Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2009, 22:30   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard Benno Barnard over de islam in Knack

een bijzonder artikel van Benno Barnard in Knack online

http://www.knack.be/blog/blog-algeme...etje.html#4368

Een linkse schrijver niet mals over de islam, het gebeurt niet alle dagen!
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 23:04   #2
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Ow deze is wel raak:

Citaat:
Het is onmogelijk dat een volk dat zijn kinderen opvoedt met de dood en het martelaarschap, en dit om zijn schepper te behagen, tegelijkertijd de liefde voor het leven onderwijst.'
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 07:48   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Nou, wéér zo iemand die cliche's over links en rechts naast zich neerlegt.
Daar kikken jullie toch op he?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 09:13   #4
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Nou, wéér zo iemand die cliche's over links en rechts naast zich neerlegt.
Daar kikken jullie toch op he?
Kan er wat meer uitleg bij.

Het artikel van een bekend links schrijver in Knack, dat ingaat tegen de algemeen bevestigde opinie van links over de islam. dat is nogal uitzonderlijk

Dit is toch de moeite waard om eens te bespreken.
Heeft die man gelijk? Wat zegt hij verkeerd?
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 10:42   #5
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
een bijzonder artikel van Benno Barnard in Knack online

http://www.knack.be/blog/blog-algeme...etje.html#4368

Een linkse schrijver niet mals over de islam, het gebeurt niet alle dagen!
Moeten we weer terug naar de religiekritiek van eeuwen geleden? Karl Marx vond religie opium van het volk. Friedrich Nietzsche achtte godsdienst een uiting van slavenmoraal. Nee, dat hoeft niet. Het christendom is voornamelijk seculier van opvatting geworden. Ten aanzien van een privé geloof dat weinig pretenties heeft en zeker niet over de maatschappij, hoeft de maatschappij wederkerig evenmin bemoeizucht te tonen. Dat soort al-dan-niet geloof wordt prachtig geformuleerd door de grote filosoof Johan Cruijff: “Ik geloof niet, omdat ik dus niet gelovig ben, maar ik denk wel dat er iets anders is, maar daardoor geloof ik datgene wat ik dus denk dat er is.”

Maar ten aanzien van de islam, zolang die niet voor het overgrote deel seculier wordt, is inderdaad nog flinke kritiek nodig.

En ten overvloede: religiekritiek is altijd links geweest; zie Marx.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 10:47   #6
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Die Benno Barnard heeft gewoon gelijk, en met name het volgende citaat uit het artikel zegt mijns inziens veel, zo niet alles:

Citaat:
Over het eerste wil ik graag het navolgende kwijt: als de belangrijkste notie van 'links' de emancipatie is, de volksverheffing, dan kun je moeilijk linkser zijn dan ik. Ik verdedig uit alle macht nu juist die begrippen, a fortiori wanneer ik het over de islam heb. Maar bij veel denkers die zichzelf als links beschouwen is de voorbije jaren een soort hersenverweking opgetreden, die maakt dat ze de ideologie van de islam niet herkennen als wezenlijk anti-westers en anti-emancipatorisch. En diegenen die durven te verklaren dat de islam werkelijk tegen alles indruist waar links voor staat - zij worden door hun linkse broeders en zusters in de steek gelaten en voor 'rechts' uitgemaakt. Of voor racisten, wat nog geestiger is, omdat die term impliceert dat er een islamitisch ras bestaat. Dat laffe geteem stemt me afwisselend woedend en radeloos.
Ik zou bepaalde, hier op het forum ronddolende lieden van linkse signatuur -zelfverklaarde denkers en filosofen meestal- willen aanraden het hele artikel eens goed te lezen en zonodig te herlezen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 12:00   #7
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Moeten we weer terug naar de religiekritiek van eeuwen geleden? Karl Marx vond religie opium van het volk. Friedrich Nietzsche achtte godsdienst een uiting van slavenmoraal. Nee, dat hoeft niet. Het christendom is voornamelijk seculier van opvatting geworden. Ten aanzien van een privé geloof dat weinig pretenties heeft en zeker niet over de maatschappij, hoeft de maatschappij wederkerig evenmin bemoeizucht te tonen. Dat soort al-dan-niet geloof wordt prachtig geformuleerd door de grote filosoof Johan Cruijff: “Ik geloof niet, omdat ik dus niet gelovig ben, maar ik denk wel dat er iets anders is, maar daardoor geloof ik datgene wat ik dus denk dat er is.”

Maar ten aanzien van de islam, zolang die niet voor het overgrote deel seculier wordt, is inderdaad nog flinke kritiek nodig.

