Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2017, 15:22   #41
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn klasgenoten uit de laatste jaren van de humaniora komen jaarlijks eens bij mekaar.
Ik zie wat ik zie.
Je moet functies met elkaar vergelijken, geen diplomas.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 16:04   #42
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
na twee slechte evaluaties op drie jaar, dan is de gemeentelijke legislatuur ook alweer halfweg ...
En wie evalueert de kwibus die evalueert ? Of is die onschendbaar ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 16:07   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn klasgenoten uit de laatste jaren van de humaniora komen jaarlijks eens bij mekaar.
Ik zie wat ik zie.
Gij ziet niks. Dat er over niks zoveel wordt gepocht als over geld en over seks zou je toch al lang moeten weten. Van wanneer mensen daar hun mond over opendoen zijn ze aan het liegen

PS : In welk bejaardentehuis komen jullie ieder jaar bij mekaar ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 juli 2017 om 16:11.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 16:54   #44
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Broodje aap.

Of denk jij dat je zomaar een hoop contractuelen kan buitenshotten ? In theorie kan dat, in de praktijk is dat ook niet zo simpel. Het is wel simpeler om iemand die compleet niet presteert na evaluaties buiten te smijten indien contractueel.
Is dat ook niet zo met vastbenoemden, 3x onvoldoende evaluatie = buiten?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 17:07   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je moet functies met elkaar vergelijken, geen diplomas.
Ik vergelijk mensen die ik zeer goed kende en ken, met hun karakters, met hun middelbare opleiding, met hun verdere opleiding en met hun functies.
Pas op, wij waren en zijn een vriendengroep, er is geen afgunst en er wordt op onze bijeenkomsten niet of amper over centen, politiek of godsdienst gepraat (enkel over voetbal, vrouwen en studentenzwijnerijen van vroeger ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 17:12   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vergelijk mensen die ik zeer goed kende en ken, met hun karakters, met hun middelbare opleiding, met hun verdere opleiding en met hun functies.
Pas op, wij waren en zijn een vriendengroep, er is geen afgunst en er wordt op onze bijeenkomsten niet of amper over centen, politiek of godsdienst gepraat (enkel over voetbal, vrouwen en studentenzwijnerijen van vroeger ...)
Zien die vrienden van U dat jij al 'ettelijke' jaren eerder thuis hebt mogen blijven met een waarschijnlijk niet mis pensioen ?
Ze zullen U natuurlijk niet in uw gezicht vertellen hoe jaloers ze op uw bestaan van ambtenaar zijn .....dat kan ik me wel voorstellen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 18:09   #47
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is een claim die ik vaak hoor door ambtenaren. Maar ik mag u eerlijk zeggen dat zij geen goed beeld hebben van de lonen in de private sector (en wat er voor nodig is om daar te geraken).

Ambtenaren verdienen zeer goed in Belgie.
Ik klaag niet, hoor, verre van zelfs. Ik zeg gewoon dat dat verschil een invloed kan hebben op de keuze om voor de overheid te gaan werken. Net wat je hieronder aanhaalt.

Ter info, ik heb mijn moeder (vandaag op pensioen, maar vroeger middelmanagement in een weliswaar heel goed betalende sector) mijn loon gezegd. Zij is bijna van haar stoel gevallen...

Ik heb ook al aanbiedingen gekregen vanuit de privé, ik weet dus wat mij aangeboden werd. Ok, het dubbele is overdreven, maar het was een aanzienlijke verbetering...

Citaat:
En mijn vraag is simpel: als je het dubbele kan verdienen, waarom zet je de stap niet ? Die vaste benoeming kan niet zoveel waard zijn. Ik heb hem niet, en ik lig echt niet wakker over werkzekerheid...mijn groepsverzekering compenseert het pensioen ook.
Hoe naïef dit ook klinkt, ik doe het nu eenmaal niet voor het geld. Ik verdien meer dan genoeg om comfortabel te leven, en dat is voldoende.

Inhoud is veel belangrijker, en ik werk nu eenmaal in een omgeving die geen echte tegenhanger kent in de privé...

Citaat:
Als ik een job kan krijgen waar ik 100 % meer verdien, en het is doenbaar kwa werklast en afstand, dan doe ik het hoor. Maar ik vrees dat je met hetzelfde probleem als Libro zit
Neen, niet echt, en zoals gezegd, ik weet dat ik naar de privé zou kunnen trekken.

