Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Bekijk resultaten enquête: Zonder bindende referenda is geen ware democratie mogelijk?
klopt 37 56,06%
klopt niet 29 43,94%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 september 2009, 18:35   #21
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Referenda lossen op zich niks op. De macht ligt bij de vierde macht. Zolang de media en het publieke debat onevenwichtig worden gecontroleerd door een oligopolie die de informatiestroom beheert is er van democratie geen sprake. Ik kan alvast geen degelijk oordeel over iets vellen als ik maar door één standpunt wordt gehersenspoeld in de media.
Het internet lost hier blijkbaar ook niet veel op...

if u can't beat them join them ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 23:19   #22
Valentine Julien
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: Leuven/Amsterdam
Berichten: 586
Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

Ik begrijp niet hoe mensen zo blind kunnen zijn en denken dat er politici zijn die het volk vertegenwoordigen;;; Negentig % van de wetten worden door de regering gemaakt en door de partijtop doorgedrukt in het parlement. Onze Volksvertegenwoordigers hebben bijna niks te koeken. Vraag het ze maar. Partij discipline is groot!Bijna 100 % schijnt ...
Hoe naif moet je zijn om te beweren dat dat democratie is..;
En al van de loges gehoord? Ons kent Ons.... We worden in het gelid gehouden door een handjevol mensen in Belgie die op hun beurt naar de economische macht moeten luisteren.En die komen samen in niet democratische organistaies als de CFR en de TRilaterale comissie of de European Council of Foreign Relations en Bilderberg...

IN de laatse 20 jaar is de armoede wereldwijd toegenomen. Tentcities in de VS al gezien? Halve steden die leeg staan. Wat is er aan de hand?
In Belgie 1.900 000 mensen onder de armoedegrens na 50 jaar kapitalisme...
Nog altijd zoveel werkeloosheid? Hoe kan dat?
Daar kan ik geen rust mee hebben! Ik wil volledige tewerkstelling.En dat is mogelijk!

Er is een kleine elite die zich wentelt in het geld die 90 % van het kapitaal bezit!
En de overige 90 % van de bevolking heeft 10 % van het kapitaal..Dat is het resultaat van onze laffe 'vertegenwoordigers' die ons rechten verkwanselden! Was u akkoord met de F16s naar Afghanistan? U betaalt het wel! We zitten in de greep van de multinationals en de oligarchie, door Eisenhower het militair industrieel complex genoemd.

In een globale economie dienen we ons tevens bewust te zijn dat onze verantwoording in onze portemonnee begint. Het is veel te simpel om te zeggen dat immigratie het probleem is van onze economie. Een zondebok aanwijzen lost de oorzaak van t probleem niet op. Het is het ongebreideld neoliberale beleid dat alles voor de winst van de aandeelhouders doet en niks voor de mensen die werken! Mensen tellen gewoon niet mee!

En dat geld over heel de wereld. Uw jeans broek trui en schoenen van waar komen die?
Heel uw kleerkast van waar komt die? waar is die gemaakt?
En uw meubels en uw eten? Uw auto, Uw TV? Wie heeft die gemaakt? Bent u zeker dat die een eerlijk loon kregen voro hun werk?

Ik zou graag een heel andere globalisatie zien in de wereld...
waarbij de bestaande macht nieuwe initiatieven steunt en niet onderdrukt uit angst voor haar eigen hachje... Want dat gebeurt op alle nivos!

De reporter van een krant die schreef over het eertse vliegtuig over het Kanaal werd ontslagen!
Vliegen kon niet...
En toch had iedereen het gezien!
Pas toen de industrie bedacht dat je met vliegtuigen bommen kon werpen werden vliegtuigen verder ontwikkeld!

Heel belangrijke nieuwe technieken worden momenteel achter gehouden...
En onze politici willen dat niet weten... die helpen mee het te onderdrukken.

Politici zijn helaas een verlengstuk van de macht en niet onze vertegenwoordigers..;
We zouden in een wereld van overdaad kunnen leven met tewerkstelling voor iedereen..
We zitten met een democratisch probleem.

