Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2017, 18:32   #361
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de middeleeuwse staatsorde hadden ze dat wel. Keizer Karel is daar trouwens mee begonnen, in een tijd dat het pausschap weinig aanzien had en al zeker geen macht.
Herhaling: hoe is keizer Karel begonnen met de inquisitie? Je doet een bewering en die moet je staven.

Wil je de kerk daarmee vrijpleiten en niet erkennen dat Pausen verantwoordelijk waren voor de vervolging van tienduizenden ketters waaronder duizenden Vlamingen en Hollanders? Je wilt je 'geen schuldgevoel laten aanpraten' maar wel de historische feiten ontkennen of verdraaien?

Je volgt de pausen, die hebben nooit schuld erkend voor de vervolging van ketters en homo's, want de kerk, het Lichaam van Christus, wordt geleid door de Heilige Geest, de Geest der Waarheid, die is onfeilbaar. Je volgt die fijne onfeilbare katholieke traditie die steunt op de zogenaamde consensus van de gelovigen: de bange en volgzame grotendeels ongeletterde bijgelovige dwazen en blinden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 19:54   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Herhaling: hoe is keizer Karel begonnen met de inquisitie? Je doet een bewering en die moet je staven.
Karel de Grote richtte een controleorgaan op om te controleren in welke mate tot het christendom bekeerde heidense Saksen zich toch niet aan het heidendom hielden. Dat controleorgaan werd geleid door een bisschop. Door de macht die keizer Karel over de Kerk uitoefende, benoemde hij zelf die bisschoppen. In die tijd was er trouwens nog geen sprake van een daadwerkelijke universele pauselijke macht over de westerse Kerk.

Later zullen latere pausen ook steunen op de Duitse keizers om bepaalde ketterijen aan te pakken, maar de keizers zullen grotendeels hun eigen weg gaan (waarbij de keizerlijke inquisitie soms werd ingezet, maar evenzeer ook niet).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 19:55   #363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wil je de kerk daarmee vrijpleiten en niet erkennen dat Pausen verantwoordelijk waren voor de vervolging van tienduizenden ketters waaronder duizenden Vlamingen en Hollanders? Je wilt je 'geen schuldgevoel laten aanpraten' maar wel de historische feiten ontkennen of verdraaien?
Natuurlijk laat ik me geen enkel schuldgevoel aanpraten voor zaken die ik niet gedaan heb.

Of moet u zich soms ook schuldig voelen voor de misdaden van de Belgen in Congo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 20:16   #364
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je volgt de pausen, die hebben nooit schuld erkend voor de vervolging van ketters en homo's,...
Blijkbaar wordt u niet gehinderd door uw onwetendheid om hier straffe uitspraken te doen. De pausen hebben al meer dan eens allerlei excuses geuit. Ook de huidige paus heeft zich verontschuldigd voor de misdaden die gepleegd werden tegen de waldenzers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 20:18   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
... want de kerk, het Lichaam van Christus, wordt geleid door de Heilige Geest, de Geest der Waarheid, die is onfeilbaar.
Alleen in geloofszaken. Als de paus het over politiek heeft, is het goed mogelijk dat hij de zaken totaal verkeerd inschat. In bepaalde katholieke milieus heeft men de huidige paus bijvoorbeeld zwaar bekritiseerd omdat hij bepaalde standpunten over ecologie zomaar voor waar aanneemt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 20:22   #366
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk laat ik me geen enkel schuldgevoel aanpraten voor zaken die ik niet gedaan heb.

Of moet u zich soms ook schuldig voelen voor de misdaden van de Belgen in Congo?
Je ontkent nu niet dat die 'zaken gedaan zijn'. Maar het zijn geen zaken Jan, het zijn misdaden tegen de menselijkheid die begaan zijn op gezag van pausen en de historische kerk die jij steunt. En die misdaden vinden op geen enkele wijze een rechtvaardiging in het Nieuwe Testament. De kerk heeft de rollen omgedraaid, ze is in de huid van de vervolgers gekropen en ze heeft martelaren gemaakt van mensen die hun persoonlijke geweten en hun natuurlijke drang volgden zonder iemand kwaad te willen doen. Ze heeft hand- en spandiensten verricht voor maffiose vorsten die het gewone volk knechtten en afpersten, die heidenen tot slaven maakten, en de edelen verrijkte; omdat de clerus daar van profiteerde en aan verwant was.

En dan een vergelijking met Congo die niet opgaat Jan, en volgens mij besef je dat donders goed. Als ik lid was van het Belgische koningshuis zou ik mij dat aantrekken en mij er van distantiëren. Nu ik geen lid ben wens ik het ook niet te worden. Nu jij.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 20:36   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je ontkent nu niet dat die 'zaken gedaan zijn'. Maar het zijn geen zaken Jan, het zijn misdaden tegen de menselijkheid die begaan zijn op gezag van pausen en de historische kerk die jij steunt. En die misdaden vinden op geen enkele wijze een rechtvaardiging in het Nieuwe Testament. De kerk heeft de rollen omgedraaid, ze is in de huid van de vervolgers gekropen en ze heeft martelaren gemaakt van mensen die hun persoonlijke geweten en hun natuurlijke drang volgden zonder iemand kwaad te willen doen. Ze heeft hand- en spandiensten verricht voor maffiose vorsten die het gewone volk knechtten en afpersten, die heidenen tot slaven maakten, en de edelen verrijkte; omdat de clerus daar van profiteerde en aan verwant was.

