Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2017, 11:55   #341
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik weet dat de ene X zegt, dat de andere Y zegt, en weer een andere Z.

Iedereen dient een bepaalde meester. In de steden is het niet evident om overal te laden, maar ook niet onmogelijk.

Op het platteland, waar de fermettes met garages alomtegenwoordig zijn, inclusief de driefasen aansluitingen, is dat een heel andere zaak.

Feit blijft dat we de electrische wagen introduceren over een periode van 20-30 jaar. Wat wilt zeggen dat veel straten en pleinen tegen dat iedereen electrisch rijdt, reeds gerenoveerd.

Ik verwacht dat in de verkoop we tegen 2025 ronde de 25 % zitten. Maar dat betekent dat slechts nog maar enkele % van het totale wagenpark electrisch zal zijn. Het zal dus nog wel even duren.
Ik verwacht dat de omschakeling van verbrandigsmotor naar electromotor iets sneller zal gaan, daar de fabrikanten reeds hebben aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling en productie van verbrandingsmotors.

De plaatsing van oplaadpunten is wel een andere zaak.
Daar liggen de bevoegdheden namelijk bij verschillende instanties.
Om te beginnen is de netwerkbeheerder verantwoordelijk voor het aanleggen van de nodige stroomkabels.
Voor het straatmeubilair (de oplaadpalen) zit je op sommige plaatsen met een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, provincie en gewest.
Op sommige plaatsen, zoals de parkings aan de treinstations of tramlijnen krijg je daar ook nog eens de NMBS of De lijn bij.
En dan hebben we het nog niet over de vraagprijs die men zal invoeren bij het gebruik van een oplaadpaal, want daar is politiek zelfs nog niet eens een wetsvoorstel in de maak.

Openbare oplaadpunten zijn dus nog niet voor vandaag, of het zijn de enkele gratis oplaadpunten die nu nog worden aangeboden door wegrestaurants, hotels, werkgevers en winkelcentra.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 12:08   #342
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een complete onzin, een E-wagen zal aan snellaadstations van 350kW zo snel kunnen bijladen als een fossiele wagen tankt. De batterijen anno 2019 zullen dat in 6 minuten toelaten 320 km rijbereik bij te laden.

Daarenboven leggen de meeste E-wagen eigenaars hun eigen zware laadpaal aan waar ze wonen, namelijk thuis. 11 kW is hier meestal al ruim voldoende. Dat is gewoon netspanning 400 Vac 3-fase 16A.


Al die overtollige fossiele tankstations afbreken zal de hoogste kost worden tesamen met de eventuele vervuiling die nog ontdekt zal worden...

En waarom zouden die opladen als hun batterij nog ruim meer dan halfvol is? Tank jij je auto bij indien die 2/3 vol is?
Die extra stroom is hier al meermaals uitgerekend: verwaarloosbaar.

In Oslo laden ze overigens 's nachts bij aan 3,6 kW. Zelfs desnoods honderd tegelijk (parkeergarage)
dat is maar 3600 kW voor de ganse nacht of een deel ervan. P E A N U T S.
3600kwh door een kabel te jagen, peanuts?
En die extra stroom verwaarloosbaar noemen, terwijl men nu reeds afschakelingsplannen heeft wegens mogelijke stroom te korten?
Micele, jongen, ik denk dat je gewoon niet weet waarover je het hebt.
En we spreken niet over 100 voertuigen maar over enkele tienduizenden voertuigen in de steden.
Dus 3.600.000kwh maal X.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 14:51   #343
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Jantje we moeten voorkomen dat mensen massaal gaan laden in de piekuren.

Midden in de nacht is er capaciteit over, dan kunnen ze hun auto insteken.

Maar er is daar al een sturend mechanisme voor: dag en nachttarief. Mensen zullen hun wagen pas na 10h insteken, na de pieken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 18:20   #344
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ik zou me vanaf 2030 meer zorgen maken of de fossiele personenwagens nog overal vlot kunnen tanken, de wachttijden zullen langer worden...

https://www.tankpro.nl/brandstof/201...tos-verbieden/

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2017 om 18:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 22:38   #345
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zou me vanaf 2030 meer zorgen maken of de fossiele personenwagens nog overal vlot kunnen tanken, de wachttijden zullen langer worden...

https://www.tankpro.nl/brandstof/201...tos-verbieden/
Dan maak ik toch gewoon mijn diesel en benzine zelf.

