Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2012, 06:10   #101
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Alsof de prijzen van de producten goedkoper gaan worden als wij loon inleveren. En dan nog : tegen de tijd dat de producten goedkoper geworden zijn zodat ze ook betaalbaar zijn met een loon dat 4X lager ligt dan nu, dan ben je allang verhongerd. Je vergeet het tijdsaspect. Het is sneller gedaan de lonen te laten zakken dan de prijzen te laten dalen. Anderzijds is het rapper gebeurd de prijzen te laten stijgen dan de lonen.
Ik zie niet in waarom. De prijs van de produkten wordt bepaald door de wet van VRAAG en aanbod op de markt he. Als gij geen geld meer hebt om ze te kopen, stuikt de vraag ineen. Als de producent (wegens veel lagere loonkost) een grote marge heeft, maar geen afzet meer, dan zal hij UITERAARD de marktprijs volgen (ttz, zakken tot hij weer vraag en aanbod in evenwicht heeft).

Vergeet niet dat in een protectionistische omgeving, de markt lokaal is. Geen import en geen export meer.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 06:16   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
'veel en veel duurder'? In 2002 maakte Apple nog al hun producten in de VS. In 2003 hadden ze een groot deel naar Azië verschoven. De assemblage van een PC van 1500 $ kostte hen namelijk 22 $ in de VS, in Singapore 6 $, en in Taiwan 4,85 $. Denk je dat die computer 16 $ goedkoper geworden is?
Als ze vandaag al hun medewerkers Amerikaanse lonen zouden betalen, zou de fabricage van een iphone 65 $ meer kosten - wat betekent dat ze het nog aan dezelfde prijs op de markt zouden kunnen brengen, en nog altijd een heel mooie winstmarge halen. (bron: nytimes)
Alleen zouden ze niet meer het meest waardevolle bedrijf op de beurs zijn.
Ik geloof dat de prijzen van de macbooks inderdaad wat gedaald zijn. Maar aangezien Apple een luxeproduct verkoopt is de prijs daar een rare zaak. Apple moet duur zijn, zoals parfum, omdat het een "snob" aspect heeft ook.

Maar je kan hier niet vergelijken, omdat Apple op de wereldmarkt verkoopt. De prijs wordt door de wereldmarkt bepaald. Uiteraard willen ze een zo groot mogelijke marge, maar als ze ook een hoge prijs kunnen krijgen is dat meegenomen.

Ik zeg niet dat als loonkosten dalen, de produktprijs vanzelf daalt. Ik zeg dat als de onderneming MOEITE HEEFT OM TE CONCURREREN, dat dan de loonkost doen dalen, de prijs zal doen dalen. Als het bedrijf "de markt in handen heeft" dan is er geen reden om niet meer winst op te strijken als de kosten dalen natuurlijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 06:18   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knabbelaar Bekijk bericht
"Dure" arbeiders, of "dure" werklozen?

"Arbeiders" kunnen niet zo weinig mogelijk verdienen natuurlijk. Altijd een pest, die arbeiders... Als ze niet iPhones of auto's assembleren, dan drinken ze hun zuurverdiende centen wel op, en liggen ze in de goot in de weg van de dynamische hooggeschoolde met iPhone en bedrijfswagen, want die moet carrière maken en geld verdienen, voor de maatschappij...
Als ik over "arbeider" spreek, dan bedoel ik: iemand in loondienst. Of dat nu de adjunct directeur is, of de lopende-band werker.

Ik spreek mij ook helemaal niet uit over enig moreel oordeel.

Ik zeg gewoon dat mensen in loondienst hier veel duurder zijn dan mensen in loondienst "ginder" die hetzelfde doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 februari 2012 om 06:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 10:49   #104
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als ik over "arbeider" spreek, dan bedoel ik: iemand in loondienst. Of dat nu de adjunct directeur is, of de lopende-band werker.
Tja, als je in Frankrijk woont en van 's morgens tot 's avonds Frans spreekt, dan ga je wel eens verkeerd vertalen:

- travailleur= iemand die werkt
- travailleur indépendant = zelfstandige
- travailleur salarié = werknemer
- ouvrier = arbeider.

Met die vele Vlamingen die overdag in Brussel Frans spreken, wellicht voor nog meer mensen een nuttige tip.

