Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2017, 00:37   #401
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is slechts uw zaak. Ik spreek slechts uit mijn eigen ervaring. Gelooft u mij wel of niet, wat maakt het uit. Ik weet dit alles van binnenuit.
anekdotisch bewijs is natuurlijk geen bewijs
angst is nu eenmaal 1 vd grootste motoren van religie, godsdiensten en sektes om mensen onder de knoet te houden
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 05:15   #402
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ten eerste geloof ik het wel. Wat voor u "leeg en betekenis" is, is dat voor mij niet.

Woord tegen woord.

Ik weet niet of een atheïst gestuwd wordt door "het goede". Wat is trouwens "goed" in de denkwereld van een atheïst?

Indien u meent dat een atheïst "oprechter" het goede doet dan een gelovige, is dat mooi meegenomen. Alleen is die uitspraak nog niet bewezen. Atheïstische regimes als dat van Noord-Korea lijken me niet onmiddellijk heel "goed" te zijn...
https://nl.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 06:57   #403
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als christen word ik niet beangstigd door straf of aangetrokken door beloning, maar wel gestuwd door liefde tot God en de medemens.
Het maakt niet veel uit, beide zijn emoties. Ze zijn u zeker en vast gegund maar uw emoties laten ons niet toe een moreel systeem uit te bouwen die voor iedereen kan gelden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 07:05   #404
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ten eerste geloof ik het wel. Wat voor u "leeg en betekenis" is, is dat voor mij niet.

Woord tegen woord.

Ik weet niet of een atheïst gestuwd wordt door "het goede". Wat is trouwens "goed" in de denkwereld van een atheïst?

Indien u meent dat een atheïst "oprechter" het goede doet dan een gelovige, is dat mooi meegenomen. Alleen is die uitspraak nog niet bewezen. Atheïstische regimes als dat van Noord-Korea lijken me niet onmiddellijk heel "goed" te zijn...
Indien een atheïst het goede doet is het oprechter, maar het is inderdaad niet gegarandeerd dat hij het goede zal doen.

Sommige zaken kunnen we als manifest verkeerd beschouwen, u verwijst terecht naar Noord-Korea maar ik kan evengoed verwijzen naar de terreur van IS. Geen van beide zijn dus een garantie op goed handelen.

De grens tussen goed en kwaad is trouwens inderdaad heel moeilijk te trekken maar dit geldt evengoed voor een gelovige als voor een atheïst.

Vandaar dat ik pleit voor een verregaande individuele vrijheid voor iedereen. Systemen waar dit niet aanwezig is zijn over het algemeen manifest verkeerd.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 07:14   #405
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In hoeveel talen is de nieuwe bijbel eigenlijk verkrijgbaar ? Of is het de bedoeling dat enkel nederlandstaligen de heilige schrift versie Harry te lezen krijgen ?
De mijne is de enige die de waarheid is en bovendien gratis op internet te lezen.
Maar als je liever die ouwe onzin wilt kopen: ga rustig je gang.

De massa dwaalt, de waarheid is de enkeling.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 07:25   #406
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik weet niet of een atheïst gestuwd wordt door "het goede". Wat is trouwens "goed" in de denkwereld van een atheïst?
Precies hetzelfde als in die van andere mensen. Dat waar jouw evolutionair bepaalde instincten van zeggen "dat is vast fijn voor die andere persoon, wat voel ik me daar nou goed over en totaal niet schuldig".

Je hebt ook mensen die dat compleet niet hebben, dat heet sociopathie. Die mensen herken je aan het feit dat ze goed en kwaad inderdaad enkel aan externe regeltjes kunnen ophangen, en hier over het algemeen geen zak meer om geven zodra er niemand kijkt. Dit soort gedrag zeg maar. Maar dat heeft verder dus niks te maken met gelovig of ongelovig zijn. Of je doet alsof je je aan de tien geboden houdt, doet alsof je je aan het wetboek van strafrechten houdt of doet alsof je je aan de ongeschreven ethische code van jaar vier van je middelbare school houdt levert allemaal grofweg hetzelfde op. Verder zijn er natuurlijk zat sociopaten die wel een goed of neutraal leven leiden, danwel doordat ze in zo'n positie zitten dat goed gedrag beloond wordt (mazzelaars) danwel doordat ze op een intellectueel niveau begrijpen wat goed en kwaad voor andere mensen betekent en zich daarvoor inzetten ondanks dat het emotioneel niks of weinig voor ze betekent. En misschien zijn er zelfs wel een paar die zich gedreven voelen door het idee dat God alles ziet en hen zeker zal straffen, maar van de meeste sociopaten die je op die manier opvoedt verwacht ik eerlijk gezegd eerder een harde "nou fuck God dan maar!"

Als side note hierop: als je je ooit hardop afvraagt hoe mensen ooit goed kunnen zijn zonder religie en je ziet mensen geschrokken weg schuifelen: dit is dus waarom. Je zegt dan eigenlijk "het enige dat mij op het rechte pad houdt zijn een paar oude regeltjes, als ik dacht dat ik ermee weg kon komen zou ik jullie allemaal vermoorden".
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 oktober 2017 om 07:32.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 08:51   #407
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou die regel tellen? Op basis van welke morele afweging en waardebepaling van de mens op zich? Heeft de mens trouwens enige morele waarde als er geen geestelijke wereld bestaat, als de dood het volkomen verdwijnen is?
In elke horde van beesten gelden regels... Denk je nu echt dat de mens daar boven staat??? Gezien onze dikke wetboeken, godsdienstwetten daar nog boven op, staan we eerder veel en veel lager... want beesten hebben die wetten niet nodig om te weten en/of te leren wat mag en/of wat niet mag in hun horde...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 08:57   #408
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Net wel. Want moraliteit omdat er anders een straf komt van een opperwezen is geen eerlijke moraliteit. Ge wordt gedwongen. Het komt niet uit u zelf.

