Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 mei 2005, 21:51   #21
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Dus waarom zouden wij als vlamingen niet toleranter kunnen overkomen tegenover de horde anderstaligen die van onze centrumpositie in Europa willen gebruik maken en door hun komst onze welvaart verstevigen ?
Geen probleem hoor. Dat kan meteen vanaf het moment dat ze stoppen met territoriale en taalkundige eisen te stellen in Vlaanderen, en zich loyaal opstellen tegenover de Vlaamse deelstaat. Vanaf dat moment kan heel veel, WMB zelfs een verregaand cultureel statuut voor Franstaligen in Vlaanderen en bepaalde vormen van officiële tweetaligheid. Maar zover zijn ze duidelijk nog niet.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 13:30   #22
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
As die nieuwkomers een grote groep vormen tov de bestaande bevolking: waarom niet?
Dat lijkt mij alleszinds logisch... Democratie geldt hier blijkbaar niet?

Ik vindt het vrij idioot dat een gemeente met een meerderheid franstaligen een volledig vlaams gemeentebestuur heeft, en alle documenten enkel in het nederlands verschijnen... En dat enkel over een dogmatische taalgrens. Omgekeerd aan Waalse zijde geldt natuurlijk net hetzelfde...
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 15:15   #23
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Iedereen kent het verhaal van " de toren van babel" veronderstel ik.

God heeft de arrogantie van de mensheid gestraft door ons allemaal andere talen te geven dus in dit religieus opzicht is het een vloek

Gelukkig ben ik niet zo gelovig en veeltaligheid is een goede zaak.
Maar het probleem in de wereld met talen is dat er zelfs hierin een grote ongelijkheid is.
Waarom zijn sommige talen belangrijker dan anderen?
Veel heeft natuurlijk met onze geschiedenis en technologieën te maken.
Maar in feite zou iedere taal gelijk moeten zijn en als je dus bijgevolg in een ander taal gebeid gaat wonen zou je respect moeten opbrengen voor deze taal door ze onder de knie te krijgen en wie 5 jaar in een ander taalgebied woont en zich dan nog niet kan behelpen in die taal is ofwel heel dom of heeft een lichamelijk probleem of is gewoon arrogant en meestal is het dat laatste.
Dus frantaligen die in vlaanderen komen wonen en daar na een aantal jaren nog steeds geen nederlands kunnen of willen spreken zijn arrogante mensen punt uit.
Natuurlijk heb je ook vele franstalige die wel nederlands leren indien ze daar wonen maar als regering moet je een lijn en grens trekken en dus bijgevolg moet men de eigenheid van dat gebied beschermen en bijgevolg moeten we de franstalige invloeden kunnen stoppen of tenminste controleren.
Spijtig voor de franstaligen die wel hun best doen maar het is alweer een kleine minderheid van arrogante franstaligen en waalse politici die het verbrodden voor iedereen.

Nu de waalse politici doen enkel hun werk en verdedigen de franstaligen belangen en vormen bijgevolg 1 front en dat is iets wat je de vlaamse politici keihard kunt verwijten.
maar dit doet niks af aan het principe dat je uit respect de taal leert van het gebied waar je gaat wonen en eigenlijk is dit het grote probleem.

Nu, ik ben er van overtuigd dat bhv ooit gesplitst zal worden maar de vraag is wanneer en welke prijs zullen we moeten betalen?

De prijs die we nu hebben betaald voor dit debacle is ook niet min.
De geloofwaardigheid van de meeste vlaamse partijen is eraan en een pak vlamingen zijn nationalistischer geworden waardoor rechtste partijen hun succes kunnen voortzetten en vlaanderen bijgevolg langzaam maar zeker een rechtse koers gaan varen.
En het feit dat elio di rupo en verhofstad dit niet inzien bewijst hun onkunde meer dan genoeg vind ik.
Ik vraag me af wat de franstaligen nu echt met deze veldslag overwinning behaald hebben?
De jappanners dachten tijdens WO 2 ook dat ze met pearl harbour de amerikanen buitenspel hadden gezet maar niets was minder waar want dit heeft toen juist amerika wakker geschud en vanaf toen is de opkomst van de amerikaanse machtshonger juist begonnen.
nu is het zo dat we geen echte oorlog voeren maar tactisch gezien hebben de franstaligen een voor hen zeer nadelige zet gedaan in mijn ogen en het vlaams nationalisme aangewakkerd en bijgevolg hun grootste vijand het vb beloond.
hebben ze dan gewonnen die franstaligen nu? ja en neen, de toekomst zal het uitwijzen.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 15:26   #24
Askapena
Vreemdeling
 
Askapena's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: Baskenland
Berichten: 60
Standaard meertaligheid is handig

Zelf spreek, schrijf en lees ik vlot in het Nederlands, Frans, Engels, Spaans en Baskisch. Die meertaligheid heeft me al vaak geholpen en ik heb er vaak andere mensen mee kunnen helpen.