En dan een vergelijking met Congo die niet opgaat Jan, en volgens mij besef je dat donders goed. Als ik lid was van het Belgische koningshuis zou ik mij dat aantrekken en mij er van distantiëren. Nu ik geen lid ben wens ik het ook niet te worden. Nu jij.
Blijkbaar leest u mijn woorden niet op een aandachtige manier. Ik heb al meer dan eens op dit forum aangegeven dat er fouten zijn gebeurd en dat we nu in een andere tijd met andere referenties leven.

En, ja, ik voel geen enkele neiging gebukt te gaan onder misdaden die anderen, vaak lang voor mij, hebben gepleegd. Ook al was dat in naam van God, het geloof of de katholieke Kerk.

De Belgen moeten zich ook geen schuldgevoel laten aanpraten. Fouten zijn gebeurd en bijgevolg moeten we leren uit de fouten van toen. Bij dat laatste ligt onze echte verantwoordelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 10:25   #368
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar leest u mijn woorden niet op een aandachtige manier. Ik heb al meer dan eens op dit forum aangegeven dat er fouten zijn gebeurd en dat we nu in een andere tijd met andere referenties leven.

En, ja, ik voel geen enkele neiging gebukt te gaan onder misdaden die anderen, vaak lang voor mij, hebben gepleegd. Ook al was dat in naam van God, het geloof of de katholieke Kerk.

De Belgen moeten zich ook geen schuldgevoel laten aanpraten. Fouten zijn gebeurd en bijgevolg moeten we leren uit de fouten van toen. Bij dat laatste ligt onze echte verantwoordelijkheid.
Maar Jan, je leest zelf niet aandachtig. Ik stel nergens dat katholieken van nu schuldig zijn aan misdaden van de kerk. Ik stel dat de historie van de kerk aantoont dat ze haar pretenties niet waar maakt. Kan de kerk met haar historie volhouden dat ze het Lichaam van Christus is en dat ze wordt geleid door de Heilige Geest en de Geest der Waarheid en dat ze onfeilbaar is de geloofsopvattingen en dat door haar uitgeoefende jurisdictie legitiem is? Hoe kan het dat de paus verkeert in het gezelschap van koningen en staatshoofden (Psalm 2:2)?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 13:47   #369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar Jan, je leest zelf niet aandachtig. Ik stel nergens dat katholieken van nu schuldig zijn aan misdaden van de kerk. Ik stel dat de historie van de kerk aantoont dat ze haar pretenties niet waar maakt. Kan de kerk met haar historie volhouden dat ze het Lichaam van Christus is en dat ze wordt geleid door de Heilige Geest en de Geest der Waarheid en dat ze onfeilbaar is de geloofsopvattingen en dat door haar uitgeoefende jurisdictie legitiem is? Hoe kan het dat de paus verkeert in het gezelschap van koningen en staatshoofden (Psalm 2:2)?
U herhaalt wat ik eerder stelde: zondigheid hoort bij de mens. Nooit heeft de Kerk trouwens de pretentie gehad dat ze in haar leden volmaakt is. U hebt overduidelijk bepaalde begrippen verkeerd ingevuld. Zelfs de apostelen waren niet volmaakt en sommigen hebben zelfs Jezus verloochend. Waarom zouden dan de volgelingen van de apostelen plotseling zonder zonde zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 14:40   #370
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U herhaalt wat ik eerder stelde: zondigheid hoort bij de mens. Nooit heeft de Kerk trouwens de pretentie gehad dat ze in haar leden volmaakt is. U hebt overduidelijk bepaalde begrippen verkeerd ingevuld. Zelfs de apostelen waren niet volmaakt en sommigen hebben zelfs Jezus verloochend. Waarom zouden dan de volgelingen van de apostelen plotseling zonder zonde zijn?
Ik heb niet gesteld dat de kerk pretendeert volmaakt te zijn en zonder zondaars. Kijk nog maar eens goed wat er staat. Maar om terug te komen op het onderwerp van deze draad, de kerk heeft dan toch wel het dogma verzonnen dat de moeder van Jezus volmaakt was en zonder smet of zonde. En dan is ze ook nog eens "onze geestelijke moeder" geworden.
Paus Benedictus XVI - 8 december 2005 - Gebed en op Piazza Spagna Rome.

