Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2016, 11:41   #41
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een verbod is niet per definitie vies.

Die plastiek in ons milieu is al een te groot probleem geworden.

Eigenlijk raar, die evolutie.
Eerst hadden we papieren zakken, dan zakken van gerecycleerd papier, en dan plastieken zakken ... moeten we nu terug naar papier ?

Enige jaren geleden deed men aan de univ van Gent nogal eurorisch: men was op weg om een heleboel zaken te kunnen maken uit eetbare en verteerbare grondstoffen. Dat was nuttig, niet om die dingen dan te kunnen opeten, maar wel omwille van het ecologisch karakter.
Vb. borden en tassen. Eenmalig gebruiken en dan, zonder te moeten afwassen, met het afval op de composthoop. Alleen al de zeep en het warme water dat uitgespaard werd, was de moeite.

Ook hier zal de wetenschap ons ter hulp moeten komen.
En om de overgang te bespoedigen: inderdaad, een verbod.
Word je al ziek van zo'n klein verbodje, dat op geen enkele manier in jouw persoonlijke vrijheid ingrijpt ? Zit ge te bleiten voor uw plastiek zakske ? Wel, ik trek het me geen teelbal aan.
Een properder milieu, dat trek ik me wel aan.

.
Plastic komt uit het milieu en is recycleerbaar.
Wat is het probleem ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 11:42   #42
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Wat ga ik nu in mijn klein vuilbakje onder de pompbak steken?
Een condoom ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 11:52   #43
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We krijgen weer hetzelfde liedje te horen, zoals o.a. het glas/plastiek liedje.

Toen ik jong was dan was alles in glazen flessen, dezelfde soort politici/incompetente profiteurs hadden een goed idee, glas was niet goed voor het milieu, we moesten allemaal plastieken flessen kopen...

Ondertussen hebben we dan al de mogelijke opties gehoord, plastiek is niet goed voor het milieu, we moeten allemaal glas gebruiken.
Glas is niet goed voor het milieu, we moeten allemaal plastiek gebruiken.

Binnenkort moeten we allemaal rieten manden gebruiken om te winkelen, en als we dat dan allemaal doen krijgen we de riettaks, want dat is slecht voor het milieu.
2.

Allemaal symptoombestrijding. Wanneer gaat de politiek eens de wortels v h probleem aanpakken? Het enige wat ze graag doen is nieuwe wetten maken om hun zakken te vullen. De wortels van het probleem is de overbevolking. Het is allemaal zo idioot, een kind van 4 ziet nog beter het grotere plaatje.....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 12:19   #44
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
2.

Allemaal symptoombestrijding.
Citaat:
Wanneer gaat de politiek eens de wortels v h probleem aanpakken?
Het enige wat ze graag doen is nieuwe wetten maken om hun zakken te vullen. De wortels van het probleem is de overbevolking. Het is allemaal zo idioot, een kind van 4 ziet nog beter het grotere plaatje.....
Ja dan ga je eerst heel die huidige politieke nestbevuiling moeten opruimen .... en een heel nieuwe club instaleren...hoor .... den helft die ons zaakjes regelen zijn niet eens bekwaam ..om alleen pipi & kakka te gaan doen laat staan ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 12:31   #45
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Plastic rotzooi in de natuur, in the Great Pacific Garbage Patch.

Laatst gewijzigd door SDX : 12 mei 2016 om 12:32.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 12:38   #46
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Bird Island - plastc vs nature
.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 12:44   #47
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Plastic straw removed from turtle's nose by marine biologists in heartbreaking video
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:01   #48
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Plastic komt uit het milieu en is recycleerbaar.
Wat is het probleem ?
Het probleem is dat na gebruik het weggegooid wordt en niet vergaat. En zeg niet dat je dat nooit gezien hebt. In mijn gemeente is een ploeg vrijwilligers die om de twee maanden de weggegooide plastiek in al zijn vormen gaat verzamelen om het dan naar het afvalpark te brengen. Onbegrijpelijk wat een hoeveelheden er worden verzameld.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:04   #49
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En ook terug naar de ijzeren vuilbakken die moesten buiten zetten voor de vuilkar?

Weer dat zelfde liedje, plastieken zakken waren beter dan de vuilbakken.

Trouwens, met ons gesorteerd vuil, als je gaat kijken daar waar de vuilkar haar lading stort, daar is het plots gedaan met sorteren, want alles wordt op dezelfde plaats gestort.
Niets van. Dat is een grove leugen.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:06   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Niets van. Dat is een grove leugen.
Ik spreek uit ervaring uit mijn tijd bij de Stad.

---> Niks leugen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:14   #51
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En ook terug naar de ijzeren vuilbakken die moesten buiten zetten voor de vuilkar?

Weer dat zelfde liedje, plastieken zakken waren beter dan de vuilbakken.

Trouwens, met ons gesorteerd vuil, als je gaat kijken daar waar de vuilkar haar lading stort, daar is het plots gedaan met sorteren, want alles wordt op dezelfde plaats gestort.
Kijk, ik ben van oordeel dat hoe minder plastic in het milieu komt hoe beter het is (op lange termijn) voor deze aardkloot. Of men die nu verbiedt of belast of (eindelijk!) deftig recycleert, da's voor mij allemaal goed, zolang men maar *iets* doet eraan.

