Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2009, 19:13   #21
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Stel Vlaanderen wordt onafhankelijk en gaat langzamerhand steeds meer samenwerken met Nederland: verliefd, verloofd getrouwd......vul zelf maar in.
Ik ben er niet zo zeker van dat Wallonië dan onvoorwaardelijk voor La Grande Nation kiest.
Ze hebben dan verder nog de optie om zelf onafhankelijk verder te gaan. Maar er is ook nog een andere optie.
De nu tanende zware industrie in Charleroi en in mindere mate Luik is voor een groot deel opgezet door koning Willem I.
Maar zolang de PS nog de lakens uitdeelt zal het moeilijk worden.
Wees toch niet zo naïef. De Walen nu zijn geruisloos al een tijdje bezig met het aantrekken van bedrijven in spitstechnologie. En ze hebben er al aardig wat verzameld. Wij hier, maken dezelfde fouten als diezelfde Walen vroeger met hun metaalindustrie. Wij zijn nog altijd bezig miljoenen te pompen in de auto-assemblage, een industrietak die quasi voltooid verleden tijd is.

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2009 om 19:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:15   #22
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
in mijn document hou ik de deur open voor Wallonië en Luxemburg om toe te treden tot een benelux-staat.
maar ik acht de kans klein omdat ze dan overgedomineerd worden door de Nederlandstaligen en hun politieke macht verliezen die ze nu hebben.
Overigens heb ik de indruk dat men in Le Nord niet ontevreden is met Frankrijk, volgens mij kunnen Walen perfect passen in dat land. We leven niet meer in de chaotische nazinderingen van de Franse Revolutie.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:17   #23
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Overigens heb ik de indruk dat men in Le Nord niet ontevreden is met Frankrijk, volgens mij kunnen Walen perfect passen in dat land. We leven niet meer in de chaotische nazinderingen van de Franse Revolutie.
ze zullen zich ook wel snel aanpassen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:24   #24
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Overigens heb ik de indruk dat men in Le Nord niet ontevreden is met Frankrijk, volgens mij kunnen Walen perfect passen in dat land. We leven niet meer in de chaotische nazinderingen van de Franse Revolutie.
Ik gun het de Fransen niet dat Wallonië in hun schoot valt. Shadowke en ik opteren voor een geassocieerd lidmaatschap van Wallonië en Luxemburg van de Nederlands-Vlaamse confederatie. Er ontstaat dan een tripartite. Staatkundig een evenwichtig geheel en zonder romp-, buffer-, of randstaat. Er is echter één nadeel: het Frans. De Franstaligen zullen zich erbij moeten neerleggen dat het Nederlands de dominante taal is (wordt) van de confederatie en dat er voor het Frans geen rol meer zal zijn weggelegd, anders dan in de eigen (deel)staat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:29   #25
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 juli 2009 om 19:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:29   #26
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

en als ze niet willen, ist hun zaak.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:33   #27
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik gun het de Fransen niet dat Wallonië in hun schoot valt. Shadowke en ik opteren voor een geassocieerd lidmaatschap van Wallonië en Luxemburg van de Nederlands-Vlaamse confederatie. Er ontstaat dan een tripartite. Staatkundig een evenwichtig geheel en zonder romp-, buffer-, of randstaat. Er is echter één nadeel: het Frans. De Franstaligen zullen zich erbij moeten neerleggen dat het Nederlands de dominante taal is (wordt) van de confederatie en dat er voor het Frans geen rol meer zal zijn weggelegd, anders dan in de eigen (deel)staat.
Walen denken terecht dat ze gehaat worden in Vlaanderen. Er moeten echt jaren over gaan voor je dit tij kunt keren.
Ach ja, de minder eng-nationalistische flamingante kringen hebben ook wel een verlichting nodig volgens mij.

