Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2012, 13:07   #401
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Wat ik persoonlijk weerhouden heb van mijn katholieke opvoeding (heel gemodereerd) is dat de geloofsleer doordrenkt is van een onvoorwaardelijke overgave, wat in se erop neerkomt dat je aanvaardt prooi te zijn van iedereen en iedereen over je kan heen lopen, inclusief het geloof zelf dus. Een dubieuse psychische zelfverloochening waardoor je van je zelf aanvaart dat je een prooi bent. Mooi religieus ingekleed.
U heeft echt wel weinig begrepen van uw katholieke opvoeding, in zoverre die nog katholiek genoemd mag worden tenminste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:24   #402
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Beschermen tegen wat? En hoe? Heb jij die nonnekes al eens gezien? Veel bescherming zullen zij niet kunnen bieden, hoor...

En waarom eigenlijk zouden zij zich moeten verantwoorden? Zij hebben een keuze gemaakt, en het is hun schuld niet dat anderen het daar niet mee eens zijn en zich Judge Dredd wanen.

Lectuur (wel in het Frans) http://www.lalibre.be/actu/belgique/...clarisses.html
Enerzijds banaliseert de schrijver het publiek dat opgedoken is bij de vrijlating van MM, maar ook die op de witte balonnenmarch. Ik weerhoud het woord 'perdus'.
Anderszijds preekt hij als het ware voor rationaliteiti, beschaving, etcetera.

Nu vraag ik me af of een rationaliteit niet zo rationeel dient te zijn dat ze o.a.:

a) rekening houdt met het leedgehalte van de slachtoffers. In welke mate dient dat leed herhaald te worden? Zou het niet een stukje rationeler zijn en getuigen van ernstige beschaving om de herhaling van leed te voorkomen. Daar prioriteit aan te geven?

b) Michelle Martin heeft een tijdje in het onderwijs gestaan. Er klopt ergens iets niet ivm haar persoonlijkheid. Dat ze zich onderlegd heeft aan Dutroux (en misschien wel duchtig slaag heeft gekregen van hem (?)) verklaart geen verzachtende omstandigheid. Ze had van hem kunnen wegvluchten. Als je in het onderwijs staat ben je meestal toch een beetje sociaalvaardig. Wie kan mij garanderen dat ze niet even psychopathisch is aangelegd als Dutroux? Ik hou die optie open. En ik zal niet verwonderd zijn als ze binnen een jaar of drie plots weg is uit het klooster van de Arme Klaren. Zijn de Arme Klaren met hun boekenwijsheid en hun extreme en jarenlange geïsoleerde levenswijze wel opgewassen tegen een MM ?


16 jaar zitten vind ik persoonlijk te weinig voor haar aandeel. Ook als teken naar de maatschappij toe.

Toen haar advocaat zei dat MM aangeslagen was en zoveel reactie niet verwacht had, maakte ik de bedenking dat zelfs een analfabete boer uit een of ander achterland tactischer zou geweest zijn.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 1 september 2012 om 13:25.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:26   #403
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Enerzijds banaliseert de schrijver het publiek dat opgedoken is bij de vrijlating van MM, maar ook die op de witte balonnenmarch. Ik weerhoudt het woord 'perdus'.
Uiteindelijk is dat ook zo: in vergelijking met eerste Witte Mars slaagt de Witte Beweging er niet meer in, zelfs bij een gebeurtenis als de vrijlating van een van de betrokkenen in de misdaad, er niet meer in om meer dan een handjevol mensen aan te spreken en te mobiliseren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:28   #404
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Nu vraag ik me af of een rationaliteit niet zo rationeel dient te zijn dat ze o.a.:

a) rekening houdt met het leedgehalte van de slachtoffers. In welke mate dient dat leed herhaald te worden? Zou het niet een stukje rationeler zijn en getuigen van ernstige beschaving om de herhaling van leed te voorkomen. Daar prioriteit aan te geven?
Leed herhaald? Hoe wordt het leed dan wel herhaald? Het leed van hun verdwenen en vermoorde kind is iets wat blijvend in de ziel van die ouders staat. Dag in, dag uit. Als vader kan ik aanvoelen dat er bij die mensen geen dag voorbijgaat dat ze niet aan hun kind hebben gedacht. Dat is het ergste en diepste leed waarmee die mensen dagdagelijks moeten omgaan, waaraan de vrijlating van MM niets toevoegt of afdoet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:30   #405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht

