Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juni 2015, 22:33   #1181
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Tja, sommigen denken dat omdat je wat Frans krijgt op school dat je daarom Franstalig wordt. Dat is zoals alsof wij hier allemaal wiskundigen zijn omdat we ooit wat wiskunde hebben gekregen.

In sommigen hun verhaaltje past dat blijkbaar.
In het soort volkomen gepolariseerd zwart/wit denken dat op dit forum gestaag opgang maakt blijkt er behoudens door mensen met een open geest als u en enkele anderen geen ruimte meer gelaten te worden voor een onschuldig knipoogje. Ik krijg meer en meer de indruk dat velen het verstand op nul gezet hebben, en de blik louter op enkele partijslogans, zelfs als deze helemaal niet stroken met de vast te stellen realiteit.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 17 juni 2015 om 22:37.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2015, 22:44   #1182
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Blijkbaar hebt u niet door wat Circe wel doorhad : het is een volkomen onschuldig grapje, ingaand op het fout Frans zinnetje in post 1169.
Zoals je kan zien had ik wel degelijk door dat je inging op een fout frans zinnetje. Zelfs wie slechts een habbekrats aan schoolfrans kreeg zag de fouten.

Maar dat je het als een onschuldig grapje bedoelde, sorry Gwylan, dat geloof ik niet (meer).
Een op alle vlakken ontwikkelde vrouw zoals jij begrijpt wel waarom.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2015, 22:46   #1183
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Tja, sommigen denken dat omdat je wat Frans krijgt op school .....
Elke Vlaming wordt aan 9 jaar Frans onderworpen op verzoek van de eigen leiders. Dat kost de Vlaamse belastingbetaler miljarden euro's.

En dat noem je "wat" Frans?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Evenwel, in de context van het feit dat er hier minstens één forumdeelnemer is die in andere draden mordicus beweert en blijft beweren dat België 100% Franstalig is …......
Ik voel me bijna aangesproken...


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
....en dat alle Vlamingen de Franse taal onder de knie hebben, …......
Ach ze kunnen zich erin redden op een heel basaal niveau. Het Frans van de meeste Vlamingen werkt vooral op de lachspieren, bij sommige taalkundigen zelfs op de sluitspieren, maar een paar formulieren vragen aan de balie van bv een ambassade, evt in combinatie met armgebaren moet toch echt wel lukken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
.... is het grappig dat zelfs een uiterst eenvoudig Frans zinnetje bij de eerste de beste gelegenheid al het tegendeel bewijst…......
Voor degenen die denken dat het Frans van Vlamingen van hoog niveau zou zijn......
Maar wie durft dat in godsnaam nog te denken, als iedereen kan zien dat meer dan de helft van de Nederlandstaligen die op de eigen tv verschijnen ondertiteld moeten worden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2015, 22:51   #1184
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Elke Vlaming wordt aan 9 jaar Frans onderworpen op verzoek van de eigen leiders. Dat kost de Vlaamse belastingbetaler miljarden euro's.

En dat noem je "wat" Frans?




Ik voel me bijna aangesproken...




Ach ze kunnen zich erin redden op een heel basaal niveau. Het Frans van de meeste Vlamingen werkt vooral op de lachspieren, bij sommige taalkundigen zelfs op de sluitspieren, maar een paar formulieren vragen aan de balie van bv een ambassade, evt in combinatie met armgebaren moet toch echt wel lukken.




Voor degenen die denken dat het Frans van Vlamingen van hoog niveau zou zijn......
Maar wie durft dat in godsnaam nog te denken, als iedereen kan zien dat meer dan de helft van de Nederlandstaligen die op de eigen tv verschijnen ondertiteld moeten worden.
Wil ter mijner informatie eens zeggen, mijnheer die zich welhaast aangesproken voelt, hoe het in uw onderwijs der Vlaamse gemeenschap gesteld is met de kennis door de leerlingen van a) het Nederlands en b) het Engels ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2015, 22:58   #1185
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zoals je kan zien had ik wel degelijk door dat je inging op een fout frans zinnetje. Zelfs wie slechts een habbekrats aan schoolfrans kreeg zag de fouten.

