Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2007, 09:25   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Wat moest er een andere usurpator geweest zijn dan Leopold I?

Hoe zouden de Zuidelijke Nederlanden geëvolueerd zijn moest bv. Charlotte van het UK niet gestorven zijn en Leopold braafjes prins-gemaal geworden zijn van dat UK?

Er waren drie grote andere kandidaten-usurpators:
  • de hertog van Némours (Frans uiteraard, Bourbon-Orléans)
  • de hertog van Leuchtenberg (Frans uiteraard, Bonapartist)
  • Karel van Oostenrijk (geen Frans, maar excuustruus om voortgang te vinden in de Oostenrijkse tijd en nooit een ernstige kandidaat)
Stel dat een van dezen het uiteindelijk had gehaald, hoe zou dat invloed hebben gehad op de zuidelijke Nederlanden?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 10:27   #2
amydal
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 april 2006
Berichten: 288
Standaard

Wat bedoel je met "zuidelijke Nederlanden", België ofzo?
__________________
Opgepast: under construction: mijn Belgisch-nationalistische website
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 11:15   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hoe zouden de Zuidelijke Nederlanden geëvolueerd zijn moest bv. Charlotte van het UK niet gestorven zijn en Leopold braafjes prins-gemaal geworden zijn van dat UK?

Er waren drie grote andere kandidaten-usurpators:
  • de hertog van Némours (Frans uiteraard, Bourbon-Orléans)
  • de hertog van Leuchtenberg (Frans uiteraard, Bonapartist)
  • Karel van Oostenrijk (geen Frans, maar excuustruus om voortgang te vinden in de Oostenrijkse tijd en nooit een ernstige kandidaat)
Stel dat een van dezen het uiteindelijk had gehaald, hoe zou dat invloed hebben gehad op de zuidelijke Nederlanden?
Je kan beter de vraag stellen, hoe zou de wereld er hebben uitgezien, moest Orange de franstalige Burgerij in de jaren 1800 onder de knoet hebben kunnen houden.
Beeld je maar eens in, welk een machtsblok groot Nederland nu zou zijn geweest, zonder al die onderlinge twisten.
Duitsland zou DIT land NOOIT kunnen hebben bezetten en de USA zou NOOIT hier hebben kunnen komen baas spelen.
We zouden nu de grootste economische macht van Europa zijn met een bevolking van meer dan 25 miljoen inwoners.
Beeld je dus maar eens in dat de Nederlanden 1 land waren gebleven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 11:18   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hoe zouden de Zuidelijke Nederlanden geëvolueerd zijn moest bv. Charlotte van het UK niet gestorven zijn en Leopold braafjes prins-gemaal geworden zijn van dat UK?

Er waren drie grote andere kandidaten-usurpators:
  • de hertog van Némours (Frans uiteraard, Bourbon-Orléans)
  • de hertog van Leuchtenberg (Frans uiteraard, Bonapartist)
  • Karel van Oostenrijk (geen Frans, maar excuustruus om voortgang te vinden in de Oostenrijkse tijd en nooit een ernstige kandidaat)
Stel dat een van dezen het uiteindelijk had gehaald, hoe zou dat invloed hebben gehad op de zuidelijke Nederlanden?
Ik denk dat Belgie met Vlaanderen bij Frankrijk was ingelijfd.
Maar het blijft koffiedik kijken die stellingen die beginnen met "mits" of "tenzij".
Liever kijk ik naar de dag van morgen.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 11:19   #5
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan beter de vraag stellen, hoe zou de wereld er hebben uitgezien, moest Orange de franstalige Burgerij in de jaren 1800 onder de knoet hebben kunnen houden.
Hij hield ze niet onder de knoet; hijzelf was Franstalig en ie was heus niet de enige in Den Haag die graag een mondje Frans praatte.

Maar de bourgeosie, aan de macht verslingerd zoals elkeen die er ooit van proeft/proefde, wou zich wel aanpassen aan de nieuwe staat en de nieuwe tijden (de eeuw van de francofolie was eigenlijk al aan het wegebben).Alleen in België hoefde dat dan opeens niet meer omdat een deeltje van die 'Bourgeoisie' (aagespoelde en aangestelde Fransen?) hun postjes aan de staat in gevaar voelden als ze geen Nederlands kenden...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 11:26   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hij hield ze niet onder de knoet; hijzelf was Franstalig en ie was heus niet de enige in Den Haag die graag een mondje Frans praatte.

Maar de bourgeosie, aan de macht verslingerd zoals elkeen die er ooit van proeft/proefde, wou zich wel aanpassen aan de nieuwe staat en de nieuwe tijden (de eeuw van de francofolie was eigenlijk al aan het wegebben).Alleen in België hoefde dat dan opeens niet meer omdat een deeltje van die 'Bourgeoisie' (aagespoelde en aangestelde Fransen?) hun postjes aan de staat in gevaar voelden als ze geen Nederlands kenden...
Orange begon te veel naar Noord Nederland en de protestanten te luisteren en kijken, hij had zij macht aan hen te danken en dacht de Roomse Nederlanders militair wel aan te kunnen.

Hij was vergeten dat hij tegen de burgerij bezig was en niet meer tegen de adel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 11:32   #7
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Orange begon te veel naar Noord Nederland en de protestanten te luisteren en kijken, hij had zij macht aan hen te danken en dacht de Roomse Nederlanders militair wel aan te kunnen.

Hij was vergeten dat hij tegen de burgerij bezig was en niet meer tegen de adel.
Toch vreemd hé dat men naar het 'on-democratische' wil verwijzen van het feit dat zijn regering vooral Noord-Nederlanders telde en weinige 'Zuidelijken' terwijl het Zuiden veel volkrijker was, maar zien we dan de balk niet in ons oog als we nu met de helft Walen in de regering zitten met macht om alles te blokkeren?

Ten tweede, de staat was in eerste instantie Nederlandstalig, correct en democratisch, dus moest die regering dat ook kunnen hanteren. Dus kwamen die bourgeoi mannetjes uit het zuiden niet echt in aanmerking. De burgerij van het zuiden was trouwens flink aan het verdienen aan de economische politiek van Willem. Ik vraag me af of de opstandige burgerij niet eerder die waren die enkele jaren eerder met de Fransen waren ingevoerd om de administratie Frans te krijgen. Mannen die geen handel deden, maar van administratiepostjes, notariaten en balies leefden. Zaken die ze dreigden te verliezen in een opeens weer natuurlijke Nederlandstalige staat.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 12:00   #8
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Wat bedoel je met "zuidelijke Nederlanden", België ofzo?
Zuidelijk Engeland = het zuiden van Engeland
Zuid-Frankrijk = het zuiden van Frankrijk
Zuidelijke Nederlanden = het zuiden van de Nederlanden

Is het een beetje duidelijk zo, mijn beste?
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:39   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Wat bedoel je met "zuidelijke Nederlanden", België ofzo?
Wel, zo noemen de aanhangers van de usurpator het ook ja...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be