Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 mei 2009, 20:46   #41
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Iemand die de criteria voor Vlaming-zijn zo strikt wil vastleggen, zou tenminste de Vlaamse taal even strikt moeten kunnen beheersen.
Precies!
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:47   #42
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Iemand die veel buiten werkt en van nature snel donker wordt is weldegelijk een Vlaming hoor. Vlaming zijn dat zit in je genen, van geboorte uit. Natuurlijk moet je je wel nog als Vlaming gedragen ook. Eens beiden voldaan, is er geen probleem.
Wat versta je daaronder "zich als Vlaming gedragen" ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:49   #43
rechtuit
Schepen
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Berichten: 422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Maar het ideologisch gezwets van de topicstarter schat je wèl hoog in? Waarin schuilt daar precies het wetenschappelijk gehalte?
Ik zeg gewoon dat het zo is dat er verschillende volkeren bestaan en dat poco's dit ontkennen behalve als het om niet-blanke volkeren in hun thuisland gaat.

In feite heb je enerzijds de wetenschappelijke vaststelling en anderzijds het inderdaad ideologisch getinte geleuter dat jan en alleman een vlaming is zodra hij nog maar op de wereldkaart vlaanderen ongeveer kan aanduiden, wat nergens maar dan ook nergens op gebaseerd is en zo onduidelijk is als maar kan.

Laatst gewijzigd door rechtuit : 27 mei 2009 om 20:49.
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:49   #44
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.913
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Iemand die de criteria voor Vlaming-zijn zo strikt wil vastleggen, zou tenminste de Vlaamse taal even strikt moeten kunnen beheersen.
Neen. Trouwens ik leg die criteria helemaal niet vast. Die criteria zijn er gewoon, ik stel ze gewoon vast.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:51   #45
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik zonet in Ter Zake hoorde dat Annemans niet kon antwoorden op een basisvraag voor een nationalistisch partij. Wie of wat is een Vlaming ?

Het is nochtans heel simpel. Een Vlaming is iemand die een Vlaamse vader en moeder heeft, die bijgevolg blank is, die Nederlands spreekt, die hier onze Vlaamse normen en waarden volgt en die dan ook als dusdanig als Vlaming aanvaardt wordt in onze volksgemeenschap. Het etnische aspect speelt een grote rol bij het bepalen of iemand Vlaming is of niet. Daarna spelen culturele en religieuze en taal-aspecten ook een rol. Een rasecht Vlaams meisje die in een boerka over straat loopt of een Vlaming die zich uitdost als traditionele jood, die zal uiteraard niet als Vlaming erkend worden. Stel een Duits koppel komt hier wonen, de nakomelingen kunnen zullen snel tot de Vlaams volkgemeenschap worden gerekend. Echter hoe verder van Vlaanderen, hoe minder evident dat is. Een Congolese familie zal na vijf generaties nog steeds niet als Vlamingen beschouwd worden, gewoon omdat hun etnische kenmerken te ver afwijken van de Vlaamse, vnl de huidskleur. Pas op, die mensen zijn daarvoor niet minderwaardig, het gaat echter gewoon om de vraag wie we tot het eigen volk rekenen. Dat bepaald de volksgemeenschap eigenlijk voor een groot stuk.
Arm Vlaanderen...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:51   #46
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Neen. Trouwens ik leg die criteria helemaal niet vast. Die criteria zijn er gewoon, ik stel ze gewoon vast.
Wel, wel, wel.........die "criteria" zijn plots uit de lucht komen te vallen ?? T'is trouwens voor het eerst dat ik die "criteria" onder ogen krijg.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:53   #47
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.913
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Mijn vrouw is niet blank maar is Vlaming pur sang.
Met alle respect voor uw vrouw, maar deze zin is een contradictio in terminis. Zeker met de pur sang daarbij.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:53   #48
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Iemand die veel buiten werkt en van nature snel donker wordt is weldegelijk een Vlaming hoor. Vlaming zijn dat zit in je genen, van geboorte uit. Natuurlijk moet je je wel nog als Vlaming gedragen ook. Eens beiden voldaan, is er geen probleem.
Hier gaan we weer. Mijn vrouw is niet als Vlaming geboren. Wat nu?
Blijf je vasthouden aan je etnisch racisme?
'een beetje migratie mag, maar we moeten er geen mengelmoes van maken?'. Akkoord, hoor, maar je Vlaming-beeld is zo rigide dat al wat 1/ niet als Vlaming is geboren en / OF 2/ een andere huidkleur heeft, per definitie geen Vlaming kan zijn. Een derde categorie uitgestotenen des Dietslands is dan diegene die zich 'niet als een Vlaming gedraagt'.
Ammehoela, zeg.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:54   #49
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Met alle respect voor uw vrouw, maar deze zin is een contradictio in terminis. Zeker met de pur sang daarbij.
Ga jij dan maar eens tegen mensen als Pieter Van Boxel of Linda Mbungu vertellen dat ze geen Vlamingen zijn. Ik wens je veel succes.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:54   #50
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Met alle respect voor uw vrouw, maar deze zin is een contradictio in terminis. Zeker met de pur sang daarbij.
Ok, 'pur sang' is in deze discussie wellicht een verkeerde woordkeuze. Ze is Vlaming. Als je stelt dat een Vlaming in principe blank is, kan dat perfect. Als je stelt dat een Vlaming alleen maar blank kan zijn, dus niet. Daar zit 'm het.

