Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2004, 18:19   #1
4x
Banneling
 
 
4x's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 206
Standaard help de verstandelijk gehandicapte

Op school (verpleegkunde) hadden we een discussiestelling over sexualtiteit bij verstandelijk gehandicapten. Op een gegeven moment kwam daar dit voorbeeld in naar voren:

"Piet was heel blij omdat hij die dag een mooie kaars had gemaakt. Uit vroegde stopte hij tijdens het afwassen zijn hand in zijn broek. De verpleegkundige Lies merkte op dat dit niet in de keuken kon, maar dat dat in de slaapkamer moest. Piet ging meteen naar boven. Toen Lies even later boven kwam hoorde ze gevloek uit zijn kamer. Ze ging naar binnen en zag Piet boos op zijn bed zitten. Hij probeerde te masturberen, maar het lukte niet. Lies zag dat hij zn handen verkeerd had.
Toen Piet de tips van Lies niet begreep, besloot ze om hem te helpen. Ze legde haar hand op de zijne en maakte samen met hem de bewegingen. Piet genoot nu zichtbaar wel."

De leraar merkte naar aanleiding van het geroezemoes in de klas vervolgens iets op van "dat het bij een professionele beroepshouding hoort om de cliënt in alle situaties te helpen. Dit is niet voor de seks maar puur uit hulp, dus hoor je dat als professional ook gewoon te doen. Als je dit niet wilt of aankunt, zul je dus een ander beroep moeten gaan zoeken.

Mijn vraag: wat vinden jullie hier van? Vinden jullie dat je het hulpverleners verplicht kunt stellen om een gehandicapte te helpen met seks?
4x is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 19:04   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

En, wat zei je toen? 'Ik snap het, doe het even voor, ik zal wel de mentaal gehandicapte zijn'?
__________________

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 10 oktober 2004 om 19:04.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 21:22   #3
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

ik denk niet dat je die mensen moet helpen. Maar die hebben ook recht op seks. Dat zijn lichamelijk gezien volwassen mensen met behoeften. Ze hebben een lager IQ. maar dat hebben dieren ook. En die mogen toch ook seks hebben van ons?

Mensen die vinden dat personen met een handicap geen recht hebben op seks, vinden dus dat personen met een handicap minder waard zijn dan dieren. Tof...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 21:32   #4
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
ik denk niet dat je die mensen moet helpen. Maar die hebben ook recht op seks. Dat zijn lichamelijk gezien volwassen mensen met behoeften. Ze hebben een lager IQ. maar dat hebben dieren ook. En die mogen toch ook seks hebben van ons?

Mensen die vinden dat personen met een handicap geen recht hebben op seks, vinden dus dat personen met een handicap minder waard zijn dan dieren. Tof...
Ik denk dat die mensen evenveel hulp mogen krijgen bij hun seksualiteitsbeleving als anderen. Als wij een vraag hebben betreffende seksualiteit, dan zijn daar instanties waar we bij terecht kunnen. Ik denk dat veel mentaal gehandicapten niet dezelfde mogelijkheden hebben om beroep te doen op deze instanties. Het lijkt me dan ook prima gerechtvaardigd dat personeel van instellingen voor mentaal gehandicapten een antwoord geeft op hun vragen. Of je dat nu ter plekke moet doen en iemand z'n geslachtsdeel vastgrijpen, daar heb ik nu m'n twijfels over. Als je merkt dat een mentaal gehandicapte behoefte heeft aan masturberen, maar eigenlijk niet weet hoe, dan denk ik dat je dat gerust op een ander moment duidelijk kunt maken dmv een prentje met wat uitleg bij.

Voila, nu ben ik nog in geslaagd ook om een 'serieus' antwoord te geven op één van de leutertopics van 4x
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 21:40   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Voila, nu ben ik nog in geslaagd ook om een 'serieus' antwoord te geven op één van de leutertopics van 4x
Laat het niet meer gebeuren hé! Daar dient K&K helemaal niet voor!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 21:42   #6
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk

Voila, nu ben ik nog in geslaagd ook om een 'serieus' antwoord te geven op één van de leutertopics van 4x
Ik vind dit geen leutertopic. Het had van mij best in 'maatschappelijk discussies' gemogen (afhankelijk van hoe dit topic verder evolueert uiteraard)

Wel een bedenking erbij: ik vind dat een hulpverlener niet verpicht kan worden om te helpen. Deze is namelijk ook een mens en kan daar met een bepaald (on)gevoeligheid tegenover staan. Wel moe een instelling dergelijk hulp kunnen garanderen.
Bijkomend probleem: mag een hulpverlener een minderjarige fysiek helpen (zoals in het voorbeeld van 4x)? Welke bescherming geniet de hulpverlener tegen evt aanklachten?

