Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2007, 13:27   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard ma 12 maart Canvas :roadmovie in Wallonië met de Wever en Reynebeau

Ik las net de Humo van 7 maart 2007.
Er staat een dubbelinterview met Reynebeau en Bart de Wever in. De ene is een belgicist, de ander de voorzitter van een separatistische partij, en samen zijn ze door Franstalig België getrokken.

Dat kan u maandag 12 maart 2007 bekijken op Canvas :
eerst een reportage in Ter Zake : 20.00-20.50
en dan de "road-movie" zelf : 20.50-21.40

Allen kijken dus!

De Wever zei al dat hij er nog meer van overtuigd is geraakt dat Wallonië reeds totaal een ander land is, waar men hem vaak niet eens herkende, laat staan iets kwalijk nam.

Reynebeau zei dat hij vond dat Wallonië een migrantenland van Italiaanse, Vlaamse, .... inwijkelingen leek, zodat men daar niet zo inziet om verder op te delen (en hij zei ook dat ze daardoor niet zo emotioneel doen over de taal ).

Dat wou ik even laten weten aan alle forumleden.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 13:32   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Bedankt voor de tip!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 14:13   #3
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Reynebeau zei dat hij vond dat Wallonië een migrantenland van Italiaanse, Vlaamse, .... inwijkelingen leek, zodat men daar niet zo inziet om verder op te delen (en hij zei ook dat ze daardoor niet zo emotioneel doen over de taal ).
Natuurlijk doen ze daar niet emotioneel over de taal. Van hun mag je ter plekke dood vallen als je geen Frans spreekt!

In Vlaanderen kan je overleven als je geen Nederlands kent, maar niet veel meer dan dat, dus om uit de steun en/of miserie te komen moet je Nederlands leren en zijn we er gevoelig voor. In Wallonië niet, daar overleef je niet zonder kennis van het Frans. Het is wat overdreven, maar niet ver van de waarheid.

In praktijk zijn Franstaligen dus véél en veel gevoeliger wat taal betreft.

Laatst gewijzigd door Burry : 6 maart 2007 om 14:13.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 14:18   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Natuurlijk doen ze daar niet emotioneel over de taal. Van hun mag je ter plekke dood vallen als je geen Frans spreekt!

In Vlaanderen kan je overleven als je geen Nederlands kent, maar niet veel meer dan dat, dus om uit de steun en/of miserie te komen moet je Nederlands leren en zijn we er gevoelig voor. In Wallonië niet, daar overleef je niet zonder kennis van het Frans. Het is wat overdreven, maar niet ver van de waarheid.

In praktijk zijn Franstaligen dus véél en veel gevoeliger wat taal betreft.
Inderdaad, ik vrees dat je gelijk hebt, Wallonië en Franstalig Brussel mag dan wel een gezellige kleurrijke verzameling Chinezen, zwarten, Arabieren, Italianen,.... in vergelijking met het gemene überblanke Vlaanderen, maar bij hen is het wel op voorwaarde dat je Frans spreekt.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 14:33   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik las net de Humo van 7 maart 2007.
Er staat een dubbelinterview met Reynebeau en Bart de Wever in. De ene is een belgicist, de ander de voorzitter van een separatistische partij, en samen zijn ze door Franstalig België getrokken.

Dat kan u maandag 12 maart 2007 bekijken op Canvas :
eerst een reportage in Ter Zake : 20.00-20.50
en dan de "road-movie" zelf : 20.50-21.40

Allen kijken dus!

De Wever zei al dat hij er nog meer van overtuigd is geraakt dat Wallonië reeds totaal een ander land is, waar men hem vaak niet eens herkende, laat staan iets kwalijk nam.

Reynebeau zei dat hij vond dat Wallonië een migrantenland van Italiaanse, Vlaamse, .... inwijkelingen leek, zodat men daar niet zo inziet om verder op te delen (en hij zei ook dat ze daardoor niet zo emotioneel doen over de taal ).

Dat wou ik even laten weten aan alle forumleden.
Ik ga hem ook bekijken. Ben namelijk nieuwsgierig naar de situatie in Wallonië, omdat ik eigenlijk alleen maar de toeristische sektor ervan ken. Achtergestelde gebieden als Henegouwen zijn mij dan ook onbekend. Is interessant om eens de meningen te horen, gezien ze beide die reis hebben gedaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 14:42   #6
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De Wever zei al dat hij er nog meer van overtuigd is geraakt dat Wallonië reeds totaal een ander land is, waar men hem vaak niet eens herkende, laat staan iets kwalijk nam.
Dewever is nu ook niet DE meest gekende politicus van België/Vlaanderen.

Maar goed: bedankt voor de tip, ik ga zeker kijken!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 14:48   #7
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

De Wever zal in eender welke staat verschillende landen kunnen ontdekken. Ik geloof zelfs dat een rondreis doorheen de EU hem minder verschillen zal opleveren dan een rondreis door bv. China, India en Indonesië. Daar komt nog bij dat hij de focus legt op politiek ; een cultuur is meer dan loutere politiek.

Ik ben bezig met een boek te lezen over mijn steden Antwerpen- Rotterdam en Hamburg - wel die hebben waarschijnlijk meer affiniteiten met elkaar dan met andere grote steden in hun resp. staten.

In ieder geval zal deze uitzending interessant zijn wegens een meer open intellectuele discussie over maatschappelijk relevantie van een herbekijken van de staatstructuren dan via de klassieke partij-propaganda.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:03   #8
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
In ieder geval zal deze uitzending interessant zijn wegens een meer open intellectuele discussie over maatschappelijk relevantie van een herbekijken van de staatstructuren dan via de klassieke partij-propaganda.
We zijn het er allemaal tot nu toe over eens blijkbaar : kijken!