Maar dat je het als een onschuldig grapje bedoelde, sorry Gwylan, dat geloof ik niet (meer).
Een op alle vlakken ontwikkelde vrouw zoals jij begrijpt wel waarom.
Wel, als u er inmiddels om de één of andere reden van overtuigd bent dat elk woord dat ik schrijf bedoeld is als een regelrechte aanval op uw volk, op uw cultuur, op uw taal, of wie weet zelfs op uzelf, mevrouw, dan is dat jammer maar helaas : het is een dwaling waartegen geen pilletjes bestaan.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2015, 23:07   #1186
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wel, als u er inmiddels om de één of andere reden van overtuigd bent dat elk woord dat ik schrijf bedoeld is als een regelrechte aanval op uw volk, op uw cultuur, op uw taal, of wie weet zelfs op uzelf, mevrouw, dan is dat jammer maar helaas : het is een dwaling waartegen geen pilletjes bestaan.
Ik heb alleen gezegd dat je het niet als grapje bedoelde.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2015, 23:52   #1187
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wel, als u er inmiddels om de één of andere reden van overtuigd bent dat elk woord dat ik schrijf bedoeld is als een regelrechte aanval op uw volk, op uw cultuur, op uw taal, of wie weet zelfs op uzelf, mevrouw, dan is dat jammer maar helaas : het is een dwaling waartegen geen pilletjes bestaan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 00:02   #1188
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb alleen gezegd dat je het niet als grapje bedoelde.
U volhardt in het bewijzen dat wat ik stel in mijn post 1178 volkomen juist is, met name dat u blijkbaar niet snapt wat Circe wel doorhad : het is een volkomen onschuldig grapje, ingaand op het fout Frans zinnetje in post 1169.

Ik heb onvoldoende tijd om u alles in detail uit te leggen, maar om u te helpen, mevrouw : zoek eens op wat het woord “foi” betekent (waar in de zin van post 1169 eigenlijk “fois” wordt bedoeld), en kijk dan nog eens zonder verzuurde vooringenomenheid naar mijn woordenspelreactie middels mijn post 1170…

Als u het onschuldig grapje dan nog niet ziet, tja, dan snapt u het niet of wil u het niet snappen…
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 13:54   #1189
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wil ter mijner informatie eens zeggen, mijnheer die zich welhaast aangesproken voelt, hoe het in uw onderwijs der Vlaamse gemeenschap gesteld is met de kennis door de leerlingen van a) het Nederlands en b) het Engels ?
a) Als je weet dat meer dan 50 % van de Nederlandstaligen in Vlaanderen ondertiteld wordt op de eigen zegt dat genoeg denk ik.
Of dacht jij dat dat Nederlands dan "goed" was?

b) Net zo triest als dat van de Hollanders. Zelfoverschatting leidt tot hilarische fouten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 16:21   #1190
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wil ter mijner informatie eens zeggen, mijnheer die zich welhaast aangesproken voelt, hoe het in uw onderwijs der Vlaamse gemeenschap gesteld is met de kennis door de leerlingen van a) het Nederlands en b) het Engels ?
Behoudens uitzonderingen kan niemand na het secundair onderwijs, gelijk waar ter wereld, een taal deftig spreken uitsluitend door de lessen. Een taal leer je niet op school, die leer je in de praktijk.

Een school is nodig om een basis te hebben, fundamenten om op te bouwen. Hoe sterker, hoe meer kans om er later iets op te bouwen maar het is zeker niet genoeg.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:36   #1191
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
a) Als je weet dat meer dan 50 % van de Nederlandstaligen in Vlaanderen ondertiteld wordt op de eigen zegt dat genoeg denk ik.
Of dacht jij dat dat Nederlands dan "goed" was?

b) Net zo triest als dat van de Hollanders. Zelfoverschatting leidt tot hilarische fouten.
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar zelfs nadat ik uw eerste zin (onder a) meerdere keren met aandacht heb gelezen begrijp ik totaal niet wat u bedoelt. Mijn oprechte dank bij voorbaat om de betekenis van uw zin te verduidelijken, mijnheer.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 21:49   #1192
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar zelfs nadat ik uw eerste zin (onder a) meerdere keren met aandacht heb gelezen begrijp ik totaal niet wat u bedoelt. Mijn oprechte dank bij voorbaat om de betekenis van uw zin te verduidelijken, mijnheer.
Die a) is een nieuw soort puzzel.

Tussen () : ik heb (een beetje) kompassie met ons zjowille.