Ik ben me persoonlijk pas sinds enkele maanden in Wallonië gaan interesseren en moet het land nog ontdekken.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:36   #28
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wees toch niet zo naïef. De Walen nu zijn geruisloos al een tijdje bezig met het aantrekken van bedrijven in spitstechnologie. En ze hebben er al aardig wat verzameld. Wij hier, maken dezelfde fouten als diezelfde Walen vroeger met hun metaalindustrie. Wij zijn nog altijd bezig miljoenen te pompen in de auto-assemblage, een industrietak die quasi voltooid verleden tijd is.
Miljarden waarschijnlijk, en dan nog in Euro.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:37   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Belachelijk doen is toch echt het enige wat jij kunt hé Henri
Klets jij maar verder uit je nek.

Je bent stilaan een karikatuur geworden, hoe langer hoe erger.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:39   #30
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Vlaamse onafhankelijkheid (en mogelijk latere hereniging met Nederland) is niet alleen goed voor Vlaanderen maar ook voor Wallonië want dan moeten ze leren op eigen benen te staan ipv altijd afhankelijk te zijn van Vlaams geld.
Zou je je dan niet beter concentreren op die vlaamse onafhankelijkheid en pas in een latere faze met de Hollanders gaan praten ?

Je mag het ver van de beer nooit verkopen voor hij geschoten is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 19:40   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik gun het de Fransen niet dat Wallonië in hun schoot valt. Shadowke en ik opteren voor een geassocieerd lidmaatschap van Wallonië en Luxemburg van de Nederlands-Vlaamse confederatie. Er ontstaat dan een tripartite. Staatkundig een evenwichtig geheel en zonder romp-, buffer-, of randstaat. Er is echter één nadeel: het Frans. De Franstaligen zullen zich erbij moeten neerleggen dat het Nederlands de dominante taal is (wordt) van de confederatie en dat er voor het Frans geen rol meer zal zijn weggelegd, anders dan in de eigen (deel)staat.
U bent dus ook een Walenhater ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 20:41   #32
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wees toch niet zo naïef. De Walen nu zijn geruisloos al een tijdje bezig met het aantrekken van bedrijven in spitstechnologie. En ze hebben er al aardig wat verzameld. Wij hier, maken dezelfde fouten als diezelfde Walen vroeger met hun metaalindustrie. Wij zijn nog altijd bezig miljoenen te pompen in de auto-assemblage, een industrietak die quasi voltooid verleden tijd is.
idd, het wordt dus tijd dat Wallonië zich afscheidt van het racistische Vlaanderen, niet?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 20:48   #33
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wees toch niet zo naïef. De Walen nu zijn geruisloos al een tijdje bezig met het aantrekken van bedrijven in spitstechnologie. En ze hebben er al aardig wat verzameld. Wij hier, maken dezelfde fouten als diezelfde Walen vroeger met hun metaalindustrie. Wij zijn nog altijd bezig miljoenen te pompen in de auto-assemblage, een industrietak die quasi voltooid verleden tijd is.
Ook zware industrie kun je moderniseren, maar doen moet de politiek en de bonden inzien dat dat nodig is. Dit gaat ten koste van arbeidsplaatsen.
Bij Hoogovens werkte eerst 30.000 man, nu stukken minder.
Maar ze draaien goed en houden zelfs die aftandse ovens van partner British Steel overeind.
Ik krijg de indruk dat men in Wallonië (lees PS) tegen beter weten in oude rotzooi draaiende wou houden.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 20:49   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ook zware industrie kun je moderniseren, maar doen moet de politiek en de bonden inzien dat dat nodig is. Dit gaat ten koste van arbeidsplaatsen.
Bij Hoogovens werkte eerst 30.000 man, nu stukken minder.
Maar ze draaien goed en houden zelfs die aftandse ovens van partner British Steel overeind.
Ik krijg de indruk dat men in Wallonië (lees PS) tegen beter weten in oude rotzooi draaiende wou houden.
Als er oude rotzooi is, dan is dit evenzeer in Vlaanderen als in Wallonië. Alleen, we willen dit niet altijd inzien.

