Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2009, 07:17   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Nog niet ... maar het zou nuttig zijn !

Le Brabant wallon, 1er choix des néerlandophones
07/08/2008 - logement - Jodoigne

Les citoyens néerlandophones sont de plus en plus nombreux �* venir s’installer en Wallonie. En 2006, ils ont été 8.079 �* avoir traversé la frontière linguistique pour s’installer au sud du pays. Ceci afin d’échapper �* la hausse des prix de l’immobilier en Flandre.
Très attractive, la province du Brabant wallon attire �* elle seule 30% de cet exode, soit, 2.552 arrivants néerlandophones en 2006. Ceux-ci provenaient principalement de l’arrondissement de Hal-Vilvorde (43 %) et de celui de Louvain (10 %).
Beauvechain et Jodoigne sont particulièrement prisées en raison de leur proximité avec la frontière linguistique et de leurs terrains �* prix abordables. Aujourd’hui, les nouveaux arrivants néerlandophones représentent de 10 �* 15% de la population de ces communes.

Communes concernées : Jodoigne, Beauvechain
http://www.zoomregion.be/details.php?id_articles=514
faciliteiten zijn daar niet nodig, Vlamingen passen zich wel aan.....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 07:24   #42
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Volledig tweetaligheid is en zal een ideaal blijven.
Tweetaligheid is toch geen droomen maar meer en meer een realiteit.
Door de geschiedenis is het wel begrijkbaar dat nederlandstaligen meer wantrouwend zijn ...
Het probleem is dat het Franstalig/nederlandstalig spel ... is een zwart/wit spel ... waar niemand kan winnen !
Vraag is niet hoe beter verfransen/vervlaamsen maar hoe beter samen leven met taalrespect.
Ja, franstaligen begrijpen dit moeilijker maar kunnen ook soms over taal klagen zelfs binnen Brussel, officieel tweetalig, volgens een aantal op dit forum, volledig frans of meertalig (maar behalve nederlands).
3 jaar geleden was mijn dochter in St-elizabeth ziekenhuis ... met eentalig nederlandstalige verpleegsters. Het was onmogelijk in het frans te spreken ... ! Wij hebben toch geen taalklacht ingediend ! Het kan moeilijk zijn voor een jonge nederlandstalig verpleegster ineens tweetalig worden. Omdat wij dit kunnen begrijpen, hebben wij nederlands gesproken.
volledige tweetaligheid in België is zelfs geen utopie, het is totaal nodeloos en zelfs onwenselijk.

Vlamingen zijn minder en minder met het Frans, Franstaligen nog veel minder met het Nederlands. laat overal als 2e taal het Engels aangeleerd worden en we zullen met elkaar wel in het Engels communiceren, op basis van gelijkheid.

tweetaligheid kan gewoon niet omdat je de Franstalige mentaliteit die zegt dat het Frans superieur is aan het Nederlands (in aantal hebben ze trouwens gelijk, gaan we zelfs niet over discussiëren) gewoon niet gaat kunnen veranderen.

in Vlaanderen krijgt het Frans trouwens een steeds slechter imago, dat van de imperialist, van degene die zich niet wilt aanpassen. hoe ga je ooit Vlamingen overtuigen dat Franstaligen wel Nederlands willen leren als ze burgemeesters blijven steunen die weigeren van Nederlands te spreken???
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 08:30   #43
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid
 
Vlaamse Patriot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 324
Standaard

Een van de zaken die een volk kenmerkt is de gemeenschappelijke taal. Laat ons dus vooral geen Engels leren, enkel om op basis van gelijkheid te kunnen communiceren. Kennis van het Engels, het Frans,... is uiteraard niet verkeerd, maar de officiële taal in Vlaanderen MOET Nederlands blijven. De beste oplossing is het land in twee splitsen, een onafhankelijke Republiek Vlaanderen en een onafhankelijk Wallonië.
__________________
Stop de islamisering!!! Ik ben islamofoob en daar ben ik fier op!!!

