Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2007, 10:45   #41
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mi moet je mikken naar een positief gemeenschappelijk project dat door velen onderschreven kan worden, met behoud van ieders eigenheid en verantwoordelijkheid ... maar om het pragmatisch effectief te laten worden moeten de ondersteunende partijen wel onderschrijven dat dit project absolute voorang geniet op alle andere partijstandpunten.
Ik mik op een hechte formatie, geen "project" of "verhaal". Een tweede Vlaamsgezind blok naast het VB, als het ware, maar van een andere tonaliteit.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 31 oktober 2007 om 10:45.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:12   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Enkel via de echo's daarvan op dit forum.
permettez-moi, maar dat zou ik nogal dom van je vinden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Mijn tweede hypothese, ingeval de CD&V een oneerbaar akkoord afsluit dus, gaat dan ook uit van een nieuwe formatie waarvan LDD en NVA de kern vormen. In dat geval zou er een soort schisma in de CD&V kunnen optreden, hoop ik toch, waarbij een aantal Vlaamsgezinde christendemocraten van de nieuwe generatie zich na verloop van tijd bij de nieuwe LDD-NVA formatie zouden aansluiten.

De rest CD&V wordt dan de facto een ACV-partij, die misschien verbindingen kan aangaan met SP-a of Groen.
ok krijg je een nieuwe VU langszij het VB ... wat een gemiste kans zou dat zijn ! ... begrijp niet goed dat je daar als 'strever naar meer Vlaamse autonomie' vrede mee kan nemen ...

laat ons toch een beetje hoger mikken in Godsnaam !?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:13   #43
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Omdat daar bij die twee partijen potentie voor is?
ach daar is bij elke partij potentie voor

t zegt volgens mij nog t meest over jou houding tegenover die anderen dan

laat ons bruggen bouwen naar alle Vlaamse partijen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:24   #44
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik mik op een hechte formatie, geen "project" of "verhaal". Een tweede Vlaamsgezind blok naast het VB, als het ware, maar van een andere tonaliteit.
je zet jezelf én Vlaanderen mogelijk nog eens 20 of 30 jaar achteruit ... je verwart middel en doel ... ik mik op Onafhankelijkheid.

één, laat mij het kiesvereniging noemen, duidelijke afspraak, een akkoord, een lijstverbinding voor één verkiezingen (2009) met als inzet : Vlaamse onafhankelijkheid, via een meerderheid in het Vlaams parlement. niet meer, niet minder.

één keer één lijst vormen met

VB, LDD, N-VA (ik ga ervan uit dat die drie zich in zijn geheel achter het objectief kunnen scharen)
en mét mogelijk geïnteresseerden uit
CD&V (dat zou dan heel de CD&V behalve het ACW moeten zijn, volgens sommigen hier)
maar ook individuen uit VLD (ik denk bvb aan vankrunkelsven) en Spirit (Lamber ?) en Sp-a (Peeters en zijn kliekje uit de rand ?)

op die manier zullen ook de tegenstanders van een onafhankelijk Vlaanderen genoodzaakt zijn krachten te bundelen en krijg je meteen een open referendum over die Vlaamse onafhankelijkheid, wat nu op een andere manier toch ongrondwettelijk zou zijn ...

en kom niet af dat dat een te hoog risico zou inhouden ... ik vind het risico dat België zou blijven bestaan zonder zulke poging nog veel groter.

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 oktober 2007 om 11:25.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:25   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 oktober 2007 om 11:29.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:27   #46
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ok krijg je een nieuwe VU langszij het VB ... wat een gemiste kans zou dat zijn ! ... begrijp niet goed dat je daar als 'strever naar meer Vlaamse autonomie' vrede mee kan nemen ...
Beste Anna, wat we daarmee zouden winnen is toch zonneklaar...

Beeld je eens een VB in met dezelfde politieke mogelijkheden als de NVA vandaag. Of beeld je eens een NVA in die zo groot is als het VB.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:29   #47
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Beste Anna, wat we daarmee zouden winnen is toch zonneklaar...