Zou mij eerder zorgen maken over de kostprijs van een E-voertuig.
Citaat:
Huurprijs van de batterij (22 kWh) vanaf €*59/maand (BTWi)
(36 maand/7.500 km)
https://aanbiedingen.renault.be/zoe
Die kost je slechts 708€ aan huur per jaar voor een zoe kwijt

Citaat:

Huurprijs van de batterij vanaf €*73/maand (zBTW)
(36 maand/10.000 km)
Voor de batterijen van een kangoo ze ben je iets meer kwijt , 876€ per jaar aan huurgeld voor de batterijen

https://aanbiedingen.renault.be/kangoo-ze/

En de prijzen van de andere en hun rijbereik zijn echt niet om over te stoeffen.
Niet weggelegd voor een gewone werkmens.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 20:55   #346
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171208_03231924

En als ze nog lang ruzie blijven maken gaan ze in 2025 de e-wagentjes met diesel generatoren opladen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 21:02   #347
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zou me vanaf 2030 meer zorgen maken of de fossiele personenwagens nog overal vlot kunnen tanken, de wachttijden zullen langer worden...

https://www.tankpro.nl/brandstof/201...tos-verbieden/
In het allerslechtste geval, zo één keer alle één of twee maand, moet ik achter één auto aanschuiven om te tanken. Och gottekes 2 of 3 minuten. Een pak minder dan een klein uur aan een mayonnaise klopper prise te gaan hangen. En dan nog niet vol getankt te zijn. En mij dan tegen 90 tussen 2 camions te laten uitbollen tot te volgende mayonnaise klopper prise.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 21:19   #348
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Ik ga om de 1000km tanken, ongeveer 1 keer per week tijdens mijn werkuren en ga dan verder werken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In het allerslechtste geval, zo één keer alle één of twee maand, moet ik achter één auto aanschuiven om te tanken. Och gottekes 2 of 3 minuten. Een pak minder dan een klein uur aan een mayonnaise klopper prise te gaan hangen. En dan nog niet vol getankt te zijn. En mij dan tegen 90 tussen 2 camions te laten uitbollen tot te volgende mayonnaise klopper prise.
In het slechtste geval rijden er nog steeds 75-80% wagens met brandstofmotor in 2025, die mensen moeten zich geen zorgen maken over hun brandstof bevoorading.

Olie produktie zal wereldwijd nog stijgen tot 2035-2040 volgens Bloomberg.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 21:22   #349
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In het allerslechtste geval, zo één keer alle één of twee maand, moet ik achter één auto aanschuiven om te tanken. Och gottekes 2 of 3 minuten. Een pak minder dan een klein uur aan een mayonnaise klopper prise te gaan hangen. En dan nog niet vol getankt te zijn. En mij dan tegen 90 tussen 2 camions te laten uitbollen tot te volgende mayonnaise klopper prise.
Bij heel veel mensen staat de auto het grootste deel van de dag gewoonweg stil. Elektrisch opladen is in zo'n situatie helemaal geen probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 21:51   #350
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij heel veel mensen staat de auto het grootste deel van de dag gewoonweg stil. Elektrisch opladen is in zo'n situatie helemaal geen probleem.
Bij de meeste mensen staat de fiets drie jaar stil. Maar als je hem nodig hebt pak je een fietspomp en drie.minuten later ben je weg

Thuis tanken kan iedereen met een oprit en gesloten garage... op straat tanken is weggelegd voor de happy in het stad zonder garage en zonder carport en zoals de reclame het toont de kabel over de weg. Het illustreert perfect de lulkoek van elektrische mobiliteit

De toekomst is voor de stad zeggen sommige.... mensen int stad kunnen geen zonnepanelen leggen, geen geondwarmte, geen waterboring doen en geen kippetjes kweke op hun appartement, geen auto opladen op hun oprit

Heerlijk het stad

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 december 2017 om 21:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 21:53   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Bij de meeste mensen staat de fiets drie jaar stil. Maar als je hem nodig hebt pak je een fietspomp en drie.minuten later ben je weg
Eens kijken hoe ver je rijdt met een fiets die drie jaar heeft stilgestaan...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 21:55   #352
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

