Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2013, 21:59   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.270
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Even googlen, daar ik niet thuis ben in dit alles.

KTM Duke: 127 kg zonder brandstof

Vergelijk dit eventjes met een doorsnee velomobiel: tussen 25 en 40 kg.
Sym GTS evo, 170 kg.

Moeite om er mee te rijden, noppolos, gewoon op de startknop drukken en gasgeven.

Het gewicht is voor een mankracht aangedreven vervoermiddel alleen een probleem in acceleratie en bergop rijden (wat ook acceleren is).
Het andere punt is luchtweerstand.
De velomobiel pakt het probleem van luchtweerstand aan, en heeft als ligfiets het voordeel dat je meer kracht kan zetten doordat de rug veel beter gesteund is.

Dus, een niet hulpmotor alleweder kost €7000.

Een Sym GTS met alle comfort voor 2 personen kost €3500 + 3.4 liter benzine op 100+ €160/jaar aan BA verzekering(en je bent een zwakke weggebruiker tegenover een auto) en €100 aan onderhoud per 3000km.
Je bent al gauw 5 jaar en 30 000 km onderweg voor het kostenplaatje in evenwicht komt. En dan kan je nog niet eens een ritje maken met je ega op de buddyseat.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:04   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het gewicht is voor een mankracht aangedreven vervoermiddel alleen een probleem in acceleratie en bergop rijden (wat ook acceleren is).
Het andere punt is luchtweerstand.
De velomobiel pakt het probleem van luchtweerstand aan, en heeft als ligfiets het voordeel dat je meer kracht kan zetten doordat de rug veel beter gesteund is.

Dus, een niet hulpmotor alleweder kost €7000.
Sorry, maar de goedkoopste alleweder van Alligt kost net geen 4000 euro. Ga je voor een gedeeltelijk of volledig bouwpakket, dan kan je nog eens meer dan duizend euro eraf doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:04   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.270
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Welke zaken veranderen "immers" niet?
Ligfiets/alleweder.
1 persoon, tenzij een echt speciaal geval, wat een tandemversie van €10000 kan zijn.
Vrachtcapaciteit, nihil, tenzij, weerom het een speciaal geval is.

Ik stel voor dat U eens gaat kijken op http://forum.atomiczombie.com/

Ik moet eerlijk toegeven, mijn Desertfox project is doodgelopen op "dagelijks leven".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:06   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.270
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sorry, maar de goedkoopste alleweder van Alligt kost net geen 4000 euro. Ga je voor een gedeeltelijk of volledig bouwpakket, dan kan je nog eens meer dan duizend euro eraf doen.
De Sym GTS is €3500 vers in de winkel.

Een Sym Mio is €1800 rijklaar.

Chinese variantes kan je al hebben voor €1250

€3000 voor een fietsbouwpakket. Daar gaan er veel voor staan popelen.
Zoals ik al schreef, alleen hardcore fanaten gaan daarvoor kiezen.
De mensen zonder de middelen gaan dan voor een gewone fiets, openbaar vervoer of zelfs een 3de hands citroen saxo.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 september 2013 om 22:10.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:07   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een Sym GTS met alle comfort voor 2 personen kost €3500 + 3.4 liter benzine op 100+ €160/jaar aan BA verzekering(en je bent een zwakke weggebruiker tegenover een auto) en €100 aan onderhoud per 3000km.
Je bent al gauw 5 jaar en 30 000 km onderweg voor het kostenplaatje in evenwicht komt. En dan kan je nog niet eens een ritje maken met je ega op de buddyseat.
Een velomobiel kost u niets aan verzekeringen, niets aan brandstof en zo goed als niets aan onderhoud. Daarnaast kan je bij heel wat werkgevers genieten van een fietsvergoeding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:08   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Sym GTS is €3500 vers in de winkel.

Een Sym Mio is €1800 rijklaar.

