Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2017, 09:45   #121
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben er niet van overtuigd Anna. Een goeie fietsinfrastructuur kan er idd voor zorgen dat er in de warme maanden meer mensen met de fiets gaan werken, maar van nov tot begin maart zie ik dat gewoon niet gebeuren en dat zijn traditioneel de drukste maanden op de weg...
lees het artikel nog eens, fox, het gaat over fucking Kopenhagen, Denemarken!

Citaat:
Dat we net op de guurste dag van mei afgesproken hebben, is een tegenvaller. Maar ondanks de kou en de regen zie je nog hele drommen fietsers. Door een beetje neerslag laat niemand zich hier afschrikken.
Citaat:
Les één: vergeet de kip of het ei, alles begint met goeie en veilige infrastructuur.
Citaat:
Fenomenen als de bakfiets en de snellere fietsen, ook de elektrische versies, winnen veld. De stad zag dat de tragere bakfietsen het verkeer stremden. Dus werd er besloten de fietspaden te verbreden. Zo wordt niemand opgehouden.

Op sommige plaatsen, zoals op de Koningin Louisebrug, worden aparte stroken voorzien voor snellere fietsers. ‘We tellen het aantal fietsers, we monitoren de trends en als we een probleem zien, proberen we dat op te lossen’,
Citaat:
Hou allereerst op met excuses te zoeken, vindt Mikael Colville-Andersen. ‘De recepten zijn eenvoudig en ze hebben hun deugdelijkheid bewezen. Dit is gewoon best practice. Het basisprincipe – met de fiets ben je het snelst ter plaatse – werkt overal. Zo krijg je iedereen op de fiets.’

Overal? Morten Kabell komt al eens in Brussel. ‘Ik zou daar vandaag niet met de fiets rijden. Maar geef me tien jaar en de stad is helemaal veranderd.’

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 juni 2017 om 09:58.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 11:08   #122
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben er niet van overtuigd Anna. Een goeie fietsinfrastructuur kan er idd voor zorgen dat er in de warme maanden meer mensen met de fiets gaan werken, maar van nov tot begin maart zie ik dat gewoon niet gebeuren en dat zijn traditioneel de drukste maanden op de weg...
de perfecte infrastructuur lost de idiotie vd mensen niet op

alleen al dit topic:
- als ik inhaal hou ik maximaal 1 centimeter afstand van m'n voorganger
- de fietsbel gebruik ik niet want da's te agressief
- als het misgaat is het altijd de schuld vd ander
...

ik zou dat kunnen aanvullen met:
- mensen die te bang zijn om arm uit te steken als ze afslaan (ook vreselijke gevolgen soms)
-mensen die dan, ze willen afslaan, zonder enige indicatie net voor een kruispunt (bij groen) volledig stoppen en dan beginnen rondkijken om over te steken.
- tegenliggers, soms met 2 naast mekaar, en weigeren plaats te maken zodat ge niet fatsoenlijk kunt kruisen
- families die het hele fietspad inpalmen en denken dat alle andere fietsers enkel en alleen hun kleine vd weg wil maaien
-dat mensen mij als derny gebruiken is ok, mo hou afstand (heb er al ene in mijn het gehad
- het spliksplinternieuwe idee bij sommigen dat ge als fietsers niet meer op het licht moet letten en altijd moogt afslaan
- de angst bij mensen omdat ze te weinig vertrouwen hebben, vooral mensen die enkel bij het zonnetje op zondag uitrijden, is ook geen goede zaak.
- nieuwste trend zijn fietsers in het weekend die denken dat ze in de file in hun wagen zitten en zich navenant gedragen, met vloeksessies inclusief als iets hun niet aanstaat ( te bewonderen op zondagochtend in de buurt van bv de vogelenmarkt)

heb ik het bewust nog niet over de wannabe Merckxen of de oma's die gelijk halve tornado's over het fietspad scheuren en fysiek/mentaal niet meer in staat zijn om op snelheden boven de 20 te fietsen

ik heb een elektrische en gemiddeld kom ik nauwelijks boven de 18. het idee dat iedereen op die ebikes altijd tegen het maximum rondrijdt, 25 of 45 is ook zo'n misvatting

de perfecte infrastructuur kan sommige dingen gedeeltelijk verhelpen, zeker niet alles
op school terug iets meer tijd in fietsen en verkeer investeren en enkele basisregels heropfrissen zou helpen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 11:10   #123
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb je je link wel bekeken?
ps 150 watt trappen is een eitje. 100 omwentelingen is wat anders, daar moet je serieus geoefend voor zijn, maar die omwentelingen vind ik dan weer nergens terug in je link ... op het fietspad vallen die Pedelecs me vooral op door hun lage trapfrequentie ...
Je neemt er wel de snelste uit (Strömer), maar als je het gemiddelde berekend kom je nog maar op 36 km/u (even snel de curve door Engauge gehaald)...

