Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2017, 16:42   #40321
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zelfs protestantse migranten uit het zuiden waren vaak echt niet welkom in het noorden. Ze waren pas welkom als ze economisch een meerwaarde betekenden voor de republiek. Met arme zuiderse protestanten was men in het noorden niet zo gediend. Daar gaat uw 'nauwe band' weer.
De meeste protestantse migranten uit het zuiden waren ook vermogend, dus die kwestie vastellen is op zich al onzinnig. En Vlamingen hielpen elkaar trouwens ook.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 16:47   #40322
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nogmaals, katholieke Noord Nederlanders waren ook niet echt welkom in het noorden. Tot aan de 20e eeuw.

Ik heb nooit gezegd dat er altijd een nauwe band is tussen mensen die dezelfde taal spreken. Ik heb wel gezegd dat er een band is, ik zeg alleen niet in welke mate, dat doet u dus wel. Dat is gericht op de persoon en heeft met gevoel te maken. Daar laat ik mij niet over uit.

Nauwe banden kan ik persoonlijk ook hebben met mensen die een andere taal spreken zoals Duits of Engels.

Zelfs protestantse migranten uit het zuiden waren vaak echt niet welkom in het noorden. Ze waren pas welkom als ze economisch een meerwaarde betekenden voor de republiek. Met arme zuiderse protestanten was men in het noorden niet zo gediend. Daar gaat uw 'nauwe band' weer.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 16:55   #40323
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zelfs protestantse migranten uit het zuiden waren vaak echt niet welkom in het noorden. Ze waren pas welkom als ze economisch een meerwaarde betekenden voor de republiek. Met arme zuiderse protestanten was men in het noorden niet zo gediend. Daar gaat uw 'nauwe band' weer.
Ze waren wel welkom, de protestanten, ze kregen faciliteiten om te mogen ondernemen en bovendien konden ze het poorterschap verwerven met alle rechten er bij. Theresa May zou niet gelukkig zijn met zo'n deal, lijkt mij. Verder waren de meeste Vlamingen ondernemend genoeg, rijk of arm, dus altijd welkom
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 juni 2017 om 16:59.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 17:01   #40324
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De meeste protestantse migranten uit het zuiden waren ook vermogend, dus die kwestie vastellen is op zich al onzinnig. En Vlamingen hielpen elkaar trouwens ook.
Wat zou het toch.

En die wat het waren hadden maar één wens: zo vlug mogelijk terug naar het zuiden. Want Holland beschouwden ze toch maar als een gedwongen verblijfplaats en zeker niet als hun vaderland.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 17:07   #40325
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ze waren wel welkom, de protestanten, ze kregen faciliteiten om te mogen ondernemen en bovendien konden ze het poorterschap verwerven met alle rechten er bij. Theresa May zou niet gelukkig zijn met zo'n deal, lijkt mij. Verder waren de meeste Vlamingen ondernemend genoeg, rijk of arm, dus altijd welkom
Dan kent u ook hier uw geschiedenis niet. Heel wat Hollandse steden waren niet opgezet met de toestroom al die vluchtelingen uit het zuiden , ook al waren deze protestanten. En zeker niet als ze arm waren.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 17:08   #40326
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zou het toch.

En die wat het waren hadden maar één wens: zo vlug mogelijk terug naar het zuiden. Want Holland beschouwden ze toch maar als een gedwongen verblijfplaats en zeker niet als hun vaderland.
Ja, ik leef en woon ook liever in Rotterdam en omgeving dan in Antwerpen of Amsterdam. Maar Belgie als zuiderlijk vaderland bestond toen nog niet in het begin.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 juni 2017 om 17:12.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 17:17   #40327
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan kent u ook hier uw geschiedenis niet. Heel wat Hollandse steden waren niet opgezet met de toestroom al die vluchtelingen uit het zuiden , ook al waren deze protestanten. En zeker niet als ze arm waren.
Nu ook nog niet, de opnamecapaciteit hangt van de stad af en de locale bestuurders en de economische, sociale en politieke draagkracht. Lijkt mij stug dat uw stad nu vandaag de dag plots alle bootvluchtelingen voor het komende jaar alleen voor zijn rekening mee. Of is uw stad dan wel bereid? Dan bewonder ik uw stad...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 juni 2017 om 17:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 17:28   #40328
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nu ook nog niet, hangt van de stad af en de locale bestuurders en de economische, sociale en politieke draagkracht. Lijkt mij stug dat het zuiden nu vandaag de dag plots alle bootvluchtelingen voor het komende jaar alleen voor zijn rekening mee. Of bent u wel bereid? Dan bewonder ik u...

