Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2009, 19:17   #401
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
de reden daarvoor is niet duidelijk.
Van Istendaele (was hij het?) noemt verkavelingsvlaams niet voor niets het dialect van de dialectlozen: het geeft een valse air van authenticiteit, en is dan ook als zodanig door de media verspreid (zeker voor de VTM in de begindagen in een zo Antwerps mogelijke vorm).

Zelf hanteer ik het uiteraard ook. Maar nog veel liever dan 'gij' zeg en hoor ik 'jij' en 'gaai'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 19:19   #402
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Nochthans staat goesting gewoon in de Van Dale opgenomen, en zoals Adam Smith al zei, is het zeker niet onbekend in (Noord-)Brabant, hoewel 'zin' vaker gebruikt wordt.
Ook in het Groene Boekje komt het voor. Wat mij betreft mag 'goesting' dan ook gewoon beschouwd worden als een voor Noord-Nederlanders minder bekend AN-woord.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 21:07   #403
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Goesting is hier niet zo gangbaar, maar ik denk dat we het wil begrijpen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 11:17   #404
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Nochthans staat goesting gewoon in de Van Dale opgenomen, en zoals Adam Smith al zei, is het zeker niet onbekend in (Noord-)Brabant, hoewel 'zin' vaker gebruikt wordt.

Zelfs nocht(h)ans wordt in Nederland niet vaak gebruikt.
Ik vind het typisch een Vlaams woord.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 11:37   #405
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Ik stel voor de titel te wijzigen in: Is West-Vlaams anders dan Nederlands?
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 11:47   #406
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
Ik stel voor de titel te wijzigen in: Is West-Vlaams anders dan Nederlands?
In het gehele gebied van Vlaanderen en Nederland is er slechts één afwijkende taal, het Fries.
Brussel en de importtalen even buiten beschouwing gelaten.
De dialecten in Zuid-Limburg, de Voerstreek en de dorpen daarnaast wijken dan wel weer heel erg af.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 14:29   #407
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
In het gehele gebied van Vlaanderen en Nederland is er slechts één afwijkende taal, het Fries.
Brussel en de importtalen even buiten beschouwing gelaten.
De dialecten in Zuid-Limburg, de Voerstreek en de dorpen daarnaast wijken dan wel weer heel erg af.
Het Limburgs en het Nedersaksisch is erkend als streektaal, maar over het algemeen is de mening dat deze streektalen wel iets dichter tot het Nederlands staan als het Fries (met nog meer rechten), toch worden deze streektalen wel erkend. Dit in tegenstelling tot een aantal andere dialecten, zoals het Zeeuws; ergens wel logisch want alle aanvragen tot de status van streektaal erkennen zou er op termijn op neerkomen dat alle dialecten streektalen zouden worden en er dus geen onderscheid meer is. Verder is het leggen van zo'n grens altijd vrij arbitrair, zeker in overgangsgebieden...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 16 juni 2009 om 14:56.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:03   #408
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Zoals uit de discussie hier blijkt, moet je bij 'Vlaams' altijd vragen 'Welk Vlaams?'.
Dat is een onmogelijke situatie, want geen enkele streek zal zijn dialect willen opgeven voor het dialect van een andere streek.
Het Nederlands heeft als voordeel dat het - als een lokaal Latijn - boven de dialecten staat, en dat er dus geen 'provinciale allergie' tegen ontstaat. Als ik Aaaaantwaaaaarpenaaaren bezig hoor op TV, dan moet ik eens goed slikken, en dan zeg ik: Dat nooit!
Dat heb ik nooit als ik een Nederlander correct hoor spreken. Opgelet, niet het lelijke kikkertaaltje van een Paul De Leeuw of een ander gedegenereerd Hollands varken, maar wel de taal die je hoort als je naar 'Paul en Witteman' luistert. (Wat trouwens een populaire talkshow is die qua niveau mijlenver boven 'De Laatste Show' staat.)
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:39   #409
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.547
Standaard

Ik hou veel van het Nederlands. Niet alleen het keurig 'accentloos' Algemeen Nederlands, maar ook alle brontalen, creoliseringen, dialecten, geheimtalen, jargons, pidgins, regiolecten, registers, sociolecten, streektalen, tussentalen, varianten, verbasteringen, ... ervan.

