Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud Gisteren, 13:58   #761
marie daenen
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Absoluut niet, de situatie is/was in Vlaanderen dramatisch, veel erger dan in Wallonie. In tegenstelling tot Vlaanderen beschikt Wallonie immers over aangepaste infrastructuur (waarvan een deel evenwel helemaal verouderd is) om geÔnterneerden op te vangen. In Vlaanderen zitten/zaten die geÔnterneerden gewoon in de gevangenis (Merksplas en Turnhout)

Wat broebelt je nu weer?

Dan kan je eens uw logica uitleggen, wetende dat de FPC, zoals zij officieel genoemd worden, gebouwd zijn met federaal geld, zowel vanuit Justitie als vanuit Volksgezondheid, onder contrŰle staan van vooral federale diensten, uitoveren wat door een federale rechter is beslist, kortom, federale instellingen zijn.

De enige ware logica is: Onkelinx had gemerkt dat de situatie van de geÔnterneerden in Vlaanderen catastrofaal was en dat er absoluut iets aan gedaan moest worden. Zij is dus meet een plan begonnen die verder werd uitgewerkt en uitgevoerd door de verschillende volgende Ministers van Justitie en VOlksgezondheid, die zich hebben ingespannen om twee specifieke instellingen te openen, een in Gent, en andere in Antwerpen.
Omdat de situatie in Vlaanderen nog niet helemaal is opgelost komt er ook nog zo'n instelling in Aalst.
En omdat de situatie in Wallonie iets beter is, maar ook niet fantastisch is, is er beslist om twee instellingen te bouwen, een in Paifve, ter vervanging van de huidige, compleet verouderde, structuur, en een in Waver.

Ik begrijp dat dit verhaal helemaal niet past in uw leefwereld waar Walen stout zijn en Vlamingen braaf, maar zelfs jij zal ooit misschien voldoende objectief zijn om te beseffen dat jouw inzichten niet altijd kloppen.
Okť en dan mag jij mij nu ook uitleggen waarom bij de laatste staking van de cipiers het in Vlaanderen wel bleek te draaien en in WalloniŽ totaal niet...
Of moet het zijn dat het was omdat in Vlaanderen men totaal niets inzit met de gevangenen en in WalloniŽ wel...?
marie daenen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 14:18   #762
Bad Attila

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Okť en dan mag jij mij nu ook uitleggen waarom bij de laatste staking van de cipiers het in Vlaanderen wel bleek te draaien en in WalloniŽ totaal niet...
Of moet het zijn dat het was omdat in Vlaanderen men totaal niets inzit met de gevangenen en in WalloniŽ wel...?
Je weet evengoed als ik dat dit absoluut niks te maken heeft met de opvang van geÔnterneerden in aparte, bijzondere inrichtingen.
Ik zal het dus annemen dat je, zonder het te zeggen, erkent dat ik de situatie op een correcte manier weergeef. Ik begrijp dat dit voor jou psychologisch te zwaar weegt.
Oud Gisteren, 15:47   #763
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het heel moeilijk zal zijn om via dit forum over jouw daden, jouw gedragingen te oordelen (ik weet zelfs niet hoe je eruit ziet); maar je reclame hier voor de burkini spreekt boekdelend...
dus ik 'dring' de burkini op, omdat ik voor de rechten van moslima's pleit?

/facepalm

"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 16:15   #764
TheFourHorsemen
Minister-President

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe vaak moet ik nog opmerken dat mijn oorspronkelijk voorbeeld ging over de toestand van de geÔnterneerden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Eťn van de belangrijkste/meest bekende verwijten aan BelgiŽ heeft nochtans niets met Brussel te maken. Dat er honderden geÔnterneerden onterecht in Vlaamse gevangenissen verblijven wegens gebrek aan adequate opvang (en wiens rechten dus dagelijks worden geschonden) is niet de schuld van 'Hellegat Bruxelles'.

U kent hopelijk het verschil tussen een geÔnterneerde en een gedetineerde?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : Gisteren om 16:16.
TheFourHorsemen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 16:19   #765
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
dus ik 'dring' de burkini op, omdat ik voor de rechten van moslima's pleit?

/facepalm
Kunt ge niet beter voor hun rechten pleiten bij hun onderdrukkers?
Oud Gisteren, 16:28   #766
marie daenen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoe vaak moet ik nog opmerken dat mijn oorspronkelijk voorbeeld ging over de toestand van de geÔnterneerden?