b) Michelle Martin heeft een tijdje in het onderwijs gestaan. Er klopt ergens iets niet ivm haar persoonlijkheid. Dat ze zich onderlegd heeft aan Dutroux (en misschien wel duchtig slaag heeft gekregen van hem (?)) verklaart geen verzachtende omstandigheid. Ze had van hem kunnen wegvluchten. Als je in het onderwijs staat ben je meestal toch een beetje sociaalvaardig. Wie kan mij garanderen dat ze niet even psychopathisch is aangelegd als Dutroux? Ik hou die optie open. En ik zal niet verwonderd zijn als ze binnen een jaar of drie plots weg is uit het klooster van de Arme Klaren. Zijn de Arme Klaren met hun boekenwijsheid en hun extreme en jarenlange geïsoleerde levenswijze wel opgewassen tegen een MM ?
U maakt de grote fout kloosterzusters te beschouwen als figuren die geen voeling hebben met het leven en zich enkel zouden verdiepen door boeken. 'n Grotere misvatting bestaat er niet, volgens mij slechts ingegaan door een totale onbekendheid met kloosterlingen en kloosterleven.

Voor het overige zijn al die opgeworpen vragen ongetwijfeld het voorwerp geweest van de verschillende psychologen en onderzoekers die door het gerecht werden gevorderd. Of gaat u ervan uit dat die er niet zijn of dat u geen waarde hecht aan hun oordeel of bevindingen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:32   #406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
16 jaar zitten vind ik persoonlijk te weinig voor haar aandeel. Ook als teken naar de maatschappij toe.
Daar zijn we het volkomen mee eens, maar eigenlijk doet dat er nu niets toe. De feiten zijn er; de wetgeving is er; de toepassing door het gerecht eveneens. De discussie over de strafmaat is bijgevolg een andere dan de vraag hoe een maatschappij hoort om te gaan met vrijgekomen delinquenten die zich schuldig hebben gemaakt aan ernstige feiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:36   #407
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie zegt dat ze dat niet is?
Als ze berouwvol is, dan kan ze dat tonen. Voor wat hoort wat.

1° ze had de wens kunnen uitspreken om in de gevangenis te blijven en haar straf helemaal uit te zitten. M.i. een zeer kleine geste want je kan je afvragen of die gevangenis niet eerder een bescherming voor haar was, dan een straf.

2° ze had in dialoog kunnen treden met de ouders.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:40   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Als ze berouwvol is, dan kan ze dat tonen. Voor wat hoort wat.

1° ze had de wens kunnen uitspreken om in de gevangenis te blijven en haar straf helemaal uit te zitten. M.i. een zeer kleine geste want je kan je afvragen of die gevangenis niet eerder een bescherming voor haar was, dan een straf.

2° ze had in dialoog kunnen treden met de ouders.
Nogmaals: wij weten niets over de persoonlijke staat van MM, iets wat trouwens in heel de zaak nergens in het openbaar ter sprake is gekomen. Wat er ook besproken werd op het kapittel van de kloostergemeenschap is ons niet in detail meegedeeld. M.a.w. 't heeft allemaal weinig zin daarover te schrijven, daar het slechts om persoonlijke beschouwingen zal gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:41   #409
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand, net zoals ook niemand anders het tegendeel stelt. Dit heb ik al eerder opgemerkt: wij kennen de details van de hele zaak niet, wel de kloostergemeenschap die, naar ze in het openbaar hebben verklaard, de zaak grondig hebben bekeken, informatie hebben ingewonnen en uiteindelijk tot een besluit zijn gekomen.
Voor jou volstaat dat misschien, voor mij helemaal niet.

Ik wil de details kennen. En ik wil exact weten op welke wijze ze de zaak grondig hebben bekeken.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:42   #410
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leed herhaald? Hoe wordt het leed dan wel herhaald? Het leed van hun verdwenen en vermoorde kind is iets wat blijvend in de ziel van die ouders staat. Dag in, dag uit. Als vader kan ik aanvoelen dat er bij die mensen geen dag voorbijgaat dat ze niet aan hun kind hebben gedacht. Dat is het ergste en diepste leed waarmee die mensen dagdagelijks moeten omgaan, waaraan de vrijlating van MM niets toevoegt of afdoet.


Naast de vergeving aan MM gaat hier nog eens een katholiek schandelijk in naam van de lijdende ouders spreken
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:43   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Voor jou volstaat dat misschien, voor mij helemaal niet.

