Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2015, 22:31   #121
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Maar dat was niet names het volk, maar meer gesponsord door Frankrijk.





Jeff
Lijkt mij duidelijk en helder, Fransen en Franstaligen binnen de landsgrenzen is een levensgroot probleem. Ellende en terreur zijn het gevolg hiervan. Ik heb medelijden met onze Vlaamse broeders die al heel lang lijden onder die terreur.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 01:07   #122
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaat heel goede gouda, hoor. Bij ons maakt een boer eigen gouda. Veel romiger dan die uit de supermarkt, ook veel langer te bewaren, pittiger van smaak en ook zonder kleurstoffen.
Waar een kaas vandaan komt maakt me niet uit. Gouda smaakt best, maar qua smaak vind ik Comté iets smakelijker daar deze minder zout smaakt wat meer aan de zoete kant. Maar is persoonlijke voorkeur.
Inderdaad is Gouda boerenkaas beter van smaak dan de fabriekskaas.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 december 2015 om 01:07.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 01:14   #123
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bijvoeren is niet het probleem, hoor. Wel het soort voer.
Klopt, bij comté mogen de runderen bijv. niet bijgevoerd worden met gefermenteerde producten zoals kuilgras etc. Ook kunstmest mag niet gebruikt worden.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 01:18   #124
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Klopt, bij comté mogen de runderen bijv. niet bijgevoerd worden met gefermenteerde producten zoals kuilgras etc. Ook kunstmest mag niet gebruikt worden.
Daar zullen veel zakken zout voor nodig zijn om comté kosher te krijgen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 01:19   #125
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Lijkt mij duidelijk en helder, Fransen en Franstaligen binnen de landsgrenzen is een levensgroot probleem. Ellende en terreur zijn het gevolg hiervan. Ik heb medelijden met onze Vlaamse broeders die al heel lang lijden onder die terreur.
Zijn ze aan gewend Ook tussen 1815 en 1830 dicteerde een minderheid aan Hollanders de meerderheid.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 01:26   #126
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Daar zullen veel zakken zout voor nodig zijn om comté kosher te krijgen.
Geen idee. Opgezocht, blijkbaar mag er toch wel in beperkte mate kunstmest gebruikt worden

De Comté AOC heeft het AOC-keurmerk al sinds 1958. Regels die vastleggen wat er moet gebeuren voordat een kaas een Comté is zijn door de INAO bepaald.

Die regels omvatten onder meer:
• Het gebied waar de melk vandaan moet komen: het Jura massief, in de departementen Jura, een deel van de Doubs en een klein stukje van de Ain.
• Het ras koeien dat de melk mag leveren: alleen van het ras Montbéliard.
• De hoeveelheid ruimte voor iedere koe: minstens 1 hectare.
• De hoeveelheid te gebruiken kunstmest is zeer beperkt, om de rijkheid van de flora blijvend te waarborgen
• De koeien mogen niet bijgevoederd worden met gefermenteerde producten (kuilgras, kuilmaïs)
• De melk moet binnen 24 uur na melken tot kaas verwerkt worden, zonder toevoeging van kleurstoffen, conserveermiddelen e.d.

