Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2003, 21:57   #1
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Na de verkiezingen is de macht van de koning het duidelijkst zichtbaar. De gesprekken tussen de koning en het dozijn genodigden komen weliswaar niet in de pers, maat toch kunnen we veel leren door na te gaan wie uitgenodigd is, en vooral wie niet.

Vioor het eerst negeerde het staatshoofd nadrukkelijk de voorzitters van regionale partijen. De N-VA erin sloeg dus niet op het paleis. Ook Ecolo-voorzitter Defeyt kreeg geen invitatie, de partij heeft sinds 18 mei geen Vlaamse zusterpartij meer in de Kamer. (Het VB en FN worden nooit uitgenodigd, o.a. omdat karel Dillen eind jaren '70 een invitatie van koning Baudouin afsloeg).

Geen regionale partijen dus, daarmee maakte Albert meteen duidelijk dat hij geen asymmetrische coalitie duldt.

Andere opvallende aanwezige is de voorzitter van de Nationale Bank. Die wordt altijd uitgenodigd, doch ditmaal moest de gouverneur zich tevreden stellen met een audiëntie bij informateur Di Rupo. Dit ene, markante feit legt de ganse opzet van de koning bloot.

Immers, Di Rupo trekt zijn rapport de gebruikelijke conclusie: er is geen tijd voor communautaire onderhandelingen, er moet meteen een daadkrachtige regering gevormd worden om de economie uit het slop te halen.

Di Rupo en Albert II zijn gekant tegen verdere staatshervormingen, daarom wordt het accent gelegd op de slechte toestand van de economie. En daar wringt precies het schoentje. De paarsgroene partijen hebben namelijk de verkiezingen gewonnen omdat het zo goed zou gaan met 's lands begroting, economie en werkgelegenheid. Het zou niet geloofwaardig overkomen, mocht Verhofstadt of Di Rupo drie dagen later gaan beweren dat de economie het plots slecht doet.

Die rol was voorbehouden voor Guy Quaden, gouverneur van de Nationale Bank. Zijn sombere kijk op de economie mocht die man niet tijdens de gebruikelijke audiëntie aan de koning vertellen. Want van dat gesprek mocht er toch niets in de pers verschijnen. En dan moesten Di Rupo of Verhofstadt het nieuws toch zelf uitbrengen.

Aldus werd de gouverneur door Di Rupo ontvangen. De analyse van Quaden over de kwakkelende economie was een hoofdpunt voor de media.

Meteen groeide de consensus onder de paarse partijen: "we vernemen zopas dat er de economie het slecht doet. Bijgevolg is er nu geen tijd voor communautaire onderhandelingen over een nieuwe staatshervorming. En dat was nu net de bedoeling van de paarse koning.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 22:09   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Ze hebben vanalles beloofd en ze zullen het waarschijnlijk niet kunnen uitvoeren. Pech!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 22:50   #3
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Meteen groeide de consensus onder de paarse partijen: "we vernemen zopas dat er de economie het slecht doet. Bijgevolg is er nu geen tijd voor communautaire onderhandelingen over een nieuwe staatshervorming. En dat was nu net de bedoeling van de paarse koning.
Goed gedaan, Albert
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 08:28   #4
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Na de verkiezingen is de macht van de koning het duidelijkst zichtbaar. De gesprekken tussen de koning en het dozijn genodigden komen weliswaar niet in de pers, maat toch kunnen we veel leren door na te gaan wie uitgenodigd is, en vooral wie niet.

Vioor het eerst negeerde het staatshoofd nadrukkelijk de voorzitters van regionale partijen. De N-VA erin sloeg dus niet op het paleis. Ook Ecolo-voorzitter Defeyt kreeg geen invitatie, de partij heeft sinds 18 mei geen Vlaamse zusterpartij meer in de Kamer. (Het VB en FN worden nooit uitgenodigd, o.a. omdat karel Dillen eind jaren '70 een invitatie van koning Baudouin afsloeg).

Geen regionale partijen dus, daarmee maakte Albert meteen duidelijk dat hij geen asymmetrische coalitie duldt.

Andere opvallende aanwezige is de voorzitter van de Nationale Bank. Die wordt altijd uitgenodigd, doch ditmaal moest de gouverneur zich tevreden stellen met een audiëntie bij informateur Di Rupo. Dit ene, markante feit legt de ganse opzet van de koning bloot.

Immers, Di Rupo trekt zijn rapport de gebruikelijke conclusie: er is geen tijd voor communautaire onderhandelingen, er moet meteen een daadkrachtige regering gevormd worden om de economie uit het slop te halen.

Di Rupo en Albert II zijn gekant tegen verdere staatshervormingen, daarom wordt het accent gelegd op de slechte toestand van de economie. En daar wringt precies het schoentje. De paarsgroene partijen hebben namelijk de verkiezingen gewonnen omdat het zo goed zou gaan met 's lands begroting, economie en werkgelegenheid. Het zou niet geloofwaardig overkomen, mocht Verhofstadt of Di Rupo drie dagen later gaan beweren dat de economie het plots slecht doet.

Die rol was voorbehouden voor Guy Quaden, gouverneur van de Nationale Bank. Zijn sombere kijk op de economie mocht die man niet tijdens de gebruikelijke audiëntie aan de koning vertellen. Want van dat gesprek mocht er toch niets in de pers verschijnen. En dan moesten Di Rupo of Verhofstadt het nieuws toch zelf uitbrengen.

Aldus werd de gouverneur door Di Rupo ontvangen. De analyse van Quaden over de kwakkelende economie was een hoofdpunt voor de media.

