Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2014, 07:53   #21
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
ik geloof je graag maar vooropgesteld dat Jezus daadwerkelijk heeft geleefd was het een palestijnse jood.
De afbeelding van Jezus heeft niet altijd iets te maken met zijn fysieke werkelijkheid, was mijn punt.
Anders zou men Hem immers ook tegelijkertijd niet zo afbeelden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Die iconen ten spijt, niet echt een bevolkingsgroep die bekend staat om een blanke huidskleur, kaukasische gelaatstrekken en blauwe ogen zoals-ie steevast wordt geportretteerd.
Ik beweer ook nergens dat Jezus blank zou zijn. Maar ik zou in de plaats van 'steevast' eerder 'door (voornamelijk VS-geïnspireerde) protestanten' zetten.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 08:35   #22
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik beweer ook nergens dat Jezus blank zou zijn. Maar ik zou in de plaats van 'steevast' eerder 'door (voornamelijk VS-geïnspireerde) protestanten' zetten.
Voornamelijk maar niet uitsluitend. Katholieken zijn er ook niet vies van, hoor.

Zo werd de blanke Jezus met kaukasische gelaatstrekken en blauwe ogen bijvoorbeeld in Malta eveneens graag gebruikt als argument tégen echtscheiding.

(volksreferendum in 2010, wet op echtscheiding goedgekeurd in 2011).

En Malta is nu niet bepaald een land met overwegend protestanten. Integendeel, 95% is katholiek.

Ook bij de katholieken zijn genoeg voorbeelden aan te halen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 januari 2014 om 08:36.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 09:36   #23
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Hmm. Misschien eerlijkheidshalve er nog even aan toevoegen dat die christusfiguur zelfs al androgyne trekken vertoont.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 10:33   #24
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Voornamelijk maar niet uitsluitend. Katholieken zijn er ook niet vies van, hoor.

Zo werd de blanke Jezus met kaukasische gelaatstrekken en blauwe ogen bijvoorbeeld in Malta eveneens graag gebruikt als argument tégen echtscheiding.

(volksreferendum in 2010, wet op echtscheiding goedgekeurd in 2011).

En Malta is nu niet bepaald een land met overwegend protestanten. Integendeel, 95% is katholiek.

Ook bij de katholieken zijn genoeg voorbeelden aan te halen.
Dat is waar, net nadat ik postte schoot de devotie van Heilig Hart me te binnen, waar Jesus maar al te vaak wordt afgebeeld op Republican Jesus-wijze.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 28 januari 2014 om 10:35.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 10:50   #25
ShinobiX9X
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Jezus onthult de goddelijke geïnspireerde Amerikaanse grondwet, terwijl het ideale blanke jaren-'50-kindje ernaar wijst. Jezus wordt omringd door James Madison, George Washington, Abraham Lincoln en een Amerikaanse soldaat. Op de achtergrond de Supreme Court en Capitol. Wetenschap en Media blijven blind. In de achtergrond is de heilige Ronald Reagan duidelijk zichtbaar.

Één natie onder God. En die God heet Mammon.
Alles begint bij "the declaration of independence". Daar leest men:

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.
That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed, That whenever any Form of Government becomes destructive of these ends, it is the Right of the People to alter or to abolish it, and to institute new Government, laying its foundation on such principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most likely to effect their Safety and Happiness. Prudence, indeed, will dictate that Governments long established should not be changed for light and transient causes; and accordingly all experience hath shewn, that mankind are more disposed to suffer, while evils are sufferable, than to right themselves by abolishing the forms to which they are accustomed. But when a long train of abuses and usurpations, pursuing invariably the same Object evinces a design to reduce them under absolute Despotism, it is their right, it is their duty, to throw off such Government, and to provide new Guards for their future security.

Ja mensen waren toen nog geloviger. Maar toch spreken ze hier niet van god.
Toch benijd ik het dat het volk (op papier) toch de macht behoudt om de regering te verwerpen indien diezelfde regering niet meer het volk dient.

Waar vinden we dat bij ons? wij hebben dit:
Artikel 33

Alle machten gaan uit van de Natie.
Zij worden uitgeoefend op de wijze bij de Grondwet bepaald.

De grondwet bepaald enkel dat koning de kamer van volksvertegenwoordigers en de senaat wetten kan maken. (Het volk moet slikken en zwijgen).
ShinobiX9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 11:17   #26
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
ik geloof je graag maar vooropgesteld dat Jezus daadwerkelijk heeft geleefd was het een palestijnse jood.

