Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2013, 11:59   #1
Spirito
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2009
Berichten: 42
Standaard Vikingen - handelaars, kolonisators of plunderaars ?

Hoi

Iedereen kent wel het beeld van de bloeddorstige vikingen, maar is dat beeld eigenlijk een beetje correct ? Ik heb altijd gedacht dat de vikingen veel meer waren dan gehoornde maniakken met een bijl, maar hoe denkt men er hier over ?

Iemand ?

(Groetjes hoor)
Spirito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 12:52   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spirito Bekijk bericht
Hoi

Iedereen kent wel het beeld van de bloeddorstige vikingen, maar is dat beeld eigenlijk een beetje correct ? Ik heb altijd gedacht dat de vikingen veel meer waren dan gehoornde maniakken met een bijl, maar hoe denkt men er hier over ?

Iemand ?

(Groetjes hoor)
De Vikingen, zoals we ze beschreven zien in de "niet zo historisch correcte boekjes", waren het ideaalbeeld van Victoriaanse zeevarende barbaren.

Helaas, zelfs al waren er enkele gortige plunderende, verkrachtende groepen binnen de hoop mensen die men nu omschrijft als vikingen, de hoofdmoot waren gewoon mensen die in een lastige omgeving een goed leven probeerden te leven.

Het lukte hun aardig tot het christendom het helemaal verklote.

Trouwens, de strijders binnen de vikinggemeenschap gaven de voorkeur aan het zwaard. De strijdbijl was een tussenoplossing, gebruikte minder staal dan een zwaard en was daardoor goedkoper. En de helmen hadden helemaal geen hoorns. Dat is een vergissing ontstaan door de vondst van een koperen helm met 2 koperen kegels diagonaal erop geklonken, wat helemaal geen viking strijdhelm was. Eerder een keltisch reliek.

De uiteindelijke wapenuitrusting van de goed voorziene vikingstrijder, awel, dat was de wapenuitrusting van de zware troepen van Willem de Veroveraar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 6 augustus 2013 om 12:58.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 17:37   #3
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Helaas, zelfs al waren er enkele gortige plunderende, verkrachtende groepen binnen de hoop mensen die men nu omschrijft als vikingen, de hoofdmoot waren gewoon mensen die in een lastige omgeving een goed leven probeerden te leven.
De vikingen waren meer dan 200 jaar verantwoordelijk voor een haast oneindige serie van bloedige aanvallen, plunderingen, ontvoeringen, vernielingen en noem maar op. Menig dorp, abdij en zelfs stad werd leeggeroofd, vernietigd of zelfs uitgemoord.

Het gaat dus echt wel iets meer dan "enkele plunderende groepen".

Ik weet ook wel dat de vikingen - een onterechte naam trouwens, want dat is een verzamelnaam voor een heleboel verschillende stammen - meer waren dan dieven en plunderaars, maar we moeten ook niet beginnen met de waarheid te verbloemen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 19:02   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
De vikingen waren meer dan 200 jaar verantwoordelijk voor een haast oneindige serie van bloedige aanvallen, plunderingen, ontvoeringen, vernielingen en noem maar op. Menig dorp, abdij en zelfs stad werd leeggeroofd, vernietigd of zelfs uitgemoord.
En een heel stuk Frankrijk afgepakt van de toenmalige heersers. Om van daaruit Engeland van de saksen af te gaan pakken. Zijn dat rovers, of veroveraars. Laat me raden, ze hadden succes, ergo, veroveraars.

Citaat:
Het gaat dus echt wel iets meer dan "enkele plunderende groepen".Ik weet ook wel dat de vikingen - een onterechte naam trouwens, want dat is een verzamelnaam voor een heleboel verschillende stammen - meer waren dan dieven en plunderaars, maar we moeten ook niet beginnen met de waarheid te verbloemen.
Omdat gedurende een paar decennia een paar roversbendes succes hadden, veroordeel jij een hele groep? Ik weet als ik dat nu doe met een andere groep, ik een hoop stront over me heen krijg.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2013, 21:21   #5
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Omdat gedurende een paar decennia een paar roversbendes succes hadden, veroordeel jij een hele groep? Ik weet als ik dat nu doe met een andere groep, ik een hoop stront over me heen krijg.
Ik weet niet waarom je de zeer uitgebreide, voldoende gedocumenteerde bloedige strooptochten van de vikingen die ruim 200 jaar duurden, steevast probeert te herleiden tot kleine opstootjes of dergelijke.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 00:14   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik weet niet waarom je de zeer uitgebreide, voldoende gedocumenteerde bloedige strooptochten van de vikingen die ruim 200 jaar duurden, steevast probeert te herleiden tot kleine opstootjes of dergelijke.
Omdat het op de schaal der dingen, niet meer waren dan dat.

