Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2006, 14:22   #1
nidor
Burger
 
Geregistreerd: 26 januari 2006
Berichten: 134
Standaard opvoeden

wat is een goede opvoeding?
veel-weinig vrijheid/straf/...
__________________
Ik wil leren
nidor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 14:27   #2
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

oeioei, nu ben je wat begonnen..
tis hier x aantal maanden geleden al zo'n discussie geweest over een kerel die vond dat je kinderen moet aframmelen als ze niet luisteren...
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 14:28   #3
nidor
Burger
 
Geregistreerd: 26 januari 2006
Berichten: 134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
oeioei, nu ben je wat begonnen..
tis hier x aantal maanden geleden al zo'n discussie geweest over een kerel die vond dat je kinderen moet aframmelen als ze niet luisteren...
groot gelijk

nja, wil gwn eens andere vizies hierop horen
__________________
Ik wil leren
nidor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 14:34   #4
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Als je een kat opvoedt in huis, dan doe je dat door middel van zo'n plantenspuit met water. Werkt uitstekend.
Aangezien kinderen water meestal niet zo'n probleem vinden, moet je iets anders verzinnen. Nu heb ik daar een oplossing voor verzonnen: ik heb voor mij en mijn vrouw twee luchtbuksen gekocht en dit werkt geweldig. Probleem is echter dat ze vanaf hun tiende de neiging krijgen om terug te schieten.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 15:19   #5
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

ouders hebben toch geen vat meer op hun kinderen, zeker niet die wat uit gaan werken.
kinderen worden gevormd door hun peer group, zitten ze aan de drugs of whatever, dat hebben die ouders toch niet door want die hebben het veel te druk met werken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 15:24   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Kinderen lachen de moraal die volwassenen hen probeert op te dringen gewoon weg... Uitendelijk heeft dat socio-cohesief gehuppeldepup van op de schoolbanken en KETNET het omgekeerde effect.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:12   #7
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

om kinderen op te voeden is één woordje enorm belangrijk en dat is

TIJD

- je moet tijd vrij maken om je kinderen op te kunnen voeden, dit wil zeggen dat de kinderen hun opvoeding voorraang krijgt op de ouders hun hobby's. En hier wringt in veel gevallen het schoentje want vele jonge ouders krijgen kindjes omdat het zo leuk lijkt en omdat dit er maatschappelijk bijhoort in de meeste gevallen maar men vergeet dat kinderen een grote verantwoordelijkheid zijn en een levend individu is en geen pc die je uitzet als je genoeg er van hebt

dus in dit opzicht moeten ouders op voorhand bereid zijn om hun vrije tijd te willen opofferen voor de kinderen.

buiten dit heb je nog 4 andere punten die heel belangrijk zijn in een opvoeding

1)liefde
2)aandacht
3)respect
4)dicipline

- als eerste moet je van je kinderen houden en in de meeste gevallen is dit vanzelf zo maar in sommige gevallen is het kind niet zo geliefd als het zou moeten en dit kan leiden tot drama's zoals bijvoorbeelddie baby xena en nog andere drama's

- dan heb je aandacht, je moet je kinderen de nodig aandacht geven door er mee bezig te zijn en vooral om ook naar je kinderen willen luisteren wat ze hebben meegemaakt, over hun eventuele problemen en kortom alles wat een kind wilt vertellen. maar je moet ook af en toe samen iets doen met je kinderen en dit moet ook als je zelf dit niet graag doet of zo.
maar vergelijk het met een huwelijk, als je nooit iets samen doet met je vrouw dan denk ik niet dat zij lang met je samen gaat blijven dus dit is zo ook met je kinderen maar van je kinderen kun je niet scheiden

- respect hebben voor je kinderen is heel belangrijk.
je kinderen zijn geen honden of andere dieren maar mensen.
het is dus belangrijk dat je hun met respect behandeld en gelijk en fair behandeld. luisteren en aandacht geven dwingen respect af bij je kinderen maar natuurlijk moeten je kinderen ook respect hebben voor jou die je afdwingt met dicipline.
maar respect is ook dat je gelijk en fair bent met je kinderen en zeker als je er meerdere hebt.
je moet ook je kinderen hun eigen mening gunnen in bepaalde punten en deze respecteren. geef hen ook de nodige vrijheid om zelfstandig te kunnen worden.