Dit is ONS land.
Vlaamse Patriot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 08:38   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik ben in Frankrijk toch ook al overspoten naamborden tegengekomen, hoor. Alles wat niet in het Baskisch was: pssssssjjt...
Mogelijk maar dat blijft toch zeer marginaal, vergeleken met wat men in Vlaanderen kan zien.................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 10:42   #45
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Absurd is dat Belgacom bv. kan een faktuur zowel in het Frans, zowel in het Nederlands sturen ... maar dat het niet mag (behalve in Brussel) ...
Al onze taalwetten zijn eigenlijk absurd maar ze komen voort uit een absurde situatie namelijk die waar binnen hetzelfde land de ene taalgemeenschap zich probeert uit te breiden ten nadele van de andere taalgemeenschap ( de logica van "the survival of the fittest" volgend?). En in dat licht zijn de taalwetten plots al heel wat minder absurd want zij beschermen een zwakker taalgebied tegen een dominantere taal. De wet beschermt de zwakkere, in dit geval de zwakste taal. De taalwetten zijn er dus vooral gekomen om het Nederlands te beschermen tegen de verfransingsdruk. Maar mijn opmerking naar de politici toe is : met taalwetten alleen komen we er niet. Brussel illustreert dit ten volle. En ga ook eens in Quebec kijken waar de Franstalige gemeenschap met succes haar taalgebied koestert tegen de stroom in van de historisch dominante verengelsing. Daar valt uit te leren.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 12 mei 2009 om 11:03.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:01   #46
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanaCherchye Bekijk bericht
>Klopt. De gemeente is dus wettelijk verplicht om de oproepingsbrief altijd in het Frans
>te versturen en moet slechts voor een Nederlandstalige versie zorgen na uitdrukkelijk
>verzoek van de aanvrager.

Maar is het in dit geval wel de gemeente die de brief verstuurt?
Het is de voorzitter van het stembureau die de bijzitters aanduidt. En hij stuurt dus in principe ede brieven. Geldt hiervoor dan dezelfde plicht om mij in het nederlands aan te schrijven als ik er aangetekend om vraag?
Inderdaad, de taalwet zegt dat in waalse faciliteitengemeenten ( de wet spreekt van "taalgrensgemeenten") een inwoner een nederlandse vertaling van elke acte vanwege de overheid kan aanvragen : het betreft hier art 13 §1 lid3 van de taalwet bestuurszaken :

. - Wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken van 18 JULI 1966
Art. 13. § 1. Iedere plaatselijke dienst, die in het Nederlandse, of in het Franse taalgebied gevestigd is, stelt de akten, die particulieren betreffen, in de taal van zijn gebied.
Iedere belanghebbende, die er de noodzaak van aantoont, kan zich kosteloos een gewaarmerkte vertaling in het Nederlands, in het Frans of in het Duits, naar gelang van het geval, laten uitreiken. Die vertaling heeft waarde van uitgifte of van gelijkluidend afschrift. De belanghebbende vraagt ze aan de gouverneur van de provincie van zijn woonplaats of, indien het een vertaling in het Duits geldt, aan de gouverneur van de provincie Luik.
In afwijking van het tweede lid, kan ieder belanghebbende in de gemeenten uit het Malmedyse en in de taalgrensgemeenten, zonder bijkomende onkosten en zonder verantwoording van zijn aanvraag, bij de dienst die de akte heeft opgemaakt een gewaarmerkte vertaling met waarde van uitgifte of van gelijkluidend afschrift verkrijgen :
a) in het Duits, wanneer de dienst gevestigd is in een gemeente uit het Malmedyse;
b) in het Nederlands of in het Frans, naar gelang van het geval, wanneer de dienst gevestigd is in de taalgrensgemeente


Er is dus absoluut geen sprake van automatisch opsturen van documenten in de taal die iemand voordien wenste te gebruiken .Maar je kan en moet telkens een vertaling aanvragen .
Dit geldt voor alle akten van de overheid , ook brieven in verband met de verkiezingen .
__________________

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 12 mei 2009 om 14:22.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:03   #47
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
voil�*, groot gelijk. in Wallonië alles in het Frans, in Vlaanderen alles in het Nederlands, akkoord?
Wat is alles ?