Er is ondertussen een drijvend eiland groter dan België, plastics en god weet nog wat allemaal dat daar ligt te dobberen en te vergaan, er moet iets aan gedaan worden voor we ons eigen compleet vergiftigen.

fyi: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plasticsoep
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:15   #52
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
2.

Allemaal symptoombestrijding. Wanneer gaat de politiek eens de wortels v h probleem aanpakken?
Wanneer ze mogen van de lobbies & vakbonden (in andere woorden: als het véél te laat is)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 12 mei 2016 om 14:18.
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:37   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pisbloembakske Bekijk bericht
Vervlogen tijden dus.
Kan zijn, als jij daar nu werkt en zegt, men stort nu alles apart, voor mij goed, maar ik geloof u niet.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:50   #54
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Eindelijk een goed voorstel. Als het goed is zeggen wij het ook. Na de verschrikkelijke reportage gisteren van al de plastic afval in de zee en bijvoorbeeld ook in onze mosselen, moest er reactie komen.
Politici zonder eigen visie reageren op wat er op TV komt. Een vorm van populisme ook.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 17:17   #55
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

belgie is geen vervuiler van de zee met "plastiekzakken".De internationale scheepvaart,en genoeg andere naties (typisch non-Noord-Europese naties) zullen op het gebied van het (laten)dumpen van grote stukken kunststof in het water wel veel en veel erger zijn dan wij.

Er is wel sprake van een groeiende concentratie aan "micro-kunststoffen" in het zeewater.Er moet nog eenduidig vastgesteld worden of dat schadelijk is.Ondertussen kan ,bij kledij bvb,gepoogd worden om het gehalte aan kunsttofvezels zoveel mogelijk te beperken.Bij veel werkkledijtypes bvb zijn kunststofvezels absoluut noodzakelijk (zuurwerend,brandwerend,snijwerend....) ,maar in dagdagelijkse kledij kan er amper ander nut dan economisch zijn....

enfin...."verbieden" wat is me dat toch voor iets kinderachtigs als we nog niet weten over wat we het hebben,wie het veroorzaakt en of het schadelijk is

Laatst gewijzigd door kelt : 12 mei 2016 om 17:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 17:36   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het plastiekprobleem is een veel grotere aanval op mijn manier van leven, dan het verbod op plastiek zakjes zal zijn op uw manier van leven.

Persoonlijke vrijheid is niet absoluut, maar dient afgewogen te worden tegen de vrijheid van anderen.
2

toevoeging: en al de rest is gezaag van gefrustreerden

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 17:38   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een condoom is perfect biodegradeerbaar en in feite zou een zakje zijn die altijd uittrekbaar is tot de limiet...
Daar ben ik nu eens zeer benieuwd naar of je dat kan aantonen met een link.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 17:40   #58
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er is wel sprake van een groeiende concentratie aan "micro-kunststoffen" in het zeewater.Er moet nog eenduidig vastgesteld worden of dat schadelijk is.
http://www.sciencedirect.com/science...69749113001140

Citaat:
enfin...."verbieden" wat is me dat toch voor iets kinderachtigs als we nog niet weten over wat we het hebben,wie het veroorzaakt en of het schadelijk is
Er is geen enkele wetenschappelijke twijfel over de vraag of het schadelijk is of niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 17:52   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Eindelijk een goed voorstel. Als het goed is zeggen wij het ook. Na de verschrikkelijke reportage gisteren van al de plastic afval in de zee en bijvoorbeeld ook in onze mosselen, moest er reactie komen.
Vind ik persoonlijk een heel slecht voorstel (N-VA is ook voor).

Het plastiek zakje wordt hergebruikt in de keukenafvalemmer.

Ik heb veel meer problemen met die voorverpakte brol zoals in de Hubo en in de Gamma.

20 schroefjes kosten evenveel als een doosje van 200 in een betere zaak.
In de betere zaak zit het in een kartonnen doosje, bij Hubo of Gamma heb je een Stanleymes nodig om die prul open te krijgen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 17:52   #60
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
http://www.sciencedirect.com/science...69749113001140



Er is geen enkele wetenschappelijke twijfel over de vraag of het schadelijk is of niet.
In dat geval kan,via de EU (of het heeft gewoonweg geen zin) gekeken worden hoe er aan beperking kan gedaan worden.
Vergeten we niet dat,voor kledij bvb,de productie in Azie gebeurt en daar nog voor onbepaalde tijd zal blijven.Ze gaan Schauvlieghe zien afkomen in Bangladesh....De Belgen gaan snel naakt lopen....
Enigerlei toevoegingen van kunsttofdeeltjes in tandpasta,shampo.....andere verzorgingsmiddelen vereisen overleg en een overgangsplan met de betreffende industrie.(en met de consument).Ze gaan Schauvlieghe zien afkomen daar in Brazilie of zo.Dan zit Belgie maar zonder tandpasta....


"verbieden" kun je niet meer op Belgische schaal.Het wetboek zal dan namelijk,bvb,"flexibele kunsttoffen recipienten" (gevolgd door een lijst met alle mogelijke kunsttoffen en verschijningsvormen) als illegaal artikel moeten aanmerken.....Zoniet ligt het "verbod" omver bij de eerste de beste juridische procedure....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 mei 2016 om 17:56.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be