Een andere link dan maar indien niet overtuigd, het opgegeven vermogen is spierkrachtvermogen en éénmaal in de buurt van 45 km/u begint de ondersteuning af te bouwen, vandaar dat men harder dient te trappen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Naamloos.jpg
Bekeken: 56
Grootte:  118,0 KB
ID: 106170
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 12:46   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik heb een elektrische en gemiddeld kom ik nauwelijks boven de 18. het idee dat iedereen op die ebikes altijd tegen het maximum rondrijdt, 25 of 45 is ook zo'n misvatting
Inderdaad, bij dit winderig weer gaat de snelheid bij een elektrische fiets tegen wind enorm naar beneden. Ook een motor van 500 kan hier niet genoeg koppel geven om daar tegenin te gaan zoals een bromfiets klasse B. Ook met een Stromer zal de snelheid dan flink zakken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:11   #125
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wanneer werd de laatste wielertoerist beboet omwille van overdreven snelheid op het jaagpad? Kruissnelheid van een groep jonge wielertoeristen ligt heus wel hoger dan 30, hoor!
Jonge ?
Zeg maar oudere !!

Voorts is die hoge fietssnelheid zelfs op zich geen probleem. Bijvoorbeeld op een frisse lentedag de zaterdagochtend, als er geen wandelende gezinnen binnen zichtsafstand zijn.

Het terroristisch karakter schuilt zich in hun vuile psyché: ze denken dat zij het centrum van de wereld zijn en dat iedereen op hun weg maar opzij moet springen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:15   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jonge ?
Zeg maar oudere !!

Voorts is die hoge fietssnelheid zelfs op zich geen probleem. Bijvoorbeeld op een frisse lentedag de zaterdagochtend, als er geen wandelende gezinnen binnen zichtsafstand zijn.

Het terroristisch karakter schuilt zich in hun vuile psyché: ze denken dat zij het centrum van de wereld zijn en dat iedereen op hun weg maar opzij moet springen.

.
Dat probeer ik Anna List al de hele tijd duidelijk te maken. Bij een speedelec zit het probleem niet in de snelheid van de fiets, maar wel bij het (nog steeds onbewezen) onaangepast gedrag van de fietser. Net zo bij bepaalde wielertoeristen, maar ook bij sommige dagjesfietsers (die al zwalpend fietsen) of bij een aantal tieners (die al snaterend rondrijden zonder te kijken).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:18   #127
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat probeer ik Anna List al de hele tijd duidelijk te maken. Bij een speedelec zit het probleem niet in de snelheid van de fiets, maar wel bij het (nog steeds onbewezen) onaangepast gedrag van de fietser. Net zo bij bepaalde wielertoeristen, maar ook bij sommige dagjesfietsers (die al zwalpend fietsen) of bij een aantal tieners (die al snaterend rondrijden zonder te kijken).
uiteraard, maar pragmatisch ... krijg je dat gedrag er bij een grote hoop niet uit ... dus pas die infrastructuur aan, waardoor het gevaar zakt, de competitie wegvalt ... en het voor iedereen veiliger en aangenamer wordt.

zo krijgen we meer mensen op die fiets.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:25   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uiteraard, maar pragmatisch ... krijg je dat gedrag er bij een grote hoop niet uit ... dus pas die infrastructuur aan, waardoor het gevaar zakt, de competitie wegvalt ... en het voor iedereen veiliger en aangenamer wordt.
Ik stelde al eerder de vraag maar bij gebrek aan antwoord herhaal ik toch maar eventjes: waar zitten de infrastructuurproblemen bij het jaagpad dat onlangs door Weyts voor speedelecs werd opengesteld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:40   #129
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik stelde al eerder de vraag maar bij gebrek aan antwoord herhaal ik toch maar eventjes: waar zitten de infrastructuurproblemen bij het jaagpad dat onlangs door Weyts voor speedelecs werd opengesteld?
Het infrastructuurprobleem is dat een jaagpad geen fietssnelweg is maar een wandel en fietspad dat soms nauwelijks breed genoeg is om mekaar te kruisen.
Het is ook een weg waar maximaal 30 mag gereden worden (en daar zijn goede redenen voor).

En Weyts zegt te hopen dat op het jaagpad alle 'fietsers' braaf en hoffelijk gaan zijn. Dat is even lachwekkend als Jambon van Veiligheidsniveau 3 terug naar niveau 1 gaat en zou zeggen dat 'hij hoopt dat alle mensen vanaf nu braaf en hoffelijk gaan zijn'
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:41   #130
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik stelde al eerder de vraag maar bij gebrek aan antwoord herhaal ik toch maar eventjes: waar zitten de infrastructuurproblemen bij het jaagpad dat onlangs door Weyts voor speedelecs werd opengesteld?
de infrastructuur scheidt geen richtingen, geen snellere van tragere gebruikers, dat is een onnodig verhoogd risico.

dat nb in veel gevallen met ne pot verf of duidelijke borden met richtlijnen opgelost is hé ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:46   #131
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Is nu blijkbaar toegelaten.

