Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2017, 19:25   #81
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De Franse regering heeft de Belgische regering een samenwerkingsakkoord van staat tot staat voorgesteld dat veel verder reikt dan het louter leveren van jachtvliegtuigen. Ik stel evenwel vast dat u, niet gehinderd door enige kennis van zaken, de Franse regering zonder aanleiding beschuldigt van «gefoefel».

Deze draad gaat over «Europees denken» in defensie-verband. In welk opzicht is het samenwerken van België met een Europees (buur)land voor u «gefoefel», wijl een samenwerking met een niet-Europees land (in casu de USA) dat kennelijk niet is ?
De doorslag in België voor militaire aankopen zijn meestal de bijkomende akkoorden om Belgische bedrijven werk te geven. Soms een akkoord sluiten om de vliegtuigen zelf te monteren of althans een deel. Het gebeurt dat een deal meer opbrengt aan België dan dat het gekost heeft. Dat gezegd zijnde denk ik dat de Rafale geen slecht vliegtuig is prijs-kwaliteit.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 26 september 2017 om 19:25.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2017, 21:05   #82
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De doorslag in België voor militaire aankopen zijn meestal de bijkomende akkoorden om Belgische bedrijven werk te geven. Soms een akkoord sluiten om de vliegtuigen zelf te monteren of althans een deel. Het gebeurt dat een deal meer opbrengt aan België dan dat het gekost heeft. Dat gezegd zijnde denk ik dat de Rafale geen slecht vliegtuig is prijs-kwaliteit.
OK.
Het is nu wel de eerste keer dat de minis. van landsverdediging een NVA-er is. Hij zal er op toe zien WELKE bedrijven evt. een graantje meepikken...
Vliegtuigen zelf monteren: als ik me niet vergis werden de motoren v.d. F-104 in Herstal gemaakt (gemonteerd ?).
Zowel de Rafale als de Typhoon blijven interessante toestellen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2017, 03:36   #83
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.516
Standaard

Europese defensie wordt gecontroleerd door de Nato. Nato wordt gecontroleerd door de VS. Nato zal zeggen dat het criterium voor legeraankopen kwaliteit dient te zijn. In de praktijk betekent dit een grote stroom van Europees geld richting de VS. Nato zal om dezelfde reden mogelijke dreigingen overdrijven. Want dat leidt tot een betere handelsbalans voor de VS (ten nadele van Europa). Trump die aandringt op hogere bijdragen voor Europese landen heeft hetzelfde doel. De VS economie via de wapenindustrie stimuleren. Niemand in die kringen gelooft werkelijk dat bijvoorbeeld Rusland een bedreiging vormt voor Europa.

Europa doet er inderdaad beter aan Europees militair materiaal te kopen. Maar nog beter zou zijn te investeren in infrastructuur.

Moest het trouwens echt om kwaliteit gaan zou Europa ook Russisch, Chinees, Indisch en dergelijke materiaal overwegen. Zoals Turkije deed met de aankoop van S400 systemen van Rusland. Maar die diversificatie van leveranciers is natuurlijk ook om zich wat meer onafhankelijkheid te kopen. Iets wat Europa zich niet kan permiteren ten opzichte van de VS op dit moment.

Laatst gewijzigd door Bach : 28 september 2017 om 03:37.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2017, 11:29   #84
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK.
Het is nu wel de eerste keer dat de minis. van landsverdediging een NVA-er is. Hij zal er op toe zien WELKE bedrijven evt. een graantje meepikken...
Vliegtuigen zelf monteren: als ik me niet vergis werden de motoren v.d. F-104 in Herstal gemaakt (gemonteerd ?).
Zowel de Rafale als de Typhoon blijven interessante toestellen.
Het kan ook dat de Franse regering wapens koopt in Belgie voor zijn politie en militairen. Of eender welk industrieel of commercieel akkoord. Alles is mogelijk. Als de Belgen het goed spelen houden ze aan de deal wat over. Daarom waarschijnlijk dat Frankrijk aanstuurt op en land tot land deal, ze kennen de Belgen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2017, 17:46   #85
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het kan ook dat de Franse regering wapens koopt in Belgie voor zijn politie en militairen. Of eender welk industrieel of commercieel akkoord. Alles is mogelijk. Als de Belgen het goed spelen houden ze aan de deal wat over. Daarom waarschijnlijk dat Frankrijk aanstuurt op en land tot land deal, ze kennen de Belgen.
De "deal" is voorbij,er is geen offerte ingediend voor de Rafale-straaljager(nochtans ,ook in mijn ogen,dé kanshebber,meer dan,bvb,de F-35 ).