Maar, die meertaligheid is er ook gekomen omdat ik van het principe ben dat als je ergens gaat wonen, je de taal van die gemeenschap moet leren. Dat is een simpele blijk van respect en het helpt je integreren.

Probeer in Spanje in het Frans maar eens de weg te vragen, of in Baskenland in het Engels. Of inderdaan, in Wallonië in het Nederlands.
Als ik in Vlaanderen door een toerist wordt aangesproken, dan zal ik die gerust te woord staan in één van de andere talen die ik machtig ben. Maar als het iemand is die hier woont, dan zal ik in het Nederlands blijven spreken.

Hoe weet ik dan dat iemand toerist is of hier woont, wel, dat vraag ik vlakaf. Dan vraag ik er nog bij hoe lang die hier woont. Let wel, van mij hoeft die andere persoon niet over te schakelen naar Nederlands. Maar ik schakel evenmin over naar een andere taal. En wees gerust, we verstaan elkaar regelmatig.

Kortom, meertaligheid is handig, maar mag geen excuus zijn voor anderen.
__________________
Dialoog is de weg - Elkarrizketa da bidea
Askapena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 16:08   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ik vindt het vrij idioot dat een gemeente met een meerderheid franstaligen een volledig vlaams gemeentebestuur heeft, en alle documenten enkel in het nederlands verschijnen... En dat enkel over een dogmatische taalgrens. Omgekeerd aan Waalse zijde geldt natuurlijk net hetzelfde...
Neen, dat gaat niet om een "dogmatische taalgrens" (voor zover dit een goede Nederlandse omschrijving is trouwens). Dit gaat gewoon om een grens die vastgelegd werd op basis van een wetenschappelijke studie (uitgevoerd door professoren uit beide delen van het land in opdracht van de Commissie-Harmel), later bekrachtigd en bij meerderheid gestemd in het toen nog unitaire Parlement. Sedertdien die dag weet iedereen die in die gemeenten gaat wonen dat hij of zij zich in het Nederlands taalgebied bevindt. Dit is van dezelfde hoogte als een Allemanische Zwitsers die in het kanton Jura gaat wonen: die beseft ook dat hij in een Franstalig kanton gaat wonen. En ongeacht de bevolkingsverhouding blijft Jura een Franstalig kanton. Net zo blijft de taalgrens van kracht.

Er zijn bepaalde gemeenten in de provincie Antwerpen die zo stilaan een groot aantal Nederlandse inwoners hebben. Gaan we binnenkort dan ook de staatsgrens aanpassen wanneer de Nederlanders in die gemeenten in de meerderheid zijn? Gaan we binnenkort Ploegsteert bij Frankrijk laten aansluiten, omdat de inwijking van Fransen er de afgelopen tien jaren heel groot is en we over enkele jaren misschien daar een Franse meerderheid hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 16:11   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Dus waarom zouden wij als vlamingen niet toleranter kunnen overkomen
tegenover de horde anderstaligen die van onze centrumpositie in Europa willen gebruik maken en door hun komst onze welvaart verstevigen ?
Vindt u het dus intolerant dat we aan inwijkelingen (ongeacht of ze nu uit Marokko, Spanje, Brussel of Wallonië komen) vragen dat ze de territoriale integriteit van het Vlaams Gewest respecteren, onze taal leren en aanvaarden dat ze in Nederlands taalgebied wonen?

Is dat al onverdraagzaam???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 16:25   #27
maurice 36
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 mei 2005
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Indien Vlaanderen een deelstaat van de Europese Unie zou worden
(en de rest van België Wallonië + Brussel of een deel van Brussel als België,
of onder een andere benaming een andere..) zal het in ieder geval een land zijn waar verschillende talen gesproken worden er zal een taalminderheid zijn.

Hoe gaan wij daar mee om ?

