Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Limburg bij Wallonië ?
ja 5 14,29%
neen 25 71,43%
geen/andere mening 5 14,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2016, 16:17   #101
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Heet u Jan van den Berghe ?
Nee. Maar ik ken de scherpte van mijn forumgenoot. Daar kan niemand aan tippen op dit forum. En hij heeft over het algemeen het bij het juiste eind.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 19:16   #102
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Vrees voor u dat u tegen een muur van onbegrip aanloopt.
Lijkt me toe dat het Limburgs in België eerder uit zal sterven dan in NL Limburg.
Als wel slechts de naam Limburg mogelijk nog over zal blijven en op den duur, als identiteit, men zich alleen nog Vlaming zal voelen.
Hier in het Maasland wordt het toch nog aardig frequent gebruikt. Vaak wordt ge hier eerst in het plat aangesproken.
Ik versta het goed maar ik heb nu wel een beetje spijt dat ik het niet vaker gesproken heb. Het zou best kunnen dat uitsterving dreigt maar dat zal eerder liggen aan een doorgedreven vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege. Iets wat schrikbarend werkelijkheid kan worden nu ze de provincies steeds meer bevoegdheden willen afnemen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 19:43   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik refereerde naar het Prinsbisdom luik.

Het ziet ernaar uit dat u uw geschiedenis gerust wat mag opfrissen.
Het hertogdom Limburg hoorde niet bij Luik, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 20:59   #104
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een probleem vind ik echter uw wrijvingzoekende, koeionerende houding.
Waar komt die vandaan, vanwaar die gebetenheid op "flaminganten", waartoe ik mij overigens niet reken als ik uw uitleg van dat begrip verneem.
Waartoe leidt zo een houding, vindt ge dat plezant van steeds onbegrip te ervaren? Wie tergt krijgt immers de reakties van een getergde.
Ik heb nu eenmaal een hekel aan mensen die met leugens en halve waarheden andere mensen willen misleiden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 21:03   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Hier in het Maasland wordt het toch nog aardig frequent gebruikt. Vaak wordt ge hier eerst in het plat aangesproken.
Ik versta het goed maar ik heb nu wel een beetje spijt dat ik het niet vaker gesproken heb. Het zou best kunnen dat uitsterving dreigt maar dat zal eerder liggen aan een doorgedreven vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege. Iets wat schrikbarend werkelijkheid kan worden nu ze de provincies steeds meer bevoegdheden willen afnemen.
Vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege? Hoezo? In België is het taalgebruik buiten de officiële kanalen volledig vrij, hoor. Niemand verplicht een regionale zender om het journaal in het AN te presteren. Wat houdt TV Limburg dan wel tegen om het Limburgs te gebruiken? En niemand legt Het Belang van Limburg ook maar één strobreed in de weg als het hele bladzijden zou willen vullen met artikelen in een of ander Limburgs dialect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 21:06   #106
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Hier in het Maasland wordt het toch nog aardig frequent gebruikt. Vaak wordt ge hier eerst in het plat aangesproken.
Ik versta het goed maar ik heb nu wel een beetje spijt dat ik het niet vaker gesproken heb. Het zou best kunnen dat uitsterving dreigt maar dat zal eerder liggen aan een doorgedreven vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege. Iets wat schrikbarend werkelijkheid kan worden nu ze de provincies steeds meer bevoegdheden willen afnemen.
Als ik dat schrijf verwijt men mij waanvoorstellingen.

Ik spreek mijn klanten ook eerst aan in het plat. En ik zal in het grootwarenhuis ook de kassadame kiezen die plat spreekt. Als dat een jongere is moet ik vaststellen dat dit meestal van origine Nederlandse meisjes zijn. Onze jeugd heeft de streektaal niet meer geleerd. Meestal omdat hun ouders onder sociale druk dachten dat ze hun kinderen AN moesten leren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 21:10   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik dat schrijf verwijt men mij waanvoorstellingen.
Dat is ook een waanvoorstelling, daar de taalvrijheid in België een grondwettelijk recht is. De overheid is alleen bevoegd om een taalbeleid uit te stippelen voor haar eigen structuren of voor wat bij wet geregeld wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 22:30   #108
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb nu eenmaal een hekel aan mensen die met leugens en halve waarheden andere mensen willen misleiden.
1° En ben ik een misleider of een misleide ? Of beiden ?

2° En wie zijn de misleiders ?

3° Waarmee worden mensen misleid en 4° met welk doel ?