Ik ga voor mijn part deze discussie afsluiten. Het blijkt duidelijk dat de 'nauwe band' die u steeds meent te ontwaren tussen noord en zuid zeer betrekkelijk is. Ook tijdens de emigratie van duizenden Vlamingen naar het noorden. En dat is tot in onze tijd maar weinig veranderd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 17:31   #40329
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ga voor mijn part deze discussie afsluiten. Het blijkt duidelijk dat de 'nauwe band' die u steeds meent te ontwaren tussen noord en zuid zeer betrekkelijk is. Ook tijdens de emigratie van duizenden Vlamingen naar het noorden. En dat is tot in onze tijd maar weinig veranderd.
Het hele leven is betrekkelijk, die nauwe band mag u houden. Een taalband alleen is genoeg voor mij om samen verder te gaan met onze broeders en zusters in het zuiden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 juni 2017 om 17:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 19:28   #40330
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is altijd en overal zo geweest. En het geldt nog steeds onverkort in onze tijd. Jouw waanzinnig fanatiek belgicisme heeft voor gevolg dat je niet meer met beide voetjes op de grond staat.
Hij mist de context waarbinnen alles plaatsvindt. Zoals gewoonlijk. In zijn berichten lijkt hij op een orthodoxe gereformeerde.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 20:56   #40331
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juni 2017 om 21:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 20:56   #40332
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hij mist de context waarbinnen alles plaatsvindt. Zoals gewoonlijk. In zijn berichten lijkt hij op een orthodoxe gereformeerde.
Dat is dus onjuist. De orthodoxe gereformeerde geest heet hier vaak Edwin2 en enkele anderen. Ik zeg de zaken maar zoals ze zijn. Ook in de gewenste context. Het zijn juist en dikwijls zogezegde ‘Groot Nederlanders’ die proberen om de historisch waarheid om te buigen en te doen passen in hun historisch plaatje. Plaatje dat natuurlijk politiek gemotiveerd is en vaak geschiedkundig onwaar of toch meer dan eens zeer te wensen overlaat. En dit alhoewel de feiten voor zichzelf spreken en hen flagrant tegenspreken. Met andere woorden: zij draaien de mensen finaal een historisch rad voor de ogen.

Het of een schoolvoorbeeld hiervan is de bevinding van historica Nicoline Van der Sijs (1) in verband met het tot stand komen van de Statenbijbel en de kritiek die dan komt van deze zogenaamde 'Grote Nederlanders'. Kritiek omdat de vaststelling van Van der Sijs natuurlijk diametraal indruist tegen hun verheven (maar onjuiste) opvattingen in dit verband. Te weten: "Vlamingen of Zuid-Nederlanders hebben een grote invloed gehad op het tot realiseren van de Statenbijbel". Van der Sijs stelt gewoon vast dat de invloed van de Zuid-Nederlanders in het tot stand komen van deze Nederlandse bijbeltekst nooit heel groot k�*n geweest zijn En ze geeft daar ook degelijke argumenten voor.

Zo stelt ze:
”Van de tweeëntwintig mensen die daadwerkelijk aan de vertaling meegewerkt hebben, waren er slechts vijf in het Zuiden geboren: de vertalers A. Walaeus en W. Baudart en de overzieners S. Damman, F. Gomarus en A. Thysius. Wat in dit verband echter nooit wordt genoemd, is dat een even groot aantal van de medewerkers, namelijk ook vijf, geboren en getogen zijn in Duitsland: A. Aemilius, B. Fullenius, J. Polyander, C. Sibelius en A. Widmar(ius)'. Bovendien hebben vier van de vijf Zuid- Nederlanders gedurende langere tijd in het buitenland, vooral Duitsland en in minder mate Engeland gewoond, voordat ze naar de Noordelijke Nederlanden verhuisden. "
(N. Van der Sijs)

Het is toch heel gemakkelijk dit na te gaan? En wel als volgt:
1)Hoeveel mensen hebben meegewerkt aan de Statenbijbel?
2))Hebben er Zuid-Nederlanders aan de Statenbijbel meegewerkt?
3)Zo ja, hoeveel?
4)Indien het klopt dat er slechts 5 Vlamingen er aan hebben meegewerkt, is het dan waar dat van de 5 er 4 zijn die een poos Duitsland en Engeland hebben verbleven?


