Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2015, 10:19   #1
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard Verlofdagen meetellen voor pensioenberekening?

Nu is de politiek zijn hoofd aan het breken over wat een zwaar beroep is.
Ik maak mij de bedenking of je het verlof ook moet meenemen in de pensioenberekening.
Iemand die 4 maanden betaald verlof kreeg tov de meerderheid in de privé met slechts 1 maand ... Die laatste groep heeft effektief toch veel meer gewerkt en bijgedragen.

Laatst gewijzigd door demonen : 24 mei 2015 om 10:19.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 11:04   #2
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Wat bedoel je met 4 maanden betaald verlof. Als je nooit in het week-end moet werken dan ben je zo al 104 dagen per jaar thuis en telt daar je verlof nog eens bij. Als je zoals ik zaterdag, zondag en feestdagen moet werken dan ben je in het week-end minder thuis maar de dagen die ik dan thuis ben omdat ik in het week-end gewerkt heb tellen ze mee voor vrije dagen.Kom je rap aan 80 dagen. Morgen 25/05/2015 zijn de meeste mensen thuis en den deze kan ne vroege post(06.00h-14.00h) gaan doen.
En dan zeggen dat die vrije dagen niet mee mogen tellen voor gewerkt te hebben.
Dan moeten ze bij iedereen die nooit geen week-end werkt zoal 104 dagen per jaar niet laten meetellen per gewerkt jaar.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 24 mei 2015 om 11:05.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 12:21   #3
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat bedoel je met 4 maanden betaald verlof. Als je nooit in het week-end moet werken dan ben je zo al 104 dagen per jaar thuis en telt daar je verlof nog eens bij. Als je zoals ik zaterdag, zondag en feestdagen moet werken dan ben je in het week-end minder thuis maar de dagen die ik dan thuis ben omdat ik in het week-end gewerkt heb tellen ze mee voor vrije dagen.Kom je rap aan 80 dagen. Morgen 25/05/2015 zijn de meeste mensen thuis en den deze kan ne vroege post(06.00h-14.00h) gaan doen.
En dan zeggen dat die vrije dagen niet mee mogen tellen voor gewerkt te hebben.
Dan moeten ze bij iedereen die nooit geen week-end werkt zoal 104 dagen per jaar niet laten meetellen per gewerkt jaar.
Gij spreekt over recuperatiedagen en ik heb het over effectief gewerkte dagen.
Iemand die 220 dagen effectief gewerkt heeft (+ 20 betaalde verlofdagen) of iemand die 150 dagen effectief werkt (+ 90 betaalde verlofdagen) : moeten die personen gelijkwaardig behandeld worden wat betreft het berekenen vh pensioenbedrag (pensioenleeftijd?).
Is de enige correcte berekening niet de bijdrages die jij gestort hebt? Want hoe ga je bepalen wat de zwaarte van een beroep is, de effectieve gewerkte dagen, ...?
Waarom niet de regel : pensioen wordt pas betaald vanaf 65 jaar. U mag vroeger stoppen maar krijgt geen uitkering tenzij uw werkgever in de privé dat zelf betaalt. Uw pensioen wordt berekend volgens uw bijdragen. Wie pensioen ontvangt waar hij niet voor gewerkt heeft, moet weten dat iemand anders er wel voor gewerkt heeft maar het niet ontvangt, zoals Geert Noels terecht opmerkt.

Laatst gewijzigd door demonen : 24 mei 2015 om 12:25.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 12:35   #4
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Prottekeflex Bekijk bericht
Leg je voorstel eens voor aan je vakbond Die zullen dat zeker en vast verdedigen.
DE vakbond bestaat niet : zo is er al een groot verschil binnen de vakbond tussen privé en overheid.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 20:28   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Gij spreekt over recuperatiedagen en ik heb het over effectief gewerkte dagen.
Iemand die 220 dagen effectief gewerkt heeft (+ 20 betaalde verlofdagen) of iemand die 150 dagen effectief werkt (+ 90 betaalde verlofdagen) : moeten die personen gelijkwaardig behandeld worden wat betreft het berekenen vh pensioenbedrag (pensioenleeftijd?).
Is de enige correcte berekening niet de bijdrages die jij gestort hebt? Want hoe ga je bepalen wat de zwaarte van een beroep is, de effectieve gewerkte dagen, ...?
Waarom niet de regel : pensioen wordt pas betaald vanaf 65 jaar. U mag vroeger stoppen maar krijgt geen uitkering tenzij uw werkgever in de privé dat zelf betaalt. Uw pensioen wordt berekend volgens uw bijdragen. Wie pensioen ontvangt waar hij niet voor gewerkt heeft, moet weten dat iemand anders er wel voor gewerkt heeft maar het niet ontvangt, zoals Geert Noels terecht opmerkt.
demo, schaf ineens gewoon af:
de pensioenen,
de ziekteverzekering,
de werkloosheidsvergoedingen,
de zorgverzekering,
de zorg-aan-huis organisaties,
de OCMW's, alle andere diensten...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 21:48   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Nu is de politiek zijn hoofd aan het breken over wat een zwaar beroep is.
Ik maak mij de bedenking of je het verlof ook moet meenemen in de pensioenberekening.
Iemand die 4 maanden betaald verlof kreeg tov de meerderheid in de privé met slechts 1 maand ... Die laatste groep heeft effektief toch veel meer gewerkt en bijgedragen.
Dit is een warme oproep voor het nobele beroep van onderwijzende.

