Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2009, 19:02   #21
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als ik in Waals Brabant ga wonen dan leer ik NOOIT geen Frans meer als ik in een faciliteitengemeente terechtkom. Zelfs niet om "bonjour" te zeggen. Als het niet lukt om het te leren, dan lukt het niet hé mr. Maingain?
Waals-Brabantse faciliteitengemeenten? Bestaan die dan?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 19:06   #22
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waals-Brabantse faciliteitengemeenten? Bestaan die dan?
Nog niet ... maar het zou nuttig zijn !

Le Brabant wallon, 1er choix des néerlandophones
07/08/2008 - logement - Jodoigne

Les citoyens néerlandophones sont de plus en plus nombreux �* venir s’installer en Wallonie. En 2006, ils ont été 8.079 �* avoir traversé la frontière linguistique pour s’installer au sud du pays. Ceci afin d’échapper �* la hausse des prix de l’immobilier en Flandre.
Très attractive, la province du Brabant wallon attire �* elle seule 30% de cet exode, soit, 2.552 arrivants néerlandophones en 2006. Ceux-ci provenaient principalement de l’arrondissement de Hal-Vilvorde (43 %) et de celui de Louvain (10 %).
Beauvechain et Jodoigne sont particulièrement prisées en raison de leur proximité avec la frontière linguistique et de leurs terrains �* prix abordables. Aujourd’hui, les nouveaux arrivants néerlandophones représentent de 10 �* 15% de la population de ces communes.

Communes concernées : Jodoigne, Beauvechain
http://www.zoomregion.be/details.php?id_articles=514
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 19:07   #23
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Precies NIET !
Ik toon dat :
1. Ik heb geen faciliteiten nodig
2. Ik vind deze faciliteiten aangenaam
3. Ik heb recht op deze faciliteiten




Ik kan wonen zowel in Luxemburg, in Vlaams/Waals Brabant, in Antwermen, enz ... is zal toch tweetalig zijn ! Maar als het kan, zal ik mijn moedertaal gebruiken ...
Hoe zou u recht hebben op deze faciliteiten? Dat is toch tegen elke logica in. Als ik in Charleroi ga wonen, moet ik Frans spreken. Als u op het grondgebied van de Vlaamse regio komt wonen, dan moet u Nederlands spreken (bij u thuis spreekt u natuurlijk wat u wilt). En in de hypothese dat u dat niet zoudt kunnen, dan moet u het Nederlands leren. Daar kan men toch niet over discussiëren.

Natuurlijk, het zou beter zijn dat iedereen tweetalig zou zijn, maar dat is niet zo. Dat weet u ook.

Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2009 om 19:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 19:12   #24
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe zou u recht hebben op deze faciliteiten? Dat is toch tegen elke logica in. Als ik in Charleroi ga wonen, moet ik Frans spreken. Als u op het grondgebied van de Vlaamse regio komt wonen, dan moet u Nederlands spreken (bij u thuis spreekt u natuurlijk wat u wilt). En in de hypothese dat u dat niet zoudt kunnen, dan moet u het leren. Daar kan men toch niet over discussiëren.

Natuurlijk, het zou beter zijn dat iedereen tweetalig zou zijn, maar dat is niet zo. Dat weet u ook.
In FACILITEITEN GEMEENTEN heb ik dit recht en ZAL IK DIT RECHT GEBRUIKEN !

Zou ik in Antwerpen wonen ... zou ik ook tweetalig zijn maar het nederlands gebruiken ... (en spijtig vinden dat ik geen frans kan gebruiken)
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 19:17   #25
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
In FACILITEITEN GEMEENTEN heb ik dit recht en ZAL IK DIT RECHT GEBRUIKEN !

Zou ik in Antwerpen wonen ... zou ik ook tweetalig zijn maar het nederlands gebruiken ... (en spijtig vinden dat ik geen frans kan gebruiken)

Faciliteiten moeten worden afgeschaft. Dat is voor niets goed. Dat verpest alles. Ofwel moet men in Waterloo ook faciliteiten invoeren voor de Nederlandstaligen om nu maar wat te zeggen. Dat is absurd.

Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2009 om 19:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 19:45   #26
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Precies NIET !
Ik toon dat :
1. Ik heb geen faciliteiten nodig
2. Ik vind deze faciliteiten aangenaam
3. Ik heb recht op deze faciliteiten




Ik kan wonen zowel in Luxemburg, in Vlaams/Waals Brabant, in Antwermen, enz ... is zal toch tweetalig zijn ! Maar als het kan, zal ik mijn moedertaal gebruiken ...
maar jongetje toch! zowel ik als mijn kinderen zijn vijftalig hoor!

alleen... waarom zouden we dit aan de faciliteitengemeente inwaals brabant moeten vertellen?

jij wil natuurlijk wèl zo snel en zo luid mogelijk laten weten: JE PARLE FRANCAIS!!! FRANCAI! enfin FRANCAIS MET PETITE VIRGULES français dus !!! MAIS OUI! madame monsieur, je parle le français, je ne suis pas un paysant...

U doet maar,

mijn kinderen zijn gewoon vijftalig én vlaams ! raar hé


én als we iets voor de staat moeten doen, zoals betalen of bijzitten bij de stemming of zoals boetes betalen of zoals naar het gemeentebestuur gaan: dan eisen we ONS RECHT om in het NEDERLANDS te worden te woord te staan!

Verder willen we u gerust in het kantonees verderhelpen hoor pipootje
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 10 mei 2009 om 19:47.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 21:20   #27
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Faciliteiten moeten worden afgeschaft. Dat is voor niets goed. Dat verpest alles. Ofwel moet men in Waterloo ook faciliteiten invoeren voor de Nederlandstaligen om nu maar wat te zeggen. Dat is absurd.
Het is niet absurd ...
Wat absurd is ...
- is dat Belgacom bv. kan een faktuur zowel in het Frans, zowel in het Nederlands sturen ... maar dat het niet mag (behalve in Brussel) ...
- is dat nederlandstaligen in een Waals gemeente/franstaligen in een Vlaams gemeente (met of zonder faciliteiten) langs de taalgrens ... zullen nederlandstalig/franstalig blijven met of zonder faciliteiten. U werkt in Leuven/Brussel, uw kinderen gaan op school in Leuven/Brussel, U doet boodschappen in Leuven/Brussel ... en U slaapt in Jodoigne/Overijse ... EN omdat U in Jodoigne/Overijse slaapt ... dan verliest U uw gemeenschappelijk identiteit ...

Faciliteiten zouden wel moeten veranderen ...
Een gemeente mag franstalig of nederlandstalig "oorsprongelijk" zijn ...
Tot nu toe werd dit enkel Nederlandstalig>Tweetalig met vooral franstaligen ... Voor het eerst hebben wij franstaligen gemeenten die vervlaamst worden !

Dit is heel belangrijk ! En dit betekend dat de taalgrens beweegt ! Als dit taalgrens beweegt ... in de 2 kanten ... niemand verliest niks ! Ja, een nederlandstalig in Gent kan vreselijk vinden dat een gemeente in de rand van Brussel +/- tweetalig wordt ... en een franstalig in Charleroi kan ook vreselijk vinden dat een gemeente zoals Waterloo, Terhulpen, Jodoigne, Grez doiceau ... 2talig wordt ... maar als de populatie en franstalig en nederlandstalig is ... waarom niet ?

Dan zou iedereen tweetalig moeten worden ? JA. Het lukt niet ? Nee, het lukTE niet. Er is nooit geen enkel tweetalig project ontwikkeld in Belgie tot nu toe !

Franstalige of nederlandstalige scholen in faciliteiten gemeenten zoals nu heeft geen zin. Wat hebben wij nodig een vertweetaling programma. Een franstalige/nederlandstalige school in een nederlandstalige/franstalige gemeente ? Ja ... maar met een aantal cursussen in de tweede taal ... en het franstalig/nederlandstalig onderwijs betaald door de communauté française/vlaamse gemeenschap ...

Waarom zou een land in twee gesplitst worden ... als franstaligen en nederlandstaligen bewegen langs de taalgrens ... ?
Langs de taalgrens zal nooit geen franstalig/nederlandstalig door de taalgrens vervlaamst/verfranst worden ... Wij hebben positief vertweetaling projekten nodig en zeker geen strikt eentalig projekt ... dit in het belang van de populatie ... met, dit is zeker, een meer ambitieus projekt voor franstaligen dan voor nederlandstaligen omdat franstaligen altijd meer moeite zullen hebben.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 21:28   #28
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
maar jongetje toch! zowel ik als mijn kinderen zijn vijftalig hoor!

alleen... waarom zouden we dit aan de faciliteitengemeente inwaals brabant moeten vertellen?

jij wil natuurlijk wèl zo snel en zo luid mogelijk laten weten: JE PARLE FRANCAIS!!! FRANCAI! enfin FRANCAIS MET PETITE VIRGULES français dus !!! MAIS OUI! madame monsieur, je parle le français, je ne suis pas un paysant...