Dit is toch allemaal gemakkelijk na te controleren? Feit is dat ik deze bevinding van Van der Sijs nooit heb zien onderuit halen tot nu toe.

Nochtans, moest haar bewering niet kloppen dan was het een eenvoudig kunstje om dit aan te tonen. Niet dus tot nu toe!

Het is dus blijkbaar de historische waarheid die Van der Sijs ons geeft. Ja, en als het waar is, dan kan de invloed van de Zuid-Nederlanders toch niet erg groot zijn geweest. Er zal wel een invloed zijn geweest, maar niet zoals de 'Groot Nederlanders' ons hebben willen wijsmaken gedurende vele en véle decennia.

Goed, als men daar dan vervolgens op wijst dan is men plots een ‘belgicist’. Wat dit ook moge betekenen. Welnu, het spijt me, maar diegenen die dit beweren zijn maar zeer bekrompen geesten. En als ze uit Vlaanderen komen zeg ik: Vlaanderen komt van ver, maar voor sommigen ‘it is still a long, long, long way!' Voor sommigen dan.




Zo, en dat was het dan voor een tijdje.





______
(1)Vaak verguisd door onzer 'Grote Nederlanders', omdat zij soms hun ideaalbeeld aan het diggelen slaat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juni 2017 om 21:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 21:33   #40333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moogt er donder op zeggen dat indien er geen Eerste Consul Napoleon Bonaparte was geweest in die tijd , er evenmin een Banque de France in 1800 het licht had gezien.
Gratuite bewering. Idee noch initiatief kwam van Napoleon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 21:40   #40334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ga voor mijn part deze discussie afsluiten. Het blijkt duidelijk dat de 'nauwe band' die u steeds meent te ontwaren tussen noord en zuid zeer betrekkelijk is. Ook tijdens de emigratie van duizenden Vlamingen naar het noorden. En dat is tot in onze tijd maar weinig veranderd.
Kijk eens aan. Hiermee geeft u dus aan dat er volgens u geen band is tussen u als Limburger en de Nederlands-Limburgers. En blijkbaar is die er nooit geweest, want, naar uw eigen zeggen, "tot in onze tijd maar weinig veranderd".

Geldt hetzelfde ook voor de Brabanders, ook gesplitst sedert de Spaanse tijd in Noord en Zuid?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 21:42   #40335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het of een schoolvoorbeeld hiervan is de bevinding van historica Nicoline Van der Sijs (1) in verband met het tot stand komen van de Statenbijbel en de kritiek die dan komt van deze zogenaamde 'Grote Nederlanders'. Kritiek omdat de vaststelling van Van der Sijs natuurlijk diametraal indruist tegen hun verheven (maar onjuiste) opvattingen in dit verband. Te weten: "Vlamingen of Zuid-Nederlanders hebben een grote invloed gehad op het tot realiseren van de Statenbijbel". Van der Sijs stelt gewoon vast dat de invloed van de Zuid-Nederlanders in het tot stand komen van deze Nederlandse bijbeltekst nooit heel groot k�*n geweest zijn En ze geeft daar ook degelijke argumenten voor.

Zo stelt ze:
”Van de tweeëntwintig mensen die daadwerkelijk aan de vertaling meegewerkt hebben, waren er slechts vijf in het Zuiden geboren: de vertalers A. Walaeus en W. Baudart en de overzieners S. Damman, F. Gomarus en A. Thysius. Wat in dit verband echter nooit wordt genoemd, is dat een even groot aantal van de medewerkers, namelijk ook vijf, geboren en getogen zijn in Duitsland: A. Aemilius, B. Fullenius, J. Polyander, C. Sibelius en A. Widmar(ius)'. Bovendien hebben vier van de vijf Zuid- Nederlanders gedurende langere tijd in het buitenland, vooral Duitsland en in minder mate Engeland gewoond, voordat ze naar de Noordelijke Nederlanden verhuisden. "
(N. Van der Sijs)

Het is toch heel gemakkelijk dit na te gaan? En wel als volgt:
1)Hoeveel mensen hebben meegewerkt aan de Statenbijbel?
2))Hebben er Zuid-Nederlanders aan de Statenbijbel meegewerkt?
3)Zo ja, hoeveel?
4)Indien het klopt dat er slechts 5 Vlamingen er aan hebben meegewerkt, is het dan waar dat van de 5 er 4 zijn die een poos Duitsland en Engeland hebben verbleven?