Laatst gewijzigd door Valentine Julien : 9 oktober 2009 om 23:25.
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 08:16   #23
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentine Julien Bekijk bericht
Politici zijn helaas een verlengstuk van de macht en niet onze vertegenwoordigers..;
Wat wil je dan Valentientje? Anarchie of dictatuur?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 08:33   #24
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De praktijk wijst helaas uit dat indien met "zomaar" over alle onderwerpen bindende referenda organizeert de gevolgen redelijk chaotisch kunnen zijn (ik ga me niet uitputten met voorbeelden, die zijn er genoeg zoek ze zelf maar op). Wat in ieder geval uit den boze is zijn referenda waarbij de ene bevolkingsgroep zich andere rechten gaat toekennen boven een andere bevolkingsgroep, waarbij groepen gemeenten of landstreken éénzijdig hun "onafhankelijkheid" uitroepen en dies meer.

Nu toch een voorbeeld :

stel je een referendum voor waarbij de Israëliërs zich tegen of voor hun illegale nederzetttingen in het toekomstige Palestina kunnen uitspreken ?
Het gaat er niet om dat over alle onderwerpen bindende referenda mogelijk zijn. Het hangt ervan af hoe je de vraag leest. Een interpretatie kan zijn dat er onderwerpen bestaan waarover een bindend referendum mogelijk is. Daar zou ik voor zijn.
Of je daarmee een 'ware' democratie krijgt? Ik weet niet wat een 'ware' democratie is. Er zijn democratieën en democratieën. Sommige functioneren beter dan andere. Uit de goede voorbeelden valt lering te trekken.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 09:00   #25
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het gaat er niet om dat over alle onderwerpen bindende referenda mogelijk zijn. Het hangt ervan af hoe je de vraag leest. Een interpretatie kan zijn dat er onderwerpen bestaan waarover een bindend referendum mogelijk is. Daar zou ik voor zijn.
Of je daarmee een 'ware' democratie krijgt? Ik weet niet wat een 'ware' democratie is. Er zijn democratieën en democratieën. Sommige functioneren beter dan andere. Uit de goede voorbeelden valt lering te trekken.
Het principe om mee te starten is zeer eenvoudig: alles waarover onze politici kunnen beslissen moet onderwerp kunnen zijn van een bindend referendum. We moeten natuurlijk een ideaal systeem nastreven maar alle systemen hebben onvolmaaktheden. We kunnen wel de systemen vergelijken, de beste er uit nemen, en verder werken aan verbetering.

www.opstand.net

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 10 oktober 2009 om 09:00.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 13:56   #26
farak
Burgemeester
 
farak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Klopt, maar wie wil nu ware democratie?! Je gaat het volk toch niet laten beslissen? Daar komt alleen maar herrie van.
Mensen zullen toch meer geïnteresseerd worden in politiek als ze mee mogen beslissen? Het lijkt me geen slechte zaak.
__________________
“You cannot teach a man anything; you can only help him discover it in himself.” Galileo Galilei
"Fear is the path of the dark side" Yoda
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 17:32   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
een referendum over de vraag of we werkschuwe zeurkousen nog langer moeten subsidiëren bijvoorbeeld.
Nu al last van aambeien sedert je een door de overheid gesubsidieerde sinecure gekregen hebt in de sociale sector?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 09:21   #28
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Mensen zullen toch meer geïnteresseerd worden in politiek als ze mee mogen beslissen? Het lijkt me geen slechte zaak.
Het is gelijk hoe ge staat tegenover de Lange Wapper in Antwerpen maar we kunnen vaststellen dat sinds de volksraadpleging heel wat mensen nu heel wat meer weten over "fijn stof" en dat de Lange Wapper geen brug is (was) over de Schelde maar naast de Schelde met als resultaat nog meer vervuiling voor een groot deel van de inwoners.
Als de mensen écht beslissingsrecht krijgen zijn zij zeer zeker geinteresseerd. Alle onderzoeken bevestigen dat. Als wij niet (meer) geinteresseerd zijn in politiek dan is het juist omdat we daar als burger elke beslissingsbevoegdheid in verloren zijn.

www.opstand.net
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 15:16   #29
frank1234
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Wat wil je dan Valentientje? Anarchie of dictatuur?
democratie ?
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 10:56   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Representatieve democratie is geen echte democratie. Het democratisch gehalte ervan is klein.

