Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2009, 02:23   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard Geweld in Mexico alarmerend

Vandaag weeraleens een slachtpartij in Mexico. Ik hoor er zo weinig van in de Europese media. Ten tijde van de verkiezingen in Iran is er iets gelijkaardigs gebeurd. Toen vermelde de pers er niets van voor zover ik weet. Mexico lijkt in de greep van corrupte politici, ordediensten en drugbendes. Het begint er aardig op Colombia te lijken.

Dit keer werd er langs de autostrade een hoopje van 12 gefolterde en vermoorde politieagenten aangetroffen. De drugmaffia deze keer, maar er is een algemene tendens tot escalatie van geweld heb ik de indruk.

http://www.latimes.com/news/nationwo...,6105278.story
http://www.huffingtonpost.com/2009/0..._n_231706.html
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  derf.com.ar_276198_1572009_556.jpg‎
Bekeken: 4661
Grootte:  163,6 KB
ID: 52586  


Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juli 2009 om 02:36.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 02:40   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

54 miljoen van de 104 miljoen inwoners van Mexico leeft in armoede, te vergelijken met de armste landen ter wereld. 70 % heeft 'voedselproblemen'. De plattelandsvlucht is de laatste jaren fel gestegen omwille van de toegenomen armoede.

De 'Comisión de Agricultura y Ganader�*a' van het parlement waarschuwde dat het land niet meer zelfvoorzienend is qua basisproducten zoals maïs (denk aan de 'bio'brandstoffen), rijst en sorgo, en nu volledig afhangt van de import uit de VS. Sinds het vrijhandelsverdrag is de ongelijke ontwikkeling tussen de twee landen groter geworden en de Mexicaanse economie is gradueel afhankelijker geworden van de VS in alle sectoren van de industrie en de dienstensector. Transnationale ondernemingen konden vanaf 1994 goedkoop lokale productiebedrijven, mijnen, landbouwgronden, dienstenbedrijven kopen zogezegd in ruil voor investeringen en een verhoogde werkgelegenheid. Na 15 vrijhandelsverdrag met de VS blijven de resultaten uit.

Hierbovenop komt nu nog de recente crisis. Gedurende het tweede trimester van 2009 daalde het BNP van mexico met 9.4 %, en de geïnde belastingen met 20 %. De crisis is dus hard te voelen in dit land. Toch staat dit geweld los van deze crisis. Het is iets van de laatste jaren niet maanden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juli 2009 om 03:04.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 03:18   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Hierbovenop komt nog eens de lamentabele staat van de democratie sinds de 'verkiezingen' van 2006.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 03:25   #4
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vandaag weeraleens een slachtpartij in Mexico. Ik hoor er zo weinig van in de Europese media. Ten tijde van de verkiezingen in Iran is er iets gelijkaardigs gebeurd. Toen vermelde de pers er niets van voor zover ik weet.
Iran is het enigste land in de islamitische wereld die echt onafhankelijk is. Dat verklaart alles.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 14:25   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Dit kan de media toch niet negeren. Een busongeluk in Egypte met 11 doden krijgt de aandacht in de online edities van de Vlaamse 'kwaliteitskranten', maar ik las niets over Mexico, nochtans is er al voldoende tijd verstreken. Mischien als we hard roepen dat het met een beetje vertraging toch door de filters geraakt. Nu ja, het is niet de eerste keer dat onbenullig internationaal nieuws voorang krijgt op echte informatie. De media laten steeds duidelijker blijken dat 'informeren' niet hun hoofdtaak is.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juli 2009 om 14:27.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 14:29   #6
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Europese media is te koop. Wat er daar in Mexico gebeurt, is bijna een gewoonte ,en meer zelfs, in veel Afrikaanse landen.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 14:39   #7
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
54 miljoen van de 104 miljoen inwoners van Mexico leeft in armoede, te vergelijken met de armste landen ter wereld. 70 % heeft 'voedselproblemen'.
World's richest person: Carlos Slim Helu of Lebanese origin
Friday, 6 July, 2007 @ 5:45 AM

Mexican telecom tycoon Carlos Slim Helu has overtaken Microsoft founder Bill Gates as the richest person on the planet, the Mexican financial website Sentido Comun reported.

