Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juli 2011, 14:51   #181
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.369
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het probleem is niet als het nieuw is maar aan de zijkanten van het dak wordt het profiel afgezaagd. Ook het leggen van de dakpannen op het stalen profiel gebeurt niet zonder de beschermlaag te beschadigen.

Paul
Ik heb al verschillende keren stalen dakplaten gelegd, en dat spul koop je gewoon op lengte.
Als er nu nog een kliksysteem voor zou bestaan, dan moet je zelfs geen moeite meer doen om de boorgaatjes van de montage te beschermen tegen roest.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 14:58   #182
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het is juist om bij uitzonderlijke weersomstanigheden waterdicht te zijn dat een onderdak gelegd wordt. Ik heb dat toen niet gedaan enkel omdat ik toen het geld niet had. Maar ik weet niet of ik het wel zou doen, nu achteraf gezien. Ik heb wel daken gelegd met waterdichte "ademende" membranen als onderdak maar ik ben daar een beetje kritisch over. Hoe "ademend" is dat membraan nog na tien jaar? Owel een volledig dicht onderdak, er zijn allerlei plaatmaterialen die daarvoor aangeboden worden (vroeger menuiserite). In Schotland (is dit een vergelijkbaar klimaat?) worden de onderdaken gelegd in planken met tand en groef. "Ademd" ook niet natuurlijk. In elk geval lijkt mij in ons klimaat een degelijke verluchting zeer belangrijk bij een conventioneel daktimmerwerk. Tenzij men de isolatie volledig aan de buitenzijde houdt en "panlatten" gebruikt in rotvrij materiaal. Dat is zowat de enige recente "isolatie" innovatie die ik positief waardeer.

Paul
in een passiefhuis adem je via uw ventilatiesysteem Paul...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 15:02   #183
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
in een passiefhuis adem je via uw ventilatiesysteem Paul...
neen, dank u. Ik heb jarenlang die dingen onderhouden.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 15:14   #184
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
neen, dank u. Ik heb jarenlang die dingen onderhouden.

Paul
dan moet je toch niet dromen van 20cm polyurethaan te stoppen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 15:52   #185
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Ge ziet dat het dus niet enkel tegelen is allemaal.
ik had het daarbij enkel maar over het passen van rechthoekige stukken (tegels of leien enz) in een niet rechthoekig vlak waarbij het dan zelden uitkomt op een volledige tegel. en bij tegelen kunt ge in de voegen nog wat spelen wat met leien niet kan. Parket met kleine latjes is nog zoiets. Ge moet te weten komen hoe ge afwijkingen kunt rechtzetten of ge komt er niet. Of ge eindigt zoals ik met elk latje bij te schaven

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 21:10   #186
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
bouwen aan een zesde van de prijs mag wat studiewerk kosten ook hé .

Paul
Bij bepaalde deelaspecten van een bouw misschien, maar met alles zelf te doen ga je nooit 5/6de kunnen besparen. Mijn ruwbouw is gezet door een aannemer in regie en ik denk dat indien we zelf niet geholpen hadden met de bouw de verhouding tussen materiaalkosten en de factuur van de aannemer zo'n 50/50 zou zijn.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 21:16   #187
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

hier wat verder heb ik er ene gezien die een kiezeldak heeft aangelegd ,
ik wil die wel een tip geven : je moet die zakken met kiezels opensnijden !!!
die heeft gewoon de plastiekzakken met kiezels op zn dak gelegd )))
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 21:20   #188
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Bij bepaalde deelaspecten van een bouw misschien, maar met alles zelf te doen ga je nooit 5/6de kunnen besparen. Mijn ruwbouw is gezet door een aannemer in regie en ik denk dat indien we zelf niet geholpen hadden met de bouw de verhouding tussen materiaalkosten en de factuur van de aannemer zo'n 50/50 zou zijn.
de ruwbouw, daktimmer inbegrepen. Is trouwens gemakkelijk na te gaan daar ge alle prijzen eenvoudig kunt vinden en de hoeveelheden zijn ook redelijk gemakkelijk te bepalen.
Er komt wel wat gereedschap en materiaal bij zoals betonmolen, schragen, stelling, bekistingshout ed. maar ver zal het er niet af zitten. Die gereedschappen kunt ge bovendien verder verkopen als ge gedaan hebt. Maar discussies daarover hebben niet veel zin, in mijn geval was dat zo (1/6), bij u niet. Iedereen kan dat zelf uitrekenen.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 29 juli 2011 om 21:27.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 21:51   #189
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

20% btw 50% LASTEN OP arbeid en je weet toch zo waarom een arbeidsintensieve sector een verhouding materiaal output heeft van 1:6
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 07:13   #190
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
20% btw 50% LASTEN OP arbeid en je weet toch zo waarom een arbeidsintensieve sector een verhouding materiaal output heeft van 1:6
Niet helemaal in dit geval. Als particulier betaal je toch de 21% BTW op materiaal, maar uurlonen, sociale lasten en belastingen op lonen en de kosten en winst van de aannemer vallen weg.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 07:36   #191
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Niet helemaal in dit geval. Als particulier betaal je toch de 21% BTW op materiaal, maar uurlonen, sociale lasten en belastingen op lonen en de kosten en winst van de aannemer vallen weg.

