveloppe voor de mond hielden ze toen een minuut stilte, omdat Justitieminister Koen Geens blijft vasthouden aan een gesloten enveloppe, een vooraf bepaald budget dat mag besteed worden aan pro-Deobijstand.

Hebben de advocaten ook een vakbond?
Laat diegene die iets hebben tegen mensen die staken nu hun reacties maar schrijven.
Gaat schoofke nu ook schrijven: advocaten zijn uitschot want voor schoofke ii iedereen die staakt uitschot.
Patrick M. is offline  
Oud 25 april 2016, 11:35   #2
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.252
Standaard

Iedereen die anderen de toegang naar hun werk belemmert is voor mij uitschot. Staken en uit solidariteit het werk neerleggen kan, maar je mag een andere niet belemmeren zijn job uit te oefenen. Je mag echter hem wel proberen overtuigen om het werk neer te leggen maar wie mij de toegang naar mijn job belemmert duw ik gewoon uit de weg. Als ik niet binnenkan bel ik de politie.

Als 99% van uw werknemers malcontent is, is er iets mis met uw bedrijf.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline  
Oud 25 april 2016, 16:58   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De Antwerpse advocaten hebben vanmorgen een uur het werk neergelegd om te protesteren tegen de hervorming van de financiering van de pro-Deobijstand. Zij aan zij blokkeerde een honderdtal advocaten tussen 8.30 uur en 9.30 uur de ingang van het justitiepaleis.

Advocaten die pro-Deoprestaties leveren, krijgen daarvoor punten. Vanaf september wordt dat puntensysteem echter herschikt. "Een correctionele zaak gaat bijvoorbeeld van twintig naar zes punten. Maar wat de waarde van zo'n punt zal zijn, weten we nog altijd niet. Er was aanvankelijk sprake van 75 euro, maar dat zou naar verluidt niet meer haalbaar zijn", zegt advocaat Xavier Potvin.

In een open brief vragen ze de minister om de pro-Deobijstand op een correcte manier te organiseren en om hen daarvoor eerlijk te vergoeden, zodat ze mensen op een kwaliteitsvolle manier kunnen blijven helpen.

In maart hadden de Antwerpse advocaten ook al actie gevoerd tegen de hervorming. Met een enveloppe voor de mond hielden ze toen een minuut stilte, omdat Justitieminister Koen Geens blijft vasthouden aan een gesloten enveloppe, een vooraf bepaald budget dat mag besteed worden aan pro-Deobijstand.

Hebben de advocaten ook een vakbond?
Laat diegene die iets hebben tegen mensen die staken nu hun reacties maar schrijven.
Gaat schoofke nu ook schrijven: advocaten zijn uitschot want voor schoofke ii iedereen die staakt uitschot.
Wat is er mis met het neer te leggen?
Voor ons is het stakingsrecht een recht dat moet blijven bestaan!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 25 april 2016, 17:01   #4
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat is er mis met het neer te leggen?
Voor ons is het stakingsrecht een recht dat moet blijven bestaan!
Dus u geeft toe dan het stakingsrecht een recht is.
'Gaan' werken is ook een recht maar dan neem ik gaan wel letterlijk.
Maar als de werknemers van de NMBS het werk neerleggen en de treinen blijven staan dan is het kot hier te klein.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 25 april 2016 om 17:02.
Patrick M. is offline  
Oud 25 april 2016, 17:03   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Dus u geeft toe dan het stakingsrecht een recht is.
'Gaan' werken is ook een recht maar dan neem ik gaan wel letterlijk.
Ik heb nooit iets anders beweerd.
Staken zou wel het ultieme middel moeten zijn.
Er zijn vakbonden die dat middel te pas en te onpas gebruiken, dat kan niemand goedkeuren.

Begrijpt u het verschil?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 25 april 2016, 17:12   #6
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb nooit iets anders beweerd.
Staken zou wel het ultieme middel moeten zijn.
Er zijn vakbonden die dat middel te pas en te onpas gebruiken, dat kan niemand goedkeuren.