(bron)

Geen rechtvaardigheid, geen gelijkheid, geen eerlijkheid, de armen worden nog armer en de rijken nog rijker. Ik hoor ze nog spreken over gelijkheid, maar krijgt Mozambique, volgend jaar, vetorecht ?

In deze tijd is het moeilijk om de waarheid te spreken, als jij dat doet dan ben jij achterlijk en jij maakt jezelf belachelijk. Je hebt bepaalde vrijheid van meningsuiting in de kring van armen, in de kring van rijken bestaat het niet, en dan is die vrijheid ook mogelijk en normaal zolang je geen harde waarheid spreekt.

Laatst gewijzigd door porpo : 16 juli 2009 om 14:40.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 14:55   #8
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dit kan de media toch niet negeren. Een busongeluk in Egypte met 11 doden krijgt de aandacht in de online edities van de Vlaamse 'kwaliteitskranten', maar ik las niets over Mexico, nochtans is er al voldoende tijd verstreken. Mischien als we hard roepen dat het met een beetje vertraging toch door de filters geraakt. Nu ja, het is niet de eerste keer dat onbenullig internationaal nieuws voorang krijgt op echte informatie. De media laten steeds duidelijker blijken dat 'informeren' niet hun hoofdtaak is.
Johan, dit stond al 2 dagen geleden online: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...g-Mexico.dhtml
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 16 juli 2009 om 14:56.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 18:14   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Johan, dit stond al 2 dagen geleden online: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...g-Mexico.dhtml
Ik wou net ook een link leggen naar dit. Het is dus niet ongemerkt voorbijgegaan. Ik was wat te voorbarig met mijn conclusie deze keer. Er is eigenlijk ook niet echt een politieke motivatie om hier bewust censuur toe te passen.

Blijft toch de vraag waarom een busongeluk in Egypte het buitenlands nieuws siert in de Standaard online terwijl er dagelijks veel interesantere dingen zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in buitenlands nieuws. Een krant als de Standaard of De morgen zouden het entertainement gedeelte toch moeten kunnen isoleren en uit het buitenlands nieuws houden.

Hier vlak bij La Paz zijn er wegen die naar de amazone lopen. Daar duikt er zeer regelmatig een bus de ravijn in. Zowat elke keer als ik een van die wegen doe zie ik wel een camion e.d. uit de ravijn getrokken worden. Toeristen komen van ver om met de fiets over van die spectaculaire maar gevaarlijke afdalingen te 'genieten'. Maar het heeft toch geen zin om om de paar weken een bericht in de Vlaamse pers te zeten in de zin van 'weer 35 doden door bus die 300 meter naar beneden stort'. Wat is de functie dan van dat schijnbaar willekeurig verkeersnieuws terwijl er wel wat zinnigers te vertellen is.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juli 2009 om 18:15.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 18:17   #10
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Blijft toch de vraag waarom een busongeluk in Egypte het buitenlands nieuws siert in de Standaard online terwijl er dagelijks veel interesantere dingen zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in buitenlands nieuws.
Misschien omdat er daar veel Europeanen op reis zijn.

Misschien omdat er een poging zou kunnen zijn om deze ongeluk aan de islam en moslims te koppelen indien het door een terroristische aanslag komt.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 18:24   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

...

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juli 2009 om 18:30.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 02:29   #12
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Op het verkrachten van een vrouw staat in menige staat een lagere straf dan het verkopen van een paar gram cocaine in de VS. Gevolg de prijzen van coke zijn sky high, hoe zuiverder het goedje des te exclusiever, 1 gram kost 200 US, een gram glaszuivere coke tegen de 1000 US heb ik begrepen van Amerikanen.
Waar Colombia korte metten heeft gemaakt met de georganiseerde misdaad en nu een voorbeeld begint te worden voor de rest van Latijns Amerika, steekt het in Midden Amerika en de Caribbean de kop op. Geef die mensen ongelijk, een Hatiaan kan kiezen tussen levenslang in de Amerikaanse gevangenis of levenslang een mensonwaardig bestaan hebben of in 1 keer een grote klapper maken en zijn ellende kunnen ontvluchten, tel uit wat zijn keuze zal zijn.
Probleem is dat de sociale situatie in deze landen implodeert en de drugsmaffia geleidelijk de nieuwe feodale heersers worden in die landen.
Ik zie maar een oplossing en dat is at cocaine gereguleerd verkocht gaat worden in Amerika om verdere afbraak van het centrale gezag of van wat er nog over is in een aantal Midden Amerikaanse landen een halt toe te roepen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 17 juli 2009 om 02:41.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 07:04   #13
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde
 
Buzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2008
Locatie: Gent
Berichten: 819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is dus niet ongemerkt voorbijgegaan. Ik was wat te voorbarig met mijn conclusie deze keer.
Ahem...