Dit allemaal gezegd zijnde, het klopt dat het verschil 'privé-overheid' ook een kwestie is van perceptie en individuele situaties. Men vergelijkt te vaak zaken die niet te vergelijken vallen. En dat creëert grove veralgemeningen... en omdat de discussies heel vaak ideologisch gevoerd worden, dus intellectueel oneerlijk, weet niemand meer wat waar is, en wat niet.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 20:17   #48
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik klaag niet, hoor, verre van zelfs. Ik zeg gewoon dat dat verschil een invloed kan hebben op de keuze om voor de overheid te gaan werken. Net wat je hieronder aanhaalt.

Ter info, ik heb mijn moeder (vandaag op pensioen, maar vroeger middelmanagement in een weliswaar heel goed betalende sector) mijn loon gezegd. Zij is bijna van haar stoel gevallen...

Ik heb ook al aanbiedingen gekregen vanuit de privé, ik weet dus wat mij aangeboden werd. Ok, het dubbele is overdreven, maar het was een aanzienlijke verbetering...



Hoe naïef dit ook klinkt, ik doe het nu eenmaal niet voor het geld. Ik verdien meer dan genoeg om comfortabel te leven, en dat is voldoende.

Inhoud is veel belangrijker, en ik werk nu eenmaal in een omgeving die geen echte tegenhanger kent in de privé...



Neen, niet echt, en zoals gezegd, ik weet dat ik naar de privé zou kunnen trekken.

Dit allemaal gezegd zijnde, het klopt dat het verschil 'privé-overheid' ook een kwestie is van perceptie en individuele situaties. Men vergelijkt te vaak zaken die niet te vergelijken vallen. En dat creëert grove veralgemeningen... en omdat de discussies heel vaak ideologisch gevoerd worden, dus intellectueel oneerlijk, weet niemand meer wat waar is, en wat niet.
Harde euros kan je met elkaar vergelijken he.

En als je moeder van haar stoel valt van een A-niveau ambtenarenloon halverwege ancienniteit (again, my guess, corrigeer me als ik mis ben) in categorie adviseur (kabinet zei je ?) dan denk ik toch dat er iets is met standaarden en referentiekaders.

3900 bruto startsalaris en 6201 bruto euro eindsalaris (25 jaar ancienniteit), A211.

PS2: Mijn schoonvader die dacht ook dat ingenieurs 5000 netto verdienden met firmawagen. Ik heb hem even van de wolk moeten afhalen dat zijn dochter niet zoveel geluk had. En hem de raad gegeven om eens het salariskompas van jobat/kuleuven te consuleren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 20:19   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Niemand bij ons haalt 6000 bruto door simpelweg op zijn stoel te blijven zitten en 25 jaar hetzelfde te doen. Mijn collega ir. die 20 jaar hetzelfde doet heeft 4000 bruto.

Wil je meer, ga je andere functies moeten vervullen. Er is maar 1 plek waar je veel geld kan verdienen door hetzelfde te doen je hele leven, en dat is de overheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 20:44   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niemand bij ons haalt 6000 bruto door simpelweg op zijn stoel te blijven zitten en 25 jaar hetzelfde te doen. Mijn collega ir. die 20 jaar hetzelfde doet heeft 4000 bruto.

Wil je meer, ga je andere functies moeten vervullen. Er is maar 1 plek waar je veel geld kan verdienen door hetzelfde te doen je hele leven, en dat is de overheid.
Dat is geen vette pree hè?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 21:15   #51
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Harde euros kan je met elkaar vergelijken he.

En als je moeder van haar stoel valt van een A-niveau ambtenarenloon halverwege ancienniteit (again, my guess, corrigeer me als ik mis ben) in categorie adviseur (kabinet zei je ?) dan denk ik toch dat er iets is met standaarden en referentiekaders.

3900 bruto startsalaris en 6201 bruto euro eindsalaris (25 jaar ancienniteit), A211.

PS2: Mijn schoonvader die dacht ook dat ingenieurs 5000 netto verdienden met firmawagen. Ik heb hem even van de wolk moeten afhalen dat zijn dochter niet zoveel geluk had. En hem de raad gegeven om eens het salariskompas van jobat/kuleuven te consuleren.
Je werkt op de verkeerde plaats.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 21:47   #52
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Van ambtenaren verwacht je dat ze neutraal zijn en onafhankelijk kunnen beslissen.
Dat is de gewoonste zaak voor een doodsimpele eerlijke mens.
Ik snap niet waarom iemand plots zijn rechtvaardigheid en eerlijkheid te grabbel gooit uit schrik voor zijn jobke...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 22:54   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je werkt op de verkeerde plaats.
Sure dpg. Sure.

