Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 december 2023, 19:55   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat vind ik straf. Is dit wettelijk ? Dit is volgens mij niet hard te maken behalve dan indien die passagier een minderjarige is en dan nog.

Nu in mijn auto is dit quasi onmogelijk want als er 1 gordel niet is vastgeklikt gaan en blijven er alarmen afgaan.
Bij mij is het gekoppeld aan een gewichtssensor en ik denk dat het uitschakelbaar is (nog niet ‘onderzocht’).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 19:56   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bij mij is het gekoppeld aan een gewichtssensor en ik denk dat het uitschakelbaar is (nog niet ‘onderzocht’).
Voor de achterbanken is dat bij mij uitschakelbaar.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 20:14   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor de achterbanken is dat bij mij uitschakelbaar.
Omdat er sommige mensen vrijgesteld zijn van gordelplicht denk ik.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2023, 06:40   #24
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.661
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wil die nieuwe openbare wegcode op zijn geheel, rustig bekijken.
Aparte dingen bekijken en daarop focussen, is plezant aan de toog, om lachers op je hand te krijgen.

Vanzelfsprekend zullen mijn dada's er niet instaan. Vb een wettelijke beperking van de lengte van een fietsstraat. Zit maar eens twee km achter een 90 jarige pee op zijn fiets aan 8 km per uur, met als toetje dat je op sommige plaatsen zelfs veilig zoudt kunnen tripleren ...
De fietsstraat werd eerder al afgeschaft. Het is nu de fietszone. Binnenkort de hele stad! (Tenzij De Wever in Antwerpen met De Winter gaat regeren. Ik stem er alvast op geen van beiden. Autodebielisten strontbeu.)
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 16 december 2023 om 06:40.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2023, 13:46   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De fietsstraat werd eerder al afgeschaft. Het is nu de fietszone. Binnenkort de hele stad! (Tenzij De Wever in Antwerpen met De Winter gaat regeren. Ik stem er alvast op geen van beiden. Autodebielisten strontbeu.)
De parking is ook nog Vlaanderen hé gast.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2023, 13:46   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Even lachen:

.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg genderneutraal verkeersbord.jpg‎ (571,1 KB, 93x gelezen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 december 2023 om 13:47.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2023, 22:38   #27
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Ik vind de titel van het artikel in DS: "Het voetpad wordt weer van de voetganger" in tegenspraak met de nieuwe regel die stelt dat kinderen tot 11 jaar onder de nieuwe regels op het voetpad mogen fietsen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231213_95601335

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12...den-en-regels/
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 08:42   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat fietsers rechts kunnen afslaan bij rood of oranje kan ik begrijpen. Je heb immers geen risico op een botsing met een wagen als er een afgezonderd fietspad is. Maar dat ze nu situaties gaan maken waarbij fietsers rechtdoor door het rood mogen rijden, moeten ze mij echt eens uitleggen. Wat is het idee daarachter?
Tot er enkele door het “toegelaten” rood rijden en met een mooie parabool door een aanstormende auto (voor wie het verkeerslicht op groen staat) de lucht worden ingeslingerd. Fout van de automobilist ??? Ha ja, want fietser = zwakke weggebruiker nietwaar? Dus fout van automobilist…
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 09:00   #29
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.661
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tot er enkele door het “toegelaten” rood rijden en met een mooie parabool door een aanstormende auto (voor wie het verkeerslicht op groen staat) de lucht worden ingeslingerd. Fout van de automobilist ??? Ha ja, want fietser = zwakke weggebruiker nietwaar? Dus fout van automobilist…
Volgens Micele dient elk kruispunt bedachtzaam benadert te worden, ook als men groen heeft. Groen wil niet zeggen dat je zomaar mag doorrijden en in je recht bent bij een ongeval.

Nu ik schreef het al, op de plaatsen waar ik dat bordje (wat fietsers de toelating geeft om rechtdoor door het rood te rijden) heb zien hangen bestaat het gevaar niet dat ze onderschept worden door een auto (tenzij die hen expres van het voet- en fietspad wil maaien). Men kan trouwens evengoed door een onaandachtige automobilist van de baan gereden worden als men als fietser naar rechts door het rood (of zelfs groen) afslaat.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 09:04   #30
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.661
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De parking is ook nog Vlaanderen hé gast.
Dat is Vlaamse regelgeving en geldt ook op de parking.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2023, 23:10   #31
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wil die nieuwe openbare wegcode op zijn geheel, rustig bekijken.
(...)
Ik zou die nieuwe wegcode ook graag rustig bekijken, maar ik kan die nergens vinden.

Ik zou verwachten dat ik die zo kan vinden op de site van wegcode.be of die van de FOD mobiliteit. Maar helemaal niets daar te vinden.
Buiten wat artikels uit kranten en de vrt krijg ik niets van officiële tekst gevonden.

Is er iemand die me de link kan geven naar die nieuwe wegcode?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2023, 23:23   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Ben ik de enige hier die kan lezen?