Kwestie van eens duidelijkheid te scheppen in wat u hier beweegt, uw alpha en omega, uw nec plus ultra, uw optima et maximo, uw heilige zending en missie, uw flamingantenkruistocht op dit forum...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 september 2016 om 22:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2016, 23:00   #109
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Heimatontrouw der Limburgers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Het zou best kunnen dat uitsterving dreigt maar dat zal eerder liggen aan een doorgedreven vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege.
Voor de volledigheid er maar aan toevoegen:
- én dat tevens in Nederland ondanks de erkenning.
- de nog méér doorgedreven verfransing van de Limburgstalige gebieden in de provincie Luik (o.a.de Platdietse Streek)
- de doorgedreven verduitsing van de Limburgstalige gebieden in NRW.
Waar blijven trouwens de proteststemmen van de Limburgstaligen hiertegen...?

DE oorzaak is niets anders dan het pseudointellektueel snobisme van de ouders die hun neus ophalen voor een eeuwenoud immaterieel kultureel erfgoed en dat niet doorgeven aan hun kroost. Heimatontrouw!
En dat is een Europawijd, zelfs wereldwijd fenomeen, het gaat hier niet louter om het Limburgs.
Of, hoe wie niet naar zijn roots kijkt een marionet in de handen van de machtshebbers is die wel zullen zeggen wat hij is. Belg bijvb.(terwijl onze voorouders zich Nederlanders noemden) of Turk (terwijl men eigenlijk Koerd is.)
Een gewillige vod in de handen van de misleiders zoals pajoske ze noemt. Alleen zie ik wel andere misleiders dan hij.
En ik kom zodoende weeral hierbij terug op de subdiskussie met Jan VDB in:
http://forum.politics.be/showthread....sische&page=20
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Iets wat schrikbarend werkelijkheid kan worden nu ze de provincies steeds meer bevoegdheden willen afnemen.
O ja, doet de provincie Limburg dan iets ten gunste van het Limburgs, of heeft ze dat al gedaan ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 september 2016 om 23:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 00:34   #110
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Hoe pajoske door de Limburgse taalmand valt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik spreek mijn klanten ook eerst aan in het plat. En ik zal in het grootwarenhuis ook de kassadame kiezen die plat spreekt. Als dat een jongere is moet ik vaststellen dat dit meestal van origine Nederlandse meisjes zijn. Onze jeugd heeft de streektaal niet meer geleerd. Meestal omdat hun ouders onder sociale druk dachten dat ze hun kinderen AN moesten leren.
De ware streektaalminnaar zal het nooit hebben over plat als het over die streektaal gaat. En dat is een toch wel een zeer veelzeggend detail !
Maar, we wisten het al langer:
- de portefeuille is voor Pajoske zo veel belangrijker dan zijn Limburgse streektaal.
- zijn Limburgs taaldoekje voor het bloeden dient enkel om mee naar de flamingantenstier te zwaaien; die te koeioneren, zoals hijzelf toegeeft, d�*t is hier zijn ware forumzending.
Hij heeft in het Limburgs een stok gevonden om de flaminganten mee te slaan maar doet dat al te dikwijls ernaast. Hetgeen normaal is als men spoken ziet.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 00:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 08:53   #111
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
. Meestal omdat hun ouders onder sociale druk dachten dat ze hun kinderen AN moesten leren.
Natuurlijk moeten de kinderen AN leren. Wat belet de ouders echter om naast het AN ook de streektaal aan te leren?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 09:03   #112
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Natuurlijk moeten de kinderen AN leren. Wat belet de ouders echter om naast het AN ook de streektaal aan te leren?
Ik begrijp die Pajoskaanse hekel aan het AN gewoon niet. Tijdens mijn contacten met Limburgers stel ik telkens vast dat wanneer ze AN spreken het met een vlotheid en correctheid gebeurt die bij nogal wat andere Vlamingen ontbreekt. Naar mijn ervaring is hun uitspraak van het Nederlands echt voorbeeldig.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 09:09   #113
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik begrijp die Pajoskaanse hekel aan het AN gewoon niet. Tijdens mijn contacten met Limburgers stel ik telkens vast dat wanneer ze AN spreken het met een vlotheid en correctheid gebeurt die bij nogal wat andere Vlamingen ontbreekt. Naar mijn ervaring is hun uitspraak van het Nederlands echt voorbeeldig.
Ik vind dat ook, zeker in vergelijking met -zeg maar- 't West Vlaemsch.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 13:23   #114
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Hier in het Maasland wordt het toch nog aardig frequent gebruikt. Vaak wordt ge hier eerst in het plat aangesproken.
Ik versta het goed maar ik heb nu wel een beetje spijt dat ik het niet vaker gesproken heb. Het zou best kunnen dat uitsterving dreigt maar dat zal eerder liggen aan een doorgedreven vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege. Iets wat schrikbarend werkelijkheid kan worden nu ze de provincies steeds meer bevoegdheden willen afnemen.
Bedoel ook niet nu, maar op den duur bestaat de mogelijkheid dat dialecten en streektalen uit zouden kunnen sterven
Het EU en eigen beleid van landen zou kunnen helpen dit zoveel als mogelijk helpen voorkomen.
Erkenning van het Limburgs, in Nederland dan, kan een steun in de rug zijn.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 13:33   #115
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Hier in het Maasland wordt het toch nog aardig frequent gebruikt. Vaak wordt ge hier eerst in het plat aangesproken.
Ik versta het goed maar ik heb nu wel een beetje spijt dat ik het niet vaker gesproken heb. Het zou best kunnen dat uitsterving dreigt maar dat zal eerder liggen aan een doorgedreven vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege. Iets wat schrikbarend werkelijkheid kan worden nu ze de provincies steeds meer bevoegdheden willen afnemen.
Bedoel ook niet nu, maar op den duur bestaat de mogelijkheid dat dialecten en streektalen uit zouden kunnen sterven
Het EU en eigen beleid van landen zou kunnen helpen dit zoveel als mogelijk helpen voorkomen.
Erkenning van het Limburgs, in Nederland dan, kan een steun in de rug zijn.