Ik heb hier in dit draadje eerder de link gegeven naar de offerte-aanvraag die Belgie uitgevaardigd had.Alle mogelijkheden tot het doen van voorstellen voor compensaties konden daarin ingevuld worden.

Probleem,durf ik beweren,is dat dit dan,in de loop van volgend jaar, "openbaar" zou worden,een ZEER groot probleem voor de wheeler-dealers van Parijs.

Ook,gedurende de offerte-tijd was er geen effectieve mogelijkheid tot lobbyen.De enige mogelijkheden tot contact waren via een bureautje op het Belgische Hoofdkwartier en via streng gereglementeerde contactdagen ,ook vermeld in die offerteaanvragen......sexreizen naar Thailand,"seminaries" in exclusieve omgevingen ,financiele bijdragen op rekeningen in de Guernsey-eilanden voor geslecteerde betrokkenen,allemaal methoden van vroeger als het om grote defense-aankopen ging zijn deze keer dus oneffectief.......Zelfs de Belgische Minister van defensie was onaanspreekbaar gedurende de looptijd van de offerte.....



Neen,het zal het Belgisch parlement moeten zijn die de ganse procedure ongedaan maakt......Maar het zal dan GOED moeten uitgelgd worden aan burger Kelt hoe een zorgvuldig gestructureerd offerteproces (gestart onder de regering Di Rupo nog overigens) nu plotsklaps ongeldig zou moeten worden.

Koop dan beter GEEN straaljagers nietwaar....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 28 september 2017 om 17:49.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2017, 19:30   #86
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De "deal" is voorbij,er is geen offerte ingediend voor de Rafale-straaljager(nochtans ,ook in mijn ogen,dé kanshebber,meer dan,bvb,de F-35 ).

Ik heb hier in dit draadje eerder de link gegeven naar de offerte-aanvraag die Belgie uitgevaardigd had.Alle mogelijkheden tot het doen van voorstellen voor compensaties konden daarin ingevuld worden.

Probleem,durf ik beweren,is dat dit dan,in de loop van volgend jaar, "openbaar" zou worden,een ZEER groot probleem voor de wheeler-dealers van Parijs.

Ook,gedurende de offerte-tijd was er geen effectieve mogelijkheid tot lobbyen.De enige mogelijkheden tot contact waren via een bureautje op het Belgische Hoofdkwartier en via streng gereglementeerde contactdagen ,ook vermeld in die offerteaanvragen......sexreizen naar Thailand,"seminaries" in exclusieve omgevingen ,financiele bijdragen op rekeningen in de Guernsey-eilanden voor geslecteerde betrokkenen,allemaal methoden van vroeger als het om grote defense-aankopen ging zijn deze keer dus oneffectief.......Zelfs de Belgische Minister van defensie was onaanspreekbaar gedurende de looptijd van de offerte.....



Neen,het zal het Belgisch parlement moeten zijn die de ganse procedure ongedaan maakt......Maar het zal dan GOED moeten uitgelgd worden aan burger Kelt hoe een zorgvuldig gestructureerd offerteproces (gestart onder de regering Di Rupo nog overigens) nu plotsklaps ongeldig zou moeten worden.

Koop dan beter GEEN straaljagers nietwaar....
Er zijn op dit forum meerdere deelnemers die hun blinde haat voor Frankrijk en alles wat Frans is niet onder stoelen of banken steken, en uw onzinnige «argumenten» zijn daar nog maar eens een schoolvoorbeeld van.