U doet maar,

mijn kinderen zijn gewoon vijftalig én vlaams ! raar hé


én als we iets voor de staat moeten doen, zoals betalen of bijzitten bij de stemming of zoals boetes betalen of zoals naar het gemeentebestuur gaan: dan eisen we ONS RECHT om in het NEDERLANDS te worden te woord te staan!

Verder willen we u gerust in het kantonees verderhelpen hoor pipootje
Waar heb ik gezegd dat Vlaams een boertaal was ? Dacht ik zo, zou ik niet hier zijn, zou ik geen nederlands spreken, zou ik nooit geen woord nederlands spreken !

Ik was in Parijs dit WE, ... met 55% nederlandstaligen ... en 45% franstaligen ... , ik heb ten minste 80% nederlands gesproken ! Ik heb ook een mooie etiket gekregen met mijn naam en mijn stad ... "BRUSSEL" (toch had ik Bruxelles heel duidelijk geschreven ! ... Als franstalig, klaag ik hiervoor ?
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 22:16   #29
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Waar heb ik gezegd dat Vlaams een boertaal was ? Dacht ik zo, zou ik niet hier zijn, zou ik geen nederlands spreken, zou ik nooit geen woord nederlands spreken !

Ik was in Parijs dit WE, ... met 55% nederlandstaligen ... en 45% franstaligen ... , ik heb ten minste 80% nederlands gesproken ! Ik heb ook een mooie etiket gekregen met mijn naam en mijn stad ... "BRUSSEL" (toch had ik Bruxelles heel duidelijk geschreven ! ... Als franstalig, klaag ik hiervoor ?
het is niet dat u uw best niet doet, het probleem is eerder de slechte ervaringen van uw landgenoten, tot in het zeeeeer recente verleden en zelfs het heden.

Uw ideaal van tweetaligheid klinkt nobel, maar ik denk niet dat de vlamingen daar na de ervaringen van de afgelopen 180 jaar nog op zitten te wachten.

Wat u doet is remise aanbieden als u aan de verliezende hand bent, terwijl u (niet letterlijk u) 90% van het spel de tegenstander hebt zitten uitlachen. Remise op zich is een nobel gebaar, maar het is te laat en te weinig.

ALS de taalgrens al schuift, dan is dat terug.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 22:37   #30
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is niet dat u uw best niet doet, het probleem is eerder de slechte ervaringen van uw landgenoten, tot in het zeeeeer recente verleden en zelfs het heden.

Uw ideaal van tweetaligheid klinkt nobel, maar ik denk niet dat de vlamingen daar na de ervaringen van de afgelopen 180 jaar nog op zitten te wachten.

Wat u doet is remise aanbieden als u aan de verliezende hand bent, terwijl u (niet letterlijk u) 90% van het spel de tegenstander hebt zitten uitlachen. Remise op zich is een nobel gebaar, maar het is te laat en te weinig.

ALS de taalgrens al schuift, dan is dat terug.
Volledig tweetaligheid is en zal een ideaal blijven.
Tweetaligheid is toch geen droomen maar meer en meer een realiteit.
Door de geschiedenis is het wel begrijkbaar dat nederlandstaligen meer wantrouwend zijn ...
Het probleem is dat het Franstalig/nederlandstalig spel ... is een zwart/wit spel ... waar niemand kan winnen !
Vraag is niet hoe beter verfransen/vervlaamsen maar hoe beter samen leven met taalrespect.
Ja, franstaligen begrijpen dit moeilijker maar kunnen ook soms over taal klagen zelfs binnen Brussel, officieel tweetalig, volgens een aantal op dit forum, volledig frans of meertalig (maar behalve nederlands).
3 jaar geleden was mijn dochter in St-elizabeth ziekenhuis ... met eentalig nederlandstalige verpleegsters. Het was onmogelijk in het frans te spreken ... ! Wij hebben toch geen taalklacht ingediend ! Het kan moeilijk zijn voor een jonge nederlandstalig verpleegster ineens tweetalig worden. Omdat wij dit kunnen begrijpen, hebben wij nederlands gesproken.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 22:57   #31
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

de tijd zal het leren. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat niet iedereen in Brussel of eigenlijk België tweetalig (NL/FR) is. In Nederland is bijna iedereen drietalig en sommigen twee- of viertalig. Ik snap eerlijk gezegd niet wat België bezielt. Maar goed, het blijkt een feit te zijn dat er een communautair probleem is. En het zit diep, het komt door uw moeizame geschiedenis.