Helaas zijn er nog hier en daar tekorten aan zulke mensen.

Maar Demonen zou er graag een heel pak wegpesten.
Nu moet er inderdaad ook gesneden worden in het onderwijs. Klasjes waar les gevolgd wordt door vier leerlingen met één onderwijzende, daar moet zelfs ik niets van weten.
Maar Demonen is meester om zijn eigen ideeën te verzuipen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 08:53   #7
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Mijn vrouw gaf haar 38 uren-job op om een 30 uren-job te doen die resulteerde in een serieus hoger maandloon.Dit resulteerde in een serieus hogere belastingsaanslag en op de koop toe moet ze nu werken tot haar 67!Een carriére van 49 jaar.Blijkbaar rekent men voor mensen die in de privee werken niet enkel het geld dat je afdraagt mee,niet enkel het aantal dagen dat je werkt,maar ook het aantal uren worden minitieus geteld.Enkel en alleen in de privee blijkbaar.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 14:52   #8
Perzik
Parlementsvoorzitter
 
Perzik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2010
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Nu is de politiek zijn hoofd aan het breken over wat een zwaar beroep is.
Ik maak mij de bedenking of je het verlof ook moet meenemen in de pensioenberekening.
Iemand die 4 maanden betaald verlof kreeg tov de meerderheid in de privé met slechts 1 maand ... Die laatste groep heeft effektief toch veel meer gewerkt en bijgedragen.
Toch niet? Je zegt het zelf betaald verlof.
__________________
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 14:59   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Ik zou voorstellen om het aantal jaren dat je met pensioen bent ook te laten meetellen voor het bedrag van uw pensioen. Yippie!!! Yeeeeehaaa!!!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 16:39   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
demo, schaf ineens gewoon af:
de pensioenen,
de ziekteverzekering,
de werkloosheidsvergoedingen,
de zorgverzekering,
de zorg-aan-huis organisaties,
de OCMW's, alle andere diensten...
...en dat ons nettoloon dan het drievoudige gaat zijn, zullen we er dan maar bijpakken...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 20:17   #11
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Pensioen op 65 jaar. Ik ben van mijn 18 jaar bezig dus 47 jaar gewerkt. Iemand anders begint op zijn 25 jaar en heeft dus maar 40 jaar gewerkt. Neem gewoon: iedereen werkt 42 jaar en gaat dan op pensioen en maakt voor de zwaar beroepen een uitzondering. Mijn beroep: 3 ploegenstelsel, nachtwerk, niet opéénvolgende uren, altijd buiten en slecht voor de rug dus een zwaar beroep.42 jaar zo werken, altijd zaterdag, zondag en feestdagen werken en 3 ploegen is nogal iets anders als 42 jaar op een bureau werken bij enen dagpost.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 25 mei 2015 om 20:19.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 20:30   #12
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Pensioen op 65 jaar. Ik ben van mijn 18 jaar bezig dus 47 jaar gewerkt. Iemand anders begint op zijn 25 jaar en heeft dus maar 40 jaar gewerkt. Neem gewoon: iedereen werkt 42 jaar en gaat dan op pensioen en maakt voor de zwaar beroepen een uitzondering. Mijn beroep: 3 ploegenstelsel, nachtwerk, niet opéénvolgende uren, altijd buiten en slecht voor de rug dus een zwaar beroep.42 jaar zo werken, altijd zaterdag, zondag en feestdagen werken en 3 ploegen is nogal iets anders als 42 jaar op een bureau werken bij enen dagpost.
eigenlijk, ik hoorde links en rechts dat 40 jaar werken recht geeft op pensioen...maar dan dient wel een strikte verschil uitgemaakt worden tussen de functies die je als werk beoefend...iemand met een bureaujobke kan wat mij betreft veel langer werken en iets meer gaan bijdragen in plaats van belastende jobs uit te zuigen om daarmee de bijdrages op pensioen te betalen.

Strikt gezien, iedere jongere betaald in feite een bijdrage voor de gepensioneerden...maar als er te weinig jongeren zijn en te veel ouderen die op pensioen zijn of op pensioen gaan..zit men inderdaad in een onevenwichtige situatie dat niet met geld valt op te lossen...of dat de overheid daarvan bewust is of niet is mij de vraag !

