Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 18 januari 2015, 07:54   #1
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard Waarom België het hoogste aantal jihadisten van Europa heeft

Citaat:
De continue klopjacht van de politie op terreurverdachten en de schietpartij in Verviers zetten het moslimextremisme in ons land volop in de schijnwerpers. België telt zelfs het hoogste aantal jihadi's van Europa in verhouding tot het bevolkingsaantal. Dat is ook buitenlandse media niet ontgaan. Guy Van Vlierden, journalist van Het Laatste Nieuws, maakte op vraag van BBC een analyse, en uiteraard lees je die ook hier.

Ongeveer 450 Belgen zijn naar Syrië en Irak vertrokken en dat is het hoogste aantal vergeleken met andere Europese landen in verhouding tot het bevolkingsaantal. In dat aantal zijn inbegrepen: zij die nog net op tijd konden tegengehouden worden, diegenen die terugkeerden en de strijders die nog steeds in het oorlogsgebied vertoeven.

Onderzoek
Dat getal is gebaseerd op het onderzoek dat Van Vlierden samen met de Belgische historicus en arabist Pieter Van Ostaeyen heeft uitgevoerd. Officiële cijfers houden het op 300 �* 350 jihadi's.

Per miljoen Belgen zijn er dus zo'n veertig strijders en alleen Zweden evenaart ons. Voor Frankrijk gaat het in totaliteit om 1.100 strijders, dat komt overeen met 16 jihadi's per miljoen inwoners.

Andere netwerken
Sharia4Belgium speelde een belangrijke rol in het ronselen van strijders. Velen onder hen hadden links met die radicale groep. Maar het onderzoek legde nog andere netwerken bloot.

De schutters van Verviers lijken geen banden te hebben met Sharia4Belgium, dat vooral actief was in Vlaanderen en Brussel en dus niet in Wallonië. Hetzelfde kan gezegd worden van de terroristen die in Parijs een aanslag pleegden op Charlie Hebdo en een Joodse supermarkt.

Sociaal-culturele background
Het merendeel van de jihadisten in ons land zijn Belgen met een Marokkaanse achtergrond. Hun sociaal-culturele background is vaak verschillend. Het is niet correct om te stellen dat ze allemaal geradicaliseerd zijn door ontbering, een problematische jeugd of een crimineel verleden. Er zitten ook weinig bekeerlingen tussen. Het valt op dat velen onder hen grootgebracht zijn in etnisch diverse gezinnen of geadopteerd zijn. Dat heeft wellicht bijgedragen tot hun zoektocht naar een eigen identiteit die is uitgemond in een extreme religie.

Het 'old school' jihadisme lijkt amper nog van tel omdat nieuwe netwerken die rol hebben overgenomen. Maar dat zou opnieuw kunnen veranderen. Sommige jihadi's hebben de kloof tussen de oude en de nieuwe netwerken namelijk al kunnen dichten.
http://www.hln.be/hln/nl/32616/Terre...pa-heeft.dhtml


Dit artikel staat vandaag te lezen op HLN.be. Is er iemand die het antwoord op de vraag uit de titel uit het artikel kan halen? Ik alvast niet.

Daarom stel ik hier de vraag: Waarom heeft België het hoogste aantal jihadisten in Europa? Waarom kan extremisme hier welig tieren, waarom trekt België dit soort tuig van de richel aan?
Hypochonder is offline  
Oud 18 januari 2015, 08:31   #2
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Of de bewering klopt dat wij hier procentueel het hoogste aantal jihadisten hebben weet ik niet maar België is historisch gezien een "safe" haven voor moslimextremisten. Ze konden hier, in het verleden "relatief" rustig afwachten tot ze elders "nodig" waren. De fout die ze gemaakt hebben is van een plaats waar ze relatief rustig konden afwachten een zone te creëren waar ze "ook" opgejaagd kunnen worden. Domme fout van hen.....
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain

Laatst gewijzigd door (neo)geopolitiek : 18 januari 2015 om 08:32.
(neo)geopolitiek is offline  
Oud 18 januari 2015, 09:23   #3
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Is er een causaal verband tussen de vertrekpremie van 460.000 Euro gekoppeld aan het hoogst mogelijke pensioen dat je kan krijgen van Mieke Vogels en het aantal "nieuwkomers"?
demonen is offline  
Oud 18 januari 2015, 10:03   #4
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Is er een causaal verband tussen de vertrekpremie van 460.000 Euro gekoppeld aan het hoogst mogelijke pensioen dat je kan krijgen van Mieke Vogels en het aantal "nieuwkomers"?
ik heb het bleekblauwe vermoeden dat je hier zelf het antwoord op weet...
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline  
Oud 18 januari 2015, 10:14   #5
Woordenaar
Burgemeester
 
Woordenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/32616/Terre...pa-heeft.dhtml


Dit artikel staat vandaag te lezen op HLN.be. Is er iemand die het antwoord op de vraag uit de titel uit het artikel kan halen? Ik alvast niet.