Citaat:
De code van de openbare weg - want we spreken binnenkort dus niet meer over de Belgische wegcode - moet nog worden goedgekeurd door de Raad van State. In de lente van volgend jaar volgt dan normaal gezien de publicatie in het Belgisch staatsblad, waarna de nieuwe regels van kracht moeten worden in de herfst van 2025.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2023, 23:34   #33
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ben ik de enige hier die kan lezen?
Citaat:
De code van de openbare weg - want we spreken binnenkort dus niet meer over de Belgische wegcode - moet nog worden goedgekeurd door de Raad van State. In de lente van volgend jaar volgt dan normaal gezien de publicatie in het Belgisch staatsblad, waarna de nieuwe regels van kracht moeten worden in de herfst van 2025.
Dat kan best zijn maar waarom zouden wij dan nu niet mogen weten wat daar in staat? Dat lijkt mij een fundamenteel democratisch recht.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2024, 06:47   #34
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.661
Standaard

De compleet gestoorde idiote minister van stilstaande mobiliteit Gilkinet (diegene die de NMBS volledig in de prak reed) wil dat vanaf 1 februari ziekenwagens, politievoertuigen en brandweer ook 's nachts sirenes gebruiken. Bullshitjobbers kunnen wel wat nachtrust missen maar voor de werkende stadsbevolking wordt dat een harde dobber. De criminelen zijn Gilkinet wel dankbaar. Die kunnen op tijd gaan lopen. NOOIT MEER GROEN!
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2024, 15:12   #35
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De compleet gestoorde idiote minister van stilstaande mobiliteit Gilkinet (diegene die de NMBS volledig in de prak reed) wil dat vanaf 1 februari ziekenwagens, politievoertuigen en brandweer ook 's nachts sirenes gebruiken. Bullshitjobbers kunnen wel wat nachtrust missen maar voor de werkende stadsbevolking wordt dat een harde dobber. De criminelen zijn Gilkinet wel dankbaar. Die kunnen op tijd gaan lopen. NOOIT MEER GROEN!
Gilkinet trekt zijne kak weer in en neen, p-magazine, dat heeft niks te maken met het roepen en tieren vanop het Antwerpse ‘schoon verdiep’ om stemmetjes te ronselen voor de verkiezingen, maar met protest van de hulpdiensten.
Citaat:
https://p-magazine.com/nl/articles/s...h-weer-op-stil

Sirenes mogen dan toch weer op stil
Georges Gilkinet (Ecolo) trekt zijn geniale plan weer in.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2024, 15:25   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Waarom is de meest debiele regel ooit, namelijk de voorrang van rechts niet afgeschaft ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 12:20   #37
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Ik heb de journalist die het artikel in DS geschreven heeft aangesproken en hem gevraagd op welke tekst hij zijn artikel gebaseerd heeft.

Blijkt dat de pers ook geen tekst gekregen heeft.
Er is enkel een persbericht afkomstig van het kabinet van de minister.

Ik zou niet weten waarom wij niet mogen weten wat er in die tekst staat vooraleer die gepubliceerd wordt in het Staatsblad.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 12:49   #38
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Waarom is de meest debiele regel ooit, namelijk de voorrang van rechts niet afgeschaft ?
Is de voorrang van rechts een debiele regel?
Ja, dat is die zeker.

Maar je moet je wel de vraag stellen wat je dan als algemene voorrangsregel in de plaats neemt, op kruispunten tussen kleinere wegen zonder enige markering.

Ik ken 2 alternatieven:

- Het Amerikaanse systeem:
De algemene regel is dat wie eerst toekomt op het kruispunt ook eerst mag vertrekken.

- Het Engelse systeem:
De algemene regel is dat je hoffelijk moet zijn.

Met dat Amerikaanse systeem ben ik niet vertrouwd. Geen idee of dat degelijk werkt.

Met het Engelse systeem heb ik meer ervaring.

De regel op zich is niet zo duidelijk en dat heeft er in de loop van de jaren toe geleid dat er een aangegeven voorrangsregeling is op nagenoeg elk kruispunt in de UK, hoe klein ook.

Dat kan op een heel goedkope en simpele wijze. 2 streepjes witte verf loodrecht op het rijvak en de regeling is er. Geen borden nodig. Die zijn er dikwijls wel, maar in principe zijn ze niet nodig.

In de praktijk komt het hierop neer: je hebt op elk kruispunt voorrang, tenzij er aangegeven wordt dat je voorrang moet verlenen. De borden B9 of B15 waarmee onze voorrangswegen bezaaid zijn, die zijn overbodig.

Daar komt nog bij dat de regeling altijd, ik heb het nooit anders ervaren, in lijn is met wat je van nature als voorrang aanvoelt. Volg je gewoon je instinct dan ben je altijd juist.

Bijvoorbeeld:
Nooit zal je een T-kruispunt tegenkomen waarbij de doorgaande weg voorrang moet verlenen.
Nooit zal je een kruispunt tegenkomen waar een kleine landweg voorrang heeft op een weg die dubbel zo breed is.

Volgens mij is dat een veel beter systeem.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be