Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 september 2007, 19:38   #1
xliarx
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 6
Standaard Jean-Marie Dedecker en Lijst Dedecker

Beste mede-politiekliefhebbers,

Ik zit nu in mijn vijfde jaar aso en voor een eindwerk ‘wijsgerige stromingen’ moet ik een politicus bespreken. Ik heb voor Jm Dedecker gekozen, want hij is wel een interessant persoon. Van mijn lijst van 10 vragen heb ik er ondertussen al 9 opgelost, maar eentje blijft onverweesd achter. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De vraag luidt: ‘Plaats de partij van de politicus in de politiek in ons land.’ Dus ik zou moeten Lijst Dedecker kunnen plaatsen op alle beleidsniveaus in België (regering of oppositie). Daar er nog geen regering gevormd is na de federale verkiezingen van 10 juni vroeg ik me af hoe ik hier zinnig kon op antwoorden. Ik dacht gehoord te hebben dat LDD in de oppositie zou willen

En wat kan ik zeggen over de andere beleidsniveaus: vlaams parlement en senaat, gemeenteraadsverkiezingen, … De veelheid aan niveaus in dit soms bizarre land lijkt me niet altijd duidelijk. Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/LDD staat onderaan een lijst aan vertegenwoordigers. Is dit dan de plaatsing van de partij in het politieke landschap’


Ik hoop dat ik hier hulp kan vinden, anders ben ik hulpeloos

Alvast bedankt voor de moeite.
xliarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 19:58   #2
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xliarx Bekijk bericht
Beste mede-politiekliefhebbers,

Ik zit nu in mijn vijfde jaar aso en voor een eindwerk ‘wijsgerige stromingen’ moet ik een politicus bespreken. Ik heb voor Jm Dedecker gekozen, want hij is wel een interessant persoon. Van mijn lijst van 10 vragen heb ik er ondertussen al 9 opgelost, maar eentje blijft onverweesd achter. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De vraag luidt: ‘Plaats de partij van de politicus in de politiek in ons land.’ Dus ik zou moeten Lijst Dedecker kunnen plaatsen op alle beleidsniveaus in België (regering of oppositie). Daar er nog geen regering gevormd is na de federale verkiezingen van 10 juni vroeg ik me af hoe ik hier zinnig kon op antwoorden. Ik dacht gehoord te hebben dat LDD in de oppositie zou willen

En wat kan ik zeggen over de andere beleidsniveaus: vlaams parlement en senaat, gemeenteraadsverkiezingen, … De veelheid aan niveaus in dit soms bizarre land lijkt me niet altijd duidelijk. Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/LDD staat onderaan een lijst aan vertegenwoordigers. Is dit dan de plaatsing van de partij in het politieke landschap

Ik hoop dat ik hier hulp kan vinden, anders ben ik hulpeloos

Alvast bedankt voor de moeite.
Met plaatsing van de partij in het politieke landschap bedoelen ze volgens mij plaatsing op het links-rechts spectrum.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum

Maar misschien kun je het beter aan 1 van je leerkrachten vragen.
Want ik zou je niet graag op het verkeerde spoor zetten
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:10   #3
xliarx
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 6
Standaard

Wel, dat dacht ik ook eerst.
Maar bij de opdracht stond tussen haakjes 'meerderheid, oppositie?' .


Ik heb eens het blad met de opdracht erbijgenomen en vond;

4. de plaats van de politicus in het politiek landschap

- Zit de partij waarvan uw politicus lid is in de meerderheid of in de oppositie? Ga dit na voor elk beleidsniveau.
xliarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:14   #4
Animalman
Parlementsvoorzitter
 
Animalman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2007
Locatie: Dunny On The Wold
Berichten: 2.042
Standaard

Ik denk dat de kans dat Jean-Marie uiteindelijk in de meerderheid terecht zal komen nogal aan de kleine kans is... Daarbij, diene mens is geboren om oppositie te voeren.
__________________

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:19   #5
xliarx
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Animalman Bekijk bericht
Ik denk dat de kans dat Jean-Marie uiteindelijk in de meerderheid terecht zal komen nogal aan de kleine kans is... Daarbij, diene mens is geboren om oppositie te voeren.
om kritiek te spuwen op de voorstellen bedoel je dan?
xliarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:29   #6
Animalman
Parlementsvoorzitter
 
Animalman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2007
Locatie: Dunny On The Wold
Berichten: 2.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xliarx Bekijk bericht
om kritiek te spuwen op de voorstellen bedoel je dan?
Ja, en ik bedoel dat in de best mogelijke zin. Als ik hem bezig hoor klinkt hij alsof hij een mens is die weet hoe de vork in de steel zit, hoe het leven voor de meeste mensen is. Van de meeste andere politici krijg ik doorgaans de indruk dat ze van de kleuterklas en het pretpark recht naar de unif, partijbureau en pluche zijn 'gepistonneerd', zonder ooit een dag te hebben gewerkt.

