Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Hoe ver woont u van uw werk
< 10 km 19 33,33%
tussen 10 en 15 km 5 8,77%
tussen 15 en 20 km 1 1,75%
> 20 km 32 56,14%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2011, 17:37   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is juist en is iets wat we meer dan eens merken. Rij je met een gewone fiets, dan zijn er veel automobilisten die rakelings langs je heen vlammen. Met de fietskar gaan we meestal in een wijde boog om je heen.
Idd, ook als voetganger merkt men dat evenzo op bij fietsers die rakelings voorbijrijden.
(als voetganger is het wel moeilijker een karretje mee te slepen...)

Is die 1 m zijdelingse afstand:
Citaat:
Artikel 40. Gedrag van de bestuurders tegenover voetgangers

40.6. Bij het voorbijrijden van een hindernis waar de voetgangers omheen moeten gaan op de rijbaan, moeten de bestuurders langs die hindernis een vrije ruimte laten van ten minste één meter. Kan dit voorschrift niet nageleefd worden en loopt een voetganger ter hoogte van de hindernis, dan mag de bestuurder die hindernis niet sneller dan stapvoets voorbijrijden.

40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/210-art40
Citaat:
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

http://wegcode.be/wetteksten/selecti...e/213-art40ter
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2011 om 17:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 18:53   #42
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Ik heb de indruk dat deze niet representatieve enquête een duidelijk beeld laat zien.

Trouwens is er op de grote autosnelwegen tijdens de spitsuren al eens gemeten hoeveel voertuigen er daar voorbij komen. Ik wil wedden dat je dan op een relatief groot % van de beroepsbevolking komt als je die allemaal samentelt.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 21:32   #43
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat deze niet representatieve enquête een duidelijk beeld laat zien.
Yup, dat was ook de opzet ervan. Vandaar ook dat ik de afstanden zo gekozen heb. Hoewel natuurlijk niet volledig representatief voor de hele bevolking, wordt nogmaals bevestigd dat een aanzienlijk deel ( > 40 % hier - in realiteit zou dit percentage nog een pak hoger liggen ) van de bevolking op fietsafstand ( < 15 km ) van het werk woont.

Er is daar dus een nog een grote groeimarge mogelijk, zeker nu de elektrische fiets steeds meer ingeburgerd geraakt. In dezelfde context wordt in Nederland thans 25 % van de woon - werk verplaatsingen met de fiets gedaan.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2539-wm.htm
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 21:48   #44
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Yup, dat was ook de opzet ervan. Vandaar ook dat ik de afstanden zo gekozen heb. Hoewel natuurlijk niet volledig representatief voor de hele bevolking, wordt nogmaals bevestigd dat een aanzienlijk deel ( > 40 % hier - in realiteit zou dit percentage nog een pak hoger liggen ) van de bevolking op fietsafstand ( < 15 km ) van het werk woont.

Er is daar dus een nog een grote groeimarge mogelijk, zeker nu de elektrische fiets steeds meer ingeburgerd geraakt. In dezelfde context wordt in Nederland thans 25 % van de woon - werk verplaatsingen met de fiets gedaan.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2539-wm.htm
> 55 % zit op minimum 20 km. Ik noem dat toch niet echt een bewijs van jouw theoriëen.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 2 februari 2011 om 21:48.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 22:13   #45
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
> 55 % zit op minimum 20 km. Ik noem dat toch niet echt een bewijs van jouw theoriëen.
Dat is niet mijn theorie hé, het is gewoon een vaststelling en feit.

Citaat:
Een kwart woont op minder dan 5 km van het werk, de helft op minder dan 10 km. 8% werkt op meer dan 50 km
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 22:22   #46
Maximus Aurelius
Staatssecretaris
 
Maximus Aurelius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Berichten: 2.694
Standaard

twee kilometer; te voet
__________________
"Shove those taxes up your ass, you f*en politicians!" - Maximus Aurelius met menig promille in het bloed, lente 2011.
Maximus Aurelius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 22:58   #47
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is niet mijn theorie hé, het is gewoon een vaststelling en feit.
In werkelijkheid gaat het percentage dat dus meer dan 20 km van het werk woont nog hoger zijn, bijgevolg gaat jouw groepje ook achteruit.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 15:33   #48
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
In werkelijkheid gaat het percentage dat dus meer dan 20 km van het werk woont nog hoger zijn, bijgevolg gaat jouw groepje ook achteruit.
Maar waar haalt u dat vandaan? Misschien kan u eens een verwijzing geven naar de statistieken waar u die informatie vandaan haalt, kwestie van uw beweringen te staven en enige geloofwaardigheid te geven.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 18:04   #49
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Net geen 3 km enkel, bij slecht weer met de tram, meestal met de fiets. En omdat ik een abonnement er niet uitkrijg, zal het vanaf nu zelfs nog vaker met de fiets zijn.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 08:29   #50
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is juist en is iets wat we meer dan eens merken. Rij je met een gewone fiets, dan zijn er veel automobilisten die rakelings langs je heen vlammen. Met de fietskar gaan we meestal in een wijde boog om je heen.
Als ik gewoon met de fiets onderweg ben rijd ik altijd ongeveer 1m van de wegrand. (ongeveer in het rechtse bandenspoor). Ik merk dat automobilisten dan ook meer afstand geven.
Als een automobilist je kan voorbijsteken zonder over de middenstreep te gaan zal hij dat doen, als je hem echter de ruimte daartoe niet geeft dan moet hij je inhalen alsof je een auto bent, en dan krijg je automatisch meer ruimte.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 09:15   #51
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

