Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2017, 10:53   #21
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van zodra een ACC zodanig ingesteld staat dat voor elk beetje jouw remlichten aangaan ga je natuurlijk eerder files veroorzaken.

Een ACC die effect heeft op filedruk zal niet remmen en dus zijn ruime veiligheidsafstand benutten om niet hoeven te remmen.

Remlichten doen aangaan geeft een domino-effect op je volgers waar niet zelden paniekremmers tussenzitten die alhoewel ze enkel hun gas maar hoeven te lossen toch even hun rem aantikken...
ik zie uw punt ... mja, die niet op 'sportief' zetten in druk verkeer, dat gaat echt niet hoor, dan voegt idd iedereen in in die veiligheidszone ... en uiteindelijk gaat m dan toch ook elke keer trager, niet?
in elk geval, ik heb daar t geduld niet voor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 11:01   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zie uw punt ... mja, die niet op 'sportief' zetten in druk verkeer, dat gaat echt niet hoor, dan voegt idd iedereen in in die veiligheidszone ... en uiteindelijk gaat m dan toch ook elke keer trager, niet?
in elk geval, ik heb daar t geduld niet voor.
Voila,...

Daarom ook dat pas vanaf semi-autonome auto's het pas echt effect gaat geven, of te lezen in de topicstarter van DS, de titel zegt het...

Semi-autonome wagens voegen niet in bij te weinig veiligheidsafstand naar voor en naar achter...

Maar daarvoor zal het nog 5 jaar wachten zijn, tot die mss enkele % uitmaken van het snelwegverkeer, en voor BE vrees ik dat het 10 jaar gaat zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 11:02   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zou niet slecht zijn voor het fileverkeer in de spits.
Maar hoe krijgen we die zelfrijdende auto's, bepaalde merken hebben al Level 2 😎 , nu wat sneller ingevoerd in Belgenland?
Zou de overheid een zetje kunnen geven?
Dat soort files ontstaat voornamelijk door agressieve chauffeeurs: bumperkleven en dan plots moeten remmen.

Die agressievelingen gaan hun acc (of zelfbesturing) steevast uitschakelen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 11:05   #24
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van zodra een ACC zodanig ingesteld staat dat voor elk beetje jouw remlichten aangaan ga je natuurlijk eerder files veroorzaken.

Een ACC die effect heeft op filedruk zal niet remmen en dus zijn ruime veiligheidsafstand benutten om niet hoeven te remmen.

Remlichten doen aangaan geeft een domino-effect op je volgers waar niet zelden paniekremmers tussenzitten die alhoewel ze enkel hun gas maar hoeven te lossen toch even hun rem aantikken...

Het is natuurlijk moeilijk een compromis te vinden met al die gatenspringers... daarom dat ik al verwees naar semi-autonome autos level 2, die gaan niet in gaten springen als daar de veiligheidsafstand naar voor en naar achter voldoende is...
ik weet feitelijk niet of de remlichten van mijn acc werken als ie vertraagt
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 11:08   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat soort files ontstaat voornamelijk door agressieve chauffeeurs: bumperkleven en dan plots moeten remmen.

Die agressievelingen gaan hun acc (of zelfbesturing) steevast uitschakelen.
Of paniekremmers die niet weten waarvoor een voldoende veiligheidsafstand ook kan dienen, gewoon gas lossen zonder remtikken.

Remmen om dezelfde veiligheidsafstand continu te onderhouden gaat sowieso nooit.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 11:50   #26
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.198
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik heb ACC in mijn volkswagen, maar onder de 30 km/u marcheert dat niet hé. Of bij grote snelheidswisselingen (dan moet je schakelen bij een manueel. Daarom wil ik een automaat bij mijn volgende)

Bovendien zijn er gewoon nog héél wat mensen die niet w�*llen rijden met enige vorm van cruise control . Ik ken er zo verschillende, omdat ze niet durven, dat niet kunnen, dat niet vertrouwen, dat niet....
Je kan ACC beter vertrouwen dan jezelf. Een computer reageert veel sneller dan ons eigen brein waardoor er minder bruusk geremd moet worden. Want hoe je het ook draait of keert. Files zijn er omdat er gewoon te veel auto's rijden en deze allemaal op menselijke impulsen reageren. Het wisselen van rijvak terwijl er links naast je mensen 40 km/u sneller rijden, ja dan moet die wil remmen. Aan de andere kant zijn er ook mensen die gewoon zomaar remmen zonder dat er iemand voor hun rijdt, of er remt iemand op het baanvak ernaast, en van zoiets kan ik echt wel het vliegend schijt krijgen.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 12:05   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik heb ACC in mijn volkswagen, maar onder de 30 km/u marcheert dat niet hé. Of bij grote snelheidswisselingen (dan moet je schakelen bij een manueel. Daarom wil ik een automaat bij mijn volgende)

