Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2017, 19:50   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk komt die er, zeker nu het Lagerhuis ook groen licht heeft gegeven. De stemming in het Hogerhuis zal slechts een formaliteit inhouden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:52   #22
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vergelijk met Zwitserland: als er daar een kanton een referendum houdt om uit de federatie te stappen, dan wordt dit ernstig genomen. In Spanje mag de stem van een deelstaat niet weerklinken. Wie het toch aandurft, krijgt te maken met het Madrileens repressieapparaat.

Vergelijk bijvoorbeeld met de vorming van het nieuwe kanton Jura in Zwitserland. Zijn er toen politici uit de Jura vervolgd?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:55   #23
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het zou me democratisch lijken dat er een referendum mag komen,
.
Mij ook. Maar daar moet eerst een wettelijk kader voor opgezet worden. En aangezien PP noch PSOE, noch Ciudadanos voor een referendum zijn, kan dat er nooit van komen. Afijn, ze zijn keihard tegen. Want ze willen terecht Spanje niet laten uiteenvallen.

Tenzij Jan van den Berghe voor Podemos gaat stemmen, zoals ik,
dan kan Podemos misschien ooit de vereiste absolute meerderheid halen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 februari 2017 om 20:01.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 21:00   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Erg, nietwaar, als de cijfers uw vooroordelen niet volgen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 21:02   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mij ook. Maar daar moet eerst een wettelijk kader voor opgezet worden. En aangezien PP noch PSOE, noch Ciudadanos voor een referendum zijn, kan dat er nooit van komen. Afijn, ze zijn keihard tegen. Want ze willen terecht Spanje niet laten uiteenvallen.
Het verzet van het federaal parlement in Belgrado heeft uiteindelijk de afscheiding van Slovenië ook niet echt tegengehouden. Of anders gezegd: ze kunnen daar in Madrid wel nog meerdere jaren tegenliggen, maar als daarmee breek je niet het verzet van de Catalanen. Wel integendeel, de kans is groot dat met al die tegenkanting de wil aan de overkant nog groter wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 22:46   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mij ook. Maar daar moet eerst een wettelijk kader voor opgezet worden. En aangezien PP noch PSOE, noch Ciudadanos voor een referendum zijn, kan dat er nooit van komen. Afijn, ze zijn keihard tegen. Want ze willen terecht Spanje niet laten uiteenvallen.

Tenzij Jan van den Berghe voor Podemos gaat stemmen, zoals ik,
dan kan Podemos misschien ooit de vereiste absolute meerderheid halen.
Waarom terecht ?
Is Spanje iets zo speciaals dat het ten eeuwigen dage zou moeten blijven bestaan ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 00:04   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom terecht ?
Is Spanje iets zo speciaals dat het ten eeuwigen dage zou moeten blijven bestaan ?

.
Ik heb vrienden (hier) die separatisten zijn en ben er zelf een (t.ov. België))


Maar zijn separatisten zo speciaal dat hun eisen overal en altijd moeten ingewilligd worden?

Spanje ondeelbaar is terecht omdat er in Catalonië geen meerderheid is.

En als die er wel moest zijn, dan nog beslis je zo geen historisch doorslaggevende dingen �* la Brexit.

Het weigeren van een referendum is een ontegensprekelijk democratisch manco. Ik ben voor een referendum, maar het moet dan wel een referendum zijn met behoorlijke conditionaliteiten die een niet-polariserende natievorming toelaten en niet met een toevallige zetel meerderheid of met twee procentpunten boven de vijftig verschil.

Ruw geschat: In Spanje is 90% voor de ondeelbaarheid. De soberanisten vormen 10%.
Hoe kunnen die dan aan hun trekken komen, die laatste? Het Terrorisme in Baskenland is er ook al nooit in geslaagd.
Ze zijn afhankelijk van de goodwill van een overweldigende meerderheid van tegenstanders om hen een referendum en procedures voor natievorming toe te staan.

Spanje is misschien niet eeuwig, maar onder Rajoy zal dat niet gebeuren. Ook niet onder PSOE/Ciudadanos. Wel onder Podemos. En daar stem IK voor. Hoofdzakelijk wegens ANDERE redenen.

Tussen haakjes: een mogelijke regeringsvorming over links is na de laatste verkiezingen afgesprongen precies vanwege de splijtzwam van het referendum. Zover gaat het dus dat links in Spanje niet aan de macht kan komen vanwege... het referendum in Catalonië....

