Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2003, 17:13   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Ik weet niet of californie behoefte heeft aan Robocop of terminator als Gouverneur.
Kijk misschien even verder dan het filmpersonage.........
Mocht de nieuwe Gobernator niet voldoen, dan kan de bevolking hem tenminste eveneens via een recall afzetten.
In die democratische USA-staat, kunnen de mensen hun eigen fouten maken, én corrigeren..............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 17:29   #42
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Ik weet niet of californie behoefte heeft aan Robocop of terminator als Gouverneur.
Kijk misschien even verder dan het filmpersonage.........
Mocht de nieuwe Gobernator niet voldoen, dan kan de bevolking hem tenminste eveneens via een recall afzetten.
In die democratische USA-staat, kunnen de mensen hun eigen fouten maken, én corrigeren..............
Dat is niet waar! Er moeten duidelijke bewijzen zijn van fraude of bedrieglijk opzet, zoals bij davis.

Men kan een Gouverneur niet afzetten voor een beleidsvisie!
Het zou nogal mooi zijn, iedereen kijkt uit egoïstisch standpunt naar het beleid! Als iedereen met die motivatie een overheid zou buiten zetten hoe zal je dan een land besturen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 18:45   #43
Voltaire
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Berichten: 268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Dat is niet waar! Er moeten duidelijke bewijzen zijn van fraude of bedrieglijk opzet, zoals bij davis.

Men kan een Gouverneur niet afzetten voor een beleidsvisie!
Uit de Californische grondwet:
Citaat:
SEC. 14. (a) Recall of a state officer is initiated by delivering
to the Secretary of State a petition alleging reason for recall.
Sufficiency of reason is not reviewable. Proponents have 160 days to
file signed petitions.
(b) A petition to recall a statewide officer must be signed by
electors equal in number to 12 percent of the last vote for the
office, with signatures from each of 5 counties equal in number to 1
percent of the last vote for the office in the county. Signatures to
recall Senators, members of the Assembly, members of the Board of
Equalization, and judges of courts of appeal and trial courts must
equal in number 20 percent of the last vote for the office.
(c) The Secretary of State shall maintain a continuous count of
the signatures certified to that office.
http://www.leginfo.ca.gov/.const/.article_2

Ik zie hier slechts één voorwaarde om een recall te kunnen initiëren, het halen van een handtekeningendrempel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Het zou nogal mooi zijn, iedereen kijkt uit egoïstisch standpunt naar het beleid! Als iedereen met die motivatie een overheid zou buiten zetten hoe zal je dan een land besturen.
Volgens jou denkt iedereen per definitie egoïstisch? Jij dus ook? En al die verlichte politici dus ook?
Voltaire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 19:09   #44
Voltaire
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Berichten: 268
Standaard

Nog uit datzelfde artikel in de Californische grondwet:
Citaat:
SECTION 1. All political power is inherent in the people.
Government is instituted for their protection, security, and benefit,
and they have the right to alter or reform it when the public good
may require.
Voila, da's tenminste een grondwet die het principe van volkssoevereiniteit respecteert! Nog wat anders dan dat onnozele artikel in de Belgische grondwet, "Alle macht gaat uit van de Natie", waarmee Di Rupo en consoorten in dit land elke vraag om bindende referenda in te voeren hooghartig afblokt