Ik lees in de pers dat sommige gemeenten in het Halle-Vilvoorde gebied
op het gemeentebestuur niveau men zich blijkbaar als "Vlaming" pas goed kan voelen als men anderstaligen (en niet alleen francofonen !) eens goed kan schofferen, met blijkbaar het idee dat het toch "maar" om mensen gaat die
in het fraaie groen komen wonen om elders in de stad of meer industriële gebieden elders in Vlaanderen te werken (soms zelfs werk te verschaffen).

Vervult zulke houding ons als vlamingen met trots ? Menen wij op deze maniuer onze cultuur en taal te beschermen en uit te dragen ?

Ik geloof dat er andere en betere methodes bestaan ...
maurice 36 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 16:34   #28
Pavell
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 april 2005
Berichten: 243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazer
Truckchauffeurs vragen meestal naar "the women"
Wat heeft dat er nu mee te maken. Gelieve wat respekt te hebben voor een ander.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Askapena
Kortom, meertaligheid is handig, maar mag geen excuus zijn voor anderen.
Kort en bondige uitleg. Dara komt het inderdaad zo op neer.
__________________
Het bindend referendum is de beste benadering tot de democratie. Graag het Zwitserse model inschakelen a.u.b.
Pavell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 16:55   #29
maurice 36
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 mei 2005
Berichten: 3
Standaard

ik geloof niet dat je het begrijpt,u werp zich op als wereld burger,dat is je goed recht ,maar vergeet niet dat wij als vlamingen ook streven naar het, thuis horen in die grote wereld,maar eerst envooral ons moeten kunnen goed voelen in ons zo dierbare geboorteplaats,waar we dagelijks het onbegrip van mensen ondervinden die zich op kleine en grote van het dagelijks leven,ziekelik gedragen ,die het zelfs niet nodig achten met ons {vl}in ons eigen taal ,die voor sommigen zo moeilijk is aan te leren ,te spreken,zolang er die mensen zijn,zal er altijd een B.H.V zijn
maurice 36 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 11:48   #30
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Brasschaat bij Nederland !!!


A propos toch nog even aan herinneren dat toen de eerste taalwetten gestemd werden de Vlamingen voorstelden om heel Belgie tweetalig te laten worden : Nederlands en Frans.
voorstel dat verworpen werd door de Walen ... want dan zouden zij ook Nederlands hebben moeten leren en van die veeltaligheid luste den haan geen tikkeneieren...
dus werd het op vraag van de Franstaligen dat de taalwet werd vastgelegd en dat Vlaanderen en Wallonie eentalig werden.
allez behalve dat stukske BHV genoemd he..

Dus het zijn de Walen die de kans hebben weggegooid en niet de Vlamingen.
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 13:42   #31
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "[edit]<div class="smallfont"><em><b>Edit:</b><br /><table cellpadding="6" cellspacing="0" border="0" width="100%"><tr><td class="alt2" style="border:1px inset">After edit by Leo on 23-05-2005 at 14:45:
Reden: </em></div><hr size="1">Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "</td></tr></table><br /><br /><table cellpadding="6" cellspacing="0" border="0" width="100%"><tr><td class="alt2" style="border:1px inset"><div class="smallfont"><em>Before any edits, post was:</em></div><hr size="1">In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "</td></tr></table>[/edit]
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 23 mei 2005 om 13:45.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 13:42   #32
Blazer
Schepen
 
Blazer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2005
Locatie: euhm...
Berichten: 491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavell
Wat heeft dat er nu mee te maken. Gelieve wat respekt te hebben voor een ander.
Bemerk de knipoog! Was vrij duidelijk een kwinkslag, niet?