Op deze dag toegewijd aan Maria ben ik gekomen, als eerste keer als opvolger van Petrus, naar de voeten van dit beeld van de Onbevlekte op de Piazza di Spagna, om de pelgrimage, die mijn voorgangers vele malen gemaakt hebben, voort te zetten. Ik voel dat ik dit doe in de aanwezigheid van de devotie en de liefde van de Kerk, zoals deze leeft in de stad Rome en in de gehele wereld. Ik breng met mij de zorgen en de hoop van de tegenwoordige mensheid en leg deze aan de voeten van de hemelse Moeder van de Verlosser.

Op deze bijzondere dag, de 40e verjaardag van de sluiting van het Tweede Vaticaans Concilie, gaan mijn gedachten naar 8 december 1965, precies naar het einde van de homilie gedurende de Eucharistische viering op het St. Pietersplein, toen de dienaar van God, Paulus VI, zijn gedachten over Maria formuleerde: "de moeder van God en onze geestelijke moeder ... het schepsel waarin het beeld van God zich met absolute helderheid weerspiegelt, zonder een enkele rimpeling, hetgeen helaas wel het geval is in ieder ander menselijk schepsel."

De Paus vroeg toen: "Kunnen wij onze concilie-werkzaamheden beter besluiten, en onze post-conciliaire arbeid beter inzetten dan met een blik op deze nederige vrouw, onze zuster en tegelijk onze hemelse moeder en koningin, zuivere en heilige spiegel van de oneindige schoonheid? Zou de schoonheid van de onbevlekte maagd Maria voor ons geen bron van inspiratie, aanmoediging en vertrouwen zijn? "
Wat is dat Jan, een geestelijke moeder?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 14:58   #371
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb niet gesteld dat de kerk pretendeert volmaakt te zijn en zonder zondaars. Kijk nog maar eens goed wat er staat.
Dan is uw beschuldiging zonder grond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 15:00   #372
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar om terug te komen op het onderwerp van deze draad, de kerk heeft dan toch wel het dogma verzonnen dat de moeder van Jezus volmaakt was en zonder smet of zonde. En dan is ze ook nog eens "onze geestelijke moeder" geworden.
Daarvoor moet je natuurlijk de kern van het christendom begrijpen, nl. de nabijheid van God in Jezus' menswording.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 15:44   #373
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De heilige geest draaide overuren.
Hij bevruchte dus niet alleen Maria maar ook Anna.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 15:47   #374
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U herhaalt wat ik eerder stelde: zondigheid hoort bij de mens. Nooit heeft de Kerk trouwens de pretentie gehad dat ze in haar leden volmaakt is. U hebt overduidelijk bepaalde begrippen verkeerd ingevuld. Zelfs de apostelen waren niet volmaakt en sommigen hebben zelfs Jezus verloochend. Waarom zouden dan de volgelingen van de apostelen plotseling zonder zonde zijn?
Wat een flauwe smoes en dan nog uit een pro Romeins schrift.

Laatst gewijzigd door Aton : 27 februari 2017 om 15:47.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 15:51   #375
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarvoor moet je natuurlijk de kern van het christendom begrijpen, nl. de nabijheid van God in Jezus' menswording.
De kern van het christendom is dan maar pas ontstaan in de 4e eeuw. Goe bezig.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 15:57   #376
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je zit toch niet aan de wiet zeker ?
Ik denk zo dat ze eeuwen geleden ook snuifden ... en dan begonnen met "de geschriften te schrijven.

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 27 februari 2017 om 15:57.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 16:21   #377
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarvoor moet je natuurlijk de kern van het christendom begrijpen, nl. de nabijheid van God in Jezus' menswording.
Verwarrend Jan, die nabijheid van 1900 jaar geleden lijkt mij toch ver weg. Maar goed, hoe weet je dat die nabijheid de kern is van het Cnristendom? Van wie heb je dat idee?

Laten we verder gaan met het concept van de onbevlekte maagd Maria. Ze was dus de derde mens die zonder zonde was en volmaakt doordat God de reinigende werking van het offer van Jezus vooraf op haar van toepassing verklaarde. Hoe moet ik dat zien?Als een beloning voor nul prestaties? Als dat kon bij Maria waarom dan niet bij ieder mens? Snap jij dat?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 16:34   #378
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Verwarrend Jan, die nabijheid van 1900 jaar geleden lijkt mij toch ver weg. Maar goed, hoe weet je dat die nabijheid de kern is van het Cnristendom? Van wie heb je dat idee?
Misschien moet u eens de Schrift openslaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 16:36   #379
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Laten we verder gaan met het concept van de onbevlekte maagd Maria. Ze was dus de derde mens die zonder zonde was en volmaakt doordat God de reinigende werking van het offer van Jezus vooraf op haar van toepassing verklaarde. Hoe moet ik dat zien?Als een beloning voor nul prestaties? Als dat kon bij Maria waarom dan niet bij ieder mens? Snap jij dat?
Genade is nu eenmaal altijd gratis. Altijd. Of weegt u ook de liefde voor uw vrouw op een apothekersweegschaaltje?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 16:50   #380
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet u eens de Schrift openslaan.
Even misschien moet u de gechiedenis van de schrift eens nagaan.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be