Beeld je eens een VB in met dezelfde politieke mogelijkheden als de NVA vandaag. Of beeld je eens een NVA in die zo groot is als het VB.
ik hoop dat je ook inziet dat het tegenover het voorstel dat ik hierboven deed : van 1 keer een kiesvereniging ... toch wel wat minnetjes is ...

nog eens in t beste geval 8 jaar wroeten om daar te geraken en dan nog maar eens hopen dat de 'kopmannen' geen verraad zullen plegen ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 oktober 2007 om 11:30.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:30   #48
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat ons bruggen bouwen naar alle Vlaamse partijen.
Twee Vlaamsgezinde partijen: een radikale conservatief-rechtse, en een meer gematigde liberale. Alletwee ongeveer even groot.

Als je niet ziet welke mogelijkheden zo'n situatie zou openen, en hoe dat een reuzestap voorwaarts zou zijn tegenover de huidige situatie, dan overweeg ik het op te geven.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:33   #49
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Twee Vlaamsgezinde partijen: een radikale conservatief-rechtse, en een meer gematigde liberale. Alletwee ongeveer even groot.

Als je niet ziet welke mogelijkheden zo'n situatie zou openen, en hoe dat een reuzestap voorwaarts zou zijn tegenover de huidige situatie, dan overweeg ik het op te geven.
waar zie jij in Vlaanderen trouwens een indicatie dat een meer gematigd liberale Vlaamse partij meer potentie heeft dan pakweg 10 % ? Dat is een verhaal wat nog nooit verteld werd in Vlaanderen ... lijkt mij nog een grotere gok dan het idealistische verhaal van die éénmalige kiesvereniging ... nu ja idealistisch ... als BdW, GA en JMDD er de potentie van inzien is het schip vertrokken volgens mij ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:36   #50
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
één keer één lijst vormen met

VB, LDD, N-VA (ik ga ervan uit dat die drie zich in zijn geheel achter het objectief kunnen scharen)
en mét mogelijk geïnteresseerden uit
CD&V (dat zou dan heel de CD&V behalve het ACW moeten zijn, volgens sommigen hier)
maar ook individuen uit VLD (ik denk bvb aan vankrunkelsven) en Spirit (Lamber ?) en Sp-a (Peeters en zijn kliekje uit de rand ?)
Maar enfin, jij begrijpt toch ook dat dit tot het rijk van de steriele sprookjes behoort...

Lambert en De Winter één lijst?

Het ziet er naar uit dat zelfs de rechtsere Vlaamse partijen (CD&V, NVA) niet kunnen loskomen uit de cordon-dwang. Van LDD wil ik het nog zien gebeuren.

Als je ergens wil geraken, kan je maar beter van die feiten vertrekken in plaats van van je verre wensdromen.

En met die feiten hou ik rekening bij het uittekenen van een Forza Flandria project. Het zou de Vlaamsgezinden minstens toch al concentreren in twee blokken, in plaats van de huidige versplintering.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:38   #51
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je zet jezelf én Vlaanderen mogelijk nog eens 20 of 30 jaar achteruit ... je verwart middel en doel ... ik mik op Onafhankelijkheid.

één, laat mij het kiesvereniging noemen, duidelijke afspraak, een akkoord, een lijstverbinding voor één verkiezingen (2009) met als inzet : Vlaamse onafhankelijkheid, via een meerderheid in het Vlaams parlement. niet meer, niet minder.

één keer één lijst vormen met

VB, LDD, N-VA (ik ga ervan uit dat die drie zich in zijn geheel achter het objectief kunnen scharen)
en mét mogelijk geïnteresseerden uit
CD&V (dat zou dan heel de CD&V behalve het ACW moeten zijn, volgens sommigen hier)
maar ook individuen uit VLD (ik denk bvb aan vankrunkelsven) en Spirit (Lamber ?) en Sp-a (Peeters en zijn kliekje uit de rand ?)

op die manier zullen ook de tegenstanders van een onafhankelijk Vlaanderen genoodzaakt zijn krachten te bundelen en krijg je meteen een open referendum over die Vlaamse onafhankelijkheid, wat nu op een andere manier toch ongrondwettelijk zou zijn ...

en kom niet af dat dat een te hoog risico zou inhouden ... ik vind het risico dat België zou blijven bestaan zonder zulke poging nog veel groter.
& stel je eens voor dat België zou blijven bestaan mèt zo'n poging !
& Stel je eens voor dat België niet geleid zou worden door de "Vlamingen",
maar door de "werkende mensen"...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:45   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Maar enfin, jij begrijpt toch ook dat dit tot het rijk van de steriele sprookjes behoort...
sprak de man die een gematigd liberaal vlaamse partij lanceert met zo'n 20% van de stemmen ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Lambert en De Winter één lijst?

