Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2009, 17:21   #1941
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een interessant kaartje dat het dialectcontinuüm van het - wat in de Nederlandse taalkunde omschreven wordt als - Limburgs weergeeft. Hieruit blijkt eens te meer dat de provinciegrenzen totaal afwezig zijn in het geheel van dit continuüm:
En nog eentje:

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:01   #1942
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En?

Valt het Limburgs taalgebied hierdoor nu samen met de administratieve grenzen van de Nederlandse provincie Limburg?
Niet helemaal, dat moet ik toegeven. Tenminste indien de kaartjes juist zijn, maar daar ga ik nu wel van uit.

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2009 om 18:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:04   #1943
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In de TSO-richtingen zal men waarschijnlijk maar 1 uur per week geschiedenis geven.
Voor duiding, zin voor nuance en contextueel denken zal er dan wellicht ook niet veel tijd zijn.
Ik heb anders evenmin in de humaniora, in de lessen geschiedenis, dit verhaal van 'schild en vriend' ooit in twijfel horen trekken.

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2009 om 18:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:15   #1944
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Door uw opmerking suggereert u dat u wel naar het middelbaar bent gegaan, maar "anderen" weer niet. Sedert de verlenging van de leerplicht is dat evenwel al vele jaren niet meer het geval. Dus, ofwel bent u oud en ging u nog naar school toen de leerplicht op twaalf jaar was gebracht; ofwel doet uw opmerking niets terzake, daar de mensen van uw leeftijd en alwie erna is gekomen wel middelbare studies heeft gevolgd.
Ja, in technische scholen geven ze ook het vak geschiedenis. In TSO-richtingen is dat gewoon dezelfde materie als in een ASO-richting. In BSO-richtingen is de moeilijkheidsgraad van de leerstof minder zwaar, maar niettemin komt de middeleeuwen en de geschiedenis van onze streken erin voor.
Dat is onzin wat u nu vertelt en overigens totaal naast de kwestie.

Wat ik bedoel is dat, ten eerste, niet iedereen na zijn lagere school naar de humaniora of middelbaar onderwijs (ASO) ging vroeger. En dat nu in het technisch onderwijs (technische school en/of beroepsschool, dus TSO of BSO) het vak geschiedenis zeker niet van die aard is, dat men er tijd voor uittrekt om dat recht te zetten wat in de lagere school eventueel verkeerd was voorgesteld. Voor zover men het daar al ooit heeft over de 'Guldensporenslag'. Want daar ben ik zelfs niet heel zeker van.

Ten tweede, dat men zelfs in de athenea of colleges (ASO) -voorzover ik weet- nog steeds het verhaal van 'schild en vriend' zelfs evenmin rechtzet of tenminste nuanceert of zich er vragen bij stelt.

Dat is wat ik bedoelde.


---

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2009 om 18:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:47   #1945
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Was die toestand van de katholieken ,vergelijkbaar met die van protestanten in Vlaanderen?
Je kon toch beter een katholiek zijn in het Noorden dan en protestant in het Zuiden.
De jonge generatie in Nederland bekijkt de VOC-tijd trouwens eerder als een harde tijd waar een soort wet van de sterksten gold en beziet de verdraagzaamheid als een succesvolle propaganda (voordien) gevoerd door Marnix van St-Aldegonde om meer 'brains' aan te trekken.
Een realistische benadering van de geschiedenis die we in hedendaagse post-nationalistische tijden dienen te aanvaarden.

Uiteraard was het Europa van toen inderdaad niet te meten aan dat van vandaag.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 december 2009 om 18:52.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:56   #1946
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Was die toestand van de katholieken ,vergelijkbaar met die van protestanten in Vlaanderen?
Je kon toch beter een katholiek zijn in het Noorden dan en protestant in het Zuiden.
Dat is wellicht waar. Maar dat neemt niet weg dat -voor de zoveelste keer!- de katholieke generaliteitslanden zeer stiefmoederlijk werden behandeld door het centrale gezag van de Calvinistische republiek. Een beetje begrijpelijk vanuit hun standpunt weliswaar. Immers de generaliteitslanden waren katholiek en bij een eventuele hernieuwde aanval vanuit het zuiden, waren de calvinistische machthebbers bang dat de katholieke bevolking van de generaliteitslanden partij zouden kiezen voor de invallers die ook katholiek waren. Godsdienst in die tijd speelde een zeer grote rol. En daarom moesten deze gebieden onder de (Hollandse) knoet gehouden worden. Zowel politiek als economisch.