Laatst gewijzigd door Boduo : 18 juni 2015 om 21:50.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 23:28   #1193
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar zelfs nadat ik uw eerste zin (onder a) meerdere keren met aandacht heb gelezen begrijp ik totaal niet wat u bedoelt. Mijn oprechte dank bij voorbaat om de betekenis van uw zin te verduidelijken, mijnheer.
Dat op Vlaamse zenders mensen waarvan gezegd wordt dat ze Nederlandstalig zijn met ondertitels worden begeleid zodoende duidelijk te maken aan andere mensen waarvan gezegd wordt dat ze Nederlandstalig zijn wat ze precies zeggen.

Maar misschien zijn die Vlaamse sprekers wél het Nederlands goed machtig en hebben hun kijkers stront in hun oren.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 21:42   #1194
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat op Vlaamse zenders mensen waarvan gezegd wordt dat ze Nederlandstalig zijn met ondertitels worden begeleid zodoende duidelijk te maken aan andere mensen waarvan gezegd wordt dat ze Nederlandstalig zijn wat ze precies zeggen.

Maar misschien zijn die Vlaamse sprekers wél het Nederlands goed machtig en hebben hun kijkers stront in hun oren.
Ik zie niet meteen het rechtstreeks verband tussen enerzijds de talenkennis van de leerlingen in uw basisonderwijs en anderzijds “mensen op Vlaamse zenders waarvan gezegd wordt dat ze Nederlandstalig zijn etc…”, maar ik vermoed dat u met één en ander bedoelt dat het Nederlands van degenen die het basisonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap genoten hebben dermate slecht is dat het op de Vlaamse zenders moet ondertiteld worden wil het door Nederlandstaligen begrepen worden.

Ik moet u eerlijk bekennen dat ik mij niet herinner ooit een Nederlandstalig programma gezien te hebben van een (vermoedelijk) Vlaamse zender waar de spreker in het Nederlands ondertiteld werd, maar mijn ervaring betreffende de Vlaamse TV-zenders beperkt zich tot de hoogstens één of twee dagen per jaar dat ik in België ben en tot maximaal de hoofdpunten van één of ander nieuwsprogramma, vermits andere programma’s mij totaal niet interesseren en ik hoe dan ook zelden TV kijk en al helemaal niet als ik in het buitenland verblijf.

Het enige wat mij bij bedoelde Vlaamse nieuwsuitzendingen telkens opviel was de houterige manier van presenteren, maar het gesproken Nederlands vond ik perfect verstaanbaar, ook zonder ondertitels. Evenwel, uw Vlaamse TV-ervaring ongetwijfeld erg veel uitgebreider zijnd dan de mijne, neem ik aan dat uw bewering als zouden Nederlandstaligen (in de regel ?) ondertiteld worden op Vlaamse zenders met de waarheid strookt, al verbaast het gegeven mij in ruime mate.

Nou, dan moet ik dus vaststellen dat volgens u niet enkel het Frans van de meeste Vlamingen nergens op lijkt (zie onder andere uw post 1184) en het Engels "net zo triest is als dat van de Hollanders” waarbij "zelfoverschatting tot hilarische fouten leidt” (zie uw post 1190), maar dat zelfs het Nederlands van de Vlamingen ondertiteld moet worden wil het voor andere Nederlandstaligen verstaanbaar zijn.

Met enige tegenzin laat ik voortaan de wellevendheid mij beletten om enkele voor de hand liggende vragen te stellen omtrent de kwaliteit van het basisonderwijs der Vlaamse Gemeenschap, waarvan sommigen op dit forum regelmatig willen doen geloven dat het zowat het beste ter wereld is….
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 07:52   #1195
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik zie niet meteen het rechtstreeks verband tussen enerzijds de talenkennis van de leerlingen in uw basisonderwijs en anderzijds “mensen op Vlaamse zenders waarvan gezegd wordt dat ze Nederlandstalig zijn etc…”, maar ik vermoed dat u met één en ander bedoelt dat het Nederlands van degenen die het basisonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap genoten hebben dermate slecht is dat het op de Vlaamse zenders moet ondertiteld worden wil het door Nederlandstaligen begrepen worden.

Ik moet u eerlijk bekennen dat ik mij niet herinner ooit een Nederlandstalig programma gezien te hebben van een (vermoedelijk) Vlaamse zender waar de spreker in het Nederlands ondertiteld werd, maar mijn ervaring betreffende de Vlaamse TV-zenders beperkt zich tot de hoogstens één of twee dagen per jaar dat ik in België ben en tot maximaal de hoofdpunten van één of ander nieuwsprogramma, vermits andere programma’s mij totaal niet interesseren en ik hoe dan ook zelden TV kijk en al helemaal niet als ik in het buitenland verblijf.