Het ziet er naar uit dat zelfs de rechtsere Vlaamse partijen (CD&V, NVA) niet kunnen loskomen uit de cordon-dwang. Van LDD wil ik het nog zien gebeuren.

Als je ergens wil geraken, kan je maar beter van die feiten vertrekken in plaats van van je verre wensdromen.

En met die feiten hou ik rekening bij het uittekenen van een Forza Flandria project. Het zou de Vlaamsgezinden minstens toch al concentreren in twee blokken, in plaats van de huidige versplintering.
herlees de formulering ... ik stelde dat zo'n éénmalige lijstverbinding tussen VB,N-VA en LDD zelfs een aantrekkingskracht zou uitoefenen op andere Vlaamsgezinde krachten waaronder een groot deel van de CD&V ... en als dat op sporen staat zullen er wellicth ook in de Sp-a en Spirit mensen zijn die eieren voor hun geld kiezen en aansluiting zoeken bij een beweging rechtstreeks naar een onafhankelijk Vlaanderen.

dat zijn m.i. niet meer wensdromen dan nog maar eens een nieuwe liberale partij ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:49   #53
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
& stel je eens voor dat België zou blijven bestaan mèt zo'n poging !
ik begrijp dat en schat het risico in ... mijn conclusie is dat dit toch ALTIJD noodzakelijk zal blijken om tot een onafhankelijk Vlaanderen te komen ... het risico dat Belgie voortgaat zonder zo'n poging lijkt mij groter ... en op termijn veel slechter voor Vlaanderen (én Wallonie)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
& Stel je eens voor dat België niet geleid zou worden door de "Vlamingen",
maar door de "werkende mensen"...
hier zal je moeten ellaboreren ....

k zal je al als insteek meegeven dat in theorie ik niet tegen een unionistisch België zou zijn, maar dan zonder grendels en pariteiten ... maar u begrijpt dat een onafhankelijk Vlaanderen veel haalbaarder is dan een werkend en democratisch Belgie ... Walen zouden zoiets nl nooit dulden (en m.i. mogelijks zelfs terecht).
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:54   #54
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
sprak de man die een gematigd liberaal vlaamse partij lanceert met zo'n 20% van de stemmen ...
Correctie: een liberale Vlaamsgezinde partij met een iets gematigder Vlaams profiel dan het VB.

Het is de mainstream in Vlaanderen, die nu geen partij heeft.

Ik zie niet in waarom dat minder haalbaar zou zijn dan De Winter en Geert Lambert op één lijst te krijgen.

Citaat:
herlees de formulering ... ik stelde dat zo'n éénmalige lijstverbinding tussen VB,N-VA en LDD zelfs een aantrekkingskracht zou uitoefenen op andere Vlaamsgezinde krachten waaronder een groot deel van de CD&V ... en als dat op sporen staat zullen er wellicth ook in de Sp-a en Spirit mensen zijn die eieren voor hun geld kiezen en aansluiting zoeken bij een beweging rechtstreeks naar een onafhankelijk Vlaanderen.
Het blijkt zelfs onmogelijk om samen een referendumvoorstel in overweging te nemen in het Vlaams parlement.

En jij zou ze op één lijst willen zetten met het doel de onafhankelijkheid af te dwingen?

Uit-ge-sloten!

Laatst gewijzigd door Kortaf : 31 oktober 2007 om 11:55.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 12:00   #55
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Correctie: een liberale Vlaamsgezinde partij met een iets gematigder Vlaams profiel dan het VB.

Het is de mainstream in Vlaanderen, die nu geen partij heeft.

Ik zie niet in waarom dat minder haalbaar zou zijn dan De Winter en Geert Lambert op één lijst te krijgen.