Als iemand die een zaak heeft een waal in het Frans wil bedienen is dat zijn goed recht toch ?

Ik wordt in Luik op de meeste plaatsen ook in het Nederlands geholpen, als ik in het Nederlands begin te spreken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:04   #48
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
volledige tweetaligheid in België is zelfs geen utopie, het is totaal nodeloos en zelfs onwenselijk.

Vlamingen zijn minder en minder met het Frans.
Nu gaan de de vlaming ineens voor dom verslijten ?

De meeste vlamingen spreken Frans, het zijn alleen een harde kern van Vlaams Nationalisten die het niet kunnen of willen spreken.

Ga maar eens naar een franse badplaats, u zult verstelt staan van het talent van vlamingen die Frans spreken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:07   #49
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid
 
Vlaamse Patriot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik wordt in Luik op de meeste plaatsen ook in het Nederlands geholpen, als ik in het Nederlands begin te spreken.
Grapjurk
__________________
Stop de islamisering!!! Ik ben islamofoob en daar ben ik fier op!!!

Dit is ONS land.
Vlaamse Patriot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:16   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nu gaan de de vlaming ineens voor dom verslijten ?

De meeste vlamingen spreken Frans, het zijn alleen een harde kern van Vlaams Nationalisten die het niet kunnen of willen spreken.

Ga maar eens naar een franse badplaats, u zult verstelt staan van het talent van vlamingen die Frans spreken.
mensen die Frans nodig hebben, zullen het spreken. de rest niet. in mijn vriendenkring spreekt niemand Frans, behalve degenen die in Brussel werken. waarom zouden de anderen dat moet kennen?? ofwel werken ze enkel met Nederlandstaligen ofwel is hun Engels genoeg.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:16   #51
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is alles ?

Als iemand die een zaak heeft een waal in het Frans wil bedienen is dat zijn goed recht toch ?

Ik wordt in Luik op de meeste plaatsen ook in het Nederlands geholpen, als ik in het Nederlands begin te spreken.
wie spreekt hier over de dagelijkse omgang? ik spreek over het contact met de administratie.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:40   #52
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De meeste vlamingen spreken Frans, het zijn alleen een harde kern van Vlaams Nationalisten die het niet kunnen of willen spreken.
Daarom dat er zelfs hier tot op dit forum Vlaams-nationalisten zitten die dwepen met Brel, zeker?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:56   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot Bekijk bericht
Grapjurk
Grapjurk ???

Komt U even vaak in Liège als ik ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:56   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie spreekt hier over de dagelijkse omgang? ik spreek over het contact met de administratie.
De administratie zal me worst wezen.

Ik heb het over het alledaagse leven.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 14:59   #55
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De administratie zal me worst wezen.

Ik heb het over het alledaagse leven.
het alledaagse leven kan me worst wezen, mensen praten wat ze willen tegen elkaar, of het nu Vlaams, Frans, Turks, Chinees of Swahili is.

ik heb het over de administratie, het enigste wat een overheid mag regelen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 15:09   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het alledaagse leven kan me worst wezen, mensen praten wat ze willen tegen elkaar, of het nu Vlaams, Frans, Turks, Chinees of Swahili is.

ik heb het over de administratie, het enigste wat een overheid mag regelen.
Zie je dat ik gelijk heb dat de verzuurde vlaming altijd wat nodig heeft om over te kakken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 16:23   #57
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nu gaan de de vlaming ineens voor dom verslijten ?

De meeste vlamingen spreken Frans, het zijn alleen een harde kern van Vlaams Nationalisten die het niet kunnen of willen spreken.