Laatst gewijzigd door driewerf : 10 oktober 2004 om 21:45.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 21:47   #7
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ik denk dat die mensen evenveel hulp mogen krijgen bij hun seksualiteitsbeleving als anderen. Als wij een vraag hebben betreffende seksualiteit, dan zijn daar instanties waar we bij terecht kunnen. Ik denk dat veel mentaal gehandicapten niet dezelfde mogelijkheden hebben om beroep te doen op deze instanties. Het lijkt me dan ook prima gerechtvaardigd dat personeel van instellingen voor mentaal gehandicapten een antwoord geeft op hun vragen. Of je dat nu ter plekke moet doen en iemand z'n geslachtsdeel vastgrijpen, daar heb ik nu m'n twijfels over. Als je merkt dat een mentaal gehandicapte behoefte heeft aan masturberen, maar eigenlijk niet weet hoe, dan denk ik dat je dat gerust op een ander moment duidelijk kunt maken dmv een prentje met wat uitleg bij.

Voila, nu ben ik nog in geslaagd ook om een 'serieus' antwoord te geven op één van de leutertopics van 4x

Uiteraard. 100% gelijk. Ik had het niet goed genuanceerd.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 21:49   #8
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Ik vind dit geen leutertopic. Het had van mij best in 'maatschappelijk discussies' gemogen (afhankelijk van hoe dit topic verder evolueert uiteraard)

Wel een bedenking erbij: ik vind dat een hulpverlener niet verpicht kan worden om te helpen. Deze is namelijk ook een mens en kan daar met een bepaald (on)gevoeligheid tegenover staan. Wel moe een instelling dergelijk hulp kunnen garanderen.
Bijkomend probleem: mag een hulpverlener een minderjarige fysiek helpen (zoals in het voorbeeld van 4x)? Welke bescherming geniet de hulpverlener tegen evt aanklachten?
Neen. Net zoals hij beste een meerderjarige fysiek niet helpt (personen met een handicap, en zeker zo zwaar als die niet eens weten hoe ze moeten masturberen, zijn 9 kansen van de 10 verlengd minderjarig verklaard en zodoende zit je dan met hetzelfde probleem), blijft hij ook best van de minderjarigen af. Het beste lijkt me dat je van hun genitaliën afblijft, tenzij bij het wassen. Maar uitleggen etc: geen probleem.

Laatst gewijzigd door DaBlacky : 10 oktober 2004 om 21:50.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 21:56   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Ik vind dit geen leutertopic. Het had van mij best in 'maatschappelijk discussies' gemogen (afhankelijk van hoe dit topic verder evolueert uiteraard)

Wel een bedenking erbij: ik vind dat een hulpverlener niet verpicht kan worden om te helpen. Deze is namelijk ook een mens en kan daar met een bepaald (on)gevoeligheid tegenover staan. Wel moe een instelling dergelijk hulp kunnen garanderen.
Bijkomend probleem: mag een hulpverlener een minderjarige fysiek helpen (zoals in het voorbeeld van 4x)? Welke bescherming geniet de hulpverlener tegen evt aanklachten?
'Helpen' kan evenzeer zijn 'de persoon naar de juiste hulpverlener doorsturen'. Wat psychologische hulpverlening betreft, vind ik (psycholoog zijnde) dat je als hulpverlener verplicht bent hulp te geven (of door te verwijzen), net als geneesheren: die moeten ook alles doen wat ze kunnen om iemand te helpen. Als dat nu met een vraag is 'hoe masturbeer ik', dan is dat een vraag als een ander.

Een hulpverlener heeft sowieso al bitte weinig bescherming tegen aanklachten, vind ik persoonlijk. Ik zou een minderjarige of wie dan ook NOOIT fysiek helpen. Niet vanuit het gevaar op een aanklacht, maar omdat dit de relatie met een patiënt serieus kan schaden én omdat het de patiënt serieus kan schaden.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 22:54   #10
Jeroen
 
 
 
Geregistreerd: 15 juli 2004
Berichten: 4.011
Standaard

Ziezo, naar Maatschappelijke dan maar.
Jeroen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2004, 08:43   #11
Dr. Bos. Herz.
Partijlid
 
Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Locatie: Westhoek
Berichten: 257
Standaard