Hij durft zich te verzetten, niet als racist of voor het plezier om dwars te liggen, gewoon omdat hij blijkbaar zijn gezond verstand nog heeft.
__________________

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:33   #7
xliarx
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 6
Standaard

dit gevoel heb ik ook. soms krijgt ik het van die plastrons waarvan je denkt dat ze al gans hun leven achter een bureautje zitten. geen feeling met de echte wereld hebben die soms.
xliarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:36   #8
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Het echte leven zijn plastrons..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:36   #9
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xliarx Bekijk bericht

En wat kan ik zeggen over de andere beleidsniveaus: vlaams parlement en senaat, gemeenteraadsverkiezingen, … De veelheid aan niveaus in dit soms bizarre land lijkt me niet altijd duidelijk. Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/LDD staat onderaan een lijst aan vertegenwoordigers. Is dit dan de plaatsing van de partij in het politieke landschap’


Ik hoop dat ik hier hulp kan vinden, anders ben ik hulpeloos

Alvast bedankt voor de moeite.
Zoals je zelf wel ziet, is LDD nogal een rare partij, met mensen die toen ze de vorige keer verkozen werden nog bij een andere partij waren.

Een aantal nuttige links voor jou :

verkiezingsresultaten(officiële site) 10 juni 2007 voor de Kamer
verkiezingsresultaten (officiële site) 10 juni 2007 voor Senaat
huidige samenstelling Kamer
huidige samenstelling Vlaams Parlement (verkozen in 2004)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:40   #10
Animalman
Parlementsvoorzitter
 
Animalman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2007
Locatie: Dunny On The Wold
Berichten: 2.042
Standaard

Mijn theorie is de volgende: Die plastron sluit de zuurstoftoevoer naar de hersenen af, met als gevolg dat de hersenen vroegtijdig afsterven.


En om het giftig antwoord van ne plastron-dragende medemens voor te zijn:

Ja, bij mij was die schade op die paar uurkes die ik ooit ene gedragen heb geschiedt! Dat èn ik ben blond.
__________________

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:53   #11
xliarx
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zoals je zelf wel ziet, is LDD nogal een rare partij, met mensen die toen ze de vorige keer verkozen werden nog bij een andere partij waren.

Een aantal nuttige links voor jou :

verkiezingsresultaten(officiële site) 10 juni 2007 voor de Kamer
verkiezingsresultaten (officiële site) 10 juni 2007 voor Senaat
huidige samenstelling Kamer
huidige samenstelling Vlaams Parlement (verkozen in 2004)

dank je!
bij het vlaams parlement: ik zie dat LDD er ook bij staat (met drie zetels), maar het bestond nog niet in 2004. komt dit dan doordat drie mensen zijn overgestapt uit een andere partij (zoals daar op de site staat)? maar kunnen zij dan gewoon hun zetels toewijzen aan LDD?
moeilijk te verwoorden, maar ik hoop dat het verstaanbaar is.
xliarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 21:11   #12
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xliarx Bekijk bericht
dank je!
bij het vlaams parlement: ik zie dat LDD er ook bij staat (met drie zetels), maar het bestond nog niet in 2004. komt dit dan doordat drie mensen zijn overgestapt uit een andere partij (zoals daar op de site staat)? maar kunnen zij dan gewoon hun zetels toewijzen aan LDD?
moeilijk te verwoorden, maar ik hoop dat het verstaanbaar is.
Als je verkozen bent via een lijst in het parlement, dan is dat jouw persoonlijke zetel. Als je dus nadien in ruzie geraakt met die partij, blijft die zetel gewoon van jou.

Het is wel zo dat zij nu die zetels wel moeten houden, want als ze die zouden opgeven (om bijvoorbeeld in de Kamer te gaan zetelen) dan zou die naar de ouwe partij gaan (Vlaams Belang of VLD dus)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 22:40   #13
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xliarx Bekijk bericht
Beste mede-politiekliefhebbers,

Ik zit nu in mijn vijfde jaar aso en voor een eindwerk ‘wijsgerige stromingen’ moet ik een politicus bespreken. Ik heb voor Jm Dedecker gekozen, want hij is wel een interessant persoon. Van mijn lijst van 10 vragen heb ik er ondertussen al 9 opgelost, maar eentje blijft onverweesd achter. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De vraag luidt: ‘Plaats de partij van de politicus in de politiek in ons land.’ Dus ik zou moeten Lijst Dedecker kunnen plaatsen op alle beleidsniveaus in België (regering of oppositie). Daar er nog geen regering gevormd is na de federale verkiezingen van 10 juni vroeg ik me af hoe ik hier zinnig kon op antwoorden. Ik dacht gehoord te hebben dat LDD in de oppositie zou willen

En wat kan ik zeggen over de andere beleidsniveaus: vlaams parlement en senaat, gemeenteraadsverkiezingen, … De veelheid aan niveaus in dit soms bizarre land lijkt me niet altijd duidelijk. Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/LDD staat onderaan een lijst aan vertegenwoordigers. Is dit dan de plaatsing van de partij in het politieke landschap’


Ik hoop dat ik hier hulp kan vinden, anders ben ik hulpeloos

Alvast bedankt voor de moeite.
In de politieke wetenschappen wordt in grote lijnen gewerkt met volgende assen:

religieus - niet-religieus of vrijzinnig (maar die as wordt nog nauwelijks gebruikt omdat die heel wat partijen doormidden snijdt).

economisch links (staatscontrole) - economisch rechts (volledige vrijheid). Daar is het duidelijk dat de Dedecker economisch rechts is.

ethisch links (libertarisme) - ethisch rechts (conservatief). Dedecker is ethisch links (homohuwelijk, abortus, euthanasie,...).

