Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 17 januari 2015, 18:14   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De Armeense genocide wordt ook als bewezen beschouwt, waarom mag men die dan ontkennen?
Mag men die ontkennen of hrrft nog niemand de ontkenners voor de rechtbank gesleept?
Bobke is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:15   #42
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Wil je bij het onderwerp blijven aub. Ik heb het niet over moord, wraak e.d., wel over het feit dat het begripsveld van de 'vrije meningsuiting" niet gemakkelijk af te bakenen is.
daarom ook dat het beter is om niks "af te bakenen", want anders is er altijd favoritisme.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:16   #43
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mag men die ontkennen of hrrft nog niemand de ontkenners voor de rechtbank gesleept?
bij mijn weten bestaat daar alleszins geen Belgische wet over
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:17   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Natuurlijk kan dat, Jan van den Berghe. Maar niet als je begint met "Mohammed was een pedofiel".
Mag een bewezen feit niet als uitgangspunt van een discussie of stellingname gebruikt worden?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:18   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Waarom zou een democratie minder democratisch worden door b.v. negationisme m.b.t. de holocaust te bestraffen, Superstaaf?
We hebben het dan ook niet over democratie, maar over fundamentele vrijheden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:20   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Zo simpel is dat toch niet, hoor, Bobke.
Ten eerste kan je de holocaust niet echt ontkennen, je kan ze alleen maar minimaliseren. Om onverklaarbare redenen trouwens, vermits het nazi-regime bij wet tot de volledige uitroeiing van joden, zigeuners en homo's had besloten. En nog onverklaarbaarder: de meeste holocaustontkenners zijn het eigenlijk eens met dat voornemen, terwijl ze ontkennen dat er zoiets gebeurd is...
Maar ondertussen sterft er geen mens meer of minder op het moment dat iemand een negationistische zin neerschrijft. En laster en eerroof komt niet in het geding, want we spreken niet over de levenden.
Ten tweede, een leugen dan? Allicht wel, maar een leugen is niet strafbaar, is nog geen laster of eerroof. Kijk, ik zeg nu even dat de zon hier stralend schijnt (terwijl het zo donker is als de nacht).
Nee, eigenlijk is het een kwestie van consensus van de meerderheid: we stellen het in een specifiek geval strafbaar. De holocaust, één van de zwartste pagina's in onze geschiedenis, wordt niet in vraag gesteld.
Dat is natuurlijk zo, maar hun nakomelingen wel.
Bobke is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:22   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat kan zijn, of ook niet, het maakt niets uit want het heeft met de toestand in Belgie weinig tot niets te zien.

Zijn er meningen die niet geuit mogen worden in Belgie?

Het antwoord is ja.

Dus, er is geen vrije meningsuiting in Belgie.
Als je uitgaat van een absolute definitie, dan bestaat die inderdaad niet bij ons. Dan bestaat er ook geen godsdienstvrijheid, geen democratie, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:22   #48
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
De absolute vrijheid van mening bestaat nergens. Alle landen hebben beperkingen ingevoerd op de toepassing van dat grondrecht. Het ene land al meer dan het andere.
Zelfs de beeldenstormers van Charlie Hebdo botsen tegen de limieten van de vrije meningsuiting. Medestichter van Hara-kiri, de voorganger van Charlie Hebdo, Delfeil de Ton, acht hoofdredacteur Charb schuldig aan de dood van zijn medewerkers! Hij veroordeelt diens opbod m.b.t. de Mohammed-cartoons.
"We hadden niet moeten provoceren." Ook tekenaar Wolinski had in 2011 gezegd dat ze onnodige risiko's hadden genomen nadat een brandbom de kantoren van Charlie Hebdo had verwoest.

Nu, ja: als zelfs beroepsprovocateurs twijfelen aan hun gepretendeerde absolute recht....
En wanneer is er iets beledigend? Wanneer ik tegen jou zeg dat ik jou baas een klootzak vind, is dat dan beledigend voor jou? Voor mij alleszins niet. Dus kan iedereen eender wat beledigend vinden. Ik vind de paus en heel zijn katholieke kerk dikke bedriegers. Ik ben door die opmerking alvast niet beledigd en heel veel andere samen met mij ook niet. Kunnen een deel pijpenkoppen zich hierdoor wel beledigd voelen? Misschien wel, maar dat is dan hun probleem, ze hoeven niet bevriend te zijn met mij en dat ze maar verder kaarsjes gaan zitten branden tot ze stikken van den damp wat mij betreft.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 januari 2015 om 18:23.
Garry is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:23   #49
Rikm
Lokaal Raadslid
 
Rikm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
We hebben het dan ook niet over democratie, maar over fundamentele vrijheden.
'k Weet het. Superstaaf had het over "democratie". M.i. ten onrechte.
Rikm is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:25   #50
Rikm
Lokaal Raadslid
 