Denkt u bijvoorbeeld werkelijk dat de Belgische minister van landsverdediging «gedurende de looptijd van de offerte» voor de Franse regering «onaanspreekbaar» was ? Denkt u werkelijk dat er tussen de leden van de regeringen van de landen der Europese Unie geen zeer regelmatig contact is ? Denkt u werkelijk dat eender welk regeringslid van een land der Europese Unie het zich zou kunnen veroorloven om gedurende een ruime periode «onaanspreekbaar» te zijn voor zijn/haar collega’s van de andere lidstaten ?

Ik heb de discussiedraden alhier in verband met de «vervanging der luchtgevechtscapaciteit» in België gevolgd. Om een mij onduidelijke reden gingen (en gaan kennelijk nog steeds) de deelnemers aan die topics er zeer naïef van uit dat de Groupe Dassault Aviation zelf één of andere aanbieding inzake de Rafale «op tafel» zou leggen. Welnu, het is de Franse regering die de Belgische regering een samenwerkingsakkoord «van staat tot staat» inzake defensie heeft voorgesteld, dat veel ruimer en veel omvattender is dan de loutere vervanging van uw gevechtsvliegtuigen.

Het is daarbij de bedoeling om inzake ons aller defensie wat meer «Europees» te gaan denken en handelen, en de Franse president heeft ter zake trouwens niet enkel met België overleg voorgesteld, maar met alle Europese lidstaten.

Ik kan eenieder slechts aanraden om rustig de nuttige reactie van (onder andere) de Belgische regering en het resultaat van de daarop volgende gesprekken en onderhandelingen af te wachten.

Mij zou het alvast erg verbazen mocht het concept van een vernieuwde en nauwere samenwerking inzake defensie tussen de Europese lidstaten voor België «onbespreekbaar» zijn…..
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2017, 19:51   #87
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Er zijn op dit forum meerdere deelnemers die hun blinde haat voor Frankrijk en alles wat Frans is niet onder stoelen of banken steken, en uw onzinnige «argumenten» zijn daar nog maar eens een schoolvoorbeeld van.

Denkt u bijvoorbeeld werkelijk dat de Belgische minister van landsverdediging «gedurende de looptijd van de offerte» voor de Franse regering «onaanspreekbaar» was ? Denkt u werkelijk dat er tussen de leden van de regeringen van de landen der Europese Unie geen zeer regelmatig contact is ? Denkt u werkelijk dat eender welk regeringslid van een land der Europese Unie het zich zou kunnen veroorloven om gedurende een ruime periode «onaanspreekbaar» te zijn voor zijn/haar collega’s van de andere lidstaten ?

Ik heb de discussiedraden alhier in verband met de «vervanging der luchtgevechtscapaciteit» in België gevolgd. Om een mij onduidelijke reden gingen (en gaan kennelijk nog steeds) de deelnemers aan die topics er zeer naïef van uit dat de Groupe Dassault Aviation zelf één of andere aanbieding inzake de Rafale «op tafel» zou leggen. Welnu, het is de Franse regering die de Belgische regering een samenwerkingsakkoord «van staat tot staat» inzake defensie heeft voorgesteld, dat veel ruimer en veel omvattender is dan de loutere vervanging van uw gevechtsvliegtuigen.

Het is daarbij de bedoeling om inzake ons aller defensie wat meer «Europees» te gaan denken en handelen, en de Franse president heeft ter zake trouwens niet enkel met België overleg voorgesteld, maar met alle Europese lidstaten.

Ik kan eenieder slechts aanraden om rustig de nuttige reactie van (onder andere) de Belgische regering en het resultaat van de daarop volgende gesprekken en onderhandelingen af te wachten.

Mij zou het alvast erg verbazen mocht het concept van een vernieuwde en nauwere samenwerking inzake defensie tussen de Europese lidstaten voor België «onbespreekbaar» zijn…..
Helaas HET grote probleem van dit forum. Alles wordt herleid tot Vlaams-Frans kerktoren gevechtjes en alles is goed om de haat te voeden. Als je van de "slechte" kant bent wordt je zelf op ieder thema aangevochten dat er niets met te maken heeft. Je hebt het schurft en zijt de vijand.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2017, 12:24   #88
Van Halen
Vreemdeling
 