En ohja, aan mij is er al eens een chauffeur de weg naar "the women" komen vragen. Heb ik die mens geholpen hoor! En neen ik veralgemeen niet
Blazer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 22:07   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "
Kan ik alleen maar bevestigen, zelfs in militaire middens -NATO/OTAN- beharren de Franssprekenden, en álleen zij op hun Frans als offic. tweede Navo-taal, naast het Engels... Alle Navo-Internationale militaire doc en briefwisseling gebeuren in het Engels/Frans, alhoewel Frankrijk zelf geen volwaardig NAVO-lid is (alleen politiek lid sinds 1966, toen nucleair onafhankelijk).
- Totaal 25 landen volwaardig militair lid (voertaal Engels)
- Wie wil het "OTAN"-Frans ?: Frankrijk (politiek lid), F-Canadezen (Quebec), en lbl ons Walen... en dat betreft dan alleen de militairen, hé
> http://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO
> http://www.nato.int/
Dus ook bij militaire operaties, humanitaire hulp, oorlog, maneuvers (in Navo-verband) moet de NATO:USA,GB en 23 andere landen, -in het Frans-, vragen of de OTAN-Francophonen willen helpen/meedoen/meevechten... Comment? Pas Compris.. Alors.. Pang-BOEM-AHH...gaat zo naar den oorlog...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Micele on 23-05-2005 at 23:27
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "
Kan ik alleen maar bevestigen, zelfs in militaire middens -NATO/OTAN- beharren de Franssprekenden, en álleen zij op hun Frans als offic. tweede Navo-taal, naast het Engels... Alle Navo-Internationale militaire doc en briefwisseling gebeuren in het Engels/Frans, alhoewel Frankrijk zelf geen volwaardig NAVO-lid is (alleen politiek lid sinds 1966, toen nucleair onafhankelijk).
- Totaal 25 landen volwaardig militair lid (voertaal Engels)
- Wie wil het "OTAN"-Frans ?: Frankrijk (politiek lid), F-Canadezen (Quebec), en lbl ons Walen... en dat betreft dan alleen de militairen, hé
> http://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO
> http://www.nato.int/
Dus ook bij militaire operaties, humanitaire hulp, oorlog, maneuvers (in Navo-verband) moet de NATO:USA,GB en 23 andere landen, -in het Frans-, vragen of de OTAN-Francophonen willen helpen/meedoen/meevechten... Comment? Pas Compris.. Alors.. Pang-BOEM-AHH...gaat zo naar den oorlog...[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Micele on 23-05-2005 at 23:25
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "
Kan ik alleen maar bevestigen, zelfs in militaire middens -NATO/OTAN- beharren de Franssprekenden, en álleen zij op hun Frans als offic. tweede Navo-taal, naast het Engels... Alle Navo-Internationale militaire doc en briefwisseling gebeuren in het Engels/Frans, alhoewel Frankrijk zelf geen volwaardig NAVO-lid is (alleen politiek lid sinds 1966, toen nucleair onafhankelijk).
- Totaal 25 landen volwaardig militair lid (voertaal Engels)
- Wie wilt het "OTAN"-Frans ?: Frankrijk (politiek lid), F-Canadezen (Quebec), en lbl ons Walen... en dat betreft dan alleen de militairen, hé
> http://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO
> http://www.nato.int/
Dus ook bij militaire operaties, humanitaire hulp, oorlog, maneuvers (in Navo-verband) moet de NATO:USA,GB en 23 andere landen, -in het Frans-, vragen of de OTAN-Francophonen willen helpen/meedoen/meevechten... Comment? Pas Compris.. Alors.. Pang-BOEM-AHH...gaat zo naar den oorlog...[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Micele on 23-05-2005 at 23:11
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "
Kan ik alleen maar bevestigen, zelfs in militaire middens -NATO/OTAN- beharren de Franssprekenden, en álleen zij op hun Frans als offic. tweede Navo-taal, naast het Engels... Alle Navo-Internationale militaire doc en briefwisseling gebeuren in het Engels/Frans, alhoewel Frankrijk zelf geen volwaardig NAVO-lid is (alleen politiek lid sinds 1966, toen nucleair onafhankelijk).
- Totaal 25 landen volwaardig militair lid (voertaal Engels)
- Wie wilt het "OTAN"-Frans ?: Frankrijk (politiek lid), F-Canadezen (Quebec), en lbl ons Walen... en dat betreft dan alleen de militairen, hé
> http://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO
> http://www.nato.int/[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Micele on 23-05-2005 at 23:08
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "
Kan ik alleen maar bevestigen, zelfs in militaire middens -NATO/OTAN- beharren de Franssprekenden, en álleen zij op hun Frans als offic. tweede Navo-taal, naast het Engels... Alle Navo-Internationale militaire doc en briefwisseling gebeuren in het Engels/Frans, alhoewel Frankrijk zelf geen volwaardig NAVO-lid is (alleen politiek lid sinds 1966, toen nucleair onafhankelijk).
- Totaal 25 landen volwaardig militair lid (voertaal Engels)
- Wie wilt het "OTAN"-Frans ?: Frankrijk (politiek lid), F-Canadezen (Quebec), en lbl ons Walen... en dat betreft dan alleen de militairen, hé
> http://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Bericht vanwege het Genootschap Onze Taal:

In De Standaard verschijnt vandaag onder de kop 'La nausée' een opmerkelijke column van de taalkundige Joop van der Horst over 'de Franstalige weerzin tegen het Nederlands'.