En eerlijk gezegd vind ik dat de Franstaligen de Nederlandstaligen zodanig voor het blok hebben gezet dat er moeilijk een weg terug is. Dat is gebaseerd op alles wat ik lees op dit forum, in uw kranten en wetenschappelijke bronnen. Natuurlijk zijn er wederzijds excessen, zoals u dat heeft meegemaakt. Ik praat dat ook absoluut niet goed, in tegendeel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 08:28   #32
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Wil 't Serclaes dan ook wat aan de Franse grens gaan morrelen? Frans Vlaanderen terug bij West Vlaanderen en zo, tweetalig hoor, Lille/Rijsel hé! dan kan er toch geen probleem zijn?of werkt het zo niet met grenzen als het over andere dan de taalgrenzen gaat?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 21:09   #33
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wil 't Serclaes dan ook wat aan de Franse grens gaan morrelen? Frans Vlaanderen terug bij West Vlaanderen en zo, tweetalig hoor, Lille/Rijsel hé! dan kan er toch geen probleem zijn?of werkt het zo niet met grenzen als het over andere dan de taalgrenzen gaat?
Noord Frankrijk is geen model van tweetaligheid ... maar op snelwegen ziet U ... Bruxelles/Brussel, Lille/Rijsel, Gand/Gent, enz ...

Zoiets is wel mogelijk in Frankrijk ... maar onmogelijk in België !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 11 mei 2009 om 21:09.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 22:09   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Noord Frankrijk is geen model van tweetaligheid ... maar op snelwegen ziet U ... Bruxelles/Brussel, Lille/Rijsel, Gand/Gent, enz ...

Zoiets is wel mogelijk in Frankrijk ... maar onmogelijk in België !
Inderdaad! Wat een verschil tussen dit :



En dit :

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 22:28   #35
JanaCherchye
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 mei 2009
Berichten: 2
Standaard

>Klopt. De gemeente is dus wettelijk verplicht om de oproepingsbrief altijd in het Frans
>te versturen en moet slechts voor een Nederlandstalige versie zorgen na uitdrukkelijk
>verzoek van de aanvrager.

Maar is het in dit geval wel de gemeente die de brief verstuurt?
Het is de voorzitter van het stembureau die de bijzitters aanduidt. En hij stuurt dus in principe ede brieven. Geldt hiervoor dan dezelfde plicht om mij in het nederlands aan te schrijven als ik er aangetekend om vraag?
JanaCherchye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 22:42   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Noord Frankrijk is geen model van tweetaligheid ... maar op snelwegen ziet U ... Bruxelles/Brussel, Lille/Rijsel, Gand/Gent, enz ...

Zoiets is wel mogelijk in Frankrijk ... maar onmogelijk in België !
Laat ons eens kijken...

__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 22:49   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad! Wat een verschil tussen dit :



En dit :

Ik ben in Frankrijk toch ook al overspoten naamborden tegengekomen, hoor. Alles wat niet in het Baskisch was: pssssssjjt...
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 23:12   #38
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Noord Frankrijk is geen model van tweetaligheid ... maar op snelwegen ziet U ... Bruxelles/Brussel, Lille/Rijsel, Gand/Gent, enz ...

Zoiets is wel mogelijk in Frankrijk ... maar onmogelijk in België !
In Frankrijk zie je nergens Brussel of Rijsel staan. In Vlaanderen staat Rijsel wel tweetalig aangegeven.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 05:28   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Laat ons eens kijken...

Ik ken er nog zo enkele.





Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 07:15   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom altijd moeilijk doen over futiliteiten ?
voil�*, groot gelijk. in Wallonië alles in het Frans, in Vlaanderen alles in het Nederlands, akkoord?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be