O ja , Reynebeau voegde eraan toe dat hij een intelligente discussie wou, en dat hij dus niet met iemand als de Winter op tour wou, omdat hij vermoedt dat dat met hem niet mogelijk is.
Citaat:

Dewever is nu ook niet DE meest gekende politicus van België/Vlaanderen.

Maar goed: bedankt voor de tip, ik ga zeker kijken!
Hehe, in Humo stond er ook dat er een Franstalige aan het afgeven was dat hij zich "aangevallen" voelde door de NVA, tegen de Wever, en hij had niet door dat de voorzitter van die partij tegenover hem stond.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:04   #9
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Achtergestelde gebieden als Henegouwen zijn mij dan ook onbekend.
Ik kan alle Heel-Nederlanders eens een reisje naar Charleroi (en omstreken) aanbevelen... (eens kijken hoe Heel-Nederlands ze dan nog zijn)




ps: bedankt voor de tv-tip, evilbu

Laatst gewijzigd door Zeno! : 6 maart 2007 om 15:07.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:07   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hehe, in Humo stond er ook dat er een Franstalige aan het afgeven was dat hij zich "aangevallen" voelde door de NVA, tegen de Wever, en hij had niet door dat de voorzitter van die partij tegenover hem stond.
Hoe luidde dat ook weer bij de Franstaligen: 'cultureel autisme'?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:07   #11
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hehe, in Humo stond er ook dat er een Franstalige aan het afgeven was dat hij zich "aangevallen" voelde door de NVA, tegen de Wever, en hij had niet door dat de voorzitter van die partij tegenover hem stond.


Dat zou ik ook nog wel eens durven... Afgeven op iemand en pretenderen alsof ik niet weet dat de persoon in kwestie recht voor m'n neus staat.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:10   #12
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Verschillen zijn inherent aan elke maatschappij, hoe homogeen ook. Bijvoorbeeld de verschillen tussen mannen en vrouwen alsook tussen jongeren en ouderen. Je moet al erg asociaal zijn als je niet tegen verschillen kan. Zelfs binnen een gezin zijn er heel wat verschillen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:10   #13
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik kan alle Heel-Nederlanders eens een reisje naar Charleroi (en omstreken) aanbevelen... (eens kijken hoe Heel-Nederlands ze dan nog zijn)
O o, pas op, of je schiet nog in je fout : dan komen er weer opmerking als : "Nou , dan kan je ze toch niet zomaar effe laten vallen?...Dan moet de regering daar toch iets aan doen?" (neen Hertog, dit slaat niet op jou )
Sommige Heelnederlanders menen immers dat Nederland daar de boel wel kan oplossen.



Citaat:
ps: bedankt voor de tv-tip, evilbu
Neen, dank HUMO!
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:12   #14
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik kan alle Heel-Nederlanders eens een reisje naar Charleroi (en omstreken) aanbevelen... (eens kijken hoe Heel-Nederlands ze dan nog zijn)




ps: bedankt voor de tv-tip, evilbu
Charleroi is inderdaad een probleemzone, maar de Ardennen en de rest van Henegouwen zijn prachtig. We zullen van Charleroi een Belgisch Monaco maken, ok?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:13   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
O o, pas op, of je schiet nog in je fout : dan komen er weer opmerking als : "Nou , dan kan je ze toch niet zomaar effe laten vallen?...Dan moet de regering daar toch iets aan doen?" (neen Hertog, dit slaat niet op jou )
Sommige Heelnederlanders menen immers dat Nederland daar de boel wel kan oplossen.
De naievelingen!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:16   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Charleroi is inderdaad een probleemzone, maar de Ardennen en de rest van Henegouwen zijn prachtig. We zullen van Charleroi een Belgisch Monaco maken, ok?
Met het oog op de opwarming van de aarde zou ik een grote geul graven van de Noordzee tot in Charleroi en we laten de stad gewoon onder water lopen (na evacuatie uiteraard ). Is die beerput ineens voorgoed weg.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:58   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
O o, pas op, of je schiet nog in je fout : dan komen er weer opmerking als : "Nou , dan kan je ze toch niet zomaar effe laten vallen?...Dan moet de regering daar toch iets aan doen?" (neen Hertog, dit slaat niet op jou )
Sommige Heelnederlanders menen immers dat Nederland daar de boel wel kan oplossen.
Integendeel. Ik ben Heel-Nederlander maar stel daar de voorwaarde bij dat bevoegdheden zo worden verdeeld dat Nederland geen cent transfereert. Dus alleen buitenlands beleid en defensie, plus een aantal intergewestelijke zaken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:01   #18
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Integendeel. Ik ben Heel-Nederlander maar stel daar de voorwaarde bij dat bevoegdheden zo worden verdeeld dat Nederland geen cent transfereert. Dus alleen buitenlands beleid en defensie, plus een aantal intergewestelijke zaken.
En ik zou als eerste voorwaarde stellen dat in Heel Nederland (wat ik toch niet wil ) Vlaanderen ,Wallonië maar op hetzelfde niveau verbonden zijn als Vlaanderen met Nederland. Moeten wij nog geld transfereren dan?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:03   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En ik zou als eerste voorwaarde stellen dat in Heel Nederland (wat ik toch niet wil ) Vlaanderen ,Wallonië maar op hetzelfde niveau verbonden zijn als Vlaanderen met Nederland. Moeten wij nog geld transfereren dan?
De Vlamickjes hebben wel genoeg geleên.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 16:04   #20
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

En hopla... weer de zoveelste discussie over Heel-Nederland...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be