Er is ook een communautaire as (België - Vlaanderen) waarbij Dedecker eerder Vlaanderen vertegenwoordigt maar niet zo verstrekkend als het Vlaams Belang.

Er is ooit een poging gedaan om een materialistische - postmaterialistische as ingang te laten vinden waar het Vlaams Blok en Agalev in die volgorde de grenzen bepaalden maar dat is niet weerhouden. Net zomin als er iets is als cultureel links en cultureel rechts als as.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 23:07   #14
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xliarx Bekijk bericht
Wel, dat dacht ik ook eerst.
Maar bij de opdracht stond tussen haakjes 'meerderheid, oppositie?' .


Ik heb eens het blad met de opdracht erbijgenomen en vond;

4. de plaats van de politicus in het politiek landschap


- Zit de partij waarvan uw politicus lid is in de meerderheid of in de oppositie? Ga dit na voor elk beleidsniveau.
We zitten met een regering die niet met een klassieke tripartite wil werken. Ik vrees ook dat de VLD niet zo open is dat ze met de LDD in een regering wil stappen. Men rekent wél op hun stem vanuit de oppositie, zoals vorige staatshervormingen ook gegaan zijn.
Plaats LDD dus maar in de oppositie. 99,99% correct.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 09:47   #15
xliarx
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 6
Standaard

Wel, beste mensen.

alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb vandaag echter al gevraagd aan de leerkracht hoe ik de vraag kan interpreteren.

De federale politiek moet ik dus niet doen, daar er na 100 dagen nog steeds geen regering gevormd is.
Wel zou ik Vlaams Parlement (waar ze, me dunkt, dus drie zetels hebben) moeten bespreken (dus in de oppositie of niet) en verder nog provenciaal en gemeentelijk. Bestond LDD al bij deze laatste twee verkiezingen? Of is hier weer hetzelfde dat gebeurt: nl politiekers die vertrekken uit een partij en hun zetel houden en 'geven' aan LDD ?

Laatst gewijzigd door xliarx : 18 september 2007 om 09:48.
xliarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 10:41   #16
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

100* liever Poujade dan LDD.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 11:17   #17
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xliarx Bekijk bericht
Wel, beste mensen.

alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb vandaag echter al gevraagd aan de leerkracht hoe ik de vraag kan interpreteren.

De federale politiek moet ik dus niet doen, daar er na 100 dagen nog steeds geen regering gevormd is.
Wel zou ik Vlaams Parlement (waar ze, me dunkt, dus drie zetels hebben) moeten bespreken (dus in de oppositie of niet) en verder nog provenciaal en gemeentelijk. Bestond LDD al bij deze laatste twee verkiezingen? Of is hier weer hetzelfde dat gebeurt: nl politiekers die vertrekken uit een partij en hun zetel houden en 'geven' aan LDD ?
Ter info: door de overstap van Dedecker naar de kamer hebben ze maar twee zetels meer. De opvolger van Dedecker is bij de VLD gebleven.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 12:35   #18
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Ter info: door de overstap van Dedecker naar de kamer hebben ze maar twee zetels meer. De opvolger van Dedecker is bij de VLD gebleven.
Dan betekent dit dat Dedecker toch wel zeer weinig vertrouwen heeft in zijn volksvertegenwoordigers want hij is dus naar de Kamer overgestapt wetende dat hij dan een zetel zou verliezen, dat is een zware prijs.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 12:43   #19
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Dan betekent dit dat Dedecker toch wel zeer weinig vertrouwen heeft in zijn volksvertegenwoordigers want hij is dus naar de Kamer overgestapt wetende dat hij dan een zetel zou verliezen, dat is een zware prijs.
Kan hem ook geen ongelijk geven maar dat betekent wel dat Dedecker liever een zetel teruggeeft aan de VLD dan aan het Vlaams Belang (Verstrepen). Dus ja, Verstrepen en passionara Moens 'bevolken' de LDD-groep in het Vlaams Parlement.

En wie wil weten waarom Moens naar LDD trok... lees dit hier eens.

http://moniquemoens.skynetblogs.be/
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 12:53   #20
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Kan hem ook geen ongelijk geven maar dat betekent wel dat Dedecker liever een zetel teruggeeft aan de VLD dan aan het Vlaams Belang (Verstrepen). Dus ja, Verstrepen en passionara Moens 'bevolken' de LDD-groep in het Vlaams Parlement.

(...)
misschien hebben de 'democratische partijen' wel gepraat met JMDD, hij is tenslotte ook het type dat eieren kiest voor zijn geld.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be