Zie je van hier hoezeer ik dat betreur...

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 februari 2017 om 00:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 22:31   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb vrienden (hier) die separatisten zijn en ben er zelf een (t.ov. België))


Maar zijn separatisten zo speciaal dat hun eisen overal en altijd moeten ingewilligd worden?

Spanje ondeelbaar is terecht omdat er in Catalonië geen meerderheid is.
Geen enkele staat heeft eeuwigheidswaarde en geen enkele staat is ondeelbaar. Ook Spanje vormt geen uitzondering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 22:35   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het weigeren van een referendum is een ontegensprekelijk democratisch manco. Ik ben voor een referendum, maar het moet dan wel een referendum zijn met behoorlijke conditionaliteiten die een niet-polariserende natievorming toelaten en niet met een toevallige zetel meerderheid of met twee procentpunten boven de vijftig verschil.
Kortom, u wil de democratie beperken. Bepaalde groepen mogen geen politieke stem krijgen en over bepaalde onderwerpen mag niet gepraat worden, laat staan, gestemd. En daarnaast geldt voortaan niet meer de wet van de meerderheid in de democratie.

We zijn heel ver verwijderd van het gezonde democratisch stelsel dat de Zwitsers al zo heel kennen.

Volgens uw "conditionaliteit" zou het onmogelijk geweest zijn dat een deel van de Zwitserse bevolking zich na referendum uitriep tot een nieuw kanton. In Zwitserland echter wel, want de Zwitsers zijn democratische volwassenen. De machthebbers in Madrid echter lilliputters in de democratie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 01:49   #30
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens uw "conditionaliteit" zou het onmogelijk geweest zijn dat een deel van de Zwitserse bevolking zich na referendum uitriep tot een nieuw kanton. In Zwitserland echter wel, want de Zwitsers zijn democratische volwassenen. De machthebbers in Madrid echter lilliputters in de democratie.
En wat het Front Democratique des Francophones wil is een referendum in de Vlaamse randgemeenten om aan te sluiten bij Brussel. Zijn dat demokratische volwassenen en wij lilliputters in de demokratie ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 februari 2017 om 01:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 10:50   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En wat het Front Democratique des Francophones wil is een referendum in de Vlaamse randgemeenten om aan te sluiten bij Brussel. Zijn dat demokratische volwassenen en wij lilliputters in de demokratie ?
Ik denk dat die Charels in die randgemeenten niet goed beseffen welke schulden Brussel torst;
bijvoorbeeld hoeveel hun katastrofaal inkomen wel eens verhoogd zou kunnen worden (en het is nu al zo hoog ...);
en welke islamiseringsdruk ze zouden kunnen ervaren.

Anderzijds ... heel wat van die Charels zijn net daar gaan wonen om Brussel te ontvluchten.
Ze vragen dus geen aansluiting bij Brussel, maar wel om op alle ogenblikken in alle omstandigheden door iedereen bediend te worden in de Franse taal.

Precies of je nu in buurgemeente x of in buurgemeente y woont, een wezenlijk verschil in politiek-democratisch verschil van belang uitmaakt ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 21:11   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat die Charels in die randgemeenten niet goed beseffen welke schulden Brussel torst;
bijvoorbeeld hoeveel hun katastrofaal inkomen wel eens verhoogd zou kunnen worden (en het is nu al zo hoog ...);
en welke islamiseringsdruk ze zouden kunnen ervaren.
Dat is van nevenbelang, het gaat hen om de Francophonie...
Citaat:
Anderzijds ... heel wat van die Charels zijn net daar gaan wonen om Brussel te ontvluchten.
Ze vragen dus geen aansluiting bij Brussel, maar wel om op alle ogenblikken in alle omstandigheden door iedereen bediend te worden in de Franse taal.
Wel ja, precies, en dat laatste kunnen ze natuurlijik het best bereiken door een aansluiting bij Brussel want dan verandert die gemeente van een ééntalig Nederlands statuut naar een tweetalig statuut.
Ze zijn Brussel op zich niet ontvlucht maar kozen voor een betere woonkwaliteit maar spijtig genoeg lag die net buiten de Brusselse grenzen (de vermaledijde "carcan") in een gemeente met een ander taalstatuut. De rand rond Brussel is voor hen OOK Brussel, alleen moet dat staatkundig nog worden aangepast zodat hun sociaal-ekonomische ruimte samenvalt met het tweetalige taalstatuut.