Bij de volgende federale parlementsverkiezingen stem ik de PS weg! Maar o wee, dat gaat ook niet!
Voltaire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 19:54   #45
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Bij de volgende federale parlementsverkiezingen stem ik de PS weg! Maar o wee, dat gaat ook niet!
België verkeert inderdaad in de uitzonderlijke situatie, dat de burgers niet voor of tegen bepaalde regeringspartijen kunnen stemmen. In andere federale landen, zoals bijvoorbeeld Zwitserland, Duitsland of de USA, doet dit verschijnsel zich niet voor. De PS is waarschijnlijk de machtigste politieke formatie in België, maar het grootste deel van de Belgen kunnen deze partij via hun stem niet 'belonen' of 'afstraffen'. Dat België geen democratie is moge duidelijk zijn: het volk is hier niet soeverein. Maar ik begin hoe langer hoe meer mijn twijfels te koesteren omtrent de stelling, dat België dan tenminste toch nog een particratie is. In een particratie moet het volk weliswaar voogden boven zich dulden, maar het kan tenminste nog (in het optimale geval) de ene voogd door de andere vervangen, en voogden afzetten die het al te bont maakten. Door het rare systeem van regionale partijen die federale macht uitoefenen, werkt dit particratische mechanisme in ons land niet echt. Misschien is België niet alleen geen democratie, maar is het zelfs geen particratie.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 20:03   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Bij de volgende federale parlementsverkiezingen stem ik de PS weg! Maar o wee, dat gaat ook niet!
Je bent dus compleet machteloos, Voltaire. Net als ik.
Niets maar dan ook NIETS kunnen wij in dit, volgens sommigen toch, 'democratische' land op een andere wijze dan via de parlementaire verkiezingen veranderen of zelfs maar ten goede keren. De parlementaire verkiezingen worden meer en meer in een zodanige structuur gegoten dat ze nog nauwelijks in staat zijn iets te kunnen veranderen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 12:06   #47
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Oef eindelijk zie ik een mening die ik al héél lang in diverse forums verdedig eens overgenomen nl. dat het zeer ongezond is dat wij in België
met "regionale" partijen opgescheept zitten. Gelukkige uitzondering is het "Vlaams Blok" dat zich minstens in Brussel bij de laatste verkiezingen
door zich rechtstreeks tot de franstalige kiezers te richten "bovenregionaal" opstelde. Ze zouden dit konsekwent moeten doortrekken meer o, het bijzonder omdat veel van hun standpunten
ivm met separatisme en vreemdelingenaversie in Wallonië geen spreekbuis (meer) hebben.

Bij de laatste verkiezingen bv. zou ikzelf liever voor ecolo dan voor agalev gestemd hebben om omdat het nachtvluchtenprobleem zoals de recente gebeurtenissen bewijzen schandalig gecomunautizeerd werden.
Nu er een vlaming, of moet ik zeggen dé vlaming aan het roer staat van dit ministerie functioneerd de zaak nog niet...(*)

Zonder "belgische" politieke partijen verdwijnt België
Zonder "europese" partijen komt er nooit een verenigd Europa.

Een bindend volksreferendum ja - maar we moeten iets doen aan het mediacirkus - ook bij onze verkiezingen voor de "partikratie".
Ik heb bv. ook lang gedacht dat volksvertegenwoordiging zonder politieke
partijen voortreffelijker zou werken... Ik woon in Antwerpen-Deurne (..)

Een ander systeem met zekere voordelen is het engelse : kleine kiesdistricten met slechts één verkozene dit zou moeten leiden tot een nauwer kontakt met de "vertegenwoordiger" en meer homogene
regeringen , zodat het doen van loze beloften die men nadien niet moet houden omdat men in een koalitie nu eenmaal compromissen moet sluiten
minder evident zijn.
---
(*) Wat met BROV en het "Not in my backyardsyndroom " ?
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2003, 10:43   #48
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
(*) Wat met BROV en het "Not in my backyardsyndroom " ?
Hoe meer de burger voelt dat hij echt weegt op het beleid en inspraak geeft, hoe meer de burgerzin groeit en hoe verantwoordelijker hij wordt, en hoe meer het sociaal groeit.
In de Zwitserse praktijk blijkt duidelijk dat de burger veel minder egoïstisch is dan de sceptici het willen voorstellen.
Zie o.a. hierover de feiten van het vrijwillig vs. betaald bloedgeven.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 13:05   #49
El Cid
Gouverneur
 
El Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2003
Locatie: België
Berichten: 1.380
Standaard

Is er een duidelijker teken dat directe democratie niet werkt dan de Recall verkiezingen in Californië? Stiekeme neonazi Schwarzenegger als gouverneur. Hoe plat kan populisme gaan?
__________________
[size=7][/size]
[size=7]België is en blijft[/size]
El Cid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 13:07   #50
El Cid
Gouverneur
 
El Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2003
Locatie: België
Berichten: 1.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
(*) Wat met BROV en het "Not in my backyardsyndroom " ?
Hoe meer de burger voelt dat hij echt weegt op het beleid en inspraak geeft, hoe meer de burgerzin groeit en hoe verantwoordelijker hij wordt, en hoe meer het sociaal groeit.
In de Zwitserse praktijk blijkt duidelijk dat de burger veel minder egoïstisch is dan de sceptici het willen voorstellen.
Zie o.a. hierover de feiten van het vrijwillig vs. betaald bloedgeven.
Kan jij ook voor jezelf denken, of kopieer je alles zo klakkeloos uit dat boek van Jos Verhulst?