- als laatste heb je in mijn ogen dicipline.
dicipline wilt niet zeggen dat je moet kletsen geven want als je de voorgaande punten goed kunt dan zul je niet gauw moeten kletsen geven.
als ik denk aan dicipline in een gezin dan denk ik direct aan een huisreglement met sommige onderling en sommige regels bepaald enkel door de ouders. maar dit reglement moet gelden voor iedereen en dus ook de ouders moeten zich hieraan houden. bijvoorbeeld, als je wilt dat je kinderen hun leeg glas altijd in de keuken zetten en niet zomaar ergens laten staan dan moet jezelf als ouder dit ook doen. het is dus niet zo dat ouders op zulke punten meer gaan mogen.
een ander voorbeeld is de bedtijden. deze worden doro de ouders bepaald maar moeten ook worden na geleefd dit wil zeggen dat je als ouder hier ook moet op toezien en niet je kind de ene keer om 9h laat slapen gaan als je de bedtijd op 8h had staan en zo.
maar het allerbelangrijkste in een gezin als het aan komt op dicipline is dat de ouders altijd op 1 lijn staan.
als mama neen heeft gezegt voor dat speelgoedje of iets anders dan moet papa ook neen zeggen.
als mama iets te streng is geweest naar papa zijn goesting moet papa dit nooit zeggen in het bijzijn van het kind maar als mama en papa alleen zijn.
een kind moet wete ndat de ouders 1 geheel zijn in verband met beslissingen en regels.

wat ook een belangrijk is bij een opvoeding is een fout durven toegeven als ouder of durven sorry zeggen als je te ver bent gegaan.
als je dit doet dan dwing je respect af en verlies je niet je dominante rol als ouder maar je geeft wel een signaal dat zelfs ook mama en papa fouten maken en dit durven toegeven en sorry zeggen en zo zullen dan ook jou kinderen gemakkelijker hun fouten durven toegeven en sorry zeggen.

en als laatste heb je natuurlijk een goede communicatie nodig met je kinderen. schreeuwen moet je altijd proberen te vermijden en zou bijna nooit nodig moeten zijn. probeer rustig en kalm te blijven en word nooit agressief ook niet in je taalgebruik.
en heb natuurlijk veel geduld.

natuurlijk is elk gezin anders en ook alle kinderen zijn anders alsook alle ouders en een perefecte opvoeding bestaat nooit.
iedereen maakt fouten in zijn opvoeding het is alleen de kunst om te zorgen dat deze zo klein mogelijk zijn.
dat het niet altijd loopt zoals we zouden willen is normaal in een opvoeding , daarom is het zo belangrijk dat vanaf wanneer je kinderen plant dat je er ook klaar voor bent om hen die voorgaande punten te kunnen geven want enkel een volle buik en kleren en een bed en andere materiële dingen volstaan niet.

ik persoonlijk heb nog geen kinderen en ik wil ook nog een paar jaartjes wachten totdat ik tegen mijn eigen kan zeggen van nu ben ik bereid om er al mijn vrije tijd in te steken en dit voor ongeveer 20 jaar.
als je dit in de spiegel kunt zeggen dan heb je alvast een goede start gelegd maar dat is natuurlijk geen zekerheid tot succes
en buiten dit veel liefde naar al je gezinsleden en vergeet ook niet je vrouw of man de nodige tijd te geven want dat word ook al wel eens vergeten en voor een kind is het leuker als mama en papa samen zijn en evenveel van mekander houden als van hun kinderen en hun kinderen voor hun
en dan lukt de rest ook wel
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:19   #8
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

kinderen horen op een gegeven moment hun ouders ritueel te doden als teken van volwassenheid.
anders geraak je nooit écht volwassen imho.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:22   #9
nidor
Burger
 