Ik ben vlakaf tegen. Ik rij er regematig en het is nu al gevaarlijk met koersfietsers. Nauwelijk plaats om mekaar te kruisen en nu dus jannekes en miekes die tegen 40 per uur op hun pedelec rondvlammen
+1

Pedelecs zijn gevaarlijk op fietspaden. Er is het snelheidsverschil met gewone fietsers én het gebrek aan lawaai dat de komst van een sneller voertuig aankondigt, zoals bij een bromfiets.

Waarom die dingen niet volledig gelijkgesteld worden aan bromfietsen klasse B mag Ben Weyt wel eens uitleggen. Dit zou ons een hoop extra verkeersborden + verwarring besparen.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:50   #132
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik sta er toch steeds van versteld hoe veel mensen moeite hebben met verandering en vooruitgang.

"maken geen lawaai"
"te snel"

enz enz...

Die dingen zijn veiliger dan de gemiddelde fiets. Ze zijn uitgerust met veel betere remmen, ze hebben correcte en stevige verlichting, de speedelec fietser draagt een helm, rijdt meestal alleen is en is daardoor minder snel afgeleid. Een rijbewijs en verzekering is ook verplicht voor deze fietsen, waardoor de fietser an sich ook veel beter op de hoogte is van de verkeersregelmentering dan de gemiddelde scholier en bij ongeval de andere partij vergoed wordt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 13:52   #133
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik sta er toch steeds van versteld hoe veel mensen moeite hebben met verandering en vooruitgang.

"maken geen lawaai"
"te snel"

enz enz...

Die dingen zijn veiliger dan de gemiddelde fiets. Ze zijn uitgerust met veel betere remmen, ze hebben correcte en stevige verlichting, de speedelec fietser draagt een helm, rijdt meestal alleen is en is daardoor minder snel afgeleid. Een rijbewijs en verzekering is ook verplicht voor deze fietsen, waardoor de fietser an sich ook veel beter op de hoogte is van de verkeersregelmentering dan de gemiddelde scholier en bij ongeval de andere partij vergoed wordt.
dat heeft er nu eens niks mee te maken zie, ik wil juist meer verandering en vooruitgang door betere infrastructuur en slow en fast lanes.

ben je klaar voor deze verandering, Tavek ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170602_02910427

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 juni 2017 om 13:53.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 14:01   #134
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik sta er toch steeds van versteld hoe veel mensen moeite hebben met verandering en vooruitgang.
Ik heb daar geen moeite mee. Integendeel, ik juich dat toe.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"maken geen lawaai"
"te snel"

enz enz...
... voor sommige fietspaden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die dingen zijn veiliger dan de gemiddelde fiets. Ze zijn uitgerust met veel betere remmen, ze hebben correcte en stevige verlichting, de speedelec fietser draagt een helm, rijdt meestal alleen is en is daardoor minder snel afgeleid. Een rijbewijs en verzekering is ook verplicht voor deze fietsen, waardoor de fietser an sich ook veel beter op de hoogte is van de verkeersregelmentering dan de gemiddelde scholier en bij ongeval de andere partij vergoed wordt.
Allemaal zeer mooi. Maar waarom moet de wegcode steeds verder versnipperd worden in extra regeltjes en verkeersborden?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 14:42   #135
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Waarom die dingen niet volledig gelijkgesteld worden aan bromfietsen klasse B mag Ben Weyt wel eens uitleggen. Dit zou ons een hoop extra verkeersborden + verwarring besparen.
Omdat speedelecs stevige fietsen zijn met een sterkere electromotor dan een electrische bommafiets.

Speedelecs hebben niet het vermogen van een bromfiets, noch de andere wettelijke verplichtingen kwa verlichting enzoverder.

Speedelecs gelijkstellen met bromfietsen is appelen gelijk stellen met watermeloenen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 16:48   #136
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het infrastructuurprobleem is dat een jaagpad geen fietssnelweg is maar een wandel en fietspad dat soms nauwelijks breed genoeg is om mekaar te kruisen.
Het is ook een weg waar maximaal 30 mag gereden worden (en daar zijn goede redenen voor).
Goede redenen voor 30 km/u op de jaagpaden (en voor de onwetende: op jaagpaden binnen bebouwde kom is de snelheidslimiet 10 km/u) ? Blijkbaar weten weinigen dat die wet stamt uit 1935....