De Comté wordt nog in vele kleine kaasmakerijen (bijna 200), de “fruitière”, in de dorpen van de Jura geproduceerd. Dit is de manier waarop het al eeuwen lang gebeurt. Al eeuwen lang worden de grote ronde kazen (die ieder zo’n 500 liter melk vergen) geproduceerd, juist dit soort kazen waren zeer goed houdbaar voor de lange winters. Dit vereist samenwerking, een enkele boer kon een dergelijke hoeveelheid niet op één dag leveren. De kaasmakerij was het centrale organisatiepunt binnen de dorpsgemeenschap, en is dat steeds gebleven.
De boerderijen werken nog als vanouds, de veehouderij is extensief , de koeien lopen ’s zomers in het berggebied rond en krijgen ’s winters uitsluitend voeder dat uit de streek komt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Comt%C3%A9_AOC
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 08:30   #127
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zijn ze aan gewend Ook tussen 1815 en 1830 dicteerde een minderheid aan Hollanders de meerderheid.
Er zaten bijna geen Nederlands sprekenden of anderszins in het zuiden op de hogere posities, daarom ook kregen de Franstaligen snel een platform. Heeft niets met Hollanders te maken, die waren er niet veel, vandaar ook dat in Brussel de opstand snel een kans kreeg.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 09:06   #128
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er zaten bijna geen Nederlands sprekenden of anderszins in het zuiden op de hogere posities, daarom ook kregen de Franstaligen snel een platform. Heeft niets met Hollanders te maken, die waren er niet veel, vandaar ook dat in Brussel de opstand snel een kans kreeg.
Frankrijk en de francofonie hebben nooit het VKN en Willem I gewild.
Alle verhalen over de slechte Willem en slechte Hollanders ,
zijn een alibi om dit te verdoezelen.

Als het de Vlamingen betreft ,tot op de dag van vandaag hebben die ook geen
hereniging met Nederland gewild.
Daarom niemand valt te beklagen ,want waar een wil is,is een weg.

Laatst gewijzigd door cato : 6 december 2015 om 09:08.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 10:24   #129
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als het de Vlamingen betreft ,tot op de dag van vandaag hebben die ook geen
hereniging met Nederland gewild.
Daarom niemand valt te beklagen ,want waar een wil is,is een weg.
Lijkt mij duidelijk zo, de Vlaamse reflex is vooral het behouden van wat men nu heeft en geen "enge" nieuwe dingen. Alleen wanneer men in moet leveren voor Wallonië of Brussel dan zal men protesteren. Niets mag veranderen....soort van "Pleasantville", naar de gelijknamige film, een plesant gewest dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 december 2015 om 10:29.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 10:59   #130
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Maar dat was niet names het volk, maar meer gesponsord door Frankrijk.





Jeff
Het tot stand komen van het VKN was zeker niet 'namens het volk'. Dit schijnt u toch eventjes te vergeten.

Niet erg, zoals u weet, ben ik altijd bereid uw geheugen wat op te frissen op dit punt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 11:20   #131
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het tot stand komen van het VKN was zeker niet 'namens het volk'. Dit schijnt u toch eventjes te vergeten.

Niet erg, zoals u weet, ben ik altijd bereid uw geheugen wat op te frissen op dit punt.
Het tot stand komen van België direct na de VKN was ook niet namens het volk, er was geen keuze.

Niet erg, ik ben altijd bereid uw geheugen wat op te frissen op dit punt.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 december 2015 om 11:26.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 13:41   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Klopt, bij comté mogen de runderen bijv. niet bijgevoerd worden met gefermenteerde producten zoals kuilgras etc. Ook kunstmest mag niet gebruikt worden.
In de winter worden de meeste dieren nu eenmaal altijd bijgevoerd. Er is inderdaad een groot verschil tussen hooi en kuilgras bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 21:09   #133
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Lijkt mij duidelijk zo, de Vlaamse reflex is vooral het behouden van wat men nu heeft en geen "enge" nieuwe dingen. Alleen wanneer men in moet leveren voor Wallonië of Brussel dan zal men protesteren. Niets mag veranderen....soort van "Pleasantville", naar de gelijknamige film, een plesant gewest dus.
Wel plesant en toch nog klagen
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 21:31   #134
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wel plesant en toch nog klagen
Tja, zo is het maar net...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2015, 23:57   #135
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De wèrkelijke vergissing is het VKN zélf geweest. Men wilde iets terug laten ontstaan (vooral op aandringen van Willem I die slechts derde keuze was na het weigeren van Pruisen en Oostenrijk het Zuiden te besturen) dat eigenlijk nooit een eenheid was geweest. En daarom hield het ook niet stand.
Subjektiviteit ten top! Het VKN hield vooral niet stand omdat de Belgicistische separatisten werden gedekt door het leger van Lowie Philippe, anders had de Tiendaagse Veldtocht o zo anders afgelopen. De Belgische revolutie kroop gewoon door het oog van de naald. En anders dan in 1790 had het keizerlijke leger ditmaal andere katten te geselen.