Als ge gelooft dat een gewone ingenieur, die tekeningskes maakt en de arbeiders wat aanstuurt 5k netto trekt in een vlaams bedrijf, dat kunnen ze u alles wijsmaken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 22:55   #54
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is geen vette pree hè?
Ik ben niet op mijn stoel blijven zitten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 07:01   #55
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Sure dpg. Sure.

Als ge gelooft dat een gewone ingenieur, die tekeningskes maakt en de arbeiders wat aanstuurt 5k netto trekt in een vlaams bedrijf, dat kunnen ze u alles wijsmaken.
Dat Vlaams bedrijf is dus duidelijk de verkeerde plaats.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 07:10   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat is de gewoonste zaak voor een doodsimpele eerlijke mens.
Ik snap niet waarom iemand plots zijn rechtvaardigheid en eerlijkheid te grabbel gooit uit schrik voor zijn jobke...
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 07:44   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.374
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Dat Vlaams bedrijf is dus duidelijk de verkeerde plaats.
Er zijn multinationals in Vlaanderen die 5K bruto² aan sommige van hun ingenieurs betalen, maar alleen aan ingenieurs met specifieke/unieke ervaring.

Oftewel, zoals Tavek aangeeft : "die zijn niet op hun stoel blijven zitten".
Maar ook niet omdat ze middenkader/management zijn geworden.

Maar ja, in een Vlaamse KMO zal het eerder 4K bruto³ zijn voor een ingenieur die nog maar eens een soortgelijk project aanstuurt. Heel misschien mag die een Skoda Octavia als bedrijfswagen hebben. Maar dan zal die de werven mogen gaan bezoeken.(ergo, ook niet op zijn stoel blijven zitten)

² & ³ , da's €25 en €31 per uur.... Ongeveer 2 keer hoger dan basislonen voor arbeiders, beginnend en ervaren.
Bij mijn laatste sollicitatieronde heb ik aanbiedingen gekregen variërende van €12,5 tot €19.8 per uur als arbeider. Ik heb bedankt voor die jobs.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 28 juli 2017 om 07:50.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 07:59   #58
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niemand bij ons haalt 6000 bruto door simpelweg op zijn stoel te blijven zitten en 25 jaar hetzelfde te doen. Mijn collega ir. die 20 jaar hetzelfde doet heeft 4000 bruto.

Wil je meer, ga je andere functies moeten vervullen. Er is maar 1 plek waar je veel geld kan verdienen door hetzelfde te doen je hele leven, en dat is de overheid.
Straf, dat is veel minder dan ik had verwacht.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 08:06   #59
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Harde euros kan je met elkaar vergelijken he.

En als je moeder van haar stoel valt van een A-niveau ambtenarenloon halverwege ancienniteit (again, my guess, corrigeer me als ik mis ben) in categorie adviseur (kabinet zei je ?) dan denk ik toch dat er iets is met standaarden en referentiekaders.

3900 bruto startsalaris en 6201 bruto euro eindsalaris (25 jaar ancienniteit), A211.

PS2: Mijn schoonvader die dacht ook dat ingenieurs 5000 netto verdienden met firmawagen. Ik heb hem even van de wolk moeten afhalen dat zijn dochter niet zoveel geluk had. En hem de raad gegeven om eens het salariskompas van jobat/kuleuven te consuleren.
Zoals ik benadrukte, zij werkte voor een multinational, niet voor een Vlaamse KMO.

Ook dat uiteraard 'vervalst' de vergelijkingen. In de privé heb je een hele waaier aan soorten bedrijven, van de kleine kmo tot de multinational, actief inheemse diverse domeinen met elk hun kenmerken, ook inzake loon.

Bij de overheid verdient 'iedereen met dezelfde graad' hetzelfde, in welk departement hij ook werkt (anciënniteit en bepaalde premies niet meegerekend). Je verdient dus evenveel, ongeacht hoe lang per dag je uw Gazet leest en koffie drinkt, en ongeacht uw resultaten. Dat communistisch systeem is uiteraard compleet verouderd en had al jaren geleden afgeschaft moeten worden (bedankt de PS om de Copernicus-hervorming zo te saboteren).

Ik wordt er hoe langer hoe meer van overtuigd dat die vergelijkingen overheid - privé helemaal mank lopen en best achterwege gelaten worden...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 08:06   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.374
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Straf, dat is veel minder dan ik had verwacht.
Zoals ik al schreef, €4000 bruto per maand is €25 per uur. En dat is met een 40u werkweek.

En dat €3350 per maand het gemiddelde in België is...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be