Die iconen ten spijt, niet echt een bevolkingsgroep die bekend staat om een blanke huidskleur, kaukasische gelaatstrekken en blauwe ogen zoals-ie steevast wordt geportretteerd.
Even duidelijk stellen dat deze iconen geschilderd en bedoeld waren voor een overwegend Grieks/Romeins publiek uit de 4e eeuw en helemaal niet voor een semietisch/joods publiek.
Logisch dat deze iconen waren afgestemd op dit publiek.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 07:13   #27
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Even duidelijk stellen dat deze iconen geschilderd en bedoeld waren voor een overwegend Grieks/Romeins publiek uit de 4e eeuw en helemaal niet voor een semietisch/joods publiek.
Logisch dat deze iconen waren afgestemd op dit publiek.
Ah, oké. Ik geloof je graag.

Bizar, maar ik heb iconen altijd al geassociëerd met de Russische Orthodoxe Kerk. Geen idee waar dit vandaan komt.

Nou ja, ik moet toegeven behoorlijk analfabeet te zijn wat betreft de talloze kunststromingen (al dan niet religieus geïnspireerd).
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 07:28   #28
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ah, oké. Ik geloof je graag.
Zoals ik al zei, het in niet de bedoeling dat iconen de fysieke gelijkheid van Jezus, Engelen en Heiligen vertonen. Dat zou ten eerste nogal dicht bij afgoderij komen.
Ten tweede, om het wat platvloers te zeggen, Byzantijnen droegen de erfenis van het Romeinse Rijk, de Romeinse en Griekse stijl. Ze konden wel beter schilderen en beeldhouwen, en de werkelijke menselijke vorm dichter benaderen, dan het vervormde perspectief van iconen hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Bizar, maar ik heb iconen altijd al geassociëerd met de Russische Orthodoxe Kerk. Geen idee waar dit vandaan komt.

Nou ja, ik moet toegeven behoorlijk analfabeet te zijn wat betreft de talloze kunststromingen (al dan niet religieus geïnspireerd).
De oudste iconen stammen uiteraard uit het Romeinse Rijk, ik geloof dat de oudst-overlevende (die in alle eerlijkheid uit muurschilderingen bestaat) uit de de 2de eeuw stamt.

Uiteraard zijn er voldoende iconen van lang voor de bekering van het Rus-volk, zoals de Pantocrator die ik reeds poste.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 09:13   #29
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Zoals ik al zei, het in niet de bedoeling dat iconen de fysieke gelijkheid van Jezus, Engelen en Heiligen vertonen. Dat zou ten eerste nogal dicht bij afgoderij komen.
Ik zie het verband niet hoor. Hadden ze dan niet voor alle zekerheid niet aan afgoderij te doen, hem een blauwe huidskleur gegeven ?
Citaat:
Ten tweede, om het wat platvloers te zeggen, Byzantijnen droegen de erfenis van het Romeinse Rijk, de Romeinse en Griekse stijl. Ze konden wel beter schilderen en beeldhouwen, en de werkelijke menselijke vorm dichter benaderen, dan het vervormde perspectief van iconen hoor.
Ook weer naast de kwestie. Deze afbeeldingen waren voor een Helleens publiek bedoeld, net zoals het totale N.T. en niet voor een joods publiek. Het was de vrome joden zelfs verboden om religieuze figuren af te beelden, net zoals nu nog in de Islam. Nogal logisch dat men geen afbeeldingen heeft uit deze hoek.

Citaat:
De oudste iconen stammen uiteraard uit het Romeinse Rijk, ik geloof dat de oudst-overlevende (die in alle eerlijkheid uit muurschilderingen bestaat) uit de de 2de eeuw stamt.
Vooral in de catacomben en dan nog van gnostische christenen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 00:59   #30
Charlemagne
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2012
Berichten: 49
Standaard