En iets dat nooit een eenheid was geweest ? Hahaha! Was België ooit een eenheid geweest ? Ik zou in dat opzicht de honderden kaartjes met het prinsbisdom Luik kunnen posten waar Pajoske om de haverklap mee voor de dag komt.
Citaat:
Het was een kunstmatige, politieke beslissing, genomen boven de hoofden van de bevolking door de overwinnaars van Napoleon. Wie haalt het nu in godsnaam in zijn hoofd een protestantse koning te benoemen (in die tijd!!) over een door en door katholiek land dat de Zuiden was. En het dan nog te laten besturen vanuit het verre protestants-calvinistisch Den Haag. Het VKN-kind werd eigenlijk bijna dood geboren
Dat dit niet "demokratisch" was?
Het was een beslissing getroffen bij onderlinge konsensus door de toenmalige grootmachten in het belang van de vrede. Nu hebben we voor zoiets de UNO.
Het is maar hoe ge het bekijkt of dat dan "demokratisch" is.
Het algemeen enkelvoudig stemrecht moest nog uitgevonden worden.
In elk geval was dit niet te vergelijken met de staatsgreep van 1830 die pas ondemokratisch was.
Hadden de Weense dansers toen niet met andere dingen bezig geweest hadden ze er een stokje voorgestoken. België is een gril van het lot.

Willem was de "kroonprins vd. Republiek", iemand waar men niet omheen kon.
En vermits men de Nederlanden wou herstellen, zij het dan als bufferstaat, kwam men als het ware 'automatisch' bij hem uit.
Geen onlogische beslissing want het kenmerkende van het Weense Kongres was nu net dat men de oude situatie herstelde. De oprichting van het VKN sloot dus in zekere zin mooi aan bij de vroegere Habsburgse 17 Provinciën.
Men deed aan Historische Gerechtigheid zonder het te beseffen.

Citaat:
En zeker niet levensvatbaar. En dat bleek ook: na 15 jaar lag alles op zijn gat en moest koning-koopman Willem zijn biezen pakken.
Op andere plaatsen zegt ge dat het VKN zeker potentieel had.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 december 2015 om 00:17.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 00:09   #136
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het tot stand komen van het VKN was zeker niet 'namens het volk'. Dit schijnt u toch eventjes te vergeten.
Pardon???...
Sinds wanneer heb ik verwezen naar het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, als een voorbeeld van democratie, hetzij een voorbeeld van " wil van het volk".

Het zijn de Belgicisten zoals u die graag naar het VKN wijzen, om zodoende Belziek goed te praten.
Ik wijs liever naar de acte van verlatinghe, niet in naam van de democratie maar om de band tussen Nederland en Vlaanderen aan te tonen.
Een band die u, en mensen zoals u liever niet willen zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet erg, zoals u weet, ben ik altijd bereid uw geheugen wat op te frissen op dit punt.
Oh, dat weet ik maar al te goed.
Ik heb niet voor niets één van uw mooiste uitspraken op dit forum die uw "expertise" op historisch vlak in één klap aanduiden, aangesteld als mijn onderschrift.



Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 11:10   #137
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Pardon???...
Sinds wanneer heb ik verwezen naar het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, als een voorbeeld van democratie, hetzij een voorbeeld van " wil van het volk".

Het zijn de Belgicisten zoals u die graag naar het VKN wijzen, om zodoende Belziek goed te praten.
Ik wijs liever naar de acte van verlatinghe, niet in naam van de democratie maar om de band tussen Nederland en Vlaanderen aan te tonen.
Een band die u, en mensen zoals u liever niet willen zien.



Oh, dat weet ik maar al te goed.
Ik heb niet voor niets één van uw mooiste uitspraken op dit forum die uw "expertise" op historisch vlak in één klap aanduiden, aangesteld als mijn onderschrift.