U kent hopelijk het verschil tussen een geÔnterneerde en een gedetineerde?
Dan zullen we, zoals de francofonie met de handjes naar boven om meer geld moeten vragen... of we zouden kunnen voorstellen dat het Vlaamse geld wegens hoogdringendheid in Vlaanderen blijft en niet doorgeschoven wordt naar WalloniŽ...
Want waarom is die opvang er niet, of toch onvoldoende in Vlaanderen???

Laatst gewijzigd door marie daenen : Gisteren om 16:29.
marie daenen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 16:39   #767
Bad Attila

Standaard

Citaat:
Dan zullen we, zoals de francofonie met de handjes naar boven om meer geld moeten vragen...
Zal nogal moeilijk gaan, daar de materie een federale bevoegdheid is.

Citaat:
of we zouden kunnen voorstellen dat het Vlaamse geld wegens hoogdringendheid in Vlaanderen blijft en niet doorgeschoven wordt naar WalloniŽ...
Ik dacht nochtans duidelijk gemaakt te hebben dat de investeringen op dit ogenblik bijna helemaal hebben plaatsgevonden in Vlaanderen, via de bouw van de instellingen van Gent en Antwerpen...

Waarover klaag je dan?

Citaat:
omdat de Christelijke zuil in Vlaanderen zich geen moer aantrekt van geÔnterneerden. Te weinig rendabel.
Oud Gisteren, 16:58   #768
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Absoluut niet, de situatie is/was in Vlaanderen dramatisch, veel erger dan in Wallonie. In tegenstelling tot Vlaanderen beschikt Wallonie immers over aangepaste infrastructuur (waarvan een deel evenwel helemaal verouderd is) om geÔnterneerden op te vangen. In Vlaanderen zitten/zaten die geÔnterneerden gewoon in de gevangenis (Merksplas en Turnhout)...
Een gevolg van de wafelijzerpolitiek, wellicht.

Andere verklaringen zullen voor de Walen pijnlijker uitvallen
Oud Gisteren, 17:01   #769
TheFourHorsemen
Minister-President

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zullen we, zoals de francofonie met de handjes naar boven om meer geld moeten vragen... of we zouden kunnen voorstellen dat het Vlaamse geld wegens hoogdringendheid in Vlaanderen blijft en niet doorgeschoven wordt naar WalloniŽ...
TheFourHorsemen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:25   #770
Bad Attila

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een gevolg van de wafelijzerpolitiek, wellicht.

Andere verklaringen zullen voor de Walen pijnlijker uitvallen
Ik vrees dat het heel verhaal eerder Vlaanderen in een slecht daglicht plaatst...

Het verhaal is immers als volgt:

- Wallonie beschikt inderdaad over een verouderde infrastructuur dat werkt volgens een verouderd model, namelijk de instelling van Paifve. De beslissing om die instelling te bouwen dateert van eind jaren vijftig, begin jaren zestig toen er beslist werd een nieuwe interneringswet op te maken.
In dat kader was er nood aan een specifieke instelling voor de opvang van geinterneerden. Omdat de cijfers toen eigenlijk niet zo hoog waren, werd er gekozen voor ťťn, tweetalige, instelling, die net naast de taalgrens zou gebouwd worden.
Er werd gekozen voor Paifve.
De bedoeling was dus een tweetalige instelling te bouwen, maar ondertussen werd een bepaald wet gestemd, namelijk de taalwet. Ineens kon Paifve enkel bestemd worden voor Franstaligen, wat ook geschiedde.
Voor de Vlaamse internťs werden dan maar Merksplas en Turnhout aangewezen als "instellingen van sociaal verweer".

- De tweede instelling is een totaal ander verhaal. Het gaat om les Marronniers, een psychiatrisch ziekenhuis dat afhangt van het Waals Gewest. Justitie en het Waals Gewest hebben daar een samenwerkingsakkoord afgesloten waarbij het ziekenhuis de geinterneerden opvangt als "instelling van sociaal verweer", en waarbij Justitie de gebruikte bedden betaalt.
Vlaanderen kent dat systeem niet (tenzij op heel beperkte schaal in Zelzate, Bierbeek en Boornem). Waarom? Heel eenvoudig omdat 90% van de psychiatrische opvang in Vlaanderen toebehoort aan de "privť", nl de Christelijke zuil (Broeders van Liefde, EmmaŁs, enz). En zij weigeren pertinent om afspraken te maken en geinterneerden op structurele wijze op te vangen. Louter om financiŽle redenen en ook een beetje voor eigen comfort.
Oud Gisteren, 17:56   #771
geertvdb
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is opvallend dat ge niet weet waarover het gaat, en nog opvallender is dat het u niet stoort dat ge niet weet waarover het gaat.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be