Van Halen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2015
Berichten: 29
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De "deal" is voorbij,er is geen offerte ingediend voor de Rafale-straaljager(nochtans ,ook in mijn ogen,dé kanshebber,meer dan,bvb,de F-35 ).
Hierbij wordt uw stelling bevestigd beste Kelt.

https://www.tijd.be/politiek-economi...&ts=1507115442

De Rafale is definitief OUT. Het zal dus de F-35 of Typhoon worden.
Geen makkelijke keuze. Gaan we voluit voor Europa of toch maar een verregaande samenwerking met Nederland? Een geïntegreerde luchtmacht met Nederland naar analogie met de marinecomponent is zeker geen slechte optie.
Van Halen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2017, 17:28   #89
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Halen Bekijk bericht
Hierbij wordt uw stelling bevestigd beste Kelt.

https://www.tijd.be/politiek-economi...&ts=1507115442

De Rafale is definitief OUT. Het zal dus de F-35 of Typhoon worden.
Geen makkelijke keuze. Gaan we voluit voor Europa of toch maar een verregaande samenwerking met Nederland? Een geïntegreerde luchtmacht met Nederland naar analogie met de marinecomponent is zeker geen slechte optie.
Er is de laatste paar weken teveel onduidelijkheid geweest in de pers,en tot in dit draadje toe.

Er is het konkrete vervangingsdossier van de F-16.Jammer genoeg zijn er slechts 2 kandidaat leveranciers overgebleven die,voor zover we kunnen inschatten,zouden kunnen leveren ,en die aangeboden hebben.

Er is nog niet,en onmogelijk te realiseren in DIT dossier,een mogelijke "Europese" opvolger .....Duitsland en Frankrijk gaan samenwerken,Belgie is uitgenodigd.
Alleen zie ik zoiets dat eerder als een zaak van de industrie,niet zozeer van regeringen......Het is TE ver in de toekomst,mogelijk is het bemande gevechtsvliegtuig dan wel echt kompleet irrelevant geworden.(het eenvoudige feit dat er zoveel minder vliegtuigen en bemanningsleden nodig zijn voor veel meer crash/bang/boem tov amper 30 jaar geleden zegt al iets over de toekomst....)


Ons parlement zou natuurlijk kunnen ingrijpen en opleggen dat Belgie GEEN nieuwe generatie straaljagers koopt,enkel een beperkt aantal super-uitgeruste F-16's (stuk of 16 bvb) om een deel van de vloot vrij up-to-date te hebben (en waarbij we ons de komende decennia nog steeds in een aanzienlijke "F-16 club zouden bevinden)...en de gebeurtenissen verder bekijken,en ja,eventueel deelnemen in het ontwikkelingstraject van de "opvolger"...

Maar nog eens,het is dan ons Parlement dat moet beslissen de "procedure" te dumpen......

Maar als je DAT doet moet je dat om de JUISTE reden doen,niet omdat je persé tegen deze of gene aanbieder bent.....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 4 oktober 2017 om 17:32.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2017, 21:18   #90
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Halen Bekijk bericht
Hierbij wordt uw stelling bevestigd beste Kelt.

https://www.tijd.be/politiek-economi...&ts=1507115442

De Rafale is definitief OUT. Het zal dus de F-35 of Typhoon worden.
Geen makkelijke keuze. Gaan we voluit voor Europa of toch maar een verregaande samenwerking met Nederland? Een geïntegreerde luchtmacht met Nederland naar analogie met de marinecomponent is zeker geen slechte optie.
In de Belgische pers loopt men hard van stapel…….want in de realiteit is er door de Belgische regering op dit ogenblik geen enkel antwoord geformuleerd op het voorstel van de Franse regering.

Mijn persoonlijke indruk is dat men weliswaar niet in de omgeving van uw minister van landsverdediging maar wel degelijk in de ruimere Belgische politiek aanvoelt welke de draagwijdte is voor België van bedoeld antwoord in het kader van de toekomst der Europese samenwerking en van de Europese Unie als geheel.