Bovendien zijn fietsen zonder 'provinciale nummerplaat' verboden op de jaagpaden (KB uit 1934)... alle fietsers van het jaagpad dus!
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 17:06   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de infrastructuur scheidt geen richtingen, geen snellere van tragere gebruikers, dat is een onnodig verhoogd risico.

dat nb in veel gevallen met ne pot verf of duidelijke borden met richtlijnen opgelost is hé ...
Idd Anna, blijkbaar is menige forummer niet bewust wat de regels op een jaagpad zijn, er zijn er eigenlijk bijna geen, vooral de laatste is duidelijk genoeg, er is zelfs geen rechtsrijgebod, wie weet mag je erop picknicken... .
Het is helemaal geen fietspad of geen voetpad, ook geen voetpad aanliggend aan een fietspad, het is gewoon een jaagpad waar ze ochottekes een ander bord -zonder regels die eraan verbonden zijn- gezet hebben. In Nederland hebben bvb brede fietspaden een middenmarkering, beetje verf zou al genoeg zijn.
Citaat:
- Een jaagpad is niet het exclusieve domein voor een fietser, noch heeft een fietser op het jaagpad voorrang op andere jaagpadgebruikers. Naast fietsers maken ook andere zachte weggebruikers gebruik van het jaagpad.

- De snelheid van voertuigen mag volgens de huidige regelgeving 30 km/u niet overschrijden in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, is de snelheid beperkt tot 10 km/u.

- Op een jaagpad is er geen scheiding tussen de verschillende zachte gebruikers. Fietsers, wandelaars, skaters,… maken gebruik van het volledige jaagpad, zonder fysieke scheiding en ongeacht de richting waarin ze zich bewegen.
Volgens vademecum fietsvoorzieningen
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst3.pdf 3.1.7 Jaagpaden p. 10

Wat bij een ongeval? Schuldvraag? Verzekering? Juridisch?

Art 93 van het KB 1935 is al wat aangepast en luidt nu zo:

Citaat:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet

Art. 93. (NOTA : opgeheven voor het Vlaamse Gewest, uitsluitend voor het kanaal van Charleroi naar Brussel <BVR 2005-11-18/65, art. 2, 015; Inwerkingtreding : 31-03-2006>)

Zonder toelating van den Minister van Openbare Werken, is het verboden :

1° met paarden die niet voor den jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn;
2° op de aanhoorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten loopen of weiden.
Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad vereenigbaar zijn.
(...) <KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
Nu het koninklijk besluit van 1 februari 1934 … verschenen in het Belgisch Staatsblad van 10 februari 1934, en zegt in zijn artikel 108 het volgende:

Art. 108. 1. Moeten aan den linkerkant van voren, op zichtbare wijze, de aanduiding dragen van naam, voornamen en woonplaats van den eigenaar:
1° De bespannen voertuigen behalve die welke uitsluitend dienen voor kosteloos vervoer van personen;
2° De handkarren;
3° De motorlooze rijwielen die niet voorzien zijn van de reglementaire provinciale plaat , uitgezonderd de motorlooze rijwielen, toebehoorende aan vreemdelingen die voor beperkten tijd in het land verblijf houden.

2. Indien het motorloos rijwiel van de reglementaire provinciale plaat voorzien is, moet deze aangebracht zijn op de linker voorzijde van het voertuig, hetzij op de naaf, hetzij op de vork.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2017 om 17:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 19:00   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het infrastructuurprobleem is dat een jaagpad geen fietssnelweg is maar een wandel en fietspad dat soms nauwelijks breed genoeg is om mekaar te kruisen.
U hebt overduidelijk nog nooit langs het kanaal Brussel-Charleroi gefietst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 19:00   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de infrastructuur scheidt geen richtingen, geen snellere van tragere gebruikers, dat is een onnodig verhoogd risico.
Dan vraag ik u nogmaals op basis van welke studies u tot die conclusie komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 19:03   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
+1

Pedelecs zijn gevaarlijk op fietspaden. Er is het snelheidsverschil met gewone fietsers én het gebrek aan lawaai dat de komst van een sneller voertuig aankondigt, zoals bij een bromfiets.
Weer die dooddoener. En trouwens ook fout op verschillende punten. De "gewone fietser" bestaat nu eenmaal niet, maar bestaat uit een veelvoud aan types. Je hebt de zwalpende leerlinge die meer op zijn iPhone zit te loeren dan naar het verkeer kijkt; de kranige opa die nog steeds met een koersfiets rondrijdt; de gezonde veertiger die op een carbonfiets flink snelheid ontwikkelt; enzovoort en zo verder.

En uw opmerking over lawaai. Tja, die onzin hebben we al gehoord. De elektrische wagen ging ook gevaarlijk zijn. Om dezelfde reden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be