Die republican jesus is de echte Jezus. Een poco Jezus is niet katholiek.
Charlemagne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 01:09   #31
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Die republican jesus is de echte Jezus. Een poco Jezus is niet katholiek.
O, god. Een dubbelnick van Jan Van Den Berge.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 01:14   #32
Charlemagne
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2012
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
O, god. Een dubbelnick van Jan Van Den Berge.
Jan is een keurig, deftig, sober en rechtlerig katholiek. Daar kun jij een voorbeeld aan nemen, lijkt me.
Charlemagne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 01:36   #33
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Jan is een keurig, deftig, sober en rechtlerig katholiek. Daar kun jij een voorbeeld aan nemen, lijkt me.
Wellicht wel, ik ben geen van de vier. Hoe begin ik best?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 01:57   #34
Charlemagne
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2012
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Wellicht wel, ik ben geen van de vier. Hoe begin ik best?
Keurig - Kleed je naar de kledingsvoorschriften, vervang je drugs door een pijp of sigaar, onderhoud een korte haarsnit zonder baard of snor, en loop recht. Draag een fietshelm, wees op tijd op afspraken.
Deftig- Laat je opvallen in de gemeenschap. Wees zichtbaar ethisch. Vind een goed beroep, zoals bankbediende, leerkracht of vastgoedhandelaar.
Sober - Ontdoe je leven van onnodige baggage zoals plezier en feesterij. Vind je plezier in puur materiële zaken. Drink eens wat karnemelk in plaats van je Carapils. Als je een pak draagt, wat je zou moeten doen, hou het dan bij een droog burgerpak.
Rechtlerig - Volg elke wet naar woord en geest, dit is belangrijk. Alles is gereguleerd voor een reden. Ga ter kerke naar een plek waar eenderwelk missaal correct wordt gevolgd. Hou je niet bezig met spiritualiteit en zweverigheid.
Charlemagne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 06:08   #35
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Keurig - Kleed je naar de kledingsvoorschriften, vervang je drugs door een pijp of sigaar, onderhoud een korte haarsnit zonder baard of snor, en loop recht. Draag een fietshelm, wees op tijd op afspraken.
Deftig- Laat je opvallen in de gemeenschap. Wees zichtbaar ethisch. Vind een goed beroep, zoals bankbediende, leerkracht of vastgoedhandelaar.
Sober - Ontdoe je leven van onnodige baggage zoals plezier en feesterij. Vind je plezier in puur materiële zaken. Drink eens wat karnemelk in plaats van je Carapils. Als je een pak draagt, wat je zou moeten doen, hou het dan bij een droog burgerpak.
Rechtlerig - Volg elke wet naar woord en geest, dit is belangrijk. Alles is gereguleerd voor een reden. Ga ter kerke naar een plek waar eenderwelk missaal correct wordt gevolgd. Hou je niet bezig met spiritualiteit en zweverigheid.
Interessant. En naar vrouwen toe?
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 06:43   #36
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Die republican jesus is de echte Jezus. Een poco Jezus is niet katholiek.
Jouw Jezus is een cartoon. De echte Jezus was een royalist tot in z'n kist.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 07:47   #37
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Die republican jesus is de echte Jezus. Een poco Jezus is niet katholiek.
E welke Nieuwtijdse dwaalleer hang jij aan dan, als ik vragen mag?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 10:22   #38
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Keurig - Kleed je naar de kledingsvoorschriften, vervang je drugs door een pijp of sigaar, onderhoud een korte haarsnit zonder baard of snor, en loop recht. Draag een fietshelm, wees op tijd op afspraken.
Deftig- Laat je opvallen in de gemeenschap. Wees zichtbaar ethisch. Vind een goed beroep, zoals bankbediende, leerkracht of vastgoedhandelaar.
Sober - Ontdoe je leven van onnodige baggage zoals plezier en feesterij. Vind je plezier in puur materiële zaken. Drink eens wat karnemelk in plaats van je Carapils. Als je een pak draagt, wat je zou moeten doen, hou het dan bij een droog burgerpak.
Rechtlerig - Volg elke wet naar woord en geest, dit is belangrijk. Alles is gereguleerd voor een reden. Ga ter kerke naar een plek waar eenderwelk missaal correct wordt gevolgd. Hou je niet bezig met spiritualiteit en zweverigheid.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 10:28   #39
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Keurig - Kleed je naar de kledingsvoorschriften, vervang je drugs door een pijp of sigaar, onderhoud een korte haarsnit zonder baard of snor, en loop recht. Draag een fietshelm, wees op tijd op afspraken.
Deftig- Laat je opvallen in de gemeenschap. Wees zichtbaar ethisch. Vind een goed beroep, zoals bankbediende, leerkracht of vastgoedhandelaar.
Sober - Ontdoe je leven van onnodige baggage zoals plezier en feesterij. Vind je plezier in puur materiële zaken. Drink eens wat karnemelk in plaats van je Carapils. Als je een pak draagt, wat je zou moeten doen, hou het dan bij een droog burgerpak.
Rechtlerig - Volg elke wet naar woord en geest, dit is belangrijk. Alles is gereguleerd voor een reden. Ga ter kerke naar een plek waar eenderwelk missaal correct wordt gevolgd. Hou je niet bezig met spiritualiteit en zweverigheid.
En vergeet vooral jezelf te zijn en te leven.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 10:29   #40
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En vergeet vooral jezelf te zijn en te leven.
Nee nee, creativiteit en de wil tot plezier is een zonde volgens hem..
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be