___

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2009 om 19:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 20:31   #1947
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is onzin wat u nu vertelt en overigens totaal naast de kwestie.

Wat ik bedoel is dat, ten eerste, niet iedereen na zijn lagere school naar de humaniora of middelbaar onderwijs (ASO) ging vroeger. En dat nu in het technisch onderwijs (technische school en/of beroepsschool, dus TSO of BSO) het vak geschiedenis zeker niet van die aard is, dat men er tijd voor uittrekt om dat recht te zetten wat in de lagere school eventueel verkeerd was voorgesteld. Voor zover men het daar al ooit heeft over de 'Guldensporenslag'. Want daar ben ik zelfs niet heel zeker van.

Ten tweede, dat men zelfs in de athenea of colleges (ASO) -voorzover ik weet- nog steeds het verhaal van 'schild en vriend' zelfs evenmin rechtzet of tenminste nuanceert of zich er vragen bij stelt.

Dat is wat ik bedoelde.


---

Je kunt ook de test doen met de goedendag:

Ongeveer alle jongeren geloven nog in de bol met pinnen aan een ketting:

azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 22:23   #1948
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Je kunt ook de test doen met de goedendag:

Ongeveer alle jongeren geloven nog in de bol met pinnen aan een ketting:



Inderdaad.Terwijl het zou moeten zijn:





Laatst gewijzigd door system : 3 december 2009 om 22:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 22:26   #1949
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Ergens ook logisch voor een onervaren boerenleger.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 22:28   #1950
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ergens ook logisch voor een onervaren boerenleger.
Maar zo heb ik het niet geleerd op school.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 23:57   #1951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ergens ook logisch voor een onervaren boerenleger.
Wel, dat klopt niet. De goedendag werd immers in de eerste plaats gebruikt door de leden van de stadsmilities. En die mensen waren wel getraind en in de vechtkunst geschoold, ongetwijfeld niet op het niveau van de ridder, maar toch in die mate dat we de leden van de stadsmilities niet als "onervaren" kunnen afdoen. En al zeker niet als leden van een "boerenleger".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 23:58   #1952
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ten tweede, dat men zelfs in de athenea of colleges (ASO) -voorzover ik weet- nog steeds het verhaal van 'schild en vriend' zelfs evenmin rechtzet of tenminste nuanceert of zich er vragen bij stelt.
Hoe weet u dat? Heeft u iedere cursus geschiedenis, onderdeel middeleeuwen, van de athenea en colleges in Vlaanderen nagegaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 08:19   #1953
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb anders evenmin in de humaniora, in de lessen geschiedenis, dit verhaal van 'schild en vriend' ooit in twijfel horen trekken.
wij hebben geleerd dat dit wsl niet het juiste verhaal was, dat dit allemaal serieus geromantiseerd is.

en onze leraar geschiedenis was een VU'er hoor....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 09:16   #1954
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De jonge generatie in Nederland bekijkt de VOC-tijd trouwens eerder als een harde tijd waar een soort wet van de sterksten gold en beziet de verdraagzaamheid als een succesvolle propaganda (voordien) gevoerd door Marnix van St-Aldegonde om meer 'brains' aan te trekken.
Een realistische benadering van de geschiedenis die we in hedendaagse post-nationalistische tijden dienen te aanvaarden.

Uiteraard was het Europa van toen inderdaad niet te meten aan dat van vandaag.
Dat is de realiteit misschien van Belgie en niet van Nederland.

De Natie-staten zijn nog springlevend en erg noodzakelijk.
Op dit moment ,zien we dat Frankrijk en Duitsland weer bezig zijn om hun macht in Europa uit te bereiden. Zij maken de dienst uit,dat heb je nu weer gezien met het benoemen van de nieuwe voorzitter.
Europa is nog steeds een Latijns Europa en de Noordelijke landen worden nauwelijks serieus genomen. Hun standpunten worden met Euroscepsis afgedaan.
Dus de Nederlandse Revolutie van de 16e eeuw en het belang van de Republiek van die tijd ,is nog steeds actueel in Nederland.
Vlaanderen, is na 400 jaar nog steeds bezig met die,welliswaar fluwelen revolutie(Maddens doctrine).Het is nog erg actueel.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 4 december 2009 om 09:21.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 10:27   #1955
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe weet u dat? Heeft u iedere cursus geschiedenis, onderdeel middeleeuwen, van de athenea en colleges in Vlaanderen nagegaan?
In mijn school in ieder geval niet en voorzover ik weet van mensen in andere scholen evenmin. Dus ik neem aan dat in vele colleges en athenea zulke rechtzettingen niet gebeuren. En dit is ook begrijpelijk. Hoe het nu juist in 1302 echt verlopen is, de feitelijke details dus, is in feite discussievoer voor geïnteresseerden.