Bovendien zijn er gewoon nog héél wat mensen die niet w�*llen rijden met enige vorm van cruise control . Ik ken er zo verschillende, omdat ze niet durven, dat niet kunnen, dat niet vertrouwen, dat niet....
Een automaat is veel nuttiger dan ACC.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 12:13   #28
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Je kan ACC beter vertrouwen dan jezelf. Een computer reageert veel sneller dan ons eigen brein waardoor er minder bruusk geremd moet worden. Want hoe je het ook draait of keert. Files zijn er omdat er gewoon te veel auto's rijden en deze allemaal op menselijke impulsen reageren. Het wisselen van rijvak terwijl er links naast je mensen 40 km/u sneller rijden, ja dan moet die wil remmen. Aan de andere kant zijn er ook mensen die gewoon zomaar remmen zonder dat er iemand voor hun rijdt, of er remt iemand op het baanvak ernaast, en van zoiets kan ik echt wel het vliegend schijt krijgen.
ja
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 12:13   #29
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een automaat is veel nuttiger dan ACC.
ik ga beide hebben
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2017, 12:37   #30
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik ga beide hebben
toch gecombineerd met lane assist?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2017, 16:25   #31
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zou niet slecht zijn voor het fileverkeer in de spits.
Maar hoe krijgen we die zelfrijdende auto's, bepaalde merken hebben al Level 2 😎 , nu wat sneller ingevoerd in Belgenland?
Zou de overheid een zetje kunnen geven?
Dat zelfrijdende auto's files zouden doen verdampen lijkt mij heel twijfelachtig.

Ik verwacht eerder het tegendeel: ze zullen ze exponentiëel doen groeien vooral door de sterke toename aan verkeer die ermee gepaard zal gaan. Want wie zich nu niet met de wagen kan verplaatsen kan dat met een automatische wagen wel.

Kinderen bijvoorbeeld.
Er komt mogelijk een tijd dat bij de geboorte van een baby al meteen een automatische wagen wordt voorzien die de baby naar de creche kan brengen of waar naartoe dan ook.

Zelfde geldt voor bejaarden die als ze nu omwille van lichamelijke redenen niet meer kunnen rijden zich toch met een automatische wagen kunnen blijven verplaatsen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2017, 18:00   #32
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zie uw punt ... mja, die niet op 'sportief' zetten in druk verkeer, dat gaat echt niet hoor, dan voegt idd iedereen in in die veiligheidszone ... en uiteindelijk gaat m dan toch ook elke keer trager, niet?
(...)
Inderdaad.
Bij druk verkeer zijn we bereid om wat veiligheid op te geven om beter vooruit te geraken. Daardoor hebben wegen in de praktijk een hogere capaciteit dan wat theoretisch mogelijk is.
Automatische wagens gaan dat uiteraard niet doen, en dus zal met automatische wagens de capaciteit van het wegennet dalen, en niet toenemen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2017, 18:23   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Automatische wagens gaan dat uiteraard niet doen, en dus zal met automatische wagens de capaciteit van het wegennet dalen, en niet toenemen.
Denkfout, met allemaal automatische wagens kun je zelfs bumperplakken.

Citaat:
Daardoor hebben wegen in de praktijk een hogere capaciteit dan wat theoretisch mogelijk is.
Waar haal je die onzin toch uit?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerscapaciteit

Citaat:
Inderdaad.
Bij druk verkeer zijn we bereid om wat veiligheid op te geven om beter vooruit te geraken.
Denk jij nu echt dat je persoonlijk gemiddeld sneller gaat rijden door veel minder veiligheidsafstand bij druk verkeer?

Veel bestuurders laten je nog wat langer wachten om je voorbij te laten als er mss een voldoende gat valt om naar rechts te gaan.
Je bereikt er dus eerder het omgekeerde mee. En je verhoogt de onveiligheid .
Ik neem aan dat je nog wat jong bent...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 mei 2017 om 18:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2017, 07:42   #34
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat zelfrijdende auto's files zouden doen verdampen lijkt mij heel twijfelachtig.

Ik verwacht eerder het tegendeel: ze zullen ze exponentiëel doen groeien vooral door de sterke toename aan verkeer die ermee gepaard zal gaan. Want wie zich nu niet met de wagen kan verplaatsen kan dat met een automatische wagen wel.

Kinderen bijvoorbeeld.
Er komt mogelijk een tijd dat bij de geboorte van een baby al meteen een automatische wagen wordt voorzien die de baby naar de creche kan brengen of waar naartoe dan ook.