Dit is toch allemaal gemakkelijk na te controleren? Feit is dat ik deze bevinding van Van der Sijs nooit heb zien onderuit halen tot nu toe.

Nochtans, moest haar bewering niet kloppen dan was het een eenvoudig kunstje om dit aan te tonen. Niet dus tot nu toe!

Het is dus blijkbaar de historische waarheid die Van der Sijs ons geeft. Ja, en als het waar is, dan kan de invloed van de Zuid-Nederlanders toch niet erg groot zijn geweest. Er zal wel een invloed zijn geweest, maar niet zoals de 'Groot Nederlanders' ons hebben willen wijsmaken gedurende vele en véle decennia.

Goed, als men daar dan vervolgens op wijst dan is men plots een ‘belgicist’. Wat dit ook moge betekenen. Welnu, het spijt me, maar diegenen die dit beweren zijn maar zeer bekrompen geesten. En als ze uit Vlaanderen komen zeg ik: Vlaanderen komt van ver, maar voor sommigen ‘it is still a long, long, long way!' Voor sommigen dan.




Zo, en dat was het dan voor een tijdje.





______
(1)Vaak verguisd door onzer 'Grote Nederlanders', omdat zij soms hun ideaalbeeld aan het diggelen slaat.
"Waar blijft hij toch met Van der Sijs?" dacht ik al. Maar kijk, daar beginnen we weer van voren af aan. Ondertussen hebt u al meermaals met Van der Sijs gezwaaid, maar iedere keer is aangetoond dat Van der Sijs met haar betoog alleen staat in de taalkundige wereld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 11:02   #40336
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is dus onjuist. De orthodoxe gereformeerde geest heet hier vaak Edwin2 en enkele anderen. Ik zeg de zaken maar zoals ze zijn. Ook in de gewenste context. Het zijn juist en dikwijls zogezegde ‘Groot Nederlanders’ die proberen om de historisch waarheid om te buigen en te doen passen in hun historisch plaatje. Plaatje dat natuurlijk politiek gemotiveerd is en vaak geschiedkundig onwaar of toch meer dan eens zeer te wensen overlaat. En dit alhoewel de feiten voor zichzelf spreken en hen flagrant tegenspreken. Met andere woorden: zij draaien de mensen finaal een historisch rad voor de ogen.

Het of een schoolvoorbeeld hiervan is de bevinding van historica Nicoline Van der Sijs (1) in verband met het tot stand komen van de Statenbijbel en de kritiek die dan komt van deze zogenaamde 'Grote Nederlanders'. Kritiek omdat de vaststelling van Van der Sijs natuurlijk diametraal indruist tegen hun verheven (maar onjuiste) opvattingen in dit verband. Te weten: "Vlamingen of Zuid-Nederlanders hebben een grote invloed gehad op het tot realiseren van de Statenbijbel". Van der Sijs stelt gewoon vast dat de invloed van de Zuid-Nederlanders in het tot stand komen van deze Nederlandse bijbeltekst nooit heel groot k�*n geweest zijn En ze geeft daar ook degelijke argumenten voor.

Zo stelt ze:
”Van de tweeëntwintig mensen die daadwerkelijk aan de vertaling meegewerkt hebben, waren er slechts vijf in het Zuiden geboren: de vertalers A. Walaeus en W. Baudart en de overzieners S. Damman, F. Gomarus en A. Thysius. Wat in dit verband echter nooit wordt genoemd, is dat een even groot aantal van de medewerkers, namelijk ook vijf, geboren en getogen zijn in Duitsland: A. Aemilius, B. Fullenius, J. Polyander, C. Sibelius en A. Widmar(ius)'. Bovendien hebben vier van de vijf Zuid- Nederlanders gedurende langere tijd in het buitenland, vooral Duitsland en in minder mate Engeland gewoond, voordat ze naar de Noordelijke Nederlanden verhuisden. "
(N. Van der Sijs)

Het is toch heel gemakkelijk dit na te gaan? En wel als volgt:
1)Hoeveel mensen hebben meegewerkt aan de Statenbijbel?
2))Hebben er Zuid-Nederlanders aan de Statenbijbel meegewerkt?
3)Zo ja, hoeveel?
4)Indien het klopt dat er slechts 5 Vlamingen er aan hebben meegewerkt, is het dan waar dat van de 5 er 4 zijn die een poos Duitsland en Engeland hebben verbleven?