Dus de enigste oplossing zal bestaan om alle jobs die belastend zijn meer bijdrages te vragen dan de jobs die zo goed als geen belastende impact heeft op het normale ritme van een werkende mens...men zou de minder belastende jobs om meer bijdrage voor de pensioenkassen vragen, maar blijkbaar wordt dat stelselmatig geweigerd ?
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 20:31   #13
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Pensioen op 65 jaar. Ik ben van mijn 18 jaar bezig dus 47 jaar gewerkt. Iemand anders begint op zijn 25 jaar en heeft dus maar 40 jaar gewerkt. Neem gewoon: iedereen werkt 42 jaar en gaat dan op pensioen en maakt voor de zwaar beroepen een uitzondering. Mijn beroep: 3 ploegenstelsel, nachtwerk, niet opéénvolgende uren, altijd buiten en slecht voor de rug dus een zwaar beroep.42 jaar zo werken, altijd zaterdag, zondag en feestdagen werken en 3 ploegen is nogal iets anders als 42 jaar op een bureau werken bij enen dagpost.
Een drieploegenstelsel van 8 uur ? Hoe kan men daar een volcontinusysteem mee opzetten ? Normaal gesproken zijn hier minimum vier ploegen voor nodig, als men daar mee toekomt. Denk eerder aan vijf ploegen.
Heb het in elk geval zien evolueren van vier ploegen, naar vijf ploegen, naar zes ploegen, en zelfs zeven ploegen. Maar dat laatste was wel een speciaal geval.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 20:40   #14
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Een drieploegenstelsel van 8 uur ? Hoe kan men daar een volcontinusysteem mee opzetten ? Normaal gesproken zijn hier minimum vier ploegen voor nodig, als men daar mee toekomt. Denk eerder aan vijf ploegen.
Heb het in elk geval zien evolueren van vier ploegen, naar vijf ploegen, naar zes ploegen, en zelfs zeven ploegen. Maar dat laatste was wel een speciaal geval.
Drieploegenstelsel van 8 uur klopt toch ?

8 x 3 = 24 uur

Maar hoe dat volcontinue ploegensysteem met beperkte personeel op te lossen is mij een raadsel...

Stel dat je maar 100 man ter beschikking hebt, elk hebben op 1 jaar 20 dagen verlof plus twee dagen (weekend of dat verschuift zelfs naar weekdagen).
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 20:46   #15
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Voor iedere oudere die op pensioen gaat kan toch een jongere aan het werk maar ze willen de ouderen langer laten werken en dan maar zeggen dat er jeugdwerkeloosheid is.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 20:49   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Drieploegenstelsel van 8 uur klopt toch ?

8 x 3 = 24 uur

Maar hoe dat volcontinue ploegensysteem met beperkte personeel op te lossen is mij een raadsel...

Stel dat je maar 100 man ter beschikking hebt, elk hebben op 1 jaar 20 dagen verlof plus twee dagen (weekend of dat verschuift zelfs naar weekdagen).
Inderdaad, dat maakt het verschil. Een ruwe berekening.
Een jaar telt 8760 uur en aan arbeider werkt gemiddeld 1750uren/jaar. Dus heeft men 5 ploegen nodig (8760/1750).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 21:59   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat bedoel je met 4 maanden betaald verlof. Als je nooit in het week-end moet werken dan ben je zo al 104 dagen per jaar thuis en telt daar je verlof nog eens bij. Als je zoals ik zaterdag, zondag en feestdagen moet werken dan ben je in het week-end minder thuis maar de dagen die ik dan thuis ben omdat ik in het week-end gewerkt heb tellen ze mee voor vrije dagen.Kom je rap aan 80 dagen. Morgen 25/05/2015 zijn de meeste mensen thuis en den deze kan ne vroege post(06.00h-14.00h) gaan doen.
En dan zeggen dat die vrije dagen niet mee mogen tellen voor gewerkt te hebben.
Dan moeten ze bij iedereen die nooit geen week-end werkt zoal 104 dagen per jaar niet laten meetellen per gewerkt jaar.
Niet verder op ingaan: Demonen is geobsedeerd door het ambtenarenstatuut en bij uitbreiding het statuut van het onderwijzend personeel. Hij post over niets anders.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2015, 18:31   #18
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Maar er worden afspraken veranderd. Maar afspraken moet nagekomen worden want anders heeft het geen nut om afspraken te maken.Toen ik begon te werken was de afspraak zo voor als ik op pensioen zou gaan. En nu 38 jaar later gaan ze die afspraak veranderen. Niet bij akkoord.Dan moeten ze nu de streep maar trekken. Aantal jaar voor de streep, de oude afspraak en de jaren die ik nog moet werken tot aan mijn pensioen, de nieuwe afspraak.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be