En in de technische scholen weten ze het zeker niet. Het TSO dus en zeker het BSO. Daar is het vak geschiedenis 'minder diepgaand' is. En dan stel ik het eufemistisch. Meer nog, volgens mij weet veel jeugd nauwelijks nog wat het jaartal 1302 of de 'Brugse Metten' betekenen. Zoals heel veel jonge mensen helaas niet meer weten wat een kerststal betekent.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 10:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 10:33   #1956
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, dat klopt niet. De goedendag werd immers in de eerste plaats gebruikt door de leden van de stadsmilities. En die mensen waren wel getraind en in de vechtkunst geschoold, ongetwijfeld niet op het niveau van de ridder, maar toch in die mate dat we de leden van de stadsmilities niet als "onervaren" kunnen afdoen. En al zeker niet als leden van een "boerenleger".
Scarabaeida heeft hier wat gelijk. De 'goedendag' is vooral het wapen van arme boeren geweest bij boerenopstanden bijvoorbeeld. Het was (relatief) gemakkelijk te maken. Het was dus een wapen bereikbaar en betaalbaar voor iedereen. En vaak een zeer efficiënt wapen in al zijn eenvoud.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 10:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 12:19   #1957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In mijn school in ieder geval niet en voorzover ik weet van mensen in andere scholen evenmin. Dus ik neem aan dat in vele colleges en athenea zulke rechtzettingen niet gebeuren. En dit is ook begrijpelijk. Hoe het nu juist in 1302 echt verlopen is, de feitelijke details dus, is in feite discussievoer voor geïnteresseerden.

En in de technische scholen weten ze het zeker niet. Het TSO dus en zeker het BSO. Daar is het vak geschiedenis 'minder diepgaand' is. En dan stel ik het eufemistisch. Meer nog, volgens mij weet veel jeugd nauwelijks nog wat het jaartal 1302 of de 'Brugse Metten' betekenen. Zoals heel veel jonge mensen helaas niet meer weten wat een kerststal betekent.
De eerste zin van de eerste alinea klopt ongetwijfeld. Dat was uw eigen ervaring. De rest is pure speculatie. En bijgevolg van geen enkele waarde.

De gebeurtenissen rond 1302 maken trouwens weldegelijk deel uit van het geschiedenisprogramma voor het BSO, als onderdeel van de geschiedenis van onze gewesten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 12:21   #1958
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Scarabaeida heeft hier wat gelijk. De 'goedendag' is vooral het wapen van arme boeren geweest bij boerenopstanden bijvoorbeeld. Het was (relatief) gemakkelijk te maken. Het was dus een wapen bereikbaar en betaalbaar voor iedereen. En vaak een zeer efficiënt wapen in al zijn eenvoud.
Al het iconografisch materiaal uit de middeleeuwen betreffende de stadsmilities laat zien dat ze gewapend waren met a. goedendags, b. pieken, c. bogen. Dat waren de drie wapens van de stadsmilities. Stadsmilities bestonden niet uit boeren, maar wel uit burgers van de stad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 12:23   #1959
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wij hebben geleerd dat dit wsl niet het juiste verhaal was, dat dit allemaal serieus geromantiseerd is.

en onze leraar geschiedenis was een VU'er hoor....
Ik heb die nuancering ook in de lessen gehoord. En nochtans hadden we in het desbetreffende jaar van het middelbaar een leraar die bijzonder sterk "vertelachtig" was aangelegd en die daardoor er waarschijnlijk wel eens een schepje bovenop deed. Als hij over veldslagen vertelde, zag je bij wijze van spreken het bloed voor je ogen spatten... 'n Heerlijke verteller was hij!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 12:51   #1960
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb die nuancering ook in de lessen gehoord. En nochtans hadden we in het desbetreffende jaar van het middelbaar een leraar die bijzonder sterk "vertelachtig" was aangelegd en die daardoor er waarschijnlijk wel eens een schepje bovenop deed. Als hij over veldslagen vertelde, zag je bij wijze van spreken het bloed voor je ogen spatten... 'n Heerlijke verteller was hij!
Ik ga uw rederering hier volgen. Het is niet omdat u dit gehoord hebt in de lessen, dat deze nuanceringen in alle lessen geschiedenis van het Vlaamse land werd gegeven. U doet dus evenzeer aan speculatie.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 12:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be