Ga maar eens naar een franse badplaats, u zult verstelt staan van het talent van vlamingen die Frans spreken.
Dus jij suggereert dat Vlaams-nationalisten in Frankrijk gaan eisen dat ze in het Nederlands bediend worden!? En jij wil hier met dergelijke onzin nog serieus genomen worden? Wijs mij zulke mensen aan en ik trakteer je een pint. Nee, wat jij wil is dat Vlamingen altijd en overal Frans spreken wanneer ze met een Franstalige in contact komen, zodat de Franstaligen eentalig kunnen blijven. Dat is me nu wel duidelijk.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 17:54   #58
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
volledige tweetaligheid in België is zelfs geen utopie, het is totaal nodeloos en zelfs onwenselijk.

Vlamingen zijn minder en minder met het Frans, Franstaligen nog veel minder met het Nederlands. laat overal als 2e taal het Engels aangeleerd worden en we zullen met elkaar wel in het Engels communiceren, op basis van gelijkheid.

tweetaligheid kan gewoon niet omdat je de Franstalige mentaliteit die zegt dat het Frans superieur is aan het Nederlands (in aantal hebben ze trouwens gelijk, gaan we zelfs niet over discussiëren) gewoon niet gaat kunnen veranderen.

in Vlaanderen krijgt het Frans trouwens een steeds slechter imago, dat van de imperialist, van degene die zich niet wilt aanpassen. hoe ga je ooit Vlamingen overtuigen dat Franstaligen wel Nederlands willen leren als ze burgemeesters blijven steunen die weigeren van Nederlands te spreken???
Tweetaligheid totaal nodeloos ? NUTTIG en NODIG !
1. Waarom zou ik met mijn nederlandstalig buurman in het Engels spreken ?
2. 22.000.000 mensen spreken Nederlands + 6.000.000 Afrikaans ...
Eerste niet nerdelandstalig regio in de wereld waar Nederlands wordt begrepen en gesproken is ... Wallonie.
3. In elk land in de wereld, is de officiele taal van een congres ... de nationale taal ! Liever in de nationale talen te spreken dan in Engels !
4. Met Engels als 2de taal zullen Brussel en Belgie ... heel vlug verengelsen !

Het Frans superieur is aan het Nederlands ? Belachelijk ! Belgie is al lang geen franstalig staat ... maar wel een Vlaams staat !
En uiteindelijk, Vlamingen hebben meestal niks tegen Frans te leren en te spreken.
De Franstalige burgemeesters weigeren Nederlands te spreken ?
Een voorbeeld :

Van Eyken is perfect tweetalig en van Vlaamse komaf. 'Mijn ouders waren van
Bonheiden.' Zijn jeugd bracht hij grotendeels door in Brussel. Thuis werd
Nederlands gesproken, school liep hij in het Frans. Van Eyken studeerde aan de
ULB af als germanist en begon een professionele loopbaan als leraar Nederlands,
Duits en Engels in het Franstalig onderwijs. 'Par l'hasard de la vie' liep hij iemand
uit Linkebeek tegen het lijf en kwam hij in de jaren 70 in de faciliteitengemeente
terecht. De vorige burgemeester, Roger Thiéry, introduceerde hem in de lokale
politiek. http://www.haviko.org/perscommentaar..._28-2-2005.pdf
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 10:11   #59
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
De Franstalige burgemeesters weigeren Nederlands te spreken ?
. http://www.haviko.org/perscommentaar..._28-2-2005.pdf[/i]
Het probleem is inderdaad niet dat die burgemeesters weigeren nederlands te spreken , maar dat ze weigeren de vlaamse regelgeving toe te passen en de taalwetten op de faciliteiten willen uithollen tot tweetaligheid zoals die in Brussel (sic) wordt beoefend .
__________________
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 11:19   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Interessant berichtje in het licht van deze draad, vind ik toch:


Citaat:
Rode volgt regels voor versturen kiesbrieven
wo 13/05/2009 - 07:07
Sint-Genesius-Rode zal de oproepingsbrieven voor de komende verkiezingen versturen zoals de wet dat voorschrijft. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond beslist na een bijzonder woelige zitting.

Dat betekent concreet dat alle inwoners eerst een oproepingsbrief in het Nederlands zullen krijgen. Wie een Franstalige brief wil, moet dat achteraf aan het gemeentebestuur vragen.
Bron: De Redactie
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be