"Het probleem doet zich in de hele wereld voor, waar maar Frans gesproken wordt. Of het nu gaat om het grensvlak tussen Frans en Nederlands, of Frans en Duits, Frans en Italiaans, Frans en Engels, Frans en Russisch, in de Elzas, in Canada of op een congres in Warschau, steeds stuit men op diezelfde afkeer van andere talen. Arrogantie, onkunde, bekrompenheid, nationalisme, het speelt allemaal bij tijd en wijle een rol. En eerlijk gezegd, dat speelt bij alle natiën en tongen wel eens een rol. Maar de bijna fysieke walging die veel francofonen bevangt tegenover andere talen, ken ik eigenlijk alleen maar van francofonen. "
Kan ik alleen maar bevestigen, zelfs in militaire middens -NATO/OTAN- beharren de Franssprekenden, en álleen zij op hun Frans als offic. tweede Navo-taal, naast het Engels... Alle Navo-Internationale militaire doc en briefwisseling gebeuren in het Engels/Frans, alhoewel Frankrijk zelf geen volwaardig NAVO-lid is (alleen politiek lid sinds 1966, toen nucleair onafhankelijk).
- Totaal 25 landen volwaardig militair lid (voertaal Engels)
- Wie wilt het "OTAN"-Frans ?: Frankrijk (politiek lid), F-Canadezen (Quebec), en lbl ons Walen... en dat betreft dan alleen de militairen, hé[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Micele : 23 mei 2005 om 22:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2005, 20:24   #34
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard De feitelijke veeltaligheid

Wij leven nu éénmaal op één van die plaatsen in de wereld, waar er zeer veel
mensen in hun woning, hun tuin enz.. een andere taal spreken dan de
"algemene" en dan spreek ik geneens van de diverse dialecten.

Men spreekt hier thuis om grieks, armeens, russisch, jiddish, hebreeuws, pools , roemeens, noord-afrikaans arabisch, portugees, assyrisch, engels, frans....

dat wil niet zeggen dat men die mensen op bestuurlijk niveau in hun taal moet
te woord staan of er officiële dokumenten in hun taal aan moet presenteren...

Ik stond eens op het districtshuis om een id kaart te vernieuwen en daar was een jong koppeltje 1 antwerpse jongen met zijn verloofde uit Estland... die jonge dame had een estisch rijbewijs dat in een belgisch moets omgezet worden..
ongelukkig genoeg bestaat er momenteel geen beëdigd vertaler die uit het estisch mag vertalen (ik geloof zelfs geen die het kan...) Nochtans is Estisch één van de officiële EU talen... Ik bedoel met dit voorbeeld dus niet dat men redelijkerwijze zich niet zou moeten aanpassen en in een Nederlandstalig gebied Nederlands moet leren... Maar dat er van de kant van de Nederlandstaligen een tegemoetkoming mag verwacht worden, gezien onze geografische ligging en het profijt dat we uit die situatie halen...
DE beroemde Jan Modaal doet dit ... een toerist die in een of andere
zelfs onbekend klinkende taal een inlichting vraagt zal zowel in de Limburg,
in Kortrijk, Brugge , Gent of Antwerpen met handen en voeten geholpen worden... dus waarom zou een gemeentebediende in de brusselse rand
anders doen ? Als een franstalige minderheidsinwoner zo onbeschoft is
geen inspanning te doen, mogen wij met de glimlach beschaafd blijven ...

_____

De anti-engelse houding van de franstaligen in Internationale organisaties
kan ik alleen maar bevestigen (voor mijn mondeling Esperanto-eindexamen
moet ik een tekstje verwerken over de avonturen van het Esperanto in Internationale organisaties). De paradoks bij de franstaligen is hierbij wel dat alhoewel de "Movado" (Esperantobeweging) altijd zeer sterk vertegenwoordigd was in Frankrijk (het eerste wereldcongres is in 1905 in Boulogne Sur Mer gehouden) was het precies de franse vertegenwoordiging in de volkerenbond, UNO e.d; die zich het felst tegen de erkenning van het Esperanto als waardevolle
mogelijke oplossing van Universele taalproblemen gekeerd heeft...