Het enige wat mij bij bedoelde Vlaamse nieuwsuitzendingen telkens opviel was de houterige manier van presenteren, maar het gesproken Nederlands vond ik perfect verstaanbaar, ook zonder ondertitels. Evenwel, uw Vlaamse TV-ervaring ongetwijfeld erg veel uitgebreider zijnd dan de mijne, neem ik aan dat uw bewering als zouden Nederlandstaligen (in de regel ?) ondertiteld worden op Vlaamse zenders met de waarheid strookt, al verbaast het gegeven mij in ruime mate.

Nou, dan moet ik dus vaststellen dat volgens u niet enkel het Frans van de meeste Vlamingen nergens op lijkt (zie onder andere uw post 1184) en het Engels "net zo triest is als dat van de Hollanders” waarbij "zelfoverschatting tot hilarische fouten leidt” (zie uw post 1190), maar dat zelfs het Nederlands van de Vlamingen ondertiteld moet worden wil het voor andere Nederlandstaligen verstaanbaar zijn.

Met enige tegenzin laat ik voortaan de wellevendheid mij beletten om enkele voor de hand liggende vragen te stellen omtrent de kwaliteit van het basisonderwijs der Vlaamse Gemeenschap, waarvan sommigen op dit forum regelmatig willen doen geloven dat het zowat het beste ter wereld is….
Er is geen systematische ondertiteling, dat is overdreven. In actualiteitsprogramma's kan het wel gebeuren dat als men een burger interviewt en die praat zijn lokaal dialect dat men die dan ondertitelt. Het is een ergerlijk gegeven, omdat dit in de regel altijd om West of Oost-Vlaamse dialectsprekers gaat. Nooit zal men antwerpenaars die slechts met de grootst mogelijke moeite AN op televisie praten gaan ondertitelen.
Dit is op een ludieke manier op televisie gekomen in dit filmpje, https://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM

Het gebruik van dialect zegt niets over opleidingsniveau of kwaliteit van onderwijs. Het 'probleem' zo er al een is, ligt bij de eindredacteur van een programma die de taalpuritein wil uithangen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 10:27   #1196
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...Nooit zal men antwerpenaars die slechts met de grootst mogelijke moeite AN op televisie praten gaan ondertitelen.
...

Moet je maar eens op Vitaya gaan kijken. Daar wordt alleen een evt commentaarstem niet ondertiteld. Voor de rest wordt 100% van de Nederlandstaligen ondertiteld. Inclusief Antwerpenaren.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 10:30   #1197
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Moet je maar eens op Vitaya gaan kijken. Daar wordt alleen een evt commentaarstem niet ondertiteld. Voor de rest wordt 100% van de Nederlandstaligen ondertiteld. Inclusief Antwerpenaren.
Wist ik niet... (nog nooit naar vitaya gekeken)
Dat is dan te onnozel voor woorden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 10:32   #1198
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Moet je maar eens op Vitaya gaan kijken. Daar wordt alleen een evt commentaarstem niet ondertiteld. Voor de rest wordt 100% van de Nederlandstaligen ondertiteld. Inclusief Antwerpenaren.
Dat is omdat er enkel bejaarde vrouwen op zoek naar recepten kijken naar Vitaya...
Die zijn dikwijls hardhorig...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 10:41   #1199
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Er is geen systematische ondertiteling, dat is overdreven. In actualiteitsprogramma's kan het wel gebeuren dat als men een burger interviewt en die praat zijn lokaal dialect dat men die dan ondertitelt. Het is een ergerlijk gegeven, omdat dit in de regel altijd om West of Oost-Vlaamse dialectsprekers gaat. Nooit zal men antwerpenaars die slechts met de grootst mogelijke moeite AN op televisie praten gaan ondertitelen.
Dit is op een ludieke manier op televisie gekomen in dit filmpje, https://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM

Het gebruik van dialect zegt niets over opleidingsniveau of kwaliteit van onderwijs. Het 'probleem' zo er al een is, ligt bij de eindredacteur van een programma die de taalpuritein wil uithangen.
Ik voel mee met uw ergernis maar het is simpelweg doodgewoon de logica zelf.
"Ne vous en déplaise" zou een tweetalige nederlandstalige landgenoot U zeggen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 11:52   #1200
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
..
Die zijn dikwijls hardhorig...
Met hardhorendheid heeft het niets te maken. Anders zou de commentaarstem óók ondertiteld worden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be