Geregistreerd: 26 januari 2006
Berichten: 134
Standaard

vervang doden door zelfstandiger worden en op hun eigen benen leren staan (en pas de zin wat aan zodat het klopt) en ik ben het er mee eens
nidor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 16:30   #10
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nidor Bekijk bericht
vervang doden door zelfstandiger worden en op hun eigen benen leren staan (en pas de zin wat aan zodat het klopt) en ik ben het er mee eens
*zucht*
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 17:02   #11
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Je kinderen een goede opvoeding geven is ze op te voeden in godsdienstvrijheid. Zo kan je kind zich optimaal ontplooien. Ook moet je hen van jongsaf leren assertief te zijn, op te komen voor de eigen mening, ook al wijkt die van de jouwe af. Super belangrijk is tegen het onderwijs in te gaan en ze laten zien dat er nog een andere optie is dan loonslaaf te worden voor de rich and famous. (neen, niet doppen, maar zelfvoorziening)
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 20:29   #12
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
om kinderen op te voeden is één woordje enorm belangrijk en dat is

TIJD

- je moet tijd vrij maken om je kinderen op te kunnen voeden, dit wil zeggen dat de kinderen hun opvoeding voorraang krijgt op de ouders hun hobby's. En hier wringt in veel gevallen het schoentje want vele jonge ouders krijgen kindjes omdat het zo leuk lijkt en omdat dit er maatschappelijk bijhoort in de meeste gevallen maar men vergeet dat kinderen een grote verantwoordelijkheid zijn en een levend individu is en geen pc die je uitzet als je genoeg er van hebt

dus in dit opzicht moeten ouders op voorhand bereid zijn om hun vrije tijd te willen opofferen voor de kinderen.

buiten dit heb je nog 4 andere punten die heel belangrijk zijn in een opvoeding

1)liefde
2)aandacht
3)respect
4)dicipline

- als eerste moet je van je kinderen houden en in de meeste gevallen is dit vanzelf zo maar in sommige gevallen is het kind niet zo geliefd als het zou moeten en dit kan leiden tot drama's zoals bijvoorbeelddie baby xena en nog andere drama's

- dan heb je aandacht, je moet je kinderen de nodig aandacht geven door er mee bezig te zijn en vooral om ook naar je kinderen willen luisteren wat ze hebben meegemaakt, over hun eventuele problemen en kortom alles wat een kind wilt vertellen. maar je moet ook af en toe samen iets doen met je kinderen en dit moet ook als je zelf dit niet graag doet of zo.
maar vergelijk het met een huwelijk, als je nooit iets samen doet met je vrouw dan denk ik niet dat zij lang met je samen gaat blijven dus dit is zo ook met je kinderen maar van je kinderen kun je niet scheiden

- respect hebben voor je kinderen is heel belangrijk.
je kinderen zijn geen honden of andere dieren maar mensen.
het is dus belangrijk dat je hun met respect behandeld en gelijk en fair behandeld. luisteren en aandacht geven dwingen respect af bij je kinderen maar natuurlijk moeten je kinderen ook respect hebben voor jou die je afdwingt met dicipline.
maar respect is ook dat je gelijk en fair bent met je kinderen en zeker als je er meerdere hebt.
je moet ook je kinderen hun eigen mening gunnen in bepaalde punten en deze respecteren. geef hen ook de nodige vrijheid om zelfstandig te kunnen worden.

- als laatste heb je in mijn ogen dicipline.
dicipline wilt niet zeggen dat je moet kletsen geven want als je de voorgaande punten goed kunt dan zul je niet gauw moeten kletsen geven.
als ik denk aan dicipline in een gezin dan denk ik direct aan een huisreglement met sommige onderling en sommige regels bepaald enkel door de ouders. maar dit reglement moet gelden voor iedereen en dus ook de ouders moeten zich hieraan houden. bijvoorbeeld, als je wilt dat je kinderen hun leeg glas altijd in de keuken zetten en niet zomaar ergens laten staan dan moet jezelf als ouder dit ook doen. het is dus niet zo dat ouders op zulke punten meer gaan mogen.
een ander voorbeeld is de bedtijden. deze worden doro de ouders bepaald maar moeten ook worden na geleefd dit wil zeggen dat je als ouder hier ook moet op toezien en niet je kind de ene keer om 9h laat slapen gaan als je de bedtijd op 8h had staan en zo.
maar het allerbelangrijkste in een gezin als het aan komt op dicipline is dat de ouders altijd op 1 lijn staan.
als mama neen heeft gezegt voor dat speelgoedje of iets anders dan moet papa ook neen zeggen.
als mama iets te streng is geweest naar papa zijn goesting moet papa dit nooit zeggen in het bijzijn van het kind maar als mama en papa alleen zijn.
een kind moet wete ndat de ouders 1 geheel zijn in verband met beslissingen en regels.