Daarom stel ik hier de vraag: Waarom heeft België het hoogste aantal jihadisten in Europa? Waarom kan extremisme hier welig tieren, waarom trekt België dit soort tuig van de richel aan?
=> Het antwoord op die vraag is volgens mij door een jarenlang (wan)beleid op vlak van asiel & migratie dat vol hiaten zat/zit.
Eveneens een falen wat betreft het beleid op vlak van justitie.
Men hoeft geen raketgeleerde te zijn om die twee zaken te combineren met het feit dat België eveneens een transit-land is, klein en makkelijk te bereiken/verlaten.
Overigens behoren deze extremisten tot bevolkingsgroepen die jarenlang door welbepaalde politieke partijen zijn misbruikt als kiesvee, en werden ze maar al te vaak gepamperd.
Dat zijn volgens mij de meest voor de hand liggende redenen die de cijfers in dit artikel zouden kunnen staven.
Woordenaar is offline  
Oud 18 januari 2015, 11:42   #6
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Omdat Philippe De Winter graag Marokkaantjes jent en fascist Jos Geysels diens kiespubliek niet au serieus heeft genomen zodat de boel is blijven rotten.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 18 januari 2015, 11:52   #7
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/32616/Terre...pa-heeft.dhtml


Dit artikel staat vandaag te lezen op HLN.be. Is er iemand die het antwoord op de vraag uit de titel uit het artikel kan halen? Ik alvast niet.

Daarom stel ik hier de vraag: Waarom heeft België het hoogste aantal jihadisten in Europa? Waarom kan extremisme hier welig tieren, waarom trekt België dit soort tuig van de richel aan?
Om dat we hier de koploper zijn van politici die een zacht gekookt ei zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 januari 2015 om 11:58.
Garry is offline  
Oud 18 januari 2015, 11:54   #8
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Om dat we hier de koploper zijn van politici die een zacht gekoot zei zijn.
Uw phraseologie is ook niet da...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 18 januari 2015, 11:57   #9
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Uw phraseologie is ook niet da...
't is veel erger dat de realiteit niet da is.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 januari 2015 om 11:59.
Garry is offline  
Oud 18 januari 2015, 12:06   #10
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

wilco.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 18 januari 2015, 12:10   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/32616/Terre...pa-heeft.dhtml


Dit artikel staat vandaag te lezen op HLN.be. Is er iemand die het antwoord op de vraag uit de titel uit het artikel kan halen? Ik alvast niet.

Daarom stel ik hier de vraag: Waarom heeft België het hoogste aantal jihadisten in Europa? Waarom kan extremisme hier welig tieren, waarom trekt België dit soort tuig van de richel aan?
Een ander belangrijke factor volgens mij is
het feit dat de Franstalige politici de deur wagenwijd opengezet hebben
voor zoveel mogelijk Franstalige import kiezers
de ze gebruiken om Brussel en de Vlaamse Rand
nog verder te verfransen en
uiteindelijk de Vlaamse numerieke meerderheid in dit land te vervangen door een Franstalige numerieke meerderheid.

De Franstalige jihadisten weten dit natuurlijk ook en zij voelen zich hier veilig .
Witte Kaproen is offline  
Oud 18 januari 2015, 13:11   #12
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/32616/Terre...pa-heeft.dhtml


Dit artikel staat vandaag te lezen op HLN.be. Is er iemand die het antwoord op de vraag uit de titel uit het artikel kan halen? Ik alvast niet.

Daarom stel ik hier de vraag: Waarom heeft België het hoogste aantal jihadisten in Europa? Waarom kan extremisme hier welig tieren, waarom trekt België dit soort tuig van de richel aan?
1; verschil wetgeving gezinsvorming of hereniging Belgie en Nederland en statuut EU burgers.
2; Structuur moskees/ verenigingsleven bij Marokkaanse moslims.
3; Politieke aansturing van organisaties die zich op wijken richten vanuit ambtenarij ( straathoekwerkers,jongerencoachen, pleinanimatoren, kinder en jeugwerkingen, buurtregie, buurttoezichters)
4; jeugdrecht
5; vertegenwoordiging doelgroepen in ambtenarij en politiek.
6; inburgeringsbeleid.
7; aanpak illegalen
9; systeem van uitkeringen
Zo, dat lijkt me het wel te zijn.
alice is offline  
Oud 18 januari 2015, 13:40   #13
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Een ander belangrijke factor volgens mij is
het feit dat de Franstalige politici de deur wagenwijd opengezet hebben
voor zoveel mogelijk Franstalige import kiezers
de ze gebruiken om Brussel en de Vlaamse Rand
nog verder te verfransen en
uiteindelijk de Vlaamse numerieke meerderheid in dit land te vervangen door een Franstalige numerieke meerderheid.