€3000 voor een fietsbouwpakket. Daar gaan er veel voor staan popelen.
Ja, bij Alligt gaan de bouwpakketten als zoete broodjes de deur uit. Blijkbaar is daar dus wel een markt voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:09   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ligfiets/alleweder.
1 persoon, tenzij een echt speciaal geval, wat een tandemversie van €10000 kan zijn.
Vrachtcapaciteit, nihil, tenzij, weerom het een speciaal geval is.
In de meeste gevallen heb je dan ook weinig of geen "vrachtcapaciteit" van doen bij je woon-werkverkeer. Misschien een aktentas, een boterhamdoos, een thermos... Allemaal perfect inpasbaar in een velomobiel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:12   #48
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.270
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de meeste gevallen heb je dan ook weinig of geen "vrachtcapaciteit" van doen bij je woon-werkverkeer. Misschien een aktentas, een boterhamdoos, een thermos... Allemaal perfect inpasbaar in een velomobiel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, bij Alligt gaan de bouwpakketten als zoete broodjes de deur uit. Blijkbaar is daar dus wel een markt voor.
Ik sta aan uw kant hoor.
En ja, U hebt gelijk dat voor 90% van de tijd zelfs een stadswagen "overkil" is.
dat veranderd niks aan het feit dat de meesten geen interesse hebben in een veredelde , peperdure fiets.

Ikzelf heb de keuze gemaakt tussen het kopen van een motorscooter en het afwerken van mijn Streetfox. Het frame van de streetfox staat te roesten.

Maar U hebt wel gelijk, ik ga mijn ligfiets eens terug opfrissen, en kijken dat het verschil in tijd en "woon/werk vergoeding" het sop van de kool wel waard is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 september 2013 om 22:15.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:13   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik sta aan uw kant hoor.
En ja, U hebt gelijk dat voor 90% van de tijd zelfs een stadswagen "overkil" is.
dat veranderd niks aan het feit dat de meesten geen interesse hebben in een veredelde , peperdure fiets.
Natuurlijk, net zoals die groep sowieso al geen belangstelling heeft voor de fiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:19   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ikzelf heb de keuze gemaakt tussen het kopen van een motorscooter en het afwerken van mijn Streetfox. Het frame van de streetfox staat te roesten.

Maar U hebt wel gelijk, ik ga mijn ligfiets eens terug opfrissen, en kijken dat het verschil in tijd en "woon/werk vergoeding" het sop van de kool wel waard is.
Ik geloof niet in een eenheidsdenken, wat me doet openstaan voor een veelheid aan mobiliteitsmogelijkheden. Alleen stel ik gewoon vast dat heel wat mensen geen beredeneerde keuze maken. Ze nemen de auto uit gewoonte, ook al zouden er voor hen een aantal betere, gemakkelijker en zelfs snellere alternatieven mogelijk zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 22:30   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.270
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik geloof niet in een eenheidsdenken
Sta me toe me daar een ferm vraagteken bij te stellen. Uw reacties in andere topics geven duidelijk aan dat U zeer standvastig bent in een monotheïstisch gegeven.
Citaat:
wat me doet openstaan voor een veelheid aan mobiliteitsmogelijkheden.
Op zijn minst bent U hier wel nuchter over en doet U wat U denkt het beste is voor U.
Citaat:
Alleen stel ik gewoon vast dat heel wat mensen geen beredeneerde keuze maken.
De grootste hoop is alleen goed om van goed eten slechte stront te maken. Maar ik val in herhaling.
Citaat:
Ze nemen de auto uit gewoonte, ook al zouden er voor hen een aantal betere, gemakkelijker en zelfs snellere alternatieven mogelijk zijn.
En anderen proberen zelfs alternatieven te verbieden of te ridiculiseren. Verbazingwekkend dat Blue Sky zich niet meer laat horen he.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2013, 23:36   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En anderen proberen zelfs alternatieven te verbieden of te ridiculiseren. Verbazingwekkend dat Blue Sky zich niet meer laat horen he.
Heel merkwaardig...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 01:52   #53
CeeSsss
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juni 2010
Berichten: 36
Standaard

http://www.greyp-bikes.com/

Deze elektrische (motor-)fiets is momenteel te koop voor 6000 euro. Einde range anxiety, want je kan gewoon verder fietsen.
CeeSsss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 11:20   #54
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de meeste gevallen heb je dan ook weinig of geen "vrachtcapaciteit" van doen bij je woon-werkverkeer. Misschien een aktentas, een boterhamdoos, een thermos... Allemaal perfect inpasbaar in een velomobiel.
Wat ik me eigenlijk afvraag is het volgende.