wat ook een belangrijk is bij een opvoeding is een fout durven toegeven als ouder of durven sorry zeggen als je te ver bent gegaan.
als je dit doet dan dwing je respect af en verlies je niet je dominante rol als ouder maar je geeft wel een signaal dat zelfs ook mama en papa fouten maken en dit durven toegeven en sorry zeggen en zo zullen dan ook jou kinderen gemakkelijker hun fouten durven toegeven en sorry zeggen.

en als laatste heb je natuurlijk een goede communicatie nodig met je kinderen. schreeuwen moet je altijd proberen te vermijden en zou bijna nooit nodig moeten zijn. probeer rustig en kalm te blijven en word nooit agressief ook niet in je taalgebruik.
en heb natuurlijk veel geduld.

natuurlijk is elk gezin anders en ook alle kinderen zijn anders alsook alle ouders en een perefecte opvoeding bestaat nooit.
iedereen maakt fouten in zijn opvoeding het is alleen de kunst om te zorgen dat deze zo klein mogelijk zijn.
dat het niet altijd loopt zoals we zouden willen is normaal in een opvoeding , daarom is het zo belangrijk dat vanaf wanneer je kinderen plant dat je er ook klaar voor bent om hen die voorgaande punten te kunnen geven want enkel een volle buik en kleren en een bed en andere materiële dingen volstaan niet.

ik persoonlijk heb nog geen kinderen en ik wil ook nog een paar jaartjes wachten totdat ik tegen mijn eigen kan zeggen van nu ben ik bereid om er al mijn vrije tijd in te steken en dit voor ongeveer 20 jaar.
als je dit in de spiegel kunt zeggen dan heb je alvast een goede start gelegd maar dat is natuurlijk geen zekerheid tot succes
en buiten dit veel liefde naar al je gezinsleden en vergeet ook niet je vrouw of man de nodige tijd te geven want dat word ook al wel eens vergeten en voor een kind is het leuker als mama en papa samen zijn en evenveel van mekander houden als van hun kinderen en hun kinderen voor hun
en dan lukt de rest ook wel
Je haalt hier wel enige zinvolle zaken aan hoor. Ik denk dat je een goede papa zal worden want je hebt al goed nagedacht over opvoeding.

Eén van de grootste valkuilen waar ouders mee te maken hebben is het dwinggedrag. Men moet er van uitgaan dat iedere mens dingen doet om er op de een of andere manier voordelen uit te halen (zit in onze natuur en waarschijnlijk in de natuur van alle levende wezens). Als een kind leert dat het zijn/haar zin krijgt door te beginnen krijsen dan zal het krijsen tenzij dat het voordeel kleiner is dan het nadeel. Eén grote troef dat de ouder heeft is dat iedere mens op zoek is naar aandacht. Maar wat een troef kan zijn kan tevens de valkuil zijn.
Een voorbeeldje: een kind dat rustig zit te spelen is al gauw de aanleiding voor mama om eventjes een rustpauze in te lassen. De associatie van het kind is op dat moment: ik ben rustig en ik krijg geen aandacht. Dus begint het kind onrustig te worden door bijvoorbeeld te krijsen. Mama's aandacht wordt getrokken en ze gaat zich bezighouden met kindlief. Wat heeft het kind dan geleerd? Als ik rustig ben krijg ik geen aandacht en als ik krijs krijg ik wel aandacht. De rekening is gauw gemaakt. Het kind zal vaker gaan krijsen. En dit is dan ook de grote kunst. Geef het kind aandacht als het zich positief gedraagt, en minder aandacht als het zich "negatief" gedraagt. Vergeet niet dat negatieve aandacht ook aandacht is en kinderen hebben liever negatieve aandacht dan geen aandacht. Wedden dat het lukt?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 21:31   #13
Ettore
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Kinderen lachen de moraal die volwassenen hen probeert op te dringen gewoon weg... Uitendelijk heeft dat socio-cohesief gehuppeldepup van op de schoolbanken en KETNET het omgekeerde effect.
Juist. Kinderen doen nogal graag het tegenovergestelde eenmaal in hun puberteit. Enfin sommige zaken toch. Het komt er op aan als goede ouder u af en toe eens zat te drinken, roken gelijk een turk en naar ketnet kijken!
Dat volstaat omdat zij het dan zeker niet doen!