Wat ik eerder aangaf, in de "Nederlandse verhoudingen" speelt tevens een rol dat Limburgers hiermee tevens erkend worden als volk.
Gezien de rol van Den Haag, c.q. Holland, in het verleden is dit van belang
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 13:33   #116
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De ware streektaalminnaar zal het nooit hebben over plat als het over die streektaal gaat. En dat is een toch wel een zeer veelzeggend detail !
Allez gij. Dat is voor ons normaal woordgebruik. Kijk hier maar: http://www.vlaamswoordenboek.be/defi...hiedenis/30540
en hier: http://www.mijnwoordenboek.nl/dialec...?woord=dialect

Men zegt ook platdutch
http://remersdael.be/Histoire/patois.html


Plat i.v.m. met streektaal heeft voor ons totaal geen pejoratieve betekenis. Evenmin als het woord 'nèger' voor een donkerhuidige evenmens.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 13:40   #117
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik begrijp die Pajoskaanse hekel aan het AN gewoon niet. Tijdens mijn contacten met Limburgers stel ik telkens vast dat wanneer ze AN spreken het met een vlotheid en correctheid gebeurt die bij nogal wat andere Vlamingen ontbreekt. Naar mijn ervaring is hun uitspraak van het Nederlands echt voorbeeldig.
Klopt. Het is van belang goed onderscheid te maken tussen de streektaal en het AN. Zo vermijdt men dat de mensen constant tussentaal spreken zoals vaak in mijn streek (Antwerpen) het geval is. Ik bezondig mij er jammer genoeg ook aan.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 13:54   #118
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik dat schrijf verwijt men mij waanvoorstellingen.

Ik spreek mijn klanten ook eerst aan in het plat. En ik zal in het grootwarenhuis ook de kassadame kiezen die plat spreekt. Als dat een jongere is moet ik vaststellen dat dit meestal van origine Nederlandse meisjes zijn. Onze jeugd heeft de streektaal niet meer geleerd. Meestal omdat hun ouders onder sociale druk dachten dat ze hun kinderen AN moesten leren.
Zeer zeker geen waanvoorstellingen, maar onbegrip waardoor u tegen een muur aanloopt.
Gaat niet om de vrijheid wel -/of niet een dialect/streektaal kunnen spreken, maar specifiek de bereidheid "erkenning van het Limburgs" als een andere taal.
Inherent houdt erkenning van een taal tevens erkenning in als volk.

De Vlaamse visie verschilt van de Nederlandse visie. In Vlaanderen, zover ik begrepen heb een dialect, in Nederland geldt Limburgs als
een erkende andere (streek)taal. Vlaams - Belgisch Limburgs problematiek, geen Nederlandse problematiek

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 september 2016 om 13:55.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 13:57   #119
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt. Het is van belang goed onderscheid te maken tussen de streektaal en het AN. Zo vermijdt men dat de mensen constant tussentaal spreken zoals vaak in mijn streek (Antwerpen) het geval is. Ik bezondig mij er jammer genoeg ook aan.
Bedoelt u met streektaal een andere taal dan het AN of een dialect van het Nederlands?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 14:07   #120
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik begrijp die Pajoskaanse hekel aan het AN gewoon niet. Tijdens mijn contacten met Limburgers stel ik telkens vast dat wanneer ze AN spreken het met een vlotheid en correctheid gebeurt die bij nogal wat andere Vlamingen ontbreekt. Naar mijn ervaring is hun uitspraak van het Nederlands echt voorbeeldig.
Haal ik er niet uit bij Pajoske. Waar het hem om gaat, zover ik begrijp, dat het Limburgs geen dialect is van het Nederlands,
maar een andere taal en als zodanig erkenning van het Limburgs.

U botst mogelijk vanwege het verschil in zienswijze: Limburgs een dialect van het Nederlands versus Limburgs een andere taal (streektaal)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be