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2009 om 20:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 20:51   #35
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
idd, het wordt dus tijd dat Wallonië zich afscheidt van het racistische Vlaanderen, niet?
Waarom spreekt u altijd over afscheiding? Ik heb het niet over afscheiding. Ik zeg alleen dat we niet dezelfde fouten mogen maken als de Walen met hun staalindustrie.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 20:53   #36
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.269
Standaard

Vandaag nog op het TV-journaal van 20:00 uur op france2, toch één van de belangrijkste zenders in Frankrijk, een reportage over de Waalse rattachisten. Kijken vanaf 25minuten ongeveer :

http://jt.france2.fr/20h/

Gendebien (RW) lamenteert dat de verdrukte Walen stikken onder de dominatie van het arrogante Vlaanderen

Laatst gewijzigd door Zucht : 9 juli 2009 om 20:54.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 20:55   #37
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Vandaag nog op het TV-journaal van 20:00 uur op france2 een repotage over de Waalse rattachisten. Kijken vanaf 25minuten ongeveer :

http://jt.france2.fr/20h/

Gendebien (RW) lamenteert dat de verdrukte Walen stikken onder de dominatie van het arrogante Vlaanderen
Waalse Rattachisten? Die maken 1.3% van het kiezerpotentieel uit. Waarom ze daar nu alweer aandacht en geld aan besteden, mag Joost weten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 21:17   #38
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het feit is wel dat er ook Waalstaligen, Champenois-taligen, Loreinen en Picardischtaligen (er is een stuk Henegouwen in Frankrijk) op Franse bodem wonen. Er zijn ook een weinig mensen die Le Nord - Pas de Calais willen hernamen tot les Pays-Bas français (zéér krimpend in aantal doch).
Ik betwijfel de voeling met de BeNeLux in Wallonië (vooral die met Nederland), maar ik kan fout zitten.
Zij hebben veel gemeen met Le Nord eigenlijk, waar eveneens een mix tussen Germaanse en Romaanse culturen bestaat, waar deze elkaar ontmoeten zelfs.
Echter, ik weet niet hoeverre dit tot de vergangenheid behoort. Ik vraag me überhaupt af of ze eigenlijk bij de Nederlanden horen cultureel, maar of het niet het lot is dat hen zo gemaakt heeft en dat al sinds de nieuwe tijden.

Men kan Frankrijk evenmin gelijkstellen met Parijs, dat zou een foute redenatie zijn. Maar ja, we dienen naar de wens van de Waal zelf te luisteren en nu het kan kan het geen kwaad er zoveel mogelijk over te leren (hen desnoods herinneren dat zij trots mogen zijn op hun regionale identiteit). Wij mogen niet vergeten dat Walen nog steeds onze landgenoten zijn.
De tragiek van de Walen is dat zij zonder het te weten regimeslaven zijn geworden van het Francofone, Belgische bewind, dat hen tegen de Nederlandstaligen heeft opgezet ten koste van het behoud van hun eigen cultuur, taal en lotsbestemming.

Eerst na 180 jaar zal dit nu blijken ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 21:22   #39
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Waalse Rattachisten? Die maken 1.3% van het kiezerpotentieel uit. Waarom ze daar nu alweer aandacht en geld aan besteden, mag Joost weten.
System, ik zal je uit de droom helpen. 'Parijs' heeft aangaande de veranderende politieke situatie in België al lang een agenda klaar liggen voor het geval dat het 'mis' gaat. Er wordt steeds gesproken over Nederland en Vlaanderen, maar velen zien over het hoofd dat Frankrijk op de loer ligt. Elke ontwikkeling die zich voordoet, leidt Parijs in de juiste banen tot eigen voordeel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 21:25   #40
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
System, ik zal je uit de droom helpen. 'Parijs' heeft aangaande de veranderende politieke situatie in België al lang een agenda klaar liggen voor het geval dat het 'mis' gaat. Er wordt steeds gesproken over Nederland en Vlaanderen, maar velen zien over het hoofd dat Frankrijk op de loer ligt. Elke ontwikkeling die zich voordoet, leidt Parijs in de juiste banen tot eigen voordeel.
daar ben ik ook heel zeker van.
als Parijs hun kans kan grijpen om een stukje België in te pikken dan doen ze dat.
en dat zal pas echte annexatie zijn.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 juli 2009 om 21:25.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be