De Franstalige jihadisten weten dit natuurlijk ook en zij voelen zich hier veilig .
Plus de gelijklopende opvatting dat overal iedereen zich aan hen moet aanpassen, en zij nergens aan niemand of niets.
DewareJakob is offline  
Oud 18 januari 2015, 13:56   #14
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.353
Standaard

Omdat België bestaat uit ontkenners (de linkse elite die denkt dat de islam de religie van vrede is) en islam-bashers (die het woord "nuance" niet kunnen spellen en van het afzeiken van de islam hun hobby hebben gemaakt)...

Zo ga je nooit oplossingen voor bepaalde problemen vinden. Dweilen met de kraan open.
Nietzsche is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:18   #15
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Ik zou durven het antwoord gieten in een nieuwe vraag: waarom heeft België een van de hoogste zelfmoordcijfers van Europa?

Misschien zijn de twee fenomenen wel terug te brengen tot een gelijkaardige oorsprong: de koude, droge, harde maatschappij die de onze is. Misschien.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:21   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik zou durven het antwoord gieten in een nieuwe vraag: waarom heeft België een van de hoogste zelfmoordcijfers van Europa?

Misschien zijn de twee fenomenen wel terug te brengen tot een gelijkaardige oorsprong: de koude, droge, harde maatschappij die de onze is. Misschien.
Verklaar je nader?
Nietzsche is offline  
Oud 18 januari 2015, 20:30   #17
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Omdat België bestaat uit ontkenners (de linkse elite die denkt dat de islam de religie van vrede is)
ne linkse aan het woord:
https://www.youtube.com/watch?v=9_ZoroJdVnA

1:35 - 1:45
The face of islam nott terrorism. That is not what islam is all about. Islam is peace.

Laatst gewijzigd door driewerf : 18 januari 2015 om 20:33.
driewerf is offline  
Oud 18 januari 2015, 20:32   #18
The Syndrome
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 22 juli 2009
Berichten: 2.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik zou durven het antwoord gieten in een nieuwe vraag: waarom heeft België een van de hoogste zelfmoordcijfers van Europa?

Misschien zijn de twee fenomenen wel terug te brengen tot een gelijkaardige oorsprong: de koude, droge, harde maatschappij die de onze is. Misschien.
Onze mais is anders wel goed .
Hihihi , wat ben ik leutig .
De Belgische politiek heeft geen voeling met de gewone mensen , ik woon in een dorp waar blauwe zone is .
Reeds 3 jaar , ze kunnen geen boetes geven omdat het gemeentereglement niet aangepast is .
Dat ze het dan aanpassen , punt is , ze zijn te dom of te conservatief om het aan te passen .
Hetzelfde wat betreft allochtonen , je hoeft maar bruin te zijn of je wordt 3 keer daags gefouilleerd .
Reden is , een bruine heeft 30 km verder een overval gepleegd .
Dat geeft spanningen en ze beseffen echt niet vanwaar het komt .
__________________
De evolutietheorie is zo simpel dat elke gedegenereerde mongool hem kan begrijpen
The Syndrome is offline  
Oud 18 januari 2015, 20:44   #19
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Begin meer te denken dat er toch iets anders aan de hand is dat het islamfundamentalisme in de hand heeft gewerkt, Nederland is daarbij vergeleken met België vermoedelijk op de sukkel geraakt betreft duidelijke afspraken omtrent migratie's herenigingen en dergelijke, gesplitst op de wezenlijke cultuurverschillen heeft beide landen de definities niet strikt gehouden in de werkelijke betekenis van dat woord !

Geschiedkundig had de definitie van "gastarbeider" duidelijke perimeters moeten stellen, immers het ging om mensen uit een andere cultuur die slechts "tijdelijk" hier konden werken omdat het eigen volk dat werk blijkbaar niet wou doen...

Omdat ze normaal gezien slechts tijdelijk hier waren totdat er wat van het eigen volk was dat toch dat werk wouden doen, aldus zouden die "gastarbeiders" uiteraard na verloop van tijd terug zijn moeten keren naar hun land van herkomst...blijkbaar is dat niet gelukt en zijn ze inmiddels hier al dan niet ingeburgerd en aangepast aan de plaatselijke cultuur en taal...statistieken heb ik niet over welke aantallen we het hebben als het over mensen gaat die van vreemde/buitenlandse origine zijn !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 18 januari 2015 om 20:46.
Kristof Piessens is offline  
Oud 18 januari 2015, 20:46   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
ne linkse aan het woord:
https://www.youtube.com/watch?v=9_ZoroJdVnA

1:35 - 1:45
The face of islam nott terrorism. That is not what islam is all about. Islam is peace.
Ah, Bush is Belg geworden?
Nietzsche is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be