Huur iemand in e, zeg, zeg, e, yup yup yup, verfuckertjes toch.
__________________
Dr. Bos. Herz. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2004, 09:31   #12
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Veronderstel heel even maar dat die jongen dat thuis gaat vertellen en zijn ouders dienen klacht in wegens pedofilie of sexueel misbruik....
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2004, 09:36   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Je kan een bronstige patiënt ook helpen zonder er zelf je handen aan vuil te maken.
Een telefoontje naar een call-girl en die kan en mag probleemloos, professioneel het brandje blussen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2004, 21:47   #14
Horus
Gouverneur
 
Horus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2004
Berichten: 1.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Je kan een bronstige patiënt ook helpen zonder er zelf je handen aan vuil te maken.
Een telefoontje naar een call-girl en die kan en mag probleemloos, professioneel het brandje blussen.
En dat 'trek' je dan af van de belastingen zeker, of wie moet dat betalen?
Dan weer klagen dat ons geld versmost wordt, komaan jong.

Laatst gewijzigd door Horus : 11 oktober 2004 om 21:47.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2004, 22:04   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
En dat 'trek' je dan af van de belastingen zeker, of wie moet dat betalen?
Dan weer klagen dat ons geld versmost wordt, komaan jong.
Gehandicaptenzorg kost geld.
En misschien, wanneer dit soort zorg ook mogelijk wordt, kan een heel pak pillen, waar de ziekenkas de farmareuzen toch ook maar hun muil mee openhoudt door de plee gespoeld worden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 08:45   #16
JoeQpublic
Gouverneur
 
Geregistreerd: 25 september 2003
Berichten: 1.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Je kan een bronstige patiënt ook helpen zonder er zelf je handen aan vuil te maken.
Een telefoontje naar een call-girl en die kan en mag probleemloos, professioneel het brandje blussen.
Klinkt goed, Superstaaf, alleen denk ik dat de budgetten in de zorgsector het niet zullen toelaten. Lonen van gewoon personeel worden al moeilijk om te betalen, laat staan dergelijke expertes...

Weet wel dat er bij onze decadente Noorderburen dames van plezier zijn die 'n speciale opleiding en statuut kregen net voor dergelijke gevallen. "Hoeren met een hart", klint raar, maar ik vind het geen slechte oplossing.

Bij deze ook even 'chapeau' zeggen aan alle mensen die voor hun werk met kinderen, gehandicapten en bejaarden werken: u heeft meer geduld dan mij.
__________________
--E eigen vork eerst --E
JoeQpublic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 08:59   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Klinkt goed, Superstaaf, alleen denk ik dat de budgetten in de zorgsector het niet zullen toelaten. Lonen van gewoon personeel worden al moeilijk om te betalen, laat staan dergelijke expertes...

Weet wel dat er bij onze decadente Noorderburen dames van plezier zijn die 'n speciale opleiding en statuut kregen net voor dergelijke gevallen. "Hoeren met een hart", klint raar, maar ik vind het geen slechte oplossing.
Ik vermoed dat, eens deze vorm van zorgverstrekkig geaccepteerd en geïnstitutionaliseerd wordt, de prijzen ook acceptabeler zullen worden.
Het voorbeeld van Hoeren met een hart wijst in die richting.



Citaat:
Bij deze ook even 'chapeau' zeggen aan alle mensen die voor hun werk met kinderen, gehandicapten en bejaarden werken: u heeft meer geduld dan mij.
Dat zijn de ware heiligen.
Niet die op de sokkel bij nonkel pastoor.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 09:29   #18
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Ge kunt natuurlijk ook Eva Pauwels vragen. Die doet volgens mij zowiezo alles gratis.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 09:38   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ge kunt natuurlijk ook Eva Pauwels vragen. Die doet volgens mij zowiezo alles gratis.
Uiteraard hoeven we vrijwilligerswerk vanwege bekwame, geschoolde en vooral integere hulpverleners niet uit te sluiten.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 11:11   #20
JoeQpublic
Gouverneur
 
Geregistreerd: 25 september 2003
Berichten: 1.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik vermoed dat, eens deze vorm van zorgverstrekkig geaccepteerd en geïnstitutionaliseerd wordt, de prijzen ook acceptabeler zullen worden.
Het voorbeeld van Hoeren met een hart wijst in die richting.
Superstaaf, da's maar ne naam die ik er op plakte hé. Die meiden deden gewoon hun beroep, volgden wel eerst speciale opleiding...

Turkje: ken geen Eva Pauwels, wist niet dat jij ervaringsdeskundige was. Voor een verstandelijk gehandicapte vallen sommige van uw posts wel mee
__________________
--E eigen vork eerst --E
JoeQpublic is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be