Om het zeer summier te stellen : de vraag is of België zich in het raam der vernieuwde visie inzake Europese samenwerking al dan niet aansluit bij de bepalende as Frankrijk-Duitsland. Of zoals het binnen de Franse en Duitse politiek al geruime tijd binnenskamers wordt gesteld : JA voor een vernieuwd Europa, maar dan wordt het stilaan tijd dat wij weten wie met ons is of op wie we daarentegen niet kunnen rekenen.

In de afwachting heb ik vandaag niet kunnen nalaten te glimlachen om het huidig ongemakkelijk rond-de-hete-brij-draaien van sommigen in de Belgische politiek, onder andere door de zaken kinderlijk doorzichtig voor te stellen alsof het voorstel van de Franse regering een rechtstreeks ingaan betrof (quod non, vanzelfsprekend) op het Request for Government Proposal van uw minister van landsverdediging.

Rustig afwachten is momenteel de boodschap…...
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:35   #91
Van Halen
Vreemdeling
 
Van Halen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2015
Berichten: 29
Standaard

De procedure stopzetten, een interim-fighter aanschaffen en nog even de kat uit de boom kijken om later misschien deel te nemen aan een “opvolger”. Klinkt goed, maar onze heren politiekers gaan nooit de “procedure” dumpen.

Een procedure starten. Kandidaten die moeite doen om hierop te reageren. En alles voor niets.

Zeker voor het Belgisch imago naar het buitenland toe komt dat mijn inziens niet positief over.

Kiezen om samen met de as Frankrijk-Duitsland voor een vernieuwd Europa te gaan lijkt me ook een logische stap om te zetten.

Alleen hoeft dit niet per se met 1 bepaald type gevechtsvliegtuig te zijn. Zowel met de F-35 of Eurofighter kan nog steeds gekozen worden om ons in de toekomst aan te sluiten bij een vernieuwd Europa. België is op dat vlak toch al goed bezig me dunkt. Het uitfaseren van de Hercules ten voordele van de Airbus A400 bijvoorbeeld. De aankoop van Franse legervoertuigen enz…

Het feit is dat België nu éénmaal op dit moment nood heeft aan een vervanger van de F-16. We kunnen niet wachten op de opvolger van de Rafale of Eurofighter. We kunnen wel beslissen om samen met Frankrijk en Duitsland, en uiteraard andere landen, om ons in de toekomst te scharen achter een volledig Europees project.

Het is niet omdat we op dat moment eventueel met een “Amerikaan” rondvliegen dat we niet mogen meewerken aan dergelijk project.

Men moet ook beseffen dat een keuze voor de F-35, ook een keuze voor de Benelux is. De Benelux mag ik toch stellen is op dat vlak een voorbeeld voor Europa, kwestie van samenwerking.
Van Halen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:54   #92
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

We gaan jullie brol in stukken vaneen schieten. Nog voor je kunt opstijgen.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:57   #93
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
In de Belgische pers loopt men hard van stapel…….want in de realiteit is er door de Belgische regering op dit ogenblik geen enkel antwoord geformuleerd op het voorstel van de Franse regering.

Mijn persoonlijke indruk is dat men weliswaar niet in de omgeving van uw minister van landsverdediging maar wel degelijk in de ruimere Belgische politiek aanvoelt welke de draagwijdte is voor België van bedoeld antwoord in het kader van de toekomst der Europese samenwerking en van de Europese Unie als geheel.

Om het zeer summier te stellen : de vraag is of België zich in het raam der vernieuwde visie inzake Europese samenwerking al dan niet aansluit bij de bepalende as Frankrijk-Duitsland. Of zoals het binnen de Franse en Duitse politiek al geruime tijd binnenskamers wordt gesteld : JA voor een vernieuwd Europa, maar dan wordt het stilaan tijd dat wij weten wie met ons is of op wie we daarentegen niet kunnen rekenen.

In de afwachting heb ik vandaag niet kunnen nalaten te glimlachen om het huidig ongemakkelijk rond-de-hete-brij-draaien van sommigen in de Belgische politiek, onder andere door de zaken kinderlijk doorzichtig voor te stellen alsof het voorstel van de Franse regering een rechtstreeks ingaan betrof (quod non, vanzelfsprekend) op het Request for Government Proposal van uw minister van landsverdediging.

