Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juli 2017, 09:07   #1
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard Privacy?

Citaat:
Een dief heeft zondagnacht de mountainbike van de uitbater van bistro Les Parisiennes gestolen. Een camera heeft alles echter gefilmd en het slachtoffer heeft de beelden prompt op Facebook gepost. De politie dringt er bij de uitbater op aan om zijn camera te verwijderen, maar dat weigert hij. "Ik heb er gewoon al te veel aan gehad.

Op de camerabeelden van zondagnacht is te zien hoe een verdacht individu op een mountainbike omstreeks 3 uur langs Les Parisiennes rijdt. Hij fietst eerst nog richting Vaartstraat, om enkele minuten later opnieuw in beeld te komen - deze keer te voet. Opnieuw maakt hij een verkenningsrondje, om vervolgens de slotvaste mountainbike van bistro-uitbater Jurgen op zijn schouder te tillen en te verdwijnen richting Mechelsestraat. "De mountainbike waarmee hij aangereden kwam, heeft hij hier gewoon achtergelaten", klinkt het. Vervolgens neemt hij de slotvaste mountainbike van Jurgen op de schouders, en wandelt hij weg.

Jurgen belde de politie, en gaf meteen mee dat de achtergelaten mountainbike wellicht ook gestolen was. Maar de agent had ook een boodschap voor de bistro-uitbater. "Ze willen dat ik mijn camera verwijder, maar dat ben ik niet van plan", zegt hij. "Je zou eens moeten weten wat die investering van 400 euro mij al opgeleverd heeft. Studenten die paaltjes uittrekken, vechtpartijen, wildplassers, vrachtwagens die over het terras rijden,..."

Marc Vranckx, commissaris van de Leuvense politie, waarschuwt echter dat Jurgen zware boetes riskeert. "Vorige maand hebben we nog een proces-verbaal moeten uitschrijven - er is nu eenmaal een specifieke camera- en privacywetgeving", klinkt het.
"Het zou niet de eerste keer zijn dat we een klacht krijgen van iemand die vindt dat zijn privacy geschonden werd. Buren die vinden dat niemand hoeft te weten wie er bij hen over de vloer komt, bijvoorbeeld. Maar zover is het nog niet gekomen. "Ik zit die camerabeelden ook niet voortdurend te observeren", geeft hij aan. "Dat gebeurt enkel na onregelmatigheden. De beelden worden ook maximaal tien dagen bewaard in een 'cloud', en vervolgens automatisch verwijderd. Dat kost mij nog eens 150 euro per jaar - geld dat ik liever zou gebruiken om eens goed te gaan eten. Wat houdt de politie trouwens tegen om hier zelf een camera te plaatsen? Met de bouw van al die studentenkoten is het hier erg druk, met bijhorende overlast. Klanten weten dat ze hier gefilmd worden - dat geef ik ook aan. Wat ik wel ga doen, is de camera registreren. Dat is toch al een punt van kritiek minder. Ik vraag me overigens af hoe dat dan zit met al die dashcams en GoPro's op motorhelmen."
uit HLN online
En weer is men vooral bezig met het pamperen en beschermen van krapuul dat inbreekt, steelt, vernielt enz Door ze te filmen ontneem je ze hun privacy!
Dat de slachtoffers daarmee kunnen geholpen worden en sommigen van de daders afgeschrikt komt niet ter sprake, is onbelangrijk.
Wie niets mispeuterd hoeft zich toch geen zorgen te maken ivm die camera's!
Dat men zo ziet wie er in en uit je huis loopt, en dan? Wanneer men daarmee inbrekend en/ of vernielend gespuis de pas kan afsnijden is toch belangrijker en zelfs nodig! In de tijden die we beleven kan men zo kandidaat-aanslagplegers volgen, weten waar ze hokken en bij wie en op tijd bij de lurven pakken!
We doen toch zo ons best om onszelf als maatschappij naar de bliksem te helpen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 10:21   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Verkeerde reactie van de restaurantuitbater.
Hij zou beter zeggen tegen de flikken dat hij niet wist dat het verboden was, en bijgevolg de camera gaat afsluiten.
Maar ondertussen wel vrolijk verder filmen.

Iedereen gelukkig.
Tot er toch eens een onnozelaar zou klacht neerleggen. Maar wie zou dat doen ? En dan is er nog wel tijd om iets te flikken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 11:28   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Wie zich op de openbare weg begeeft geeft zijn privacy op toch.
Ik wordt liever gefilmd door een objectieve camera dan gezien door een roddeltante.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be