Ter illustratie: het Franstalige Wikistuk betreffende het Voor (Beauval) een Vilvoordse wijk grenzend aan Brussel:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Beauval_(Belgique)

C'est un quartier appartenant �* Vilvorde, mais �* majorité francophone. Situé �* l'intérieur du ring de Bruxelles, il est proche de Strombeek-Bever et de la région bilingue de Bruxelles-Capitale (quartier de Mutsaert). Il est par contre très loin du centre de Vilvorde et séparé de celui-ci par le ring et des zones non habitées, mais pas loin du village de Koningslo. Ses habitants ont, pour la plupart, plus d'attaches avec Bruxelles (écoles, commerces, loisirs, églises...) que vers Vilvorde.

De teneur van dat stuk is dat het demokratisch gesproken onrechtvaardig is dat die wijk niet bij Brussel hoort. En ter promotie en bestendiging van de Francité aldaar wordt er zelfs een stratenlijst gegeven met een officieuze Franse vertaling !!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 februari 2017 om 21:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 21:35   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En wat het Front Democratique des Francophones wil is een referendum in de Vlaamse randgemeenten om aan te sluiten bij Brussel. Zijn dat demokratische volwassenen en wij lilliputters in de demokratie ?
De gemeenten van het nieuwe kanton zijn niet van taalstatuut veranderd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 22:31   #34
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De gemeenten van het nieuwe kanton zijn niet van taalstatuut veranderd.
Neen, maar het demokratische principe dat gij hier promoot is ook dat waar het FDF zich op beroept.
Dat die Vlaamse randgemeente dan wél zou veranderen van taalstatuut is volgens hen dan nu éénmaal de konsekwentie van die demokratische keuze.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 22:46   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, maar het demokratische principe dat gij hier promoot is ook dat waar het FDF zich op beroept.
Dat die Vlaamse randgemeente dan wél zou veranderen van taalstatuut is volgens hen dan nu éénmaal de konsekwentie van die demokratische keuze.
Wel, dat is dan pech voor hen. En ze kennen de bewoording:
"Geen morzel grond meer".

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2017, 23:27   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, dat is dan pech voor hen. En ze kennen de bewoording:
"Geen morzel grond meer".
Le droit du sol daar hebben ze echter geen oren naar.
Het heet: wat mensen willen is toch belangrijker; mensen hebben rechten, maar grond toch niet.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 februari 2017 om 23:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2017, 18:46   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, maar het demokratische principe dat gij hier promoot is ook dat waar het FDF zich op beroept.
Wat is het probleem met het democratisch principe dat de meerderheid beslist, natuurlijk steeds binnen de bevoegdheid die haar krachtens de wet toekomt (in Zwitserland gaat het er immers zo aan toe)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2017, 20:13   #38
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is het probleem met het democratisch principe dat de meerderheid beslist, natuurlijk steeds binnen de bevoegdheid die haar krachtens de wet toekomt (in Zwitserland gaat het er immers zo aan toe)?
Als we het Zwitserse systeem hier toepassen dan zou het kunnen dat de meerderheid bij referendum beslist dat Vlaamse randgemeenten bij Brussel komen en bijgevolg wél veranderen van taalstatuut.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 februari 2017 om 20:14.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2017, 21:11   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als we het Zwitserse systeem hier toepassen dan zou het kunnen dat de meerderheid bij referendum beslist dat Vlaamse randgemeenten bij Brussel komen en bijgevolg wél veranderen van taalstatuut.
Neen, want in Zwitserland moet zoiets eerst door het Grondwettelijk Hof behandeld worden. M.a.w. er wordt nagegaan of het in die specifieke situatie wel onderwerp kan zijn van een referendum.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 00:27   #40
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want in Zwitserland moet zoiets eerst door het Grondwettelijk Hof behandeld worden. M.a.w. er wordt nagegaan of het in die specifieke situatie wel onderwerp kan zijn van een referendum.
1° Wat dus een flinke beperking is van dat geprezen referendum. Referenda moeten dus eerst goedgekeurd worden. Het zijn dus niet zomaar de referenda die heersen in Zwitserland.

2° En weet ge of het mogelijk is dat gemeenten van taalstatuut veranderen bij (een door het Grondwettelijk Hof goedgekeurd) referendum in Zwitserland ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be