Het blijkt zelfs onmogelijk om samen een referendumvoorstel in overweging te nemen in het Vlaams parlement.

En jij zou ze op één lijst willen zetten met het doel de onafhankelijkheid af te dwingen?

Uit-ge-sloten!
hihi voor je eigen voorstel moet ik wachten tot na de ontplofte formatie en de ontoelaatbare toegeving van de CD&V ... maar die kiesvereniging moet nu al van start ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 14:50   #56
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
k zal je al als insteek meegeven dat in theorie ik niet tegen een unionistisch België zou zijn, maar dan zonder grendels en pariteiten ...
Dat ben ik , alleszins , nu net wel: grendels of geen grendels, pariteiten of geen pariteiten, mogelijk blijft steeds dat 1 miljoen verbelziekte Vlaamse lakeien front vormen met 4 miljoen eendrachtige Franstaligen en zo een Belgische democratische meerderheid vormen.
Dit mag wel dan wel een primitieve voorstelling vd politieke machtsverhoudingen wezen, maar dat maakt haar niet minder realistisch.
Belgica delenda est.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 15:08   #57
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Kortaf,
Ik denk dat daar overal wel een beetje steun voor te vinden is zelfs bij de Waalse vrienden natuurlijk met het oog op een behoud van Belgie. Maar zoals wij al eens besproken hebben misschien 1 Belgie met wat minder deelstaat toestanden maar onderleiding van de Vlamingen ipv die pruts politiekers die het clientelisme instand houden aan de andere kant van de taalgrens.
Onder de huidige vorm van het kartel is het haast ondenkbaar dat er veel steun zal komen van de traditionele partijen uit Wallonie.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 15:15   #58
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat ben ik , alleszins , nu net wel: grendels of geen grendels, pariteiten of geen pariteiten, mogelijk blijft steeds dat 1 miljoen verbelziekte Vlaamse lakeien front vormen met 4 miljoen eendrachtige Franstaligen en zo een Belgische democratische meerderheid vormen.
Geen leuk vooruitzicht, maar als het juist is (waar ik niet zeker van ben), dan is dat gewoon de realiteit. Dus, nogmaals: welke conclusie wens je trekken uit dat democratisch feit?

Als ik jou goed begrijp wil je België vernietigen om de realiteit te omzeilen. Denk je eigenlijk dat dat mogelijk is, en hoe ver wil je gaan in het schaakmat zetten van de Vlaamse volkswil?

En wat voor een Vlaamse staat zal dat zijn?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 31 oktober 2007 om 15:17.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 15:16   #59
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Kortaf,
Ik denk dat daar overal wel een beetje steun voor te vinden is zelfs bij de Waalse vrienden natuurlijk met het oog op een behoud van Belgie. Maar zoals wij al eens besproken hebben misschien 1 Belgie met wat minder deelstaat toestanden maar onderleiding van de Vlamingen ipv die pruts politiekers die het clientelisme instand houden aan de andere kant van de taalgrens.
Onder de huidige vorm van het kartel is het haast ondenkbaar dat er veel steun zal komen van de traditionele partijen uit Wallonie.
Een zeer verwarrende post voor mij. Ik zou hier eens diep moeten over nadenken en dan reageren.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 15:31   #60
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Kortaf,
Ik denk dat daar overal wel een beetje steun voor te vinden is zelfs bij de Waalse vrienden natuurlijk met het oog op een behoud van Belgie. Maar zoals wij al eens besproken hebben misschien 1 Belgie met wat minder deelstaat toestanden maar onderleiding van de Vlamingen ipv die pruts politiekers die het clientelisme instand houden aan de andere kant van de taalgrens.
Onder de huidige vorm van het kartel is het haast ondenkbaar dat er veel steun zal komen van de traditionele partijen uit Wallonie.
Het enige wat werkbaar zou zijn is directe democratie, zoals Vrij Vlaanderen die voorstaat. De goei politiekers mogen blijven, ze kunnen géén wetten tegen onze zin opleggen, en de slechte worden ONMIDDELIJK afgestraft en vervangen!
Gedaan met partijpolitiek!
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be