Maar geen zorgen Johan Bollen, morgen is er weer een dag, en de strijd tegen de 'corporate media' kan voortgezet worden met u als leider!
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 15:23   #14
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Ahem...

Maar geen zorgen Johan Bollen, morgen is er weer een dag, en de strijd tegen de 'corporate media' kan voortgezet worden met u als leider!
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 17:06   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Ahem...

Maar geen zorgen Johan Bollen, morgen is er weer een dag, en de strijd tegen de 'corporate media' kan voortgezet worden met u als leider!
Ik plijt geen onfeilbaarheid, en heb geen behoefte vergissingen niet recht te zetten om voorspelbare reakties als deze te vermeiden.

Dat er behoefte is aan een meer gediversificeerde pers in Europa wordt me echter met de dag duidelijker. Zelfs intelligente mensen worden door de huidige propaganda aangetast. De diverse kranten in België bijvoorbeeld zijn niet meer als clonen van elkaar als het op internationaal nieuws aankomt. Ik ben geen leider in deze zaak, slechts een bezorgde burger die het 'voorrecht' gehad heeft gedurende 20 jaar het 'westen' van buiten het westen te kunnen observeren. Dat worden patronen duidelijk die moeilijker te zien zijn als je in dat 'westen' zelf leeft, zeker als je jong bent.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juli 2009 om 17:09.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 17:17   #16
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Als ik niet op dit forum zat, had ik niets van dit geweld in Mexico geweten, ookal kijk ik elke dag meermaals naar de actualiteit. Ergens een quasi-vermelding zetten zegt mij niets. Iran waarschijnlijk belangrijker omdat het onafhankelijk is, met open vacatures voor andere moslims in het Midden-Oosten om Iran-voorbeeld te volgen?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 17:59   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Waar Colombia korte metten heeft gemaakt met de georganiseerde misdaad
Colombia is nog steeds veruit de grootste producent van Cocaïne. Onder de naam 'oorlog tegen drugs' gaat dikwijls een strijd schuil over de controle van die drughandel. Als bepaalde tussenhandelaars voldoende verdienen is er 'plots' geen georganizeerde misdaad meer.
Citaat:
Probleem is dat de sociale situatie in deze landen implodeert en de drugsmaffia geleidelijk de nieuwe feodale heersers worden in die landen.
Ik zie maar een oplossing en dat is at cocaine gereguleerd verkocht gaat worden in Amerika om verdere afbraak van het centrale gezag of van wat er nog over is in een aantal Midden Amerikaanse landen een halt toe te roepen.
Dat zou een deel zijn van een oplossing, maar dan ga je niet alleen problemen krijgen met de drug'maffia', evenzeer met de DEA. Het is niet alleen de 'maffia' die verdient aan de huidige situatie. De zogezegde oorlog tegen drugs heeft bewezen totaal geen resultaat op te leveren (de productie blijft de stijgende vraag volgen), maar integendeel enorme problemen. Een intelligente 'legalizatie' zal op de lange duur de enige uitweg zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juli 2009 om 18:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2009, 15:54   #18
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.279
Standaard

Some of the largest slums in the world, sorted by population.
.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  PlanetOfSlums.gif‎
Bekeken: 187
Grootte:  44,1 KB
ID: 52738  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2009, 15:54   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.279
Standaard

In 2006 woonde de rijkste man van de planeet in Mexico ...

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 20 juli 2009 om 16:00.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2009, 16:34   #20
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
In 2006 woonde de rijkste man van de planeet in Mexico ...
Heb ik al hierboven met een bron vermeld, plus dit:
List of countries by GDP (nominal) Mexico 13de!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Waarom?

Laatst gewijzigd door porpo : 20 juli 2009 om 16:35.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be