Jeff

Zeer goed. U bevindt zich op de enige juiste weg. Koers blijven houden nu. Volhouden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2015, 18:16   #138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Subjektiviteit ten top! Het VKN hield vooral niet stand omdat de Belgicistische separatisten werden gedekt door het leger van Lowie Philippe, anders had de Tiendaagse Veldtocht o zo anders afgelopen. De Belgische revolutie kroop gewoon door het oog van de naald. En anders dan in 1790 had het keizerlijke leger ditmaal andere katten te geselen.

En iets dat nooit een eenheid was geweest ? Hahaha! Was België ooit een eenheid geweest ? Ik zou in dat opzicht de honderden kaartjes met het prinsbisdom Luik kunnen posten waar Pajoske om de haverklap mee voor de dag komt.Dat dit niet "demokratisch" was?
Het was een beslissing getroffen bij onderlinge konsensus door de toenmalige grootmachten in het belang van de vrede. Nu hebben we voor zoiets de UNO.
Het is maar hoe ge het bekijkt of dat dan "demokratisch" is.
Het algemeen enkelvoudig stemrecht moest nog uitgevonden worden.
In elk geval was dit niet te vergelijken met de staatsgreep van 1830 die pas ondemokratisch was.
Hadden de Weense dansers toen niet met andere dingen bezig geweest hadden ze er een stokje voorgestoken. België is een gril van het lot.

Willem was de "kroonprins vd. Republiek", iemand waar men niet omheen kon.
En vermits men de Nederlanden wou herstellen, zij het dan als bufferstaat, kwam men als het ware 'automatisch' bij hem uit.
Geen onlogische beslissing want het kenmerkende van het Weense Kongres was nu net dat men de oude situatie herstelde. De oprichting van het VKN sloot dus in zekere zin mooi aan bij de vroegere Habsburgse 17 Provinciën.
Men deed aan Historische Gerechtigheid zonder het te beseffen.


Op andere plaatsen zegt ge dat het VKN zeker potentieel had.
Dat had het zeker. Tenminste, indien Willem I en zijn opvolger het geduld en de wijsheid zouden opebracht hebben Noord en Zuid, die zeer van mekaar verschilden, langzaam naar mekaar te laten toegroeien. En toch in grote mate hun eigenheid te laten bewaren. Geen gemakkelijke opdracht wellicht, maar haalbaar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 december 2015 om 18:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2015, 16:08   #139
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Maar dat was niet names het volk, maar meer gesponsord door Frankrijk.





Jeff
Ik denk dat het veel genuanceerder lag. Toch als ik naar de eerste aflevering van deze radioserie luister: http://radioplus.be/#/klara/herbelui...-00163edf48dd/

Ongelijke vertegenwoordiging van het zuidelijke deel van het verenigd koninkrijk. Ongelijke verdeling belastingen enz.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2015, 22:04   #140
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Ongelijke vertegenwoordiging van het zuidelijke deel van het verenigd koninkrijk. Ongelijke verdeling belastingen enz.
Krijg eerder het idee dat men spreekwoordelijk een stok bij de hond zocht...met wat meer geduld waren zaken rechtgezet die krom waren. De Noord-Brabanders en de Limburgers in Nederland hebben dat geduld wel gehad, en zij zijn goed vertegenwoordigd. Ook de rest van de problemen zijn er niet meer. Nee, niets van de toenmalige bezwaren zijn er nog. krijg eerder het idee dat de Franstalige terroristen een aanleiding zochten tot.

Maar nu dan in België, hoeveel hebben de Vlamingen in België te vertellen. Is de zetelverdeling dan rechtvaardig tussen Vlamingen en Walen? Ik zie nog regelmatig dat hierover discussies zijn op dit forum.
En niet te vergeten de discussies over de transfersommen?

Dat is allemaal niet meer in Nederland. Er is hier ook veel meer rust wat dat betreft. Jammer dat het zuiden de terreur heeft geaccepteerd van de Franstaligen en de Fransen en niet verder is gegaan binnen de VKN.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be