Meteen groeide de consensus onder de paarse partijen: "we vernemen zopas dat er de economie het slecht doet. Bijgevolg is er nu geen tijd voor communautaire onderhandelingen over een nieuwe staatshervorming. En dat was nu net de bedoeling van de paarse koning.
Nog ne stoot van de koning:
De koning stond erop dat de legertop werd betrokken in de informatieronde, ook al was dit al sinds decennia niet meer gebruikelijk. Maar de koning vond deze aanwezigheid belangrijk aangezien het leger één van de laatste instellingen is die de eenheid van België symboliseert.
Sinds wanneer is het aan de Koning om politieke daden te stellen die ingaan tegen de maatschppelijke evolutie in dit land (namelijk een verdere afbrokkleing van België d.m.v. staatshervormingen)???!!

Ja, dit gebeurde anno 2003 in een land dat zichzelf een democratie noemt.
__________________
,Ik eis dat u eerbied betuigt voor mijn functie en ontzag en respect toont voor dit huis. U moet ontzag en respect voor mij hebben, want ik ben de volgende koning'
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 08:29   #5
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

De koning denkt zeker dat hij België bij elkaar zal kunnen houden.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 10:30   #6
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Daar heeft Belgie geen Koning voor nodig.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 10:55   #7
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

De koning is zowat het enige dat België nog bij elkaar houdt.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 11:58   #8
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Daar heeft Belgie geen Koning voor nodig.
Waarom houdt u dan halsstarrig vast aan de monarchie?? Democratisch kan je een monarchie moeilijk noemen!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 12:14   #9
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ik denk dat 7 �* 8 mensen op 10 toch niet willen dat de monarchie wordt afgeschaft?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 12:20   #10
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Dat kunnen we niet weten natuurlijk. Maar we kunnen het wel vragen aan iedereen die hier op het forum zit. Indien u voor de monarchie bent: JA en indien u ertegen bent: NEEN.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 12:26   #11
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dat kunnen we niet weten natuurlijk. Maar we kunnen het wel vragen aan iedereen die hier op het forum zit. Indien u voor de monarchie bent: JA en indien u ertegen bent: NEEN.
Dat zou natuurlijk ook niet echt representatief zijn, een referendum zou al wat beter zijn.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 12:26   #12
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ik denk dat 7 �* 8 mensen op 10 toch niet willen dat de monarchie wordt afgeschaft?
Het is niet omdat een meerderheid van de bevolking een ondemocratische instelling wil behouden dat het die instelling democratisch maakt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 12:27   #13
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dat kunnen we niet weten natuurlijk. Maar we kunnen het wel vragen aan iedereen die hier op het forum zit. Indien u voor de monarchie bent: JA en indien u ertegen bent: NEEN.
Dat zou natuurlijk ook niet echt representatief zijn, een referendum zou al wat beter zijn.
Niet voor de totale bevolking, maar dan weten we het wel voor het forum.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 15:08   #14
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ge weet evengoed als ik dat élke peiling aantoont dat de OVERGROTE meerderheid van de Belgen voor de Koning is. Wie een wetenschappelijke peiling kan aantonen die het tegendeel aantoont betaal ik een pint.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 15:14   #15
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ge weet evengoed als ik dat élke peiling aantoont dat de OVERGROTE meerderheid van de Belgen voor de Koning is. Wie een wetenschappelijke peiling kan aantonen die het tegendeel aantoont betaal ik een pint.
Kunt u mij een wetenschappelijke peiling tonen waarin de meerderheid van de bevoking de koning wil behouden.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 16:16   #16
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Er was er één van La Libre door de N-VA aangehaald
De N-VA stelt vast dat een steeds groter deel van de Vlamingen zich aansluit bij de kritiek van de N-VA ten aanzien van het democratisch gehalte van de monarchie. Belangrijker nog is echter dat uit de peiling van La Libre Belgique een duidelijke bereidheid blijkt tot een open debat over de rol van de monarchie.
(8-04-2003)
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 16:37   #17
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Blijkbaar kunt u mij geen wetenschappelijke peiling tonen waarin de meerderheid van de bevolking de koning wil behouden.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 16:47   #18
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ge weet evengoed als ik dat élke peiling aantoont dat de OVERGROTE meerderheid van de Belgen voor de Koning is. Wie een wetenschappelijke peiling kan aantonen die het tegendeel aantoont betaal ik een pint.
Kunt u mij een wetenschappelijke peiling tonen waarin de meerderheid van de bevoking de koning wil behouden.
Kijkt U ooit wel eens tv?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 16:49   #19
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ge weet evengoed als ik dat élke peiling aantoont dat de OVERGROTE meerderheid van de Belgen voor de Koning is. Wie een wetenschappelijke peiling kan aantonen die het tegendeel aantoont betaal ik een pint.
Kunt u mij een wetenschappelijke peiling tonen waarin de meerderheid van de bevoking de koning wil behouden.
Kijkt U ooit wel eens tv?
Ja, maar blijkbaar hebt u geen peiling en komt u hier met nietszeggende antwoorden.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 16:54   #20
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ge weet evengoed als ik dat élke peiling aantoont dat de OVERGROTE meerderheid van de Belgen voor de Koning is. Wie een wetenschappelijke peiling kan aantonen die het tegendeel aantoont betaal ik een pint.
Kunt u mij een wetenschappelijke peiling tonen waarin de meerderheid van de bevoking de koning wil behouden.
Kijkt U ooit wel eens tv?
Ja, maar blijkbaar hebt u geen peiling en komt u hier met nietszeggende antwoorden.
La Libre: 85 procent wil behouden
Le soir: 93 wil behouden
VRT: 77 wil behouden

En er zijn er nog veel meer, maar die ik heb geen zin om die allemaal op te zoeken. Trouwens, ik verdedig alleen België, niet de monarchie.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be