Ten eerste blijkt het dat bij een velomobiel de afkoeling een probleem is. Als men ietwat goed doortrapt dan gaat men toch wat zweten en dan komt men niet echt fris ter plaatse. Ik kan bvb moeilijk naar klanten gaan zo. Is daar een oplossing voor?

Ten tweede vraag ik me af hoe gemakkelijk dit ding is op hellingen. Dit geldt trouwens ook voor een ligfiets. Als je zo een kwaremont op moet, gaat dit wel,
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 11:36   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.270
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat ik me eigenlijk afvraag is het volgende.
Ten eerste blijkt het dat bij een velomobiel de afkoeling een probleem is. Als men ietwat goed doortrapt dan gaat men toch wat zweten en dan komt men niet echt fris ter plaatse. Ik kan bvb moeilijk naar klanten gaan zo. Is daar een oplossing voor?
Enkele slimme jongens hebben al gespeeld met accu-ventilatoren. Een paar 12V computerfans en een 12V accubooraccu komen al een heel eind.
Ook is een electrische hulpmotor voor deze toepassing geen overbodige luxe meer.

Citaat:
Ten tweede vraag ik me af hoe gemakkelijk dit ding is op hellingen. Dit geldt trouwens ook voor een ligfiets. Als je zo een kwaremont op moet, gaat dit wel,
Ja, je kan met een ligfiets meer kracht zetten, doordat je rug veel beter gesteund is. Dus een helling oprijden, zelfs met het hogere gewicht is mogelijk. Natuurlijk, als je de spierkracht niet hebt, maakt het niet uit dat je het probeerd met een gewone fiets, een ligfiets of velomobiel.
Ook hier is een hulpmotor een uitkomst.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 11:56   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.270
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeSsss Bekijk bericht
http://www.greyp-bikes.com/

Deze elektrische (motor-)fiets is momenteel te koop voor 6000 euro. Einde range anxiety, want je kan gewoon verder fietsen.
Range anxiety.... Daarvoor hebt U toch een "batterijmeter", net zoals de betere motorvoertuigen een brandstofmeter hebben.

En voor een paar 1000 € meer hebt U een echte electrische motorfiets.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 16:31   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ten eerste blijkt het dat bij een velomobiel de afkoeling een probleem is. Als men ietwat goed doortrapt dan gaat men toch wat zweten en dan komt men niet echt fris ter plaatse. Ik kan bvb moeilijk naar klanten gaan zo. Is daar een oplossing voor?
Niet echt een probleem, hoor. Op een gewone fiets gaan de meeste mensen bij lange afstanden ook zweten, waarbij heus niet alle zweet verdampt. Bij een velomobiel stelt zich dat natuurlijk wat sterker, omdat de stroomlijn de wind afbuigt. Bij een aantal velomobielen zijn er evenwel verluchtingsgaten voorzien. Zo kan de WAW geleverd worden een luchtgat vooraan in de neus.

Met een ligfiets blijf je evenwel zweten op de rug. De ene al meer dan de andere.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 16:33   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ten tweede vraag ik me af hoe gemakkelijk dit ding is op hellingen. Dit geldt trouwens ook voor een ligfiets. Als je zo een kwaremont op moet, gaat dit wel,
Ik ken een aantal randonneurs die met een ligfiets rijden en hellingen probleemloos nemen.

Een velomobiel is natuurlijk niet ontwikkeld om in heel heuvelachtig gebied te rijden. Niet ieder type fiets is daar trouwens voor geschikt. Met een zware stadsfiets ga je ook niet de Mount Ventoux op. Al evenmin met een bakfiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 23:07   #59
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Gewoon een vraag: iemand die enig idee heeft hoeveel van die velomobielen er zo per jaar verkocht worden?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 23:18   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Gewoon een vraag: iemand die enig idee heeft hoeveel van die velomobielen er zo per jaar verkocht worden?
Je zou dat kunnen nagaan door bij de verschillende fabrikanten de verkoopcijfers te vragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be