15 km. In mijn situatie ondoenbaar met het OV. Ik heb ook mijn wagen nodig voor mijn werk (klantenbezoek). Ik vertrek om 6u30 's ochtends, dan ben ik voor de file op mijn werk. (om 7u).

En het spijt mij dat ik het moet zeggen, maar de meeste fietsers rijden als idioten. Ik kom ze dagelijks tegen, in het donker gekleed, zonder verlichting, en liefst in mijn dode hoek. Doen ze het er om?

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 16:21   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
En het spijt mij dat ik het moet zeggen, maar de meeste fietsers rijden als idioten. Ik kom ze dagelijks tegen, in het donker gekleed, zonder verlichting, en liefst in mijn dode hoek. Doen ze het er om?
Ik rij iedere dag met de fiets naar hartje Waregem en ergens heb je wel gelijk al is het zeker niet zo algemeen als je schrijft. Er zijn inderdaad een aantal fietsers (lang niet echter "de meeste", verre van!) die iedere dag hun mogelijk doodvonnis ondertekenen door in het donker onverlicht en zonder fluovestje rondrijden. Ik als fietser haat dergelijk gedrag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 16:37   #53
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik rij iedere dag met de fiets naar hartje Waregem en ergens heb je wel gelijk al is het zeker niet zo algemeen als je schrijft. Er zijn inderdaad een aantal fietsers (lang niet echter "de meeste", verre van!) die iedere dag hun mogelijk doodvonnis ondertekenen door in het donker onverlicht en zonder fluovestje rondrijden. Ik als fietser haat dergelijk gedrag.
Je hebt mijn grootste respect, Jan! Mocht iedere fietser nu eens doen zoals jij, er was een pak miserie minder op de weg. Het lastigste vind ik dat veel fietsers geen oogkontakt maken, zodat je als automobilist helemaal niet weet wat ze van plan zijn. Degenen die dat wél doen, zal ik met de grootste hoffelijkheid behandelen en ik zal zelfs met plezier stoppen om hen door te laten.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 18:49   #54
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
En het spijt mij dat ik het moet zeggen, maar de meeste fietsers rijden als idioten. Ik kom ze dagelijks tegen, in het donker gekleed, zonder verlichting, en liefst in mijn dode hoek. Doen ze het er om?

Fred.
Dergelijke reacties zie je steeds opnieuw bij mensen die ALLEEN maar tot één groep behoren van de verkeersdeelnemers. Iemand die alleen met de auto rijdt, zal dus enkel letten op hoe de fietsers zich gedragen, maar de omgekeerde richting ( hoe fietsers de het autoverkeer ervaren ), daar weten ze niks van aangezien ze er ook geen ervaring mee hebben.

Ik rij iedere dag met de fiets naar het werk, en het spijt mij eveneens dat ik het moet zeggen, maar de meest automobilisten rijden als echte idioten als opgejaagd wild rond. Ik moet hier vb verschillende banen met voorrang van rechts doen, wel zowat 70% vlamt voorbij die straten alsof ze er niet liggen. Zelfde met een doorlopend fietspad, waarbij automobilisten gewoon hun voorrang nemen hoewel ze er geen hebben (waarschijnlijk kennen ze nog niet eens de wegcode). Je zou eens moeten meefietsen, ik denk dat je nogal uw ogen zou opentrekken.

Kortom het zou eens goed zijn op de fiets te stappen om het verkeer vanuit een andere invalshoek te bekijken.

De verklaring dat er regelmatig fietsers gezien worden zonder verlichting ed heeft mi vooral te maken met het feit dat er ook veel erg jonge verkeersdeelnemers (scholieren en pubers ) tussenzitten. Die durven zich wel meer dan eens misdragen. De pendelaars die ik met de fiets tegenkom, zijn wel bijna allemaal goed uitgerust. Al zou sommige LED verlichting (made in China) wel afgeschaft mogen worden wegens te zwak licht.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 18:57   #55
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als ik gewoon met de fiets onderweg ben rijd ik altijd ongeveer 1m van de wegrand. (ongeveer in het rechtse bandenspoor). Ik merk dat automobilisten dan ook meer afstand geven.
Als een automobilist je kan voorbijsteken zonder over de middenstreep te gaan zal hij dat doen, als je hem echter de ruimte daartoe niet geeft dan moet hij je inhalen alsof je een auto bent, en dan krijg je automatisch meer ruimte.
Als je het aan de automobilisten vraagt, mag je het verkeer zo niet hinderen en moet je zo ver mogelijk aan de kant van de weg rijden, zodat ze ongestoord hun weg kunnen verder zetten zonder af te remmen.