Een atheist die het goede doet, zonder dat er een beloning volgt, dat is pas oprecht.
Waarom volgen de beesten de regels in hun horde???
Omdat ze zoveel van elkaar houden??? Omdat ze daar een morele waarde aan toevoegen???
Neen, omdat ze door de eeuwen evolutie heen geleerd hebben dat ze anders zichzelf en de groep in gevaar brengen...
Volstaat dat op zich niet om eindelijk eens redelijk beginnen te handelen ipv er allerhande drogregels aan toe te voegen... Drogregels waar dan nog de zichzelf uitgeroepen leiders van de groep, godsdienstige niet in het minst, misbruik van maken om veel meer dan een beetje kwaad te stichten...?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 08:59   #409
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ok, maar mag ik je dan aandoen wat men mij wel mag aandoen?
Als ik dat ook zou willen, mag jij dat inderdaad...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:05   #410
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Mag de rechter dan een misdadiger niet veroordelen?
Je spreekt over een misdadiger, die dus zelf de regels verbroken heeft...
Maar daar spreken we al over een toestand die veel verder ontwikkeld is...

Laten we naar de begintoestand gaan... Hebben mensen godsdiensten nodig??? Hebben mensen andere mensen nodig om hen te zeggen wat goed en/of wat kwaad is??? Buiten zieke gevallen, en iedereen weet dat die er zijn, erkent elke mens niet uit zichzelf wat wel en wat niet geoorloofd is en als mensen dat niet meer zouden weten is dat dan misschien omdat de mensen zodanig verkeerd geëvolueerd zijn dat ze zelfs niet meer weten wie ze zijn.
Hoe wil je dan dat ze nog weten wat wel en wat niet toegelaten is.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:07   #411
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hij zou natuurlijk ook duidelijk kunnen antwoorden, dan moeten er geen vragen meer gesteld worden.
Zou het kunnen dat God vooral niet meer natuurlijk mag antwoorden want dat zou de macht van zijn zogenaamde dienaars te veel beknotten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:08   #412
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat de vragen uit de weg.
Welke vragen???
Want dikwijls is het belangrijker om de juiste vragen te stellen dan de mogelijke antwoorden op de vragen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:09   #413
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als christen word ik niet beangstigd door straf of aangetrokken door beloning, maar wel gestuwd door liefde tot God en de medemens.
En als jouw Christenzijn wordt afgenomen dan blijf jij liefdeloos en Goddeloos achter???
Dan gaat jij morgen beginnen stelen en bedriegen en misschien zelfs moorden?

Laatst gewijzigd door marie daenen : 25 oktober 2017 om 09:11.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:12   #414
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Komt het geestelijke uit het materiële voor? U spreekt immers "van nature".
Komt het ene uit het andere voor of zijn ze gewoon de andere kant van dezelfde medaille???

Laatst gewijzigd door marie daenen : 25 oktober 2017 om 09:12.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:13   #415
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik word niet bang gemaakt. Ik ben gelovig.
Dus je wil zeggen dat dat bangmaken alleen geldt voor degene die weigeren te geloven... enfin die weigeren datgene te geloven wat jouw godsdienst hen wil wijsmaken???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:16   #416
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ten eerste geloof ik het wel. Wat voor u "leeg en betekenis" is, is dat voor mij niet.

Woord tegen woord.

Ik weet niet of een atheïst gestuwd wordt door "het goede". Wat is trouwens "goed" in de denkwereld van een atheïst?

Indien u meent dat een atheïst "oprechter" het goede doet dan een gelovige, is dat mooi meegenomen. Alleen is die uitspraak nog niet bewezen. Atheïstische regimes als dat van Noord-Korea lijken me niet onmiddellijk heel "goed" te zijn...
Alleen is die uitspraak nog niet bewezen.

Een beetje een rare uitspraak voor iemand die het over geloven heeft, niet?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:18   #417
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan best dat u mij niet gelooft, maar ik weet als gelovige waarvoor mijn geloof staat en hoe het beleefd wordt.
Ik ben op reis geweest naar Noorwegen...
Weet je waarvoor de nationale heilige daar bekend is?
Voor het onthoofden van al degene die weigerden zich te bekeren...

U heeft gelijk, jouw geloof heeft niets van doen met angst aanjagen, boete doen en straf uitspreken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:24   #418
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Als ik dat ook zou willen, mag jij dat inderdaad...
Dat was niet de vraag. De vraag is, als ik vind dat men mij iets mag aandoen, mag ik dat dan ook jou aandoen onafhankelijk van wat je er zelf van vindt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 09:25   #419
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou het kunnen dat God vooral niet meer natuurlijk mag antwoorden want dat zou de macht van zijn zogenaamde dienaars te veel beknotten...
Uiteraard, stel je voor.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 10:04   #420
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dat was niet de vraag. De vraag is, als ik vind dat men mij iets mag aandoen, mag ik dat dan ook jou aandoen onafhankelijk van wat je er zelf van vindt.
Tuurlijk niet.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be