(edit) en het feit dat je dat dus als een contradictio in terminis vindt, maakt het voldoende duidelijk.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.

Laatst gewijzigd door backfire : 27 mei 2009 om 21:09.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:55   #51
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Met alle respect voor uw vrouw, maar deze zin is een contradictio in terminis. Zeker met de pur sang daarbij.
Waar haal jij de pretentie zulks te beweren ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:59   #52
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik zonet in Ter Zake hoorde dat Annemans niet kon antwoorden op een basisvraag voor een nationalistisch partij. Wie of wat is een Vlaming ?
Indien zelfs de oude Geweerkolf 't (niet meer) weet...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 20:59   #53
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Neen. Trouwens ik leg die criteria helemaal niet vast. Die criteria zijn er gewoon, ik stel ze gewoon vast.
"ze zijn er gewoon" ?!
Stonden ze plots gebeiteld in rotssteen? Kwamen ze uit een brandende braamstruik gevlogen?
Staan ze in de grondwet? Worden ze met de moedermelk des blanke borst meegegeven?

Zwaanst n�* nie, hé. Jij legt ze gewoon voor jezelf vast. Dus ik leg in dezelfde logica vast dat je pas een pure Vlaming kan zijn als je je taal volledig correct beheerst, ook als je in de hitte van de strijd met schuimende lippen en trillende handen de Vlaamsche identiteit zit te verdedigen van achter je klavier.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:00   #54
rechtuit
Schepen
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Berichten: 422
Standaard

Al degenen die hier geen omschrijving van vlaming kunnen verdragen, zou ik het volgende willen vragen: als je een niet-blanke tegenkomt in vlaanderen, zul je toch denken dat deze persoon (al dan niet gedeeltelijk) een niet-vlaamse of niet-europese afkomst heeft?

(dit houdt dus geen waarde-oordeel in, dit zeg ik nog eens extra erbij, al is dit waarschijnlijk verloren moeite)

Dus alhoewel jullie redeneren dat iedere mens die hier rondloopt vlaming is, denken/zien jullie toch dat hij ook roots elders heeft, dus maw, de realiteit/feiten spreken jullie ideologisch gekleurde ideeën tegen.

(voor de tweede maal: ik beweer dus NIET dat deze mensen dan minderwaardig zijn hé!!, wel anders, en begin nu niet van: ja maar we zijn allemaal anders, het gaat hier nu over afkomst en niet over geaardheid, hobby of lichaamsbouw,...)
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:00   #55
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wel, wel, wel.........die "criteria" zijn plots uit de lucht komen te vallen ?? T'is trouwens voor het eerst dat ik die "criteria" onder ogen krijg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
"ze zijn er gewoon" ?!
Stonden ze plots gebeiteld in rotssteen? Kwamen ze uit een brandende braamstruik gevlogen?
Staan ze in de grondwet? Worden ze met de moedermelk des blanke borst meegegeven?
En toen opende de Hemel zich en God sprak tot Gud...