En ten overvloede: religiekritiek is altijd links geweest; zie Marx.
Ik denk dat jij Marx niet goed begrijpt. Marx zei dat Religi opium was VOOR het volk, niet VAN. Belangrijk verschil.
Wat hij bedoelde was dat opium, dat alleen de rijken zich konden permiteren, de rijken stil hield. Als je verdoofd in een hoekje ligt, dan kan je geen staatsgreep plegen.
Religie is de drug die de armen stilhoudt. Die uitspraak is dus geen kritiek, het is het duiden van een bruikbaar wapen. Soit, mijn interpretatie, misschien ben ik wel verkeerd.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 1 maart 2009 om 12:02.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 12:07   #8
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik denk dat jij Marx niet goed begrijpt. Marx zei dat Religi opium was VOOR het volk, niet VAN. Belangrijk verschil.
Wat hij bedoelde was dat opium, dat alleen de rijken zich konden permiteren, de rijken stil hield. Als je verdoofd in een hoekje ligt, dan kan je geen staatsgreep plegen.
Religie is de drug die de armen stilhoudt. ...
Niet echt steeds toepasselijk op de Islam, als je ziet hoe die massa's tekeer gaan als er kritiek komt bv via een spotprent.
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 13:35   #9
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik denk dat jij Marx niet goed begrijpt. Marx zei dat Religi opium was VOOR het volk, niet VAN. Belangrijk verschil.
Wikipedia:
Citaat:
"Religion is the opiate of the masses" is one of the most frequently quoted statements of Karl Marx. It was translated from the German original, "Die Religion ... ist das Opium des Volkes" and is often referred to as "religion is the opiate of the masses." The quote originates from the introduction of his 1843 work Contribution to Critique of Hegel's Philosophy of Right which was subsequently released one year later in Marx's own journal Deutsch-Französische Jahrbücher.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 13:40   #10
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Niet echt steeds toepasselijk op de Islam, als je ziet hoe die massa's tekeer gaan als er kritiek komt bv via een spotprent.
Misschien heb je weinig ervaring met junks. Maar die kunnen flink tekeer gaan als ze hun portie dreigen te missen. De moslimjunks gaan vergelijkenderwijs ook tekeer als er kritiek komt op de islam.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 13:48   #11
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

uhm als je dan toch in oude termen denkt dan is het wel rechts = gelovig en links = niet gelovig. Dus is het niet meer dan normaal dat een links denkend persoon kritisch tov een religie staat.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 13:55   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
uhm als je dan toch in oude termen denkt dan is het wel rechts = gelovig en links = niet gelovig. Dus is het niet meer dan normaal dat een links denkend persoon kritisch tov een religie staat.
Geloof, ongeloof, het valt gewoon niet in een links-rechtskader te plaatsen. Meer zelfs, het heeft daar hoegenaamd niets mee te maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 13:58   #13
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Jan VDB één van de betere forumleden, gegroet!
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:01   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Jan VDB één van de betere forumleden, gegroet!
Ook gegroet! Dank voor de appreciatie trouwens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:05   #15
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Niet echt steeds toepasselijk op de Islam, als je ziet hoe die massa's tekeer gaan als er kritiek komt bv via een spotprent.
Net wel, de islam massa doet percies wat de imams hen vragen.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:07   #16
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Wikipedia:
hm, daar zat ik verkeerd percies. Maar toch blijf ik bij de conclusie dat hij het als een bruikbaar wapen beschouwde.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:13   #17
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Jan VDB één van de betere forumleden, gegroet!
Een revisionist zoals het blok ze koestert...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:17   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een revisionist zoals het blok ze koestert...
Ach, daar zijn we weer met uw vooroordelen... Niets nieuws onder de zon, en trouwens ook niet echt toepasselijk of ter zake doende.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:30   #19
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geloof, ongeloof, het valt gewoon niet in een links-rechtskader te plaatsen. Meer zelfs, het heeft daar hoegenaamd niets mee te maken.
Marx was links; Nietzsche was rechts. In zoverre lijkt geloof dan wel ongeloof weinig met links-rechts te maken te hebben. Toch impliceert geloof vasthouden aan oude conservatieve waarden, dat is nu eenmaal het kenmerk van religieus geloven, teruggaan naar de 'wijsheid' van antieke teksten. Religiekritiek is in de historie vooral door de linkse kerk geuit. Daaruit volgt dat er zeker wel een links-rechts dimensie in religiekritiek valt waar te nemen.

Niet dat n=1 veel zegt, maar je bent vanzelfsprekend een voorbeeld bij uitstek van een conservatieve, rechtse, religieuze persoonlijkheid.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:38   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Marx was links; Nietzsche was rechts. In zoverre lijkt geloof dan wel ongeloof weinig met links-rechts te maken te hebben. Toch impliceert geloof vasthouden aan oude conservatieve waarden, dat is nu eenmaal het kenmerk van religieus geloven, teruggaan naar de 'wijsheid' van antieke teksten. Religiekritiek is in de historie vooral door de linkse kerk geuit. Daaruit volgt dat er zeker wel een links-rechts dimensie in religiekritiek valt waar te nemen.

Niet dat n=1 veel zegt, maar je bent vanzelfsprekend een voorbeeld bij uitstek van een conservatieve, rechtse, religieuze persoonlijkheid.
Alweer een oordeel dat slechts gebaseerd is op vooroordelen en navelstaarderij. Geloof impliceert geen "teruggaan", maar wel een actualisering van eeuwig jonge waarden en wijsheid. Het christendom is bijgevolg niet "conservatief", maar steeds "actueel". Het past dan ook op geen enkele wijze in een politiek kader van links-rechts waarin u het probeert te duwen, maar waarmee het van ver noch dichtbij ook maar iets te maken heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be