De strijd van de francophonie tegen het engels kan ik begrijpen .. de engelstalige "Native Speakers" hebben een zeer groot profijt van hun overwicht... We kunnen gerust stellen dat de zaak om een neutrale
kunstmatige taal de rol van internationale taal te spelen momenteel
een verloren zaak is... We moeten de zaak wel in stand houden omdat het om een waardevolle culturele bijdrage aan de wereld is en het idee in wezen goed is (Het kan verkeren, zoals Bredero zei)...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2005, 20:38   #35
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Als een franstalige minderheidsinwoner zo onbeschoft is geen inspanning te doen, mogen wij met de glimlach beschaafd blijven ...
Migen, jawel. Het probleem is echter -- en daar hebben vele posters je al van in het begin op gewezen -- dat velen hen dat eisen. Op het politieke niveau nog wel, in de vorm van uitzonderingsstructuren en wetten. En dan is het antwoord heel simpel: non. Beschaafd en met de glimlach.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 25-05-2005 at 21:38
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Als een franstalige minderheidsinwoner zo onbeschoft is geen inspanning te doen, mogen wij met de glimlach beschaafd blijven ...
Migen, jawel. Het probleem is echter -- en daar hebben vele posters je al van in het begin op gewezen -- dat velen hen dat eisen. Op het politieke niveau nog wel, in de vorm van uitzonderingsstructuren en wetten. En dan is het antwoord heel simpel: non. Beschaafd en met de glimlach.

Egidius[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Als een franstalige minderheidsinwoner zo onbeschoft is geen inspanning te doen, mogen wij met de glimlach beschaafd blijven ...
Het probleem is -- en daar hebben vele posters je al van in het begin op gewezen -- dat velen hen dat eisen. Op het politieke niveau nog wel, in de vorm van uitzonderingsstructuren en wetten. En dan is het antwoord heel simpel: non. Beschaafd en met de glimlach.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 25 mei 2005 om 20:38.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 14:44   #36
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Eéntaligheid

Beste Egidius,

Stel je portefeuille wordt gepikt in Italië en je begeeft je naar de Carabinieri
om dit aan te geven en je spreekt slechts frans... Ik kan je verzekeren dat je
veel moeilijkheden tegemoet gaat... toch in vergelijking met wat je zal meemaken in elke modale Vlaamse gemeente ... (zelfs hier in Deurne)...

In het interbellum lag er een Vlaams voorstel voor om heel België een tweetalig statuut te geven, dit werd door de franstaligen in Wallonië en Brussel geweigerd.
Ga je licht eens opstekken in de Oostkantons, waar de franstaligen bij een ééntalig duitse bevolking tweetaligheid afgedwongen hebben (met als enig doel
als ééntalig franstalige de duitstaligen te dwingen frans te leren).

Dit is geen taalhoffelijkheid, dit is ontoelaatbare eenzijdigheid. Het verwerpen van de notie "respect voor elkaar" zal dit land uiteindelijk doen uiteenvallen..
ondznks het feit dat er een zeer grote groep mensen is die met plezier van de ene taal naar de andere overschakelen.. Ik zal in Brussel mijn Macdonald in het Nederlands bestellen en dan krijg ik ofwel een heel beleefd alstublieft en
dank u ofwel wordt de conversatie dan eventjes stiller in het frans uitgesproken, waarop ik heel spontaan ook frans ga praten. Dat doe ik zelfs op de heilige vlaamsez grond in De Panne, waar ook franstalige studenten in de zomer als kelner een centje zoeken te verdienen...

Maar ook de bourgeois gentilhomme die zich een duur plaatsje koopt in
"the sleepingsuburb" faciliteitengemeente moet beseffen dat hij zich binnen
een anderstalige gemeenschap begeeft en hier een minimum aan respect voor opbrengen. Waarom is dit nauwelijks een 20tal kilometers verder wel mogelijk ? Door Vlamingen in Wallonië en door Francofonen in Vlaanderen ?
Heeft dat met de grotte van de bankrekening te maken ?


Trouwens het is niet alleen een kwestie van taal. Onlangs kwam er in het Tv programma "De rechtvaadige rechters" een nederlandse dame vragen hoe zij zich als nederlandse aan de vlamingen kan aanpassen ....