Rustig afwachten is momenteel de boodschap…...
Ik denk ook dat het beter is een overgangsoplossing te kiezen:

- Trump die zijn handen van de Nato aftrekt
- Het UK dat eruit trekt
- De F35 die maar blijft kwakkelen

De Europese koppen eens bij mekaar steken en een Europese oplossing kiezen (ik weet zelfs niet of de Eurofighter echt Europees is, dat lijkt mij vooral een Britse aangelegenheid).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 20:39   #94
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Ik vind dat wij Europeanen uiteindelijk de ogen moeten openen voor de realiteit : we zijn er tot heden niet in geslaagd om van Europa een wereldmacht te maken, noch politiek, noch economisch, noch op het vlak van defensie.

Dat is zeer spijtig, want we beschikken in Europa over het potentieel, de intelligentie, de inventiviteit, de know-how, de industriële capaciteit, en de productiviteit om op termijn een rol als wereldmacht waar te maken.

Wij hebben evenwel een enorm gebrek aan doorgedreven onderlinge samenwerking, en bovendien is onze buitengrens zo lek als een zeef als het gaat om de bescherming van onze eigen Europese markt (en van onze sociale verworvenheden, maar dat is een andere discussie).

Een zo ruim mogelijke samenwerking, ook op het vlak van defensie, lijkt mij een voor de hand liggend streven, en ik heb het dienaangaand niet enkel over de bescherming en de uitbouw van onze Europese defensie-industrie, maar evenzeer over een doorgedreven samenwerking en rationalisering van onze diverse krijgsmachten.

Eén en ander is niet enkel mijn persoonlijke mening ; het is tevens de optiek die al enige tijd opgang maakt bij beleidsmensen van de as Frankrijk – Duitsland, en zo stilaan evenzeer van een aantal andere landen van de Europese Unie.

Dat is in schril contrast met wat een oen hier in een andere discussiedraad ter zake als voorgehouden voormalig piloot der Belgische luchtmacht uitkraamt onder het mom van middels lachwekkende zelfoverschatting gesterkte verhalen uit een vorige eeuw, waarbij de man het bestaat om het Frans materiaal en zelfs de Franse gevechtspiloten beledigend te geringschatten. Dergelijke mentaliteit kan Europa – en dus tot nader order tevens België – missen als de pest.

Voor het overige is het momenteel – zoals gezegd – rustig afwachten wat de reactie van de Belgische regering zal zijn op het voorstel van de Franse regering. Naar verluidt is het onderling contact alvast goed en is het overleg aan de gang….
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 22:51   #95
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

In feite zou het zonder offertes moeten.
Gewoon onze eigen verdediging organiseren of vergaan tot gehakt als we daar niet in slagen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 21:04   #96
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Minder goed nieuws, en ik snap de achtergronden niet goed.
In alle geval zitten we nu wel wat in de 'shit'.
Kiezen voor de VS of de UK ?

'Ook de Fransen kwamen met een voorstel, maar niet volgens de vooropgestelde procedure. Kort voor het verstrijken van de deadline overhandigde de Franse minister van Defensie Françoise Parly een brief van drie bladzijden aan minister Vandeput. Daarin werd een structureel partnership voorgesteld rond hun model: de Rafale van vliegtuigbouwer Dassault.
Vandeput liet een extern advocatenbureau en de legerstaf onderzoeken welke juridische waarde de brief had. Vandaag liet hij weten dat de Fransen geen prijsvoorstel hebben overgemaakt en dat ze op geen enkele opgelijste vraag hebben geantwoord. Verder onderhandelen met Frankrijk zou ons land volgens de minister dan ook kunnen blootstellen aan kritiek en rechtsvervolging. De ministerraad zal nu moeten beslissen wat er precies met de brief van de Fransen moet gebeuren.'


-bron-
Een gelijkaardig artikel heb ik ook in het Nieuwsblad gelezen.

De Morgen ziet het wel nog steeds positief.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 6 oktober 2017 om 21:05.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 05:03   #97
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk moeten we Europees kopen. Dat hadden we al lang moeten doen. De Franse Rafale is een zeer performant vliegtuig dat zeker de concurrentie op het slagveld aankan met het Amerikaanse, de F-35.

