Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2017, 12:33   #1
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard Onderzoeksteam waarschuwt: “EU te afhankelijk van Microsoft”

Citaat:
De Europese Unie is te sterk in de ban van Microsoft-systemen, volgens een groep van Europese onderzoeksjournalisten. Ze waarschuwen voor het gevaar van een ‘lock-in’.

Microsoft-software is de norm geworden in de Europese overheden, zo zegt het onderzoeksteam; zo goed als elke overheid maakt minstens gedeeltelijk gebruik van Microsoft-producten als Windows of Office. Negen journalisten over heel Europa onderzochten wat de impact is van die doorgedreven adoptie en publiceerden de resultaten onder andere in Der Tagesspiegel. Het team concludeerde dat de Europese Unie verzeild is geraakt in een ‘vendor lock-in’, wat ervoor zorgt dat de EU hoe langer, hoe meer afhankelijk wordt van Microsoft om hun IT-systemen draaiende te houden.
Onveiliger
In het onderzoek werden bovendien andere gevaren geïdentificeerd, waaronder stijgende kosten, een gebrek aan technologische vooruitgang en Microsofts politieke invloed. Ook de veiligheid zou in het gedrag komen, zowel van de IT-systemen zelf als de mogelijke persoonsgegevens die erop worden verwerkt. Hackers weten immers al langer welke software ze kunnen gebruiken om het grootst mogelijke aantal gebruikers te treffen en concentreren zich vooral op de lekken in Microsoft-software: hun potentiële slaagkans is dan het hoogst.
Geen soevereiniteit
Dat de Europese Unie tot slot weinig controle heeft over de gebruikte software is de grootste barrière voor digitale soevereiniteit. Dat zegt Duits professor Waidner, die meewerkte aan het onderzoek. “Als een staat of de Europese Unie echt soeverein willen zijn, dan moeten ze in staat zijn om te testen of de hardware en software enkel doen wat ze moeten doen, en niet meer,” zei Waidner. “We moeten erop aandringen dat onze experts over alle nodige informatie beschikken om de software in de veiligheidsgevoelige sectoren te testen. De toegang tot de broncode is essentieel.” Microsoft zou die toegang grotendeels weigeren, en de vele updates zouden een voortdurende controle nodig maken.

Het overstappen op opensourcesoftware wordt in het onderzoek aangereikt als een mogelijke oplossing, maar één waar de EU zelf niet op zit te wachten. Europees directeur-generaal Roberto Viola liet aan het onderzoeksteam weten dat zo’n overstap in ieder geval geen prioriteit is.
http://www.smartbiz.be/nieuws/170210...van-microsoft/
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170414_02835689
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 16:27   #2
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Gaf hij ook redenen op?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 17:15   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Of MicroSoft een norm geworden is dat durf ik nog te betwijfelen ondanks ze zich de laatste tijden enorm opdringerig opstellen.

Of ze daar in RedMond goed bezig zijn, ik denk het niet.

Er zijn andere alternatieven om naar over te schakelen.

Voor de thuisgebruiker(ster) ligt dat natuurlijk ietsje gemakkelijker dan voor bedrijven.

Ik gebruik als thuisgebruiker tegenwoordig meer Linux.

Met mijn vorige zin wil ik nu de strijd niet opengooien tussen de fans van Microsoft of die van Linux een ander OS systeem, het staat iedereen tot op bepaalde hoogte vrij zelf eentje te kiezen uit het aanbod.

MicroSoft is wel héél opdringerig geworden de laatste tijden: U moet cookies, u moet de rolling updates/grades andere moet dingen.

U mag dit niet, u mag dat niet want dan kan u die site niet meer bereiken ...

Pijnlijk detail is dat het woordje moet al jaar en dag geschrapt is uit mijn weliswaar povere vocabulaire.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 25 april 2017 om 17:19.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 17:19   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

De essentie moet gaan over in welk dataformaat de gegevens opgeslagen zijn.We moeten toegeven dat MS ook ver gegaan is in het werken met open data formaten.

Dit is een kwestie van bedrijfsreglement (of reglement van een overheidsorgansiatie) waarbij het intern VERBODEN wordt enigerlei werk- of officieel dokument te archiveren in een "gesloten" formaat.


Het werktuig waarmee dat dokument vervaardigd wordt is dan niet zo van tel....mag gerust verder iets van MS-Office zijn...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 17:27   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Best leuk om er even op na te lezen. Do have FUN!

Ik gebruik nog steeds die Win10 niet wegens teveel Phone Home, ET??

Ok, je kan dat uitzetten maar ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2017, 12:17   #6
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De essentie moet gaan over in welk dataformaat de gegevens opgeslagen zijn.We moeten toegeven dat MS ook ver gegaan is in het werken met open data formaten.

Dit is een kwestie van bedrijfsreglement (of reglement van een overheidsorgansiatie) waarbij het intern VERBODEN wordt enigerlei werk- of officieel dokument te archiveren in een "gesloten" formaat.


Het werktuig waarmee dat dokument vervaardigd wordt is dan niet zo van tel....mag gerust verder iets van MS-Office zijn...
some dirty tricks that Microsoft uses to break interoperability.

How Europe did 20 years of backroom deals with Microsoft - 2003: Turn on, lock-in, clean out

Microsoft Accused of Blackmailing UK Officials Supporting Open Document Format
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be