Begrijpt u het verschil?
Maar ik hoor hier alleen maar verwijten naar de spoorbonden toe.
En als ik dan schrijf dat ik met een staking mijn BBQ uithaal en een pintje ga drinken dan krijg ik hier verwijten dat ik banden in brand steek en dat ik mensen belet om te gaan werken.
Patrick M. is offline  
Oud 25 april 2016, 17:13   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar ik hoor hier alleen maar verwijten naar de spoorbonden toe.
En als ik dan schrijf dat ik met een staking mijn BBQ uithaal en een pintje ga drinken dan krijg ik hier verwijten dat ik banden in brand steek en dat ik mensen belet om te gaan werken.
U begrijpt het dus echt niet
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 25 april 2016, 17:17   #8
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U begrijpt het dus echt niet
En u gaat het mij nu zeker eens uitleggen, of niet soms?
Laat ons eens mee genieten van uw denkwereld.
Patrick M. is offline  
Oud 25 april 2016, 18:15   #9
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Dus u geeft toe dan het stakingsrecht een recht is.
'Gaan' werken is ook een recht maar dan neem ik gaan wel letterlijk.
Maar als de werknemers van de NMBS het werk neerleggen en de treinen blijven staan dan is het kot hier te klein.
Het verschil: bij de spoorweg wordt het werk neergelegd en krijg je treitergedrag van de stakers omdat hun respect op die dagen ver onder nul daalt samen met hun gezond verstand. Vaak wordt er dan nog gestaakt terwijl ofwel de besprekingen nog moeten beginnen, of nog bezig zijn. Dan staak je eigenlijk ofwel totaal nutteloos, ofwel om eenzijdig jouw punten af te dwingen wat bij mij neer komt op chantage. Bij de spoorbonden lijkt het wel alsof besprekingen eerst moeten gevierd worden met een nationale feestdag waarop niemand ergens mag geraken behalve op een bbq van den ijzeren weg.
Athelas is offline  
Oud 25 april 2016, 18:29   #10
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

De spoorbonden staken omdat de afgesproken maatregelen met de top van de NMBS en de Belgische regering niet worden na gekomen en omdat de Belgische regering de afgesproken maatregelen eenzijdig veranderen.
Er was een afspraak voor werknemers bij de NMBS die op pensioen gingen en nu dat er binnen nu en 9 jaar 60% van wat er nu werkt bij de NMBS op pensioen gaat worden de pensioenvoorwaarden eenzijdig veranderd.
En 1 van de middelen die de spoorbonden hebben is de treinen niet te laten rijden.
Juist gelijk dat de vrachtwagen bestuurders een middel hebben om de snelwegen te blokkeren.
Juist gelijk dat de vluchtleiders van belgocontrol ervoor zorgen dat de vliegtuigen niet kunnen opstijgen.
Ieder zijn middel, maar alleen tegen de spoorbonden heel hevige reacties.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 25 april 2016 om 18:30.
Patrick M. is offline  
Oud 25 april 2016, 18:38   #11
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Een staking van de advocaten aangrijpen om nog eens te kunnen doorzeiken over de NMBS-draak...
Wapper is offline  
Oud 25 april 2016, 18:49   #12
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De spoorbonden staken omdat de afgesproken maatregelen met de top van de NMBS en de Belgische regering niet worden na gekomen en omdat de Belgische regering de afgesproken maatregelen eenzijdig veranderen.
Er was een afspraak voor werknemers bij de NMBS die op pensioen gingen en nu dat er binnen nu en 9 jaar 60% van wat er nu werkt bij de NMBS op pensioen gaat worden de pensioenvoorwaarden eenzijdig veranderd.
En 1 van de middelen die de spoorbonden hebben is de treinen niet te laten rijden.
Juist gelijk dat de vrachtwagen bestuurders een middel hebben om de snelwegen te blokkeren.
Juist gelijk dat de vluchtleiders van belgocontrol ervoor zorgen dat de vliegtuigen niet kunnen opstijgen.
Ieder zijn middel, maar alleen tegen de spoorbonden heel hevige reacties.
Ik heb nogthans heel hevige reacties gelezen en gehoord in verband met de staking bij Belgocontrol.

De vrachtwagens staakten eerst niet in Vlaanderen. De moment dat ze dat wel deden, was er wel reactie en is de politie tussenbeide gekomen.

Zolang er niemand gehinderd wordt, wordt er ook niet met onbegrip gereageerd. Mensen snappen dat er soms gestaakt moet worden voor bepaalde rechten of plichten maar ze aanvaarden niet dat stakers lompe klootzakken uithangen die andere mensen pesten of strafbare feiten plegen zoals een snelweg blokkeren.

Uw excuus dat "Ieder zijn middel, maar alleen tegen de spoorbonden heel hevige reacties" is gewoon niet juist. Bent u nu bewust aan het liegen? Of bent u een selectieve lezer?
Athelas is offline  
Oud 25 april 2016, 18:59   #13
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Ik heb nogthans heel hevige reacties gelezen en gehoord in verband met de staking bij Belgocontrol.

De vrachtwagens staakten eerst niet in Vlaanderen. De moment dat ze dat wel deden, was er wel reactie en is de politie tussenbeide gekomen.