Helaas, volgens mij is alles doorgestoken kaart. De NVA-er Steven Vandeput weet al lang welk vliegtuig er zal worden gekocht: het Amerikaanse. Vandeput voert nu een hele komedie op en komt aandraven met aanbestedingen en dit en dat. Allemaal onzin uiteindelijk volgens mij.
Nee we moeten de Amerikaanse industrie steunen. Tenslotte controleert de VS de Europese defensie. En ook vele Europese politici.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 05:13   #98
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik vind dat wij Europeanen uiteindelijk de ogen moeten openen voor de realiteit : we zijn er tot heden niet in geslaagd om van Europa een wereldmacht te maken, noch politiek, noch economisch, noch op het vlak van defensie.

Dat is zeer spijtig, want we beschikken in Europa over het potentieel, de intelligentie, de inventiviteit, de know-how, de industriële capaciteit, en de productiviteit om op termijn een rol als wereldmacht waar te maken.

Wij hebben evenwel een enorm gebrek aan doorgedreven onderlinge samenwerking, en bovendien is onze buitengrens zo lek als een zeef als het gaat om de bescherming van onze eigen Europese markt (en van onze sociale verworvenheden, maar dat is een andere discussie).

Een zo ruim mogelijke samenwerking, ook op het vlak van defensie, lijkt mij een voor de hand liggend streven, en ik heb het dienaangaand niet enkel over de bescherming en de uitbouw van onze Europese defensie-industrie, maar evenzeer over een doorgedreven samenwerking en rationalisering van onze diverse krijgsmachten.

Eén en ander is niet enkel mijn persoonlijke mening ; het is tevens de optiek die al enige tijd opgang maakt bij beleidsmensen van de as Frankrijk – Duitsland, en zo stilaan evenzeer van een aantal andere landen van de Europese Unie.

Dat is in schril contrast met wat een oen hier in een andere discussiedraad ter zake als voorgehouden voormalig piloot der Belgische luchtmacht uitkraamt onder het mom van middels lachwekkende zelfoverschatting gesterkte verhalen uit een vorige eeuw, waarbij de man het bestaat om het Frans materiaal en zelfs de Franse gevechtspiloten beledigend te geringschatten. Dergelijke mentaliteit kan Europa – en dus tot nader order tevens België – missen als de pest.

Voor het overige is het momenteel – zoals gezegd – rustig afwachten wat de reactie van de Belgische regering zal zijn op het voorstel van de Franse regering. Naar verluidt is het onderling contact alvast goed en is het overleg aan de gang….
Ook la gran nacion is als puntje bij paaltje komt, niet veel meer als een kolonie. Zeker met 'Rothschild' Macron als fake alternatieve president (goed gespeeld van de elite weliswaar).
Voor de rest ben ik akkoord dat we Europees dienen te kopen. En op termijn dienen we ook de Europese defensie in eigen handen te nemen en komaf maken met de historische aberratie die we nu meemaken met oorlogsoverwinnaars die hun legers maar niet terug trekken uit ons continent. Europa betaalt daar een hoge prijs voor. Economisch bijvoorbeeld. En ook in de vorm van politieke onwichtigheid op wereldvlak. Iedereen weet dat Europa een Daddy heeft. Schaamtevol gedrag van politici die dat als een norm aanvaarden. Zien ze dan niet dat de VS een America first politiek voert desnoods ten koste van Europa? Dat die politici dan tenminste streven naar stemrecht in de VS als ze niet uiteinselijk als een soort van volksverraders willen gezien worden.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 oktober 2017 om 05:30.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 05:37   #99
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.516
Standaard

Nucleaire wapens op Europese bodem dienen ook onder Europese controle gebracht te worden. De Franse nucleaire wapens kunnen hiervoor geeuropeiseerd te worden. Het doel dient te zijn Europa qua (nucleaire) verdediging op eenzelfde onafhankelijkheidsniveau als de VS, China, Rusland te brengen. Het is niet alsof Europa een klein zwak broertje hoeft te zijn in die groep.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 oktober 2017 om 05:56.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 06:11   #100
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.516
Standaard

Remember vassals: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal”
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be