Het is misschien een typisch belgische eigenschap dat wij onze zeer plaatselijke eigenaardigheden zo koesteren... Een karnaval in Aalst en een in Mons lijken meer op elkaar dan op dat uit New Orleans.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by 1handclapping on 27-05-2005 at 15:45
Reason:
--------------------------------

Beste Egidius,

Stel je portefeuille wordt gepikt in Italië en je begeeft je naar de Carabinieri
om dit aan te geven en je spreekt slechts frans... Ik kan je verzekeren dat je
veel moeilijkheden tegemoet gaat... toch in vergelijking met wat je zal meemaken in elke modale Vlaamse gemeente ... (zelfs hier in Deurne)...

In het interbellum lag er een Vlaams voorstel voor om heel België een tweetalig statuut te geven, dit werd door de franstaligen in Wallonië en Brussel geweigerd.
Ga je licht eens opstekken in de Oostkantons, waar de franstaligen bij een ééntalig duitse bevolking tweetaligheid afgedwongen hebben (met als enig doel
als ééntalig franstalige de duitstaligen te dwingen frans te leren).

Dit is geen taalhoffelijkheid, dit is ontoelaatbare eenzijdigheid. Het verwerpen van de notie "respect voor elkaar" zal dit land uiteindelijk doen uiteenvallen..
ondznks het feit dat er een zeer grote groep mensen is die met plezier van de ene taal naar de andere overschakelen.. Ik zal in Brussel mijn Macdonald in het Nederlands bestellen en dan krijg ik ofwel een heel beleefd alstublieft en
dank u ofwel wordt de conversatie dan eventjes stiller in het frans uitgesproken, waarop ik heel spontaan ook frans ga praten. Dat doe ik zelfs op de heilige vlaamsez grond in De Panne, waar ook franstalige studenten in de zomer als kelner een centje zoeken te verdienen...

Maar ook de bourgeois gentilhomme die zich een duur plaatsje koopt in
"the sleepingsuburb" faciliteitengemeente moet beseffen dat hij zich binnen
een anderstalige gemeenschap begeeft en hier een minimum aan respect voor opbrengen. Waarom is dit nauwelijks een 20tal kilometers verder wel mogelijk ? Door Vlamingen in Wallonië en door Francofonen in Vlaanderen ?
Heeft dat met de grotte van de bankrekening te maken ?


Trouwens het is niet alleen een kwestie van taal. Onlangs kwam er in het Tv programma "De rechtvaadige rechters" een nederlandse dame vragen hoe zij zich als nederlandse aan de vlamingen kan aanpassen ....

Het is misschien een typisch belgische eigenschap dat wij onze zeer plaatselijke eigenaardigheden zo koesteren... Een karnaval in Aalst en een in Mons lijken meer op elkaar dan op dat uit New Orleans.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Beste Egidius,

Stel je portefeuille wordt gepikt in Italië en je begeeft je naar de Carabinieri
om dit aan te geven en je spreekt slechts frans... Ik kan je verzekeren dat je
veel moeilijkheden tegemoet gaat... toch in vergelijking met wat je zal meemaken in elke modale Vlaamse gemeente ... (zelfs hier in Deurne)...

In het interbellum lag er een Vlaams voorstel voor om heel België een tweetalig statuut te geven, dit werd door de franstaligen in Wallonië en Brussel geweigerd.
Ga je licht eens opstekken in de Oostkantons, waar de franstaligen bij een ééntalig duitse bevolking tweetaligheid afgedwongen hebben (met als enig doel
als ééntalig franstalige de duitstaligen te dwingen frans te leren).

Dit is geen taalhoffelijkheid, dit is ontoelaatbare eenzijdigheid. Het verwerpen van de notie "respect voor elkaar" zal dit land uiteindelijk doen uiteenvallen..
ondznks het feit dat er een zeer grote groep mensen is die met plezier van de ene taal naar de andere overschakelen.. Ik zal in Brussel mijn Macdonald in het Nederlands bestellen en dan krijg ik ofwel een heel beleefd alstublieft en
dank u ofwel wordt de conversatie dan eventjes stiller in het frans uitgesproken, waarop ik heel spontaan ook frans ga praten. Dat doe ik zelfs op de heilige vlaamsez grond in De Panne, waar ook franstalige studenten in de zomer als kelner een centje zoeken te verdienen...