Zie maar hoe Blair een agressie-oorlog kon doorduwen tegen Irak met een meerderheid van de regering plus opppositie achter zich, terwijl de bevolking sterk tegen was.

Minstens in zulke belangrijke beslissingen moet het volk zich rechtstreeks kunnen uitspreken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 01:25   #31
Valentine Julien
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: Leuven/Amsterdam
Berichten: 586
Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard



http://www.inclusivedemocracy.org/index.html
__________________
Zolang als de wereldelite op een oorlogseconomie draait weiger ik deelname aan financiering ervan. De european defense agency had niet opgericht mogen worden door de 27 ministers zonder de toestemming van de burgers!!!Burgers willen geen oorlogen! Stop met belasting betalen!!
www.democratie.nu Zonder bindende referenda geen echte democratie.
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:08   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentine Julien Bekijk bericht
Οι Πολίτες δεν χρειάζονται «Προστάτες» (Δεκέμβρης 2009) (νέο)

Prostates, wat is dat?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 23:12   #33
Valentine Julien
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: Leuven/Amsterdam
Berichten: 586
Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Klopt, maar wie wil nu ware democratie?! Je gaat het volk toch niet laten beslissen? Daar komt alleen maar herrie van.
ik heb meer vertrouwen in het volk als in Dehaene ja!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Wat in ieder geval uit den boze is zijn referenda waarbij de ene bevolkingsgroep zich andere rechten gaat toekennen boven een andere bevolkingsgroep,
En dat is niet juist de exacte omschrijving van het beleid nu ?

Ik vind dat dit juist een prima omschrijving is van hetgeen er nu gebeurt en al eeuwenlang op vlak van dirigeren van de wereld.
Het is een minderheid minimale kleine kliek bankiers en rijken die beslissen...

Een kleine kliek rijken die beslissen over de hoofden van de burgers wat ze wel en niet moeten betalen en afdragen aan btw en van alles aan hun lonen en aan de banken en premies aan zichzelf grrrrr!

Als ik het met u en de rest van de mensen in belgie voor t zeggen zou hebben per referendum;

1 dan organiseerde ik een referendum over een publieke bank.
2. dan schafte ik de rente af en
3 dan veranderde ik de kieswet met u samen!om een reele vertegenwoordiging in het parlement te verkrijgen!
4. Dan stemde ik een wet met u samen waarmee ik lamme leiders kon doen aftreden op een paar weken tijd!
5 dan organiseerde ik een referendum over het aantal ministers. 20 is genoeg!
6 dan organiseerde ik een referendum over degene die directeuren zouden mogen zijn van de pers via een burger watch comissie! en dat de loges daar zich niet meer in mogen mengen.
Ons kent ONs regelt t zo dat de helft van de waarheid niet in de krant komt!
Kijk wat er gebeurde met de vaccinatie campagne
Alleen de woorden van de Farma bonzen kwamen in de krant!
De grootste schande uit de geschiedenis van de mensheid voltrekt zich via de media onder onze ogen!

7 Ik zou de onderzoeken van farma labos onafhankelijk maken van de resultaten en finacieren uit publiek geld.
8 De post tot een publieke dienst herstemmen!

Het zou nogal wat geld schelen uit jouw en mijn portemonnee jongen!

Die flauwe zever van opsplitsen en so what?
Als dat de wens van de bevolking is dan is dat democratie.

Maar dat zal ze een wurst wezen de mensen.
Dat hun geld veilig zou zijn in een publieke bank waar ze zelf eigenaar van zijn
Dat zou den ze graag willen.

Dat scholen, zieknhuizen de post en vele andere dingen in hand van de overheid en als instituten van algeeen belang zouden blijven dat interesseert ze wel !