Zelfde geldt voor bejaarden die als ze nu omwille van lichamelijke redenen niet meer kunnen rijden zich toch met een automatische wagen kunnen blijven verplaatsen.
je bent er bijna ...
die zelfrijdende wagens in combinatie met Uber en een rittenplanner, zullen het gros van de lege verplaatsingen (de terugritten) er uit halen ... ergo minder wagens.
eens die stap gezet (niet in eigendom maar gedeelde goedkopere zelfrijdende wagens) zal de stap gemaakt kunnen worden naar nog een pak goedkoper als die auto ook nog een extra passagier mag meenemen (uiteraard vrije keuze door de gebruiker) voor diezelfde rit...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2017, 08:44   #35
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je bent er bijna ...
die zelfrijdende wagens in combinatie met Uber en een rittenplanner, zullen het gros van de lege verplaatsingen (de terugritten) er uit halen ... ergo minder wagens.
eens die stap gezet (niet in eigendom maar gedeelde goedkopere zelfrijdende wagens) zal de stap gemaakt kunnen worden naar nog een pak goedkoper als die auto ook nog een extra passagier mag meenemen (uiteraard vrije keuze door de gebruiker) voor diezelfde rit...
Jullie autopilot systemen beginnen me te intigreren.
Let wel, ik ben voorstander gezien ervaringen uit een ander medium. Wat ik wel een conditio sine qua non vind: ik wil wel uiteindelijk kunnen ingrijpen en kunnen evt. overschakelen op manual.
Is zoiets voorzien of is dat helemaal uit den boze? (In het laatste geval wil ik airbags ontplooid voor, naast, achter, boven en onder mij.)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2017, 09:28   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Jullie autopilot systemen beginnen me te intigreren.
Let wel, ik ben voorstander gezien ervaringen uit een ander medium. Wat ik wel een conditio sine qua non vind: ik wil wel uiteindelijk kunnen ingrijpen en kunnen evt. overschakelen op manual.
Is zoiets voorzien of is dat helemaal uit den boze? (In het laatste geval wil ik airbags ontplooid voor, naast, achter, boven en onder mij.)
ben je nu serieus ??? ik wil vooral vanachter zitten en mijn gazet kunnen lezen (of als t echt moet werken, dus een snelle wifi verbinding aan boord)!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2017, 09:33   #37
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben je nu serieus ??? ik wil vooral vanachter zitten en mijn gazet kunnen lezen (of als t echt moet werken, dus een snelle wifi verbinding aan boord)!
Wel, als ge de optie divers gekleurde airbags neemt uit mijn antwoord, kunt ge ook nog denken in de Pussycat te zitten.
Gaat ge dan nog uw gazet lezen of spelletjes op uwen verstandfoon tokkelen online? Kweetwel beter.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2017, 09:36   #38
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Wel, als ge de optie divers gekleurde airbags neemt uit mijn antwoord, kunt ge ook nog denken in de Pussycat te zitten.
Gaat ge dan nog uw gazet lezen of spelletjes op uwen verstandfoon tokkelen online? Kweetwel beter.
en in zo'n toestand wilt gij nog aan het stuur kunnen sleuren of op de rem gaan staan???

jij bent volgens mij een gevaar in het verkeer!

ps bij nader inzien lijken gordijntjes mij ook een must in zo'n zelfrijdende slaapkamer!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2017, 10:11   #39
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Misschien dat 2030 een beetje te optimistisch is. Maar soms denk ik dat de generatie van mijn kinderen niet meer zelf zullen rijden, laat staan een rijbewijs gaan moeten halen, of zelfs maar zelf een auto gaan bezitten...

Death spiral for cars. By 2030, you probably won’t own one

Citaat:
By 2030, you probably won’t own a car, but you may get a free trip with your morning coffee. Transport-As-A-Service will use only electric vehicles and will upend two trillion-dollar industries. It’s the death spiral for cars.

By 2030, within 10 years of regulatory approval of autonomous electric vehicles (A-EVs), the report says, 95 per cent of all US passenger miles traveled will be served by on-demand, autonomous, electric vehicles that will be owned by fleets rather than individuals.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 15 mei 2017 om 10:12.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2017, 10:15   #40
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Misschien dat 2030 een beetje te optimistisch is. Maar soms denk ik dat de generatie van mijn kinderen niet meer zelf zullen rijden, laat staan een rijbewijs gaan moeten halen, of zelfs maar zelf een auto gaan bezitten...

Death spiral for cars. By 2030, you probably won’t own one
ik betwijfel of die 2030 optimistisch is eigenlijk, ik vind die nog redelijk conservatief.

dit is nu een echte race tussen giganten (uber, apple, google, en alle klassieke constructeurs) ... en zoals het met alle technologische doorbraken gaat momenteel, zal de eerste de winnaar zijn en alle consumenten binnenhalen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 mei 2017 om 10:16.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be