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 mei 2009 om 21:03.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:00   #56
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Multiculturaliteit is er nu éénmaal, soms werkt het, soms niet.
1 voorbeeldje:
In het vreemdelingenlegieon heerst een ongeëvenaarde solidariteit tussen de 'mengelmoes', het IS een thuis voor mensen van verschillend allooi.
Ondanks al hun verschillen voelen ze zich één.
Durf nu aub niet te beweren dat het hier om een linkiewinkie poco gezelschap gaat...
In een sterke maatschappij kan multiculturaliteit inderdaad perfect werken, de situatie van het legioenenleger is wél niet hetzelfde als in een gemeenschap zoals Vlaanderen.

Volgens mij is het probleem niet zozeer de verschillende culturen, al vormt zoiets altijd een 'bedreiging' voor de traditionele cultuur, maar culturen zijn net als organismes constant aan't veranderen, maar de manier hoe ze hier in Vlaanderen & België "geïntegreerd" worden in't geheel (namelijk: NIET), hier vormt men enclaves waar de eigen cultuur heerst en waar buitenstaanders eigenlijk ook niet echt gewenst zijn. Er is in andere woorden geen gemeenschapsgevoel.

Zelfs tussen de Vlamingen onderling is er vaak geen samenhang, laat staan tussen de Belgen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:01   #57
rechtuit
Schepen
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Berichten: 422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
"ze zijn er gewoon" ?!
Stonden ze plots gebeiteld in rotssteen? Kwamen ze uit een brandende braamstruik gevlogen?
Staan ze in de grondwet? Worden ze met de moedermelk des blanke borst meegegeven?

Zwaanst n�* nie, hé. Jij legt ze gewoon voor jezelf vast. Dus ik leg in dezelfde logica vast dat je pas een pure Vlaming kan zijn als je je taal volledig correct beheerst, ook als je in de hitte van de strijd met schuimende lippen en trillende handen de Vlaamsche identiteit zit te verdedigen van achter je klavier.
wat is volgens jou een vlaming, duidelijke vraag toch?

Laatst gewijzigd door rechtuit : 27 mei 2009 om 21:01.
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:02   #58
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rechtuit Bekijk bericht
Ik zeg gewoon dat het zo is dat er verschillende volkeren bestaan en dat poco's dit ontkennen behalve als het om niet-blanke volkeren in hun thuisland gaat.

In feite heb je enerzijds de wetenschappelijke vaststelling en anderzijds het inderdaad ideologisch getinte geleuter dat jan en alleman een vlaming is zodra hij nog maar op de wereldkaart vlaanderen ongeveer kan aanduiden, wat nergens maar dan ook nergens op gebaseerd is en zo onduidelijk is als maar kan.
Daartussenin zit nog een wereld van nuances. De echte wereld, me dunkt.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:05   #59
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wat versta je daaronder "zich als Vlaming gedragen" ??
Hallo, Max?

Ik zou dat ook wel eens willen weten.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:06   #60
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

ik leerde ooit op de universiteit tijdens de lessen Ruslandkunde: "identiteit is gebaseerd op niet-identiteit".

Ik verklaar me nader: men voelt zich een groep, omdat men ziet dat bepaalde mensen totaal anders zijn, of dat men gezamenlijk anders wordt behandeld. In pakweg 1880 was er een groot verschil tussen een Limburger, en een West-Vlaming, maar door gezamenlijk, binnen de Belgische context te worden miskend omwille van de taal, is er een groepsgevoel ontstaan. Aldus heeft de Vlaamse identiteit mede vorm gekregen. Er zijn uiteraard ook andere factoren, maar deze mag men ook niet onderschatten.

Concreet naar vandaag zou ik dit vertalen als volgt: wanneer een Vlaming in zijn straat mensen ziet komen: die totaal anders zijn dan hem, andere waarden en een andere taal hebben, dan voelt die Vlaming zijn identeit sterker: de nieuwkomers zijn een andere "soort" mensen. Identiteit op basis van niet-identiteit dus.

En daar is niets mee mis.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 27 mei 2009 om 21:07.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be