Het valt me op dat je telkens voorbeelden gaat plukken uit dat boek. Lees jij nog andere opinies ook, of leef je in je constant in je droomwereld?
__________________
[size=7][/size]
[size=7]België is en blijft[/size]
El Cid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 15:59   #51
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Is er een duidelijker teken dat directe democratie niet werkt dan de Recall verkiezingen in Californië? Stiekeme neonazi Schwarzenegger als gouverneur. Hoe plat kan populisme gaan?
Ben jij echt niet in staat verder kijken dan Schwarzeneggers filmpersonages?
Stel dat zijn bestuureen sof zou zijn, dan nog hebben de Californiërs de mogelijkheid om hun eventuele vergissing recht te zetten.
Betaal je niet liever de prijs voor je eigen vergissing dan constant op te draaien voor de miskleunen van je voogden?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 16:03   #52
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
(*) Wat met BROV en het "Not in my backyardsyndroom " ?
Hoe meer de burger voelt dat hij echt weegt op het beleid en inspraak geeft, hoe meer de burgerzin groeit en hoe verantwoordelijker hij wordt, en hoe meer het sociaal groeit.
In de Zwitserse praktijk blijkt duidelijk dat de burger veel minder egoïstisch is dan de sceptici het willen voorstellen.
Zie o.a. hierover de feiten van het vrijwillig vs. betaald bloedgeven.
Kan jij ook voor jezelf denken, of kopieer je alles zo klakkeloos uit dat boek van Jos Verhulst?

Het valt me op dat je telkens voorbeelden gaat plukken uit dat boek. Lees jij nog andere opinies ook, of leef je in je constant in je droomwereld?



hier:

Citaat:
Votation populaire du 18 mai 2003

Initiative populaire fédérale 'Droits égaux pour les personnes handicapées'
L'initiative a la teneur suivante:
La constitution fédérale est complétée comme suit:

Art. 4bis (nouveau)

1 Nul ne doit subir de discrimination du fait notamment de son origine, de sa race, de son sexe, de sa langue, de son âge, de sa situation sociale, de son mode de vie, de ses convictions religieuses, philosophiques ou politiques ou du fait d'une déficience corporelle, mentale ou psychique.

2 La loi pourvoit �* l'égalité de droit pour les personnes handicapées. Elle prévoit des mesures en vue de l'élimination et de la correction des inégalités existantes.

3 L'accès aux constructions et aux installations ou le recours �* des équipements et �* des prestations destinés au public sont garantis dans la mesure où ils sont économiquement supportables.
en dan de uitslag;


Citaat:
Initiative populaire 'Droits égaux pour les personnes handicapées'
Oui................. Non ...........% Oui ... % Non
Peuple 870249 1439893 .... 37.7 ...... 62.3
Cantons 3 17 6/2


Participation 50%
L'initiative a été rejetée par le peuple et les cantons

en nu nog eens Staaf z'n tekst lezen.

__________________________________________________ ______________
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 16:03   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Kan jij ook voor jezelf denken, of kopieer je alles zo klakkeloos uit dat boek van Jos Verhulst?

Het valt me op dat je telkens voorbeelden gaat plukken uit dat boek. Lees jij nog andere opinies ook, of leef je in je constant in je droomwereld?
De voorbeelden die Jos aanhaalt spreken voor zichzelf.
Waarom zou ik de klaarblijkelijke waarheid over het BROV zoals ze zich in de praktijk voordoet anders verwoorden of verdraaien?
De Zwitserse praktijk is helemaal geen droomwereld. Jij wenst te discussiëren maar tegelijkertijd feiten naast je neer te leggen.
Wie van ons beiden droomt hier zijn eigen wereldje?