In Zwitserland stemde de bevolking dat de post openbaar moest blijven!
en hier zitten we met de gebakken peren van Di ruppo!
__________________
Zolang als de wereldelite op een oorlogseconomie draait weiger ik deelname aan financiering ervan. De european defense agency had niet opgericht mogen worden door de 27 ministers zonder de toestemming van de burgers!!!Burgers willen geen oorlogen! Stop met belasting betalen!!
www.democratie.nu Zonder bindende referenda geen echte democratie.

Laatst gewijzigd door Valentine Julien : 3 februari 2010 om 23:16.
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 07:26   #34
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Οι Πολίτες δεν χρειάζονται «Προστάτες» (Δεκέμβρης 2009) (νέο)

Prostates, wat is dat?
Het is niet wat ik eerst dacht maar ge kunt er ook wel last van krijgen .

Als ge de zin in google steekt en "vertalen" vraagt dan geeft hij "protectors".

Ik vermoed dat het iets is als: De burger heeft geen beschermers nodig.

www.opstand.net

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 22:51   #35
Sam M.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 7 december 2009
Berichten: 384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
We nagelen in Vlaanderen nochtans dagelijks de luie Waal aan het kruis...
Dat zijn verschillende staten?
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 10:11   #36
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het is niet wat ik eerst dacht maar ge kunt er ook wel last van krijgen .

Als ge de zin in google steekt en "vertalen" vraagt dan geeft hij "protectors".

Ik vermoed dat het iets is als: De burger heeft geen beschermers nodig.

www.opstand.net

Paul
Het ziet ernaar uit dat de Griekse Staat beschermers nodig heeft. Tegen zichzelf.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 11:58   #37
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het ziet ernaar uit dat de Griekse Staat beschermers nodig heeft. Tegen zichzelf.
Het is de vraag of de Griekse staat (en ook de Belgische) een schuld zou kunnen opbouwen zoals zij vandaag hebben als de burger ook beslissingsrecht zou hebben. Staatsschuld is een vorm van belasting (inflatiebelasting) en zou dus aan de burgers moeten voorgelegd worden bij een directe Democratie. In elk geval zou "inflatie" (in de betekenis van geldontwaarding door schuld) niet langer als een soort onvermijdelijke natuurwet voorgeschoteld kunnen worden maar wel degelijk als een bewuste belastingheffing. Het zijn de burgers die de schuld, mét intrest, moeten afbetalen, bovenop de geldontwaarding door geldcreatie (schuld) die ze ook nog eens betalen.

www.opstand.net

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 22:25   #38
Valentine Julien
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: Leuven/Amsterdam
Berichten: 586
Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

Di Ruppo met de Wever regeren
De wever zit bij de koning...
Dat is nog eens democratie.

Het komt goed!

ik lig plat van het lachen terwijl het eigenlijk om te huilen is.
De emotie Lachen en huilen liggen dan ook dicht bijeen .
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 08:55   #39
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Pas toen de industrie bedacht dat je met vliegtuigen bommen kon werpen werden vliegtuigen verder ontwikkeld!
Dat klopt niet : lees er de geschiedenis van de Groote Oorlog maar op na. Er waren al plenty vliegtuigen in de lucht van waaruit bommen met de hand werden gedropt. De eerste vliegenier (een Engelsman) die een geweer op zijn vliegtuig monteerde kreeg daarvoor krijgsraad omdat hij zo militair materieel in gevaar had gebracht...


On topic : bindende referenda deugen slechts als de problematiek in een gesloten vraag kan gegoten worden, wat slechts zeer zelden het geval is.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.

Laatst gewijzigd door nihao : 2 juli 2010 om 08:55.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 09:59   #40
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
On topic : bindende referenda deugen slechts als de problematiek in een gesloten vraag kan gegoten worden, wat slechts zeer zelden het geval is.
Hiermee beweert ge dat de meerderheid van de Amerikanen in de US en de Zwitsers leven met een systeem dat niet deugt .
Ze zullen u zien komen.

www.opstand.net

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be