Doe je dat zo in de praktijk, dan vlammen ze je zonder snelheid te minderen rakelings voorbij. Kortom de beste manier om op het kerhof te belanden.
Het beste is dus zoals u zelf doet, wat meer plaats nemen zodat ze wel moeten afremmen en ze je moeten voorbij steken. Ik doe dat ook zo en schuif dan vervolgens wat op naar rechts wanneer ze me inhalen.
Hetzelfde geldt bij het naderen van een kruispunt, dan kan je als fietser het beste in het midden van de baan gaan rijden en je als auto gedragen. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat ze je alsnog snel voorbijsteken en ze je vervolgens de pas afsnijden door voor je neus af te draaien.

Een spiegel op je fiets waarop je achterliggend verkeer ziet is bij die situaties erg nuttig.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 21:52   #56
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

De fiets is een achterhaald vervoermiddel
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2011, 22:22   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als je het aan de automobilisten vraagt, mag je het verkeer zo niet hinderen en moet je zo ver mogelijk aan de kant van de weg rijden, zodat ze ongestoord hun weg kunnen verder zetten zonder af te remmen.
Dat ligt eigenlijk niet aan ´die automobilisten´, maar het staat wel duidelijk in de wegcode,
namelijk Art 9.3.1. en Art 16.7.
Dus ´die automobilisten´ steunen zich op het verkeersreglement.

Uiteraard moeten dezelfde ´automobilisten´ en andere snellere voertuigen en motorfietsen ook de 1 m zijdelingse afstand kennen en respecteren als ze een fietser, bromfietser of voetganger inhalen/voorbijrijden;
de fietser/bromfietser doet dat op zijn beurt eveneens bij een voetganger.
Dan komt het dikwijls voor dat ze allemaal zouden moeten afremmen bij die 1 m zijdelingse veiligheidsafstand


Maar dat wist je.
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=41

Citaat:
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Er is enkel een uitzondering voor motorrijders, zie art 9.3.2
Citaat:
9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven.

Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.

De rijbewegingen door de bestuurder van een motorfiets uitgevoerd op het gedeelte van de rijbaan dat hij mag innemen, worden niet als manoeuvres zoals bedoeld in artikel 12.4 beschouwd en vereisen geen gebruik van de richtingaanwijzers.
De bestuurder mag echter niet de inhaalbewegingen hinderen waarmee achterliggers begonnen zijn.
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/109-art9

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het beste is dus zoals u zelf doet, wat meer plaats nemen zodat ze wel moeten afremmen en ze je moeten voorbij steken. Ik doe dat ook zo en schuif dan vervolgens wat op naar rechts wanneer ze me inhalen.
En ook Art 16.7 is natuurlijk geldig voor alle bestuurders, dus ook fietsers:

Citaat:
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
http://wegcode.be/wetteksten/selecti...id=174%3Aart16
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2011 om 22:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 05:54   #58
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
1300 meter ongeveer.

Te voet, per fiets, of met de tram.
Zalig.
Mee de tram voor 1,3km cq 1300m? Als em opgetrokken is kan hij weer stoppen. Tis alst regent zekers?
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 12:33   #59
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Yup, dat was ook de opzet ervan. Vandaar ook dat ik de afstanden zo gekozen heb. Hoewel natuurlijk niet volledig representatief voor de hele bevolking, wordt nogmaals bevestigd dat een aanzienlijk deel ( > 40 % hier - in realiteit zou dit percentage nog een pak hoger liggen ) van de bevolking op fietsafstand ( < 15 km ) van het werk woont.

Er is daar dus een nog een grote groeimarge mogelijk, zeker nu de elektrische fiets steeds meer ingeburgerd geraakt. In dezelfde context wordt in Nederland thans 25 % van de woon - werk verplaatsingen met de fiets gedaan.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2539-wm.htm
15 kilometer is toch al vrij ver fietsen : aangezien je zelden kan doorrijden, ben je dan al gauw drie kwartier onderweg

daarenboven zijn er heel wat mensen die de kinderen nog moeten ophalen/afzetten, of die op weg naar huis nog hun boodschappen moeten doen
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 19:31   #60
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
15 kilometer is toch al vrij ver fietsen : aangezien je zelden kan doorrijden, ben je dan al gauw drie kwartier onderweg

daarenboven zijn er heel wat mensen die de kinderen nog moeten ophalen/afzetten, of die op weg naar huis nog hun boodschappen moeten doen
De groene maffia ziet het graag op haar manier nietwaar
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be