En steek ze in het leger als ze niet rap genoeg zijn. Dat zal ze leren!

Laatst gewijzigd door Ettore : 3 februari 2006 om 21:32.
Ettore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 22:12   #14
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ettore Bekijk bericht
Juist. Kinderen doen nogal graag het tegenovergestelde eenmaal in hun puberteit. Enfin sommige zaken toch. Het komt er op aan als goede ouder u af en toe eens zat te drinken, roken gelijk een turk en naar ketnet kijken!
Dat volstaat omdat zij het dan zeker niet doen!

En steek ze in het leger als ze niet rap genoeg zijn. Dat zal ze leren!
Je hebt blijkbaar nare herinneringen aan het leger Ettore?
Hoe spreek je trouwens je naam uit? is precies een beetje Gents van "eet daar"
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 22:20   #15
Ettore
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Je hebt blijkbaar nare herinneringen aan het leger Ettore?
Hoe spreek je trouwens je naam uit? is precies een beetje Gents van "eet daar"
Dat is Italiaans. Ettore Corleone van de clan Corleone. We kweken kamelen en appalose paarden.
Ettore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 23:01   #16
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ettore Bekijk bericht
Dat is Italiaans. Ettore Corleone van de clan Corleone. We kweken kamelen en appalose paarden.
Ah, de film met Al Pacino
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 23:04   #17
Ettore
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ah, de film met Al Pacino
o.a en ook die dikke, Marlon Brando. Ze moeten nog altijd wat auteursrechten betaal denk ik. Zal eens bellen, merci was het vergeten.
Ettore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 23:59   #18
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
kinderen horen op een gegeven moment hun ouders ritueel te doden als teken van volwassenheid.
anders geraak je nooit écht volwassen imho.
je hebt er die het écht doen (ouders vermoorden).Ik las eens over een jongen van 16 die zijn ouders alletwee te lijf ging met een slagersmes.Hij had zich verstopt in hun slaapkamer, verkleed met een kostuum uit een horror-film, en toen ze de kamer binnenkwamen sprong hij op hen af, en maakte ze beiden af met tientallen messesteken.Hij werd ontoerekenbaar verklaard en opgesloten in het zothuis, maar is ondertussen, na een jaar of 2, terug vrij.Hij heeft zelfs de eigendommen van z'n ouders ge-erfd, ze hadden een Charcuterie, en een gevulde bankrekening.Een goede start in het leven noem ik dat...die jongen zal nu wel écht volwassen zijn zeker? Een echte man is het geworden!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 00:32   #19
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Kinderen lachen de moraal die volwassenen hen probeert op te dringen gewoon weg... Uitendelijk heeft dat socio-cohesief gehuppeldepup van op de schoolbanken en KETNET het omgekeerde effect.
Misshien dat jij streng opgevoedt werd en daarom er zo over denkt.
We leven niet meer in de jaren '60
De kinderen zijn mondiger geworden de dag van vandaag.
Dankzij TV en internet evolueert dit voor hen in een kennismaatschappij.
Een opvoeding zoals Adolf Hitler kreeg is dus denk ik voor vele (psychische) redenen niet het beste volgens mijn bescheiden mening
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 07:47   #20
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Ik ben ni streng opgevoed.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be