Dit is toch allemaal gemakkelijk na te controleren? Feit is dat ik deze bevinding van Van der Sijs nooit heb zien onderuit halen tot nu toe.

Nochtans, moest haar bewering niet kloppen dan was het een eenvoudig kunstje om dit aan te tonen. Niet dus tot nu toe!

Het is dus blijkbaar de historische waarheid die Van der Sijs ons geeft. Ja, en als het waar is, dan kan de invloed van de Zuid-Nederlanders toch niet erg groot zijn geweest. Er zal wel een invloed zijn geweest, maar niet zoals de 'Groot Nederlanders' ons hebben willen wijsmaken gedurende vele en véle decennia.

Goed, als men daar dan vervolgens op wijst dan is men plots een ‘belgicist’. Wat dit ook moge betekenen. Welnu, het spijt me, maar diegenen die dit beweren zijn maar zeer bekrompen geesten. En als ze uit Vlaanderen komen zeg ik: Vlaanderen komt van ver, maar voor sommigen ‘it is still a long, long, long way!' Voor sommigen dan.




Zo, en dat was het dan voor een tijdje.





______
(1)Vaak verguisd door onzer 'Grote Nederlanders', omdat zij soms hun ideaalbeeld aan het diggelen slaat.
Zowel de Vlaamse, Hollandse, Brabantse maar ook Limburgse dialecten zijn allen Nederfrankische dialecten. Dus de verschillen zijn detaillistisch te noemen. Hoe vroeger men terug gaat, des te kleiner de verschillen. Wat die Sijs doet is onzinnig.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 12:51   #40337
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zowel de Vlaamse, Hollandse, Brabantse maar ook Limburgse dialecten zijn allen Nederfrankische dialecten. Dus de verschillen zijn detaillistisch te noemen. Hoe vroeger men terug gaat, des te kleiner de verschillen. Wat die Sijs doet is onzinnig.
Bij de bijbelvertaling is bewust gekozen voor het Nederfrankisch en niet voor het Nedersaksich. Vooral het gebruik van "gij" in plaats van "du" is het bewijsj hiervoor.
Gij en ge is nog steeds in gebruik in de Brabant en Vlaanderen. Dus de bijbel is zuidelijk van karakter.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 14:01   #40338
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Bij de bijbelvertaling is bewust gekozen voor het Nederfrankisch en niet voor het Nedersaksich. Vooral het gebruik van "gij" in plaats van "du" is het bewijs hiervoor.
Gij en ge is nog steeds in gebruik in Brabant en Vlaanderen. Dus de bijbel is zuidelijk van karakter.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 juni 2017 om 14:15.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 16:12   #40339
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De orthodoxe gereformeerde geest heet hier vaak Edwin2 en enkele anderen. Ik zeg de zaken maar zoals ze zijn. Ook in de gewenste context.
Ik moet ook zeggen dat ik met een knipoog kijk naar alles wat oud en betrouwbaar is, maar ik beschouw mijzelfe als iemand met een pragmatische geest. Behouden wat goed is en wegdoen wat geen meerwaarde meer heeft en vervangen door nieuw.

Ik zie meerwaarde in samen verder gaan met de Vamingen in het zuiden. Brabant, Limburg en Vlaanderen in Nederland en in het zuiden weer herenigd.
Té lang hebben de Brabanders, Limburgers en Vlamingen daarop moeten wachten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 16:29   #40340
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.031
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik moet ook zeggen dat ik met een knipoog kijk naar alles wat oud en betrouwbaar is, maar ik beschouw mijzelfe als iemand met een pragmatische geest. Behouden wat goed is en wegdoen wat geen meerwaarde meer heeft en vervangen door nieuw.

Ik zie meerwaarde in samen verder gaan met de Vamingen in het zuiden. Brabant, Limburg en Vlaanderen in Nederland en in het zuiden weer herenigd.
Té lang hebben de Brabanders, Limburgers en Vlamingen daarop moeten wachten.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be