Maar ook de bourgeois gentilhomme die zich een duur plaatsje koopt in
"the sleepingsuburb" faciliteitengemeente moet beseffen dat hij zich binnen
een anderstalige gemeenschap begeeft en hier een minimum aan respect voor opbrengen. Waarom is dit nauwelijks een 20tal kilometers verder wel mogelijk ? Door Vlamingen in Wallonië en door Francofonen in Vlaanderen ?
Heeft dat met de grotte van de bankrekening te maken ?


Trouwens het is niet alleen een kwestie van taal. Onlangs kwam er in het Tv programma "De rechtvaadige rechters" een nederlandse dame vragen hoe zij zich als nederlandse aan de vlamingen kan aanpassen ....

Het is misschien een typisch belgische eigenscha[/size]
[/edit]
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 27 mei 2005 om 14:45.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2005, 15:12   #37
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste Egidius,

Stel je portefeuille wordt gepikt in Italië en je begeeft je naar de Carabinieri
om dit aan te geven en je spreekt slechts frans... Ik kan je verzekeren dat je
veel moeilijkheden tegemoet gaat... toch in vergelijking met wat je zal meemaken in elke modale Vlaamse gemeente ... (zelfs hier in Deurne)...
Inderdaad, de Vlamingen zijn een voorbeeld van tolerantie. Niets aan het handje dus. QED

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 10:27   #38
phoebe
Parlementsvoorzitter
 
phoebe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 december 2004
Berichten: 2.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste vrienden het gaat zuiver over perceptie :
als iemand je de weg vraagt in het frans , engels enz... zal je proberen die mens voort te helpen.. Maar als je een gemeenteambtenaar in "de vlaamse rand" bent moet je onmiddelijk veronderstellen dat het over een "individu" gaat dat weigert Nederlands te leren...

Overigens is het Nederlandstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten met 5 % vooruitgegan, het franstalig onderijs met evenveel achteruit .. wat er toch op wijst dat er een "hervernederlandsing" aan de gang is ...

Vanwaar die angst voor een "anderstalige" minderheid in ons midden ?
spijtig dat dit "hervernederlandsing" niet doordringt tot in de brusselse ziekenhuizen
ik weet het niet, vraag het eens aan de franstaligen in de rand? waarom zij bang hebben om de taalakoorden te respecteren
phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 23:41   #39
DenOllander
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 juni 2005
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boerke Naas
Ik denk dat je veel La dernière Belgique leest.
leg Uw Zevenschot maar vast gereed, Boerke.
DenOllander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 10:51   #40
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Franstaligen in de rand

De brusselse ziekenhuizen - moeten gewoon volgens het 2-talige statuut
van hun gewest/instelling 2-talig zijn elk "incident" is er gewoon & te veel..
& De "angst van de franstaligen" is even reël als de "angst" van de nederlandstaligen.. Veeltaligheid is precies een eg uit de angst..

Het is voor iedereen duidelijk dat als een portugees in Finland gaat wonen
hij zweeds en of fins zal moeten leren//

Een duitser die zich naar Neu-Moresnet begeeft om er te wonenzal waarschijnlijk zijn eigen taal blijven hanteren, maar zich met enkele franse woordjes weten te behelpen als er onwillige francofonen zijn pad kruisen.

Een engelstalige daarentegen zal overal engels blijven spreken, de talrijke uitzonderingen die met fantastische inspanningen één en zelfs meerdere vreemde talen zich eigen maken, niet meegerekend...

Elk brouwt zijn eigen "veeltaligheidscocktail" naar eigen behoefte samen,
omdat de mens als migrerend dier nu eenmal met de verschillende stammen van zijn soort in aanraking komt..

De zgn. tegenstelling tussen de gerrmaanse "bloed en bodem" theorie en de
latijnse doctrine van het vrije individu is vanzelfsprekend larie ..
Men kan inderdaad taalgrenzen, gewestgrenzen, deelstaatgrenzen, staatsgrenzen enz.. trekken en die schrijven inderdaad een bestuurlijk taalgebruik voor.. Praktisch gebruikt men altijd "de heersende taal"
e"en beetje zoals in de Sun Wah supermarkt : daar wordt je aan in een zeer keurig Nederlands geholpen... maar dat personeel daar spreekt ook een aardig mondje thais, chinees en ander filipijnse talen..

Noem het de belgische paradox : dit land met zijn "taalproblemen" is allicht voor de sprekers van 's werelds meest diverse talen het meest gastvrije..

-------

PS : De dokwerkers van de zeven wereldzeeën spreken allemaal antwerps..
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be