Zolang er niemand gehinderd wordt, wordt er ook niet met onbegrip gereageerd. Mensen snappen dat er soms gestaakt moet worden voor bepaalde rechten of plichten maar ze aanvaarden niet dat stakers lompe klootzakken uithangen die andere mensen pesten of strafbare feiten plegen zoals een snelweg blokkeren.

Uw excuus dat "Ieder zijn middel, maar alleen tegen de spoorbonden heel hevige reacties" is gewoon niet juist. Bent u nu bewust aan het liegen? Of bent u een selectieve lezer?
Ik lieg nooit en ik weet en begrijp heel goed wat ik lees.
Maar tegen de staking van de advocaten nog geen reactie.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 25 april 2016 om 19:00.
Patrick M. is offline  
Oud 25 april 2016, 19:06   #14
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik lieg nooit en ik weet en begrijp heel goed wat ik lees.
Maar tegen de staking van de advocaten nog geen reactie.
Die hinderen dan ook niemand. En de mensen weten waarom ze staken en begrijpen dat.

Als je niet liegt en kan lezen, waarom schrijf je dan dergelijk onzin? Leg het mij dan eens uit hoe je tot die foute conclusie/statement komt?
Athelas is offline  
Oud 25 april 2016, 19:30   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Dus u geeft toe dan het stakingsrecht een recht is.
'Gaan' werken is ook een recht maar dan neem ik gaan wel letterlijk.
Maar als de werknemers van de NMBS het werk neerleggen en de treinen blijven staan dan is het kot hier te klein.
Geef toe dat de spoorbonden er misbruik van maken.
Bobke is offline  
Oud 25 april 2016, 19:34   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik lieg nooit en ik weet en begrijp heel goed wat ik lees.
Maar tegen de staking van de advocaten nog geen reactie.
Voor mijn part staken die van nu tot st Juttemis.
Wie heeft daar last van, wat asielzoekers?
Bobke is offline  
Oud 26 april 2016, 08:47   #17
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Voor mijn part staken die van nu tot st Juttemis.
Wie heeft daar last van, wat asielzoekers?
Mensen die voor het gerecht moeten verschijnen en een advocaat nodig hebben.
Pro Deo of niet.
Gaat weeral uitgesteld worden en dan binnenkort zeggen dat justitie niet kan volgen omdat er teveel dossiers zijn.
En dan gaan er foute beslissingen vallen omdat men te vlug gaat beslissen.
Patrick M. is offline  
Oud 26 april 2016, 11:40   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Die hinderen dan ook niemand. En de mensen weten waarom ze staken en begrijpen dat.

Als je niet liegt en kan lezen, waarom schrijf je dan dergelijk onzin? Leg het mij dan eens uit hoe je tot die foute conclusie/statement komt?
Doe geen moeite, hij begrijpt dat gewoon niet.
Ik heb het na iets meer dan een maand opgegeven.
Hij heeft een echte tunnelvisie, hij herhaalt zichzelf overtuigd van zijn groot gelijk, maar je moet niet verwachten dat hij ook maar met één argument komt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 26 april 2016, 11:51   #19
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Mensen die voor het gerecht moeten verschijnen en een advocaat nodig hebben.
Pro Deo of niet.
Gaat weeral uitgesteld worden en dan binnenkort zeggen dat justitie niet kan volgen omdat er teveel dossiers zijn.
En dan gaan er foute beslissingen vallen omdat men te vlug gaat beslissen.
Er zijn al jaren teveel dossiers en een gebrek aan middelen. Justitie is nooit wat anders geweest dan een boeltje. Het enige wat verschillende regeringen gedaan hebben zijn afkopen van fraude en gas boetes om de werklast te verminderen. In realiteit dus niets anders dan oneerlijke symptoombestrijding. Informatica plan is ook totaal mislukt. Justitie zit jaren achterop mbt informatisering. Die ene dag dat ze staken, want ze staken echt niet vaak, zal zeker niet het verschil maken.
Athelas is offline  
Oud 26 april 2016, 13:17   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Mensen die voor het gerecht moeten verschijnen en een advocaat nodig hebben.
Pro Deo of niet.
Gaat weeral uitgesteld worden en dan binnenkort zeggen dat justitie niet kan volgen omdat er teveel dossiers zijn.
En dan gaan er foute beslissingen vallen omdat men te vlug gaat beslissen.
Inderdaad èèn uur.
Wie zelf zijn raadsman betaalt zal echt niet langer moeten wachten.
Bobke is offline  
Discussie gesloten



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be