Zolang iemand in staat is dit arsenaal efficiënt aan te wenden voor het bereiken van zijn doelen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 18:46   #410
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Mijn visie is door mijn beroepssituatie beïnvloed. Ik ben de hele dag in contact met anderstaligen van divers pluimage en zie het Nederlands dan ook vaak in haar relatie met al die andere talen. Onder mijn 38 werknemers zijn er maar 7 Vlamingen.
En dan is de verzameling streekdialecten die onder de noemer 'Vlaams' vallen, catastrofaal. Zo kun je je cultuur niet aan de buitenwereld presenteren. En als u zich afvraagt wat dat u kan schelen, dan moet ik toch benadrukken dat het aanzien van een taal en een cultuur net wordt bepaald door haar relatie met andere talen. Ik woon in Brussel en zie nu nog steeds 100% Vlaamse koppels hun kinderen ééntalig Frans opvoeden, omdat ze beschaamd zijn voor al die Vlaamse keuterboerendialecten en daarom liever kiezen voor het Frans dat haast op dictatoriale wijze wordt geüniformiseerd door de Academie Française. Maar dat WERKT dus wel...
Vorige maand nog een jobinterview afgenomen van een Schot uit Glasgow. Leek zeer bekwaam, zijn CV was indrukwekkend, maar ... toen deed hij zijn mond open en het lokale broebbeltaaltje dat toen hoorbaar werd, ontnam hem niet enkel zijn aanzien maar ook elke kans op de job. Zie je de overeenkomst met het Nederlands?
Nu weet ik dat er vele Vlamingen daar niet mee eens zijn, dat ze net houden van hun dialect. Wel, laat ik nu net dat als hun grootste zwakheid betitelen.
Op die manier categoriseren we onze cultuur als 'zeer lokaal' en dus irrelevant.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 21:59   #411
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
(Wat trouwens een populaire talkshow is die qua niveau mijlenver boven 'De Laatste Show' staat.)
Enigszins OT, maar ben je niet appels met peren aan het vergelijken? Het is ook niet zo dat ze eenzelfde 'opzet' of doel hebben, en dat De Laatste Show een mislukte poging tot P&W is. P&W kun je eerder vergelijken met Phara (waaraan het superieur is).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 22:03   #412
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Correct, mijn eigen accent is ook niet fraai, maar als ik een beetje nadenk spreek ik gewoon (Algemeen) Nederlands.

als ik op sollicitatie ga dan slik ik mn lokale accentje wel in. Maar leuk voor in de kroeg en op de buurtbarbecue, zodat je weet dat we een van de onzen zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 22:04   #413
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Enigszins OT, maar ben je niet appels met peren aan het vergelijken? Het is ook niet zo dat ze eenzelfde 'opzet' of doel hebben, en dat De Laatste Show een mislukte poging tot P&W is. P&W kun je eerder vergelijken met Phara (waaraan het superieur is).
Ik vind Phara een goed programma, ik kijk er graag naar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 22:07   #414
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Van Istendaele (was hij het?) noemt verkavelingsvlaams niet voor niets het dialect van de dialectlozen: het geeft een valse air van authenticiteit, en is dan ook als zodanig door de media verspreid (zeker voor de VTM in de begindagen in een zo Antwerps mogelijke vorm).

Zelf hanteer ik het uiteraard ook. Maar nog veel liever dan 'gij' zeg en hoor ik 'jij' en 'gaai'.
jamajama, als ge het zelf doet
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 23:30   #415
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Het Nederlands heeft als voordeel dat het - als een lokaal Latijn - boven de dialecten staat, en dat er dus geen 'provinciale allergie' tegen ontstaat. Als ik Aaaaantwaaaaarpenaaaren bezig hoor op TV, dan moet ik eens goed slikken, en dan zeg ik: Dat nooit!
Misschien zeg jij dat nooit maar het Antwerps is wel het meest dominante dialect in Vlaanderen. En dat hoeft niet plat zijn, en kan evengoed als het 'Noord'-Nederlands die rol van een lokaal latijn overnemen.
__________________

Laatst gewijzigd door Pieter B : 16 juni 2009 om 23:30.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 15:12   #416
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Misschien zeg jij dat nooit maar het Antwerps is wel het meest dominante dialect in Vlaanderen. En dat hoeft niet plat zijn, en kan evengoed als het 'Noord'-Nederlands die rol van een lokaal latijn overnemen.
Mè hieeel Aaantwaarpen, onoezel manneke, ma nie mè maaai, hé !

Maar mocht het er toch ooit van komen, dan ga ik in Maastricht wonen.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 16:10   #417
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Ik spreek zelf geen puur Antwerps, als Ekerenaar en we horen sinds 1983 tot Antwerpen stad. Het zal zo'n vaart niet lopen dus.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 17:17   #418
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik spreek zelf geen puur Antwerps, als Ekerenaar en we horen sinds 1983 tot Antwerpen stad. Het zal zo'n vaart niet lopen dus.
Wel, het kan natuurlijk altijd nog erger... Het zou ook het West-Vlaams kunnen zijn dat de nieuwe voertaal wordt. Help! Maar dan verfrans ik dadelijk en stem ik FDF!
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 11:06   #419
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Correct, mijn eigen accent is ook niet fraai, maar als ik een beetje nadenk spreek ik gewoon (Algemeen) Nederlands.

als ik op sollicitatie ga dan slik ik mn lokale accentje wel in. Maar leuk voor in de kroeg en op de buurtbarbecue, zodat je weet dat we een van de onzen zijn.
Spreek jij zo ongeveer http://www.youtube.com/watch?v=QbuJpyfEqFw;- ?
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 15:57   #420
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik spreek zelf geen puur Antwerps, als Ekerenaar en we horen sinds 1983 tot Antwerpen stad. Het zal zo'n vaart niet lopen dus.
Ik heb het dan ook niet over puur Antwerps. Maar over een soort van algemeen beschaafd Antwerps. Een mengeling van Algemeen Nederlands met Antwerps.

Misschien kunt ge het beter omschrijven als Brabants.
__________________

Laatst gewijzigd door Pieter B : 18 juni 2009 om 16:09.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be