Ik wil de details kennen. En ik wil exact weten op welke wijze ze de zaak grondig hebben bekeken.
Wij zijn hier geen betrokken partij. Bijgevolg doet ons aanvoelen of mening daar eigenlijk weinig toe. Waar u naar vraagt, lijkt veel op voyeurisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:43   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Naast de vergeving aan MM gaat hier nog eens een katholiek schandelijk in naam van de lijdende ouders spreken
Waar en wanneer hebben "de" katholieken MM vergeven? Graag concrete aanduiding a.u.b.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:46   #413
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U heeft echt wel weinig begrepen van uw katholieke opvoeding, in zoverre die nog katholiek genoemd mag worden tenminste.
Ik heb vooral ondervonden dat die katholieke ayatollahs aan seksuele kindermishandeling doen, naast gewone mishandeling en machtsmisbruik. Voor zover er nog over katholiek mag gesproken worden in die context.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 september 2012 om 13:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:48   #414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb vooral ondervonden dat die katholieke ayatollahs aan seksuele kindermishandeling doen, naast gewone mishandeling en machtsmisbruik. Voor zover er noch over katholiek mag gesproken worden in die context.
Ja natuurlijk, beste man, alle katholieken zijn slecht en alle geestelijken zijn in en in slecht. Dat is het refreintje dat u voortdurend op valse toon herhaalt. Ondertussen denk ik er het mijne van en laat u achter met uw haat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:51   #415
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar en wanneer hebben "de" katholieken MM vergeven? Graag concrete aanduiding a.u.b.
Je vergeet nog te vragen waar en wanneer ze MM beschermd hebben
En ze onderbrengen in hun klooster geeft geen concrete aanduidingen...

Lees dat verhaal eens van die onderrector van UCL, hier gelinkt door Attila, dan zie je in hoever de katholieken MM al vergeven hebben of niet. Die vergiffenis is namelijk zonder meer een ideologische premisse.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:51   #416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je vergeet nog te vragen waar en wanneer ze MM beschermd hebben
En ze onderbrengen in hun klooster geeft geen concrete aanduidingen...

Lees dat verhaal eens van die onderrector van UCL, hier gelinkt door Attila, dan zie je in hoever de katholieken MM al vergeven hebben of niet. Die vergiffenis is namelijk zonder meer een ideologische premisse.
Kortom, geen antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 13:58   #417
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja natuurlijk, beste man, alle katholieken zijn slecht en alle geestelijken zijn in en in slecht
.

Een deel van de mijne waren dat


Er waren ook goeie, het waren gelukkig niet allemaal sociopaten en pedo's.

Als ik haat tegen katholieken had, dan zou ik met jou niet eens converseren.

Jij wrijft me haat aan, maar dat geblaat zal jou niet baten.



Citaat:
Dat is het refreintje dat u voortdurend op valse toon herhaalt. Ondertussen denk ik er het mijne van en laat u achter met uw haat
Noch haat nog valse toon. Feiten. Van vroeger. Die verhevigd blijven opduiken heden ten dage
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 14:04   #418
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, ik heb zo mijn twijfels over uw grote biecht die u hier op het net gooit.

'Mijn' onderwijs? Wat is dan wel 'mijn' onderwijs?
Mensen worden mondiger en dat had dertig jaar geleden al zo moeten zijn.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 14:04   #419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

[quote=eno2;6308085]
Citaat:
.

Een deel van de mijne waren dat


Er waren ook goeie, het waren gelukkig niet allemaal sociopaten en pedo's.

Als ik haat tegen katholieken had, dan zou ik met jou niet eens converseren.

Jij wrijft me haat aan, maar dat geblaat zal jou niet baten.

Noch haat nog valse toon. Feiten. Van vroeger. Die verhevigd blijven opduiken heden ten dage
Mij niet baten? Hoezo, beste vriend? Is er dan al dan niet baat bij deze discussie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 14:08   #420
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Heeft Groen er weer iets mee t e maken? Mogelijks dragen ze inderdaad medeverantwoordelijkheid. Maar hoe?
Zij zijn steeds de gaatjesvullers geweest voor degenen die de wetten maakten...
Trouwens, uw geroep voor doodstraf en andere zware straffen, staat dat niet haaks op 't programma van 't partijtje in uw avatar?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be