Rikm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Mag een bewezen feit niet als uitgangspunt van een discussie of stellingname gebruikt worden?
En ik vermoed dat jij nu eens en voor altijd het "bewezen feit" op tafel zal gooien, dat Mohammed een pedofiel was? Ik wacht in spanning af.
Rikm is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:26   #51
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Waarom zou een democratie minder democratisch worden door b.v. negationisme m.b.t. de holocaust te bestraffen, Superstaaf?
In een echte demokratie volgt men de wil van de meerderheid der burgers.
Om dat doel te bereiken, moet elke burger de kans hebben om zijn wil uit te drukken, wat inhoud dat hij ook elke mening moet kunnen uiten om die wil kenbaar te maken, ongeacht wat die mening is.
Wanneer je dus bepaalde meningen uitsluit, kan er per definitie van demokratie geen sprake zijn.
Dat is uiterst simpele logica.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:27   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mag men die ontkennen of hrrft nog niemand de ontkenners voor de rechtbank gesleept?
Men mag elke genocide ontkennen behalve de Joodse.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:27   #53
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En wanneer is er iets beledigend? Wanneer ik tegen jou zeg dat ik jou baas een klootzak vind, is dat dan beledigend voor jou? Voor mij alleszins niet. Dus kan iedereen eender wat beledigend vinden. Ik vind de paus en heel zijn katholieke kerk dikke bedriegers. Ik ben door die opmerking alvast niet beledigd en heel veel andere samen met mij ook niet. Kunnen een deel pijpenkoppen zich hierdoor wel beledigd voelen? Misschien wel, maar dat is dan hun probleem, ze hoeven niet bevriend te zijn met mij en dat ze maar verder kaarsjes gaan zitten branden tot ze stikken van den damp wat mij betreft.
Persoonlijk beledigingen zijn mijn inziens van een heel andere orde.
Hoe kan iemand persoonlijk beledigd zijn als ik zijn god of profeet beledig? Spreken we in dit geval niet beter van een gevoeligheid.
De beledigde profeet/god/heilige/... moet maar zelf uit zijn kot komen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:28   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In een echte demokratie volgt men de wil van de meerderheid der burgers.
Om dat doel te bereiken, moet elke burger de kans hebben om zijn wil uit te drukken, wat inhoud dat hij ook elke mening moet kunnen uiten om die wil kenbaar te maken, ongeacht wat die mening is.
Wanneer je dus bepaalde meningen uitsluit, kan er per definitie van demokratie geen sprake zijn.
Dat is uiterst simpele logica.
Staaf zegt het hier zoals het is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:30   #55
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
En ik vermoed dat jij nu eens en voor altijd het "bewezen feit" op tafel zal gooien, dat Mohammed een pedofiel was? Ik wacht in spanning af.
Maakt het uit?
Als Mohammed zich beledigt voelt dan moet hij naar het dichtstbijzijnde politiekantoor, en liefst zonder bomgordel, maar klacht neerleggen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:30   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
bij mijn weten bestaat daar alleszins geen Belgische wet over
Een wet komt er maar als er een draagvlak voor is.
Bobke is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:31   #57
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
En ik vermoed dat jij nu eens en voor altijd het "bewezen feit" op tafel zal gooien, dat Mohammed een pedofiel was? Ik wacht in spanning af.
Vrijheid van meningsuiting houdt precies in dat elk uitgangspunt mag naar voor gebracht worden, zowel waar als onwaar.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:37   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Persoonlijk beledigingen zijn mijn inziens van een heel andere orde.
Hoe kan iemand persoonlijk beledigd zijn als ik zijn god of profeet beledig? Spreken we in dit geval niet beter van een gevoeligheid.
De beledigde profeet/god/heilige/... moet maar zelf uit zijn kot komen.
Allemaal onbelangrijk. Ook als het gaat om godsdienst kunnen mensen zich tot in het diepst van hun hart beledigd voelen. Die menselijke gegeven valt niet te ontkennen, ook al maakt u er een semantisch spelletje van.

Veel belangrijker is de vraag of echte vrijheid toelaat dat uitspraken kunnen die door mensen als beledigend kunnen overkomen. Wat mij betreft, moet zoiets kunnen. Of het echter wenselijk is of steeds opportuun, is dan weer een andere vraag.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 januari 2015, 18:53   #59
Rikm
Lokaal Raadslid
 
Rikm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
Standaard

We mogen ervan uitgaan dat godsdienst pure indoctrinatie is. Maar als we dat doen, moeten we ook begrip kunnen opbrengen voor de manier waarop die godsdienst volledig bezit neemt van het menselijke denken, van het hele menselijke zijn. Als in zo'n godsdienst een vermeende profeet zo'n allesomvattende positie heeft gekregen, dat men hem zelfs na veertien eeuwen nog het liefst zou imiteren, dan moet je ook inzien wat voor een wonde een belediging van die profeet kan slaan.

Ook valt dat moeilijk te begrijpen, als je historisch kan vaststellen dat die vermeende profeet in een bepaalde fase van zijn leven meer weg had van een struikrover, dan van een heilige, dat die vermeende profeet analfabeet was, een rijk getrouwde geitenhoeder en waarschijnlijk een epilepticus, die met zijn koortsdromen van zijn heuveltje kwam en ze als evangelie verkondigde. Voor velen is dat allemaal bijzaak, blijkbaar.
Rikm is offline  
Oud 17 januari 2015, 19:39   #60
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ze twijfelen aan het nut ervan. Was het mensenlevens waard en heeft het nut gehad.
Deze waanzin heeft nut gehad.
De politici zeggen dat er een grote "zenuwachtigheid" heerst onder de moslimfundamentalisten.
Ik zie een grote "zenuwachtigheid" bij de gezagvoerders.
Zij hebben angst voor het huidige klimaat dat de kop opsteekt in bijna elk Eu-land nl de afkeer vd eigen bevolking.
Dat er burgers worden afgeknald daar ligt dat uitschot dat zich rijkelijk bedeeld niet van wakker. Ze hebben angst van hun eigen burgers gekregen.
Niet voor niets dat zij politie en leger tutoyeren.
U mag er zeker van zijn dat de vervroegde pensionering voor deze categorieën gehandhaafd blijft, desnoods worden er honderdduizenden werklozen geschorst om de rekening te betalen.
Het leger en politie dienen niet om de gemeenschap te beschermen maar om het uitschot in brede zin, ook oppositie zoals Mieke Vogels die zichzelf een klein half milioen oprotpremie gaf, te beschermen.

Laatst gewijzigd door demonen : 17 januari 2015 om 19:39.
demonen is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be