Deze week lachte ik me een scheur met het Franse radionieuws. Sarkozy had gesproken over de "désindustrialisation du Royaume-uni" en de Engelsen stonden op hun achterpoten, schuimbekkend van woede. Ik wist meteen wat er aan de hand was: "industry" is in GB meer dan alleen maar "industrie". En jawel: de bevestiging kwam meteen van een Britse minister die verklaarde dat zijn land zo'n grote "financial industry" had, niet beseffende dat hij Sarkozy gelijk aan het geven was. Maar daar bij de Franse radio kende blijkbaar niemand genoeg Engels om dit aan de luisteraars uit te leggen!
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 16:34   #105
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Tja, als je in Frankrijk woont en van 's morgens tot 's avonds Frans spreekt, dan ga je wel eens verkeerd vertalen:

- travailleur= iemand die werkt
- travailleur indépendant = zelfstandige
- travailleur salarié = werknemer
- ouvrier = arbeider.
Met dank, maar ik ken nog wel genoeg Nederlands om het verschil tussen "arbeider" "werknemer" en "bediende" te kennen.

Maar we praten hier over "belasting op arbeid" (verloonde arbeid natuurlijk), over de productiefactor "arbeid" en dus beschouw ik hier de FUNCTIE van hij die tegen betaling arbeid verkoopt, een arbeidersfunctie.

Je hebt gelijk dat ik beter het juiste woord "werknemer" had gebruikt, maar het is iets minder verbonden met de productiefactor "arbeid".
Een zelfstandige betaalt enkel maar de belasting op arbeid in de mate dat hij zichzelf een loon toekent he. In de mate dat zijn arbeid eigenlijk onder de vorm van dividend uitgekeerd wordt aan hemzelf is dat geen belasting op arbeid hoewel het eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 februari 2012 om 16:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 00:56   #106
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom. De prijs van de produkten wordt bepaald door de wet van VRAAG en aanbod op de markt he. Als gij geen geld meer hebt om ze te kopen, stuikt de vraag ineen. Als de producent (wegens veel lagere loonkost) een grote marge heeft, maar geen afzet meer, dan zal hij UITERAARD de marktprijs volgen (ttz, zakken tot hij weer vraag en aanbod in evenwicht heeft).

Vergeet niet dat in een protectionistische omgeving, de markt lokaal is. Geen import en geen export meer.
De prijs van een product wordt niet louter bepaald door de arbeid die erin zit. Het wordt evenzeer bepaald door de grondstoffen en de benodigde energie.

Het tijdsaspect zit de mensen tegen die moeten wachten tot de producten goedkoper gaan worden. Intussen zijn ze allang verhongerd.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 01:09   #107
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
De prijs van een product wordt niet louter bepaald door de arbeid die erin zit. Het wordt evenzeer bepaald door de grondstoffen en de benodigde energie.

Het tijdsaspect zit de mensen tegen die moeten wachten tot de producten goedkoper gaan worden. Intussen zijn ze allang verhongerd.
De prijs van een product wordt helemaal niet bepaald door de arbeid of grondstof, maar van de opportuniteit van de winstmarge.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 05:31   #108
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De prijs van een product wordt helemaal niet bepaald door de arbeid of grondstof, maar van de opportuniteit van de winstmarge.
En dat is zeker de laatste decennia zo; we zien alles wel stijgen met dat excuus van duurdere grondstoffen, energie en arbeid maar bijna nooit dalen als deze goedkoper worden. Het zijn drogreden geworden maar ze verkopen blijkbaar als zoete broodjes.
Het is dat soort van legale piraterij dat alles kapot maakt maar het wordt nog heviger ontkent dan de grote holocaust van '39-'45. Met dat verschil dat deze ontkenning als normaal moet bekeken worden.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 07:32   #109
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De prijs van een product wordt helemaal niet bepaald door de arbeid of grondstof, maar van de opportuniteit van de winstmarge.
Juist. Maw, van de vraag ernaar (van de potentiele klanten), en het aanbod (door de concurrenten).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 07:34   #110
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
En dat is zeker de laatste decennia zo; we zien alles wel stijgen met dat excuus van duurdere grondstoffen, energie en arbeid maar bijna nooit dalen als deze goedkoper worden. Het zijn drogreden geworden maar ze verkopen blijkbaar als zoete broodjes.
Ik heb dat altijd ridikuul gevonden dat men zo een argumenten gaat gebruiken " 't is duurder want de grondstoffen zijn duurder".

De echte reden is: " 't is duurder want de klant wil het evengoed duurder betalen". En dat is een JUISTE en CORRECTE reden.

Mocht ik een toverfee gevangen houden in mijn garage die mij met haar toverstokje fietsen zou kunnen uit het niets laten verschijnen, dan zou ik die fietsen in mijn fietswinkel toch nog altijd aan de marktprijs verkopen he!

(enfin, misschien net iets eronder, om een groter marktaandeel te bekomen).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be