Het feit dat die zaken gedocumenteerd werden had eerder te maken met de voorkeur om kloosters en kerken te plunderen, dan wat anders ook. Veel meer geletterden kon je niet tegelijk treffen.

Dus dat zeer uitgebreid... pff, in diezelfde periode waren ze in Midden Amerika volop bezig elkaar te offeren. In India waren er rijken groter dan enig toenmalig Europees rijk bezig op te komen en in elkaar te storten. En dan spreken we nog niet eens over China.

Je zou het kunnen vergelijken met de volgende overval op de een of andere krantenwinkel. Niet leuk , bloederiger, maar lekker opgeblazen wegens religieuze redenen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 05:54   #7
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Omdat het op de schaal der dingen, niet meer waren dan dat.
Zo kun je uiteraard alles kapot relativeren.

Citaat:
Het feit dat die zaken gedocumenteerd werden had eerder te maken met de voorkeur om kloosters en kerken te plunderen, dan wat anders ook. Veel meer geletterden kon je niet tegelijk treffen.
Eens te meer negeer je het feit dat ook dorpen, steden, handelscentra door heel Europa e.d. massaal het slachtoffer waren van de strooptochten van de vikingen.

Er zullen trouwens véél meer verwoestingen en plunderingen geweest zijn die de geschiedenis niet gehaald hebben.

Het is een feit dat vooral kloosters de vikingen afschilderden als bloeddorstige monsters, maar dat is eigenlijk normaal. Hoe zou een overlevende monnik de vikingen immers beschreven moeten hebben als hij door de geblakerde ruïnes van de abdij strompelt, bezaaid met lijken ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 06:03   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Zo kun je uiteraard alles kapot relativeren.
't Is een variante van hoe we hier de multicul opgedrongen krijgen.

Citaat:
Eens te meer negeer je het feit dat ook dorpen, steden, handelscentra door heel Europa e.d. massaal het slachtoffer waren van de strooptochten van de vikingen.
Ik negeer die niet, maar om daarvoor de Vikingen in't algemeen te verketteren, tja, veralgemenen mag niet , tenzij het in't nadeel van stevige blonde mannen met blauwe ogen is.

Citaat:
Er zullen trouwens véél meer verwoestingen en plunderingen geweest zijn die de geschiedenis niet gehaald hebben.
Zeker weten, soms slaagden de rovers erin hele dorpjes uit te moorden. Dan is er niets om de geschiedenis te halen.
Citaat:
Het is een feit dat vooral kloosters de vikingen afschilderden als bloeddorstige monsters, maar dat is eigenlijk normaal. Hoe zou een overlevende monnik de vikingen immers beschreven moeten hebben als hij door de geblakerde ruïnes van de abdij strompelt, bezaaid met lijken ?
En toch kon die groep vikingen goeie vaders, echtgenoten, ambachtslieden enzoverder geweest zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 06:29   #9
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
't Is een variante van hoe we hier de multicul opgedrongen krijgen.
Compleet irrelevant.

Citaat:
Ik negeer die niet, maar om daarvoor de Vikingen in't algemeen te verketteren, tja, veralgemenen mag niet , tenzij het in't nadeel van stevige blonde mannen met blauwe ogen is.
Ik verketter niets, ik schrijf gewoon de nuchtere feiten neer. Feiten die jij, om onbekende en ook wel wat vreemde reden, enorm probeert te minimaliseren.

Citaat:
En toch kon die groep vikingen goeie vaders, echtgenoten, ambachtslieden enzoverder geweest zijn.
Sterk argument moet ik zeggen... Straks ga je nog zeggen dat ze elkaar knuffelden een half uur vooraleer ze de zoveelste stad of dorp gingen plunderen.