Paul
tuurlijk, daarom dat brico rendabel is, nadeel is dat je nu alles zelf moet doen
en dan klagen dat er werklozen zijn of in het zwart gewerkt wordt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 09:45   #192
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb al verschillende keren stalen dakplaten gelegd, en dat spul koop je gewoon op lengte.
Als er nu nog een kliksysteem voor zou bestaan, dan moet je zelfs geen moeite meer doen om de boorgaatjes van de montage te beschermen tegen roest.
Bij zinkplaat doen ze dat zo.
http://www.nedzink.nl/media/document.../nl-4_1_10.pdf
Alle bevestigingen zitten er altijd onder.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 10:52   #193
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij zinkplaat doen ze dat zo.
http://www.nedzink.nl/media/document.../nl-4_1_10.pdf
Alle bevestigingen zitten er altijd onder.
Allen moet ge bij staal en zink wel wat rekening houden met de uitzettingscoefficient. Dat is niet helemaal verwaarloosbaar daar in de zon de temperatuur van die platen flink kan oplopen. Maar het zijn interesante materialen. Ik heb aluminium golfplaat liggen (zeeklimaat bestendig) en ik ben daar ook heel tevreden van. Het zicht van bovenuit (plat dak) is natuurlijk wat minder vind ik dan sommige zinkprofielen maar goed, dat is nu eenmaal de keuze.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 11:16   #194
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Allen moet ge bij staal en zink wel wat rekening houden met de uitzettingscoefficient. Dat is niet helemaal verwaarloosbaar daar in de zon de temperatuur van die platen flink kan oplopen. Maar het zijn interesante materialen. Ik heb aluminium golfplaat liggen (zeeklimaat bestendig) en ik ben daar ook heel tevreden van. Het zicht van bovenuit (plat dak) is natuurlijk wat minder vind ik dan sommige zinkprofielen maar goed, dat is nu eenmaal de keuze.

Paul
Daarom dat ze schuifklangen gebruiken. Dat schuift mee op. Je hebt dan ook nog uitzettingsvoegen naargelang waar je mee bezig bent natuurlijk. Of je kan bv trapsgewijs werken om die uitzettingen op te vangen.

Je ziet idd op heel veel plaatsen zo een verfrommelde zinken plaat liggen en dat is omdat ze er geen rekening mee gehouden hebben bij het plaatsen.
Na een aantal jaar is dat dan ook allemaal kapot.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 13:03   #195
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.369
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Om de uitzetting op te vangen heeft men net de golfplaat uitgevonden.

Maar met het bekijken van Mambo's zink-PDF heb ik een idee gekregen.
Waarom niet de golfplaat setup, maar dan uitgevoerd in kliklaminaat-achtige montage?
Kliklaminaat voor tegen de muur of plafond gebruikt toch klips die alle montageschroefjes verstoppen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 juli 2011 om 13:04.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 13:44   #196
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Om de uitzetting op te vangen heeft men net de golfplaat uitgevonden.

Maar met het bekijken van Mambo's zink-PDF heb ik een idee gekregen.
Waarom niet de golfplaat setup, maar dan uitgevoerd in kliklaminaat-achtige montage?
Kliklaminaat voor tegen de muur of plafond gebruikt toch klips die alle montageschroefjes verstoppen.
Bij zink is alles geplooid zoals je kan zien. Enfin we plooien alles zelf op maat telkens. Alles haakt achter alles en dat vouwen we bij wijze van spreken allemaal dicht. Zo neem je dus telkens de 2 kanten samen en daartussen zit dan een bevestiging klang
Zink is natuurlijk beter bewerkbaar om dat te doen dan bv een golfplaat.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 12:17   #197
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Om de uitzetting op te vangen heeft men net de golfplaat uitgevonden.
Dwars zal dat wel juist zijn maar in de lengterichting niet. De golfplaat heeft wel het bijkomend voordeel dat ze beloopbaar is zonder extra draagstructuur buiten de normale draagbalken voor de totale last (eigen gewicht + sneeuwlast, overspanning,..)

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 15:07   #198
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.369
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In de lengterichting moet er minstens 1 kant vrij hangen ,en het kan naar beide kanten op, daar de nokplaat meer dan genoeg overlapping maakt .
Daarom ook dat de handleiding ter montage van de stalen dakplaten die ik gelegd heb specifieerd dat de boorgaten 2 tot 3mm groter moeten zijn dan de montageschroeven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 18:29   #199
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Bij bepaalde deelaspecten van een bouw misschien, maar met alles zelf te doen ga je nooit 5/6de kunnen besparen. Mijn ruwbouw is gezet door een aannemer in regie en ik denk dat indien we zelf niet geholpen hadden met de bouw de verhouding tussen materiaalkosten en de factuur van de aannemer zo'n 50/50 zou zijn.
De aanneming in regie betreft een aanneming tegen werkelijke kosten die weliswaar vermeerderd worden met een vooraf overeengekomen percentage voor algemene kosten en winst voor de aannemer. De aanneming wordt dan uitgevoerd volgens de bestekken en naar aanwijzing van de opdrachtgever. De aanneming in regie wordt ook premiecontract genoemd gezien de aannemer zijn kosten terugbetaald krijgt, meer een percentage onder de vorm van een "beloning of premie". Door deze vorm van aanneming draagt de aannemer niet het risico inzake prijsstijging van materialen en lonen. Dit risico wordt gedragen door de klant. De klant van de aannemer zal begrijpelijk een richtprijs vragen aan de aannemer. Van zodra deze richtprijs dreigt overschreden te worden, is de aannemer verplicht de aanbesteders te waarschuwen op grond van de informatieplicht.
bron
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 18:38   #200
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dan moet je toch niet dromen van 20cm polyurethaan te stoppen ?
20 cm PUR
Bijgevoegde afbeelding(e)
  
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be