En tussehaakjes wie thuis tankt met een diesel die begrijpt perfect de luxe van elke dag met een volgeladen batterij te vertrekken
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 22:25   #353
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij heel veel mensen staat de auto het grootste deel van de dag gewoonweg stil. Elektrisch opladen is in zo'n situatie helemaal geen probleem.
Hier staan wagens soms een hele week stil.
Maar ik heb geen zin om die een hele week te laten opladen. Zou de plaats liever niet heel de week bezig gehouden zien door een auto.
En ik heb ook geen zin om 's morgens eerst rond de auto te lopen om de stroomkabel uit te trekken en op te ruimen met dit weer.
Trouwens zou wel eens willen weten hoever een E-wagen nu geraakt met dit weer?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 22:30   #354
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hier staan wagens soms een hele week stil.
Dan hebben ze ook geen auto nodig.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 09:06   #355
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan hebben ze ook geen auto nodig.
Ha, nee? Ze laten de wagen staan als ze vakantie hebben en als je met meerdere bent, is er steeds wel iemand die vrij heeft en als ze samen kunnen rijden, gebruiken ze maar 1 voertuig en geen 3 om dezelfde weg op dezelfde tijdstippen af te leggen.
Dus altijd wel een auto die stil staan.
Maar dat wil niet zeggen dat ze de rest van de tijd geen auto nodig hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 12:23   #356
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171208_03232666

Als ze zo verder doen gaat electrisch rijden altijd duurder blijven als met brandstof rijden

Citaat:
De politiek meest gevoelige vraag is natuurlijk die over de kernuitstap. Daarover is Albrecht duidelijk. De kerncentrales kunnen gesloten zonder dat de energiezekerheid van ons land in gevaar komt. Meer zelfs: het verlengen van de levensduur van de centrales biedt op zich geen energiezekerheid. Ook dan zijn er gascentrales nodig.

CO2-uitstoot

Maar, waarschuwt Albrecht, aan de sluiting kleeft een prijskaartje, zowel voor de portemonnee van de burger als voor het klimaat. ‘De uitbouw van een hernieuwbaar systeem met een fossiele back-up zal de elektriciteitsprijs in 2030 met minimaal 40 procent doen stijgen.’
Geen nood, Honda heeft goede en zuinige stroomgenerators voor de gewone consument.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 12:42   #357
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Er komen geen nieuwe gascentrales en ik vermoed zelfs dat de oudste kerncentrales nog even open mogen blijven na 2025.

Een gascentrale inplannen, vergunnen en bouwen is een werk van ongeveer 10 jaar. En de gasprijs is een volatiel iets: nu staat die laag omdat in de VS er volop schaliegas gewonnen wordt. Maar men weet dat schaliegas eindig is,veel meer dan klassieke bronnen. Dus de vraag is simpel: becijfer je het op de huidige gasprijs, of eentje die pakweg 3 keer zo hoog is ?

Dit gaat beslecht worden in de komende regeringsonderhandelingen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 12:45   #358
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En als je een gascentrale bouwt, op hoeveel tijd schrijf je die af ?

In de huidige omstandigheden is dat vaak 40 tot zelfs 60 (!) jaar. Maar tegen 2050 mag er in feite geen gas meer gestookt worden omwille van de klimaatakkoorden.

Ik herhaal: gascentrales bijzetten is geen optie. Er is geen kat die daar in wilt investeren wegens de onzekerheid. Of de overheid gaat miljarden mogen opleggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 12:52   #359
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De hele klimaatproblematiek zorgt voor bijzonder veel onzekerheid bij de uitbaters en producenten van gascentrales en kolencentrales.

GE smijt 12k man buiten.

En het geeft de wind en zonneenergie industrie een serieuze boost. Ook kerncentralebouwers mogen nu in china weer leuke orders verwachten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 15:48   #360
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De hele klimaatproblematiek zorgt voor bijzonder veel onzekerheid bij de uitbaters en producenten van gascentrales en kolencentrales.

GE smijt 12k man buiten.

En het geeft de wind en zonneenergie industrie een serieuze boost. Ook kerncentralebouwers mogen nu in china weer leuke orders verwachten.
In 2025 gaat het licht uit in België, zoveel is zeker als de kernuitstap er komt en als we nog wat geld en een koppel hersencellen over hebben (en het zwaard van Damocles van de Dexia bank heeft ons nog niet in een Griekenlandscenario gebracht) zullen we kerncentrales kopen bij de Chinezen.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be