Over de kwaliteiten van hun slachtoffers zullen we uiteraard maar zwijgen, dat waren toch maar anonieme boeren, boerinnen, kinderen, handelaars, stedelingen, grijsaards, soldaten en monniken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 06:38   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik verketter niets, ik schrijf gewoon de nuchtere feiten neer. Feiten die jij, om onbekende en ook wel wat vreemde reden, enorm probeert te minimaliseren.
Ik minimaliseer omdat ik duidelijk schrijf dat niet alle vikings plunderaars, verkrachters, brandstichters en moordenaars waren?
Citaat:
Sterk argument moet ik zeggen... Straks ga je nog zeggen dat ze elkaar knuffelden een half uur vooraleer ze de zoveelste stad of dorp gingen plunderen.
Het zou me niet verbaasd hebben.
Citaat:
Over de kwaliteiten van hun slachtoffers zullen we uiteraard maar zwijgen, dat waren toch maar anonieme boeren, boerinnen, kinderen, handelaars, stedelingen, grijsaards, soldaten en monniken.
Dat waren over het algemeen toch maar ongewassen christenen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 11:16   #11
Spirito
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2009
Berichten: 42
Standaard

Iedereen bedankt voor de reacties. Goede argumenten van beide kampen.

Toch snel dit: met vikingen bedoel ik eigenlijk de plunderende kerels, niet degenen die thuis bleven. Sorry voor een eventueel misverstand
Spirito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 11:51   #12
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Vikingen deden ook aan plundertochten en zelfs slavenhandel. Die slaven verkochten ze in Serkland (Kalifaat van de Abbasiden), waar er enorme vraag was naar Europese slaven. De Vikingen waren ondanks dat zeker geen barbaren.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 11:58   #13
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Vikingen deden ook aan plundertochten en zelfs slavenhandel. Die slaven verkochten ze in Serkland (Kalifaat van de Abbasiden), waar er enorme vraag was naar Europese slaven. De Vikingen waren ondanks dat zeker geen barbaren.
Dat laatste is ironie neem ik aan?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 12:09   #14
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat laatste is ironie neem ik aan?
Nee. Was het Britse rijk barbaars? Ook zij plunderden en deden aan slavenhandel.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 12:12   #15
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nee. Was het Britse rijk barbaars? Ook zij plunderden en deden aan slavenhandel.
Als je samenleving gebouwd is op slavenhandel dan ben je barbaars.

Ik weet niet genoeg van geschiedenis om te weten of dat bij het Britse Rijk het geval was.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 16:40   #16
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Was het Britse rijk barbaars? Ook zij plunderden en deden aan slavenhandel.
Je beantwoordt je eigen vraag.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 18:42   #17
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Het blijft wonderbaarlijk hoe men gebeurtenissen van duizend jaar geleden steeds beoordeelt op basis van (zeer) hedendaagse waarden...

De "Vikings" waren waarschijnlijk niet "slechter" of "beter" dan andere beschavingen. Op sommige domeinen waren zij waarschijnlijk "beter", en op andere "slechter".
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 19:37   #18
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het blijft wonderbaarlijk hoe men gebeurtenissen van duizend jaar geleden steeds beoordeelt op basis van (zeer) hedendaagse waarden...

De "Vikings" waren waarschijnlijk niet "slechter" of "beter" dan andere beschavingen. Op sommige domeinen waren zij waarschijnlijk "beter", en op andere "slechter".
Wie oordeelt hier ? En ook al was het zo, mag men nog een eigen mening hebben ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2013, 19:11   #19
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wie oordeelt hier ?
Bijna iedereen.

Citaat:
En ook al was het zo, mag men nog een eigen mening hebben ?
Uiteraard. Ook ik mag een mening hebben, hoop ik?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2013, 00:50   #20
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik weet niet waarom je de zeer uitgebreide, voldoende gedocumenteerde bloedige strooptochten van de vikingen die ruim 200 jaar duurden, steevast probeert te herleiden tot kleine opstootjes of dergelijke.
De Vikingen waren eerst en vooral goede zeemannen en ontdekkingsreizigers, vervolgens gewiekste handelaars, en soms dieven en doodslagers. Door de jaren heen kregen ze meer ambitie en veroverden ze stukken land waar ze zich blijvend vestigden.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be