I.p.v. op de man te spelen zou je beter ons proberen overtuigen met praktijkvoorbeelden van eventueel democratisch gehalte van de particratie, dewelke jij om een of andere duistere reden genegen bent.......
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 18:00   #54
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Of over het soms toch ook wel niet zo democratisch werken van het BROV, want nu u weer op de proppen komt met Zwitserland zie ik mijn kans schoon; in een bepaald canton in Zwitserland werd namelijk tot een kleine 10jaar gedelen via referendum (waar wel enkel mannen mochten aan deelnemen, want zo was bepaald in de wet) vrouwen het recht om te stemmen ontzegd.
Compleet tegen referenda, en zeker het BROV, gekant zijn getuigt inderdaad van weinig democratisch gehalte. Toch is ook het BROV niet steeds een wonderoplossing die zal leiden tot de ultieme democratie (en misschien belangrijker: de beste samenleving)
Het democratische paradijs Zwitserland bewijst deze beiden.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2003, 19:00   #55
El Cid
Gouverneur
 
El Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2003
Locatie: België
Berichten: 1.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Kan jij ook voor jezelf denken, of kopieer je alles zo klakkeloos uit dat boek van Jos Verhulst?

Het valt me op dat je telkens voorbeelden gaat plukken uit dat boek. Lees jij nog andere opinies ook, of leef je in je constant in je droomwereld?
De voorbeelden die Jos aanhaalt spreken voor zichzelf.
Waarom zou ik de klaarblijkelijke waarheid over het BROV zoals ze zich in de praktijk voordoet anders verwoorden of verdraaien?
Niet dus.
__________________
[size=7][/size]
[size=7]België is en blijft[/size]
El Cid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 09:36   #56
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Of over het soms toch ook wel niet zo democratisch werken van het BROV, want nu u weer op de proppen komt met Zwitserland zie ik mijn kans schoon; in een bepaald canton in Zwitserland werd namelijk tot een kleine 10jaar gedelen via referendum (waar wel enkel mannen mochten aan deelnemen, want zo was bepaald in de wet) vrouwen het recht om te stemmen ontzegd.
Compleet tegen referenda, en zeker het BROV, gekant zijn getuigt inderdaad van weinig democratisch gehalte. Toch is ook het BROV niet steeds een wonderoplossing die zal leiden tot de ultieme democratie (en misschien belangrijker: de beste samenleving)
Het democratische paradijs Zwitserland bewijst deze beiden.
Als je deze forumkatern nauwlettend leest, dan zal je merken dat zelfs de grootste voorstanders van het BROV grif toegeven, dat het ook geen wondermiddel, noch een waterdichte garantie is bij het vermijden van ondemocratische maatregelen.
Dit verwijt gaat echter a fortiori op voor vertegenwoordigende democratie en particratie. Die voorbeelden zijn legio.
Ik bepleit het BROV dan ook in hoofdzaak als een middel met een hoger democratisch gehalte en als aanvulling op de andere democratische verworvenheden.
De meerderheid van de burgers dient, uit vrije wil en uit vrij verworven inzicht de democratische rechtsstaat en het democratisch ideaal genegen te zijn.
Directe democratie moet groeien, en je voorbeeld klopt, Dies, maar vergeet er dan niet bij te vermelden dat in de minder democratische regimes van dat moment, de vrouwen eveneens lang moeten wachten hebben op stemrecht............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 09:53   #57
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
en nu nog eens Staaf z'n tekst lezen.

__________________________________________________ ______________
Goed idee.
Lees het eens allemaal.
Wanneer we omwille van foute beslissingen van het vertegenwoordigende stelsel maar meteen het parlement opheffen, dan ben jij waarschijnlijk direct kandidaat Dolf? Je zucht naar censuur en je weerzin voor meer democratie zijn op zich reeds een paar fraaie aanbevelingen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 10:14   #58
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
en nu nog eens Staaf z'n tekst lezen.

__________________________________________________ ______________
Goed idee.
Lees het eens allemaal.
Wanneer we omwille van foute beslissingen van het vertegenwoordigende stelsel maar meteen het parlement opheffen, dan ben jij waarschijnlijk direct kandidaat Dolf? Je zucht naar censuur en je weerzin voor meer democratie zijn op zich reeds een paar fraaie aanbevelingen.
Jouw pogingen om mensen met een iets kritischere geest dan die van 'de ware democraat' in een bruin verdomhoekje te duwen worden ongeloofwaardiger met de dag. Zie ook uw houding tav de BUB.
De beste stuurlui staan aan wal zegt men al wel eens. Wel, ik wil daar aan toevoegen dat een groot deel daar gewoon op hun stokpaardje staat te huppelen en te schreeuwen.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 10:28   #59
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Jouw pogingen om mensen met een iets kritischere geest dan die van 'de ware democraat' in een bruin verdomhoekje te duwen worden ongeloofwaardiger met de dag.
Ik heb hier goeie leermeesters.

Citaat:
Zie ook uw houding tav de BUB.
Lees de topic opnieuw en constateer dat ik mijn argumentatie om BuB in de extreem-rechtse hoek te drummen voor het grootste deel als ontkracht heb aangestipt, naar aanleiding van hun democratisch fel vernieuwende laatste acties.
Glijdt de BuB af naar extreem rechts?

Eerlijk blijven hee Paulus
BuB stuurt tenminste bij eens ze de ogen open trekken.

Citaat:
De beste stuurlui staan aan wal zegt men al wel eens. Wel, ik wil daar aan toevoegen dat een groot deel daar gewoon op hun stokpaardje staat te huppelen en te schreeuwen.
Zelfs op een forumpje als dit heb je er van alle soorten.
Mensen die op eerlijke manier een beetje ideologisch (weer)werk proberen leveren en op onafhankelijke manier de zaken en personen in vraag stellen en soms onverwacht iets in een hokje plaatsen waarvan men allerminst verwachtte er thuis te horen.

Wie bruin gedachtengoed probeert goed te praten of verdoezelen onder een Belgische of rode vlag, moet niet schrikken als er een tipje opgelicht wordt.
BuB stuurt tenminste bij, eens ze de ogen open trekken.


PS
Vanmiddag eet ik me te pletter aan paddestoelen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 17:10   #60
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Ik heb deze en andere draden ivm het BROV zeer nauwlettend gevolgd Superstaaf en wat u zegt is correct, maar veel meer dan u een klein beetje op uw paard tillen had mijn vorige post niet ter bedoeling.
Nu hoe langer en meer ik nadenk over dat BROV en het systeem der democratie hoe minder zeker ik ervan wordt al zou dit het beste systeem zijn. Ik bedacht mij daarnet namelijk het volgende: stel dat in een huis, waar 10mensen wonen, opnieuw dient geschildert te worden: 6 mensen zouden graag blauwe muren hebben en de 4 andere prefereren gele muren. Wanneer we het principe van de meerderheid hier laten gelden (cfr. BROV) dan zullen 6mensen tevreden zijn en 4mensen ontevreden. Wanneer het principe van de democratie zoals wij ze in de meeste Westerse landen kennen zou toegepast worden zal men een consensus bekomen en zal iedereen gedeeltelijk tevreden, maar ook gedeeltelijk ontevreden zijn. Een oplossing waar iedereen tevreden mee kan zijn, lijkt dus niet echt voorhanden. Echter! Naast dit ene huis staat er nog een huis waar een gelijkaardige situatie zich voordoet: 6mensen wensen gele muren en 4mensen zouden liever blauwe muren hebben. Een oplossing blijkt plost veel voor de hand liggender. Hoeveel beter zou het namelijk niet zijn wanneer die 10mensen die blauwe muren wensen gaan samenhokken en die 10mensen die gele muren wensen te hebben bij elkaar intrekken!
Het is nogal abstract en plastisch voorgesteld en ik weet niet eens of u gaat begrijpen wat ik eigenlijk wens te